Onboard SATA RAID: to Promise or not to Promise..

Pagina: 1
Acties:

• KrL
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 24-02 22:16

KrL

Doe maar duurzaam..

Topicstarter
Ik ben bezig een servertje samen te stellen en heb daarvoor aangeschaft een Asus PSCH-L bordje met 6 SATA aansluitingen: 2 direct op de southbridge en 4 op een onboard Promise PDC20319 controller.
Ik heb een 2-tal WD 73g Raptor SATA schijven die ik in een RAID1 opstelling wil zetten. Het OS is Linux (Debian Sarge met 2.6/2.8 kernel)..

Nu vraag ik me af wat de snelste/stabielste/beste oplossing is: de 2 schijven direct op de southbridge en dan software RAID1 of de schijven op de Promise controller en zo firmware RAID. Iemand suggesties en/of ervaringen ?

Afbeeldingslocatie: http://www.gris.nl/img/asus_psch.jpg

[ Voor 9% gewijzigd door KrL op 18-03-2005 22:39 . Reden: plaatje ]

• Millennium
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 04-03 21:17

Millennium

Bug free !!!

Tja, Zou voor de promise gaan. Komt misschien omdat Promise me nog niet teleur heeft gesteld en mijn Onboard Intel SATA Raid vandaag voor de 2e keer.

Aan de andere kant wil je Linux draaien (gebruik zelf alleen Windows) en wie weet zijn de raid drivers stukken beter.

Rampen bak 2004

• Termi
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 06-03 10:27
Maakt niet zoveel uit, de promise heeft een tussenstap nodig de southbridge misschien intern ook. Zou persoonlijk de Promise pakken. Als je upgrade of zo, heb je een vaste controller :). Hij hangt toch aan een 64 bit 66 Mhz bus, dus dat zit wel snor :Y).

• ReseTTim
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 02-03 11:12

ReseTTim

Chocolate addicted

voordeel van losse controller is dat je die altijd zo kan omzetten in andere pc :) en je kan je raid config dan behouden.. ook wel handig misschien om aan te denken ;)

* ReseTTim heeft ook een hoop geeikel gehad met zijn hightpoint raid onboard..

Mijn profiel - Te koop: Overzicht van spullen..

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

ReseTTim: Het gaat hier juist om onboard controllers B) Daarnaast kun je uit een RAID1 array probleemloos 1 schijf op een compleet andere controller hangen, in tegenstelling tot andere levels waarbij striping en/of pariteit wordt gebruikt :)

KrL: het beste is gewoon om een tijdje in een testomgeving te draaien op de ene controller en benches en stresstestjes te uitvoeren. Vervolgens doe je een tijdje hetzelfde op de andere controller. Na het vergelijken van de resultaten kun je tot betrouwbare conclusies komen. Eigen ervaring is het beste antwoord ;)

In ieder geval kun je o.a. hieruit afleiden dat onboard Intel RAID controllers vaak sneller zijn dan Promise controllers: [rml][ Benchmarks] Post hier je RAID0 scores![/rml]. Maar praktisch alle benches zijn gedraaid in een Windows omgeving en Promise staat er niet bekend om dat het uitstekende Windows drivers uitbrengt. Het zou kunnen dat het onder Linux anders is.

[ Voor 11% gewijzigd door BalusC op 19-03-2005 08:31 ]