The end may justify the means as long as there is something that justifies the end.
dus even voor de dudelijk heid.
schakakelaar 1 = led 1 aan
schakelaar 2 = led1 aan of is het led twee of allebei, moet er eerst 1 en 2 aan worden gezet eer dan 2 gaat branden.
En als je ze allemaal indrukt dan gaat de pc aan.
je kunt het met een ground eroveral tussen doen
Zoiets als dit, soory voor slecht plaatje effe met paint gemaakt
3.De leds zouden enkel branden als je op de button zou drukken, als het circuit rond is.
de leds moeten branden asl de schakelaar is ingedrukt, maar enkel als de power button word ingedrukt???
Dat word veel lastiger denk ik.
Zal effe kijken hoe ik dat moet maken.
Geen idee of het wekr kwam effe in mij op, kan iemand bevestigen
[www.ganzz.nl]
je pakt een 2-polige schakelaar (waarmee je dus 2 schakelingen kunt schakelen.
dan kunnen knoppen 2 en 3 alleen aan als 1 aan is.
er moeten nog wel een aantal weerstanden tussen maar geen zin om dat uit te rekenen
dan maak je je schema zo:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
| Mobo1 --------------------------------+
|
Mobo2 ------+/ ------------------+----+
| zelfde schakelaar |
12V -------+/ ------------------+--+/ --|>|----+------+
| |
+ +
\ \
| |
V V
- -
| |
GND --------------------------------------------+------+ |
A byte walks into a bar and orders a pint. Bartender asks him "What's wrong?" Byte says "Parity error." Bartender nods and says "Yeah, I thought you looked a bit off."
Sorry voor het misverstand, maar ik bedoelde dat dit het geval was in het schematje dat ik getekend had, en dit is dus niet de bedoeling.Ganzz schreef op vrijdag 18 maart 2005 @ 22:52:
de leds moeten branden asl de schakelaar is ingedrukt, maar enkel als de power button word ingedrukt???
Dat word veel lastiger denk ik.
Zal effe kijken hoe ik dat moet maken.
Geen idee of het wekr kwam effe in mij op, kan iemand bevestigen
The end may justify the means as long as there is something that justifies the end.
Uitleg: Linksboven heb je de 5Vsb, da's 5V aan power die altijd uit je voeding komt, deze kan je bij de mobo-aansluiting aftappen. Soms staat die spanning ook op de USB-poort, die kan je dan ook gebruiken. Het gestippelde blokje is een optocoupler, deze laat stroom door als alle schakelaars gesloten zijn en zorgt dus dat de powerbutton ge-enabled word.
Alle weerstanden zijn 1K ofzo.
Edit: Hmm, waarom pak ik 5 schakelaars terwijl je er maar 3 nodig hebt? Nja, het idee is duidelijk dunkt me
[ Voor 18% gewijzigd door Sprite_tm op 18-03-2005 23:45 ]
Relaxen und watchen das blinkenlichten. | Laatste project: Ikea Frekvens oog
Kan je me nog wat extra info geven over die optocoupler, heb wat gegoogled maar vind enkel verschillende schemas enz... Welke Optocoupler heb ik nodig en waar sluit ik wat aan?
Als je de eerste schakelaar dichtgedaan wordt dan komt er 5V op de eerste LED (met weerstand)
LED gaat aan
Als je de 2de schakelaar dicht doet dan komt er 5V op 2 keer een LED (met weerstandjes) in parallel
LED 2 gaat aan, LED 1 gaat minder branden (krijgt minder stroom)
Als je de 3de schakelaar bedient dan komt er 5V op 3 keer een LED (met weerstandjes) in parallel
LED 3 gaat aan, LED 2 en 1 gaan nog wat minder branden
Nu het kan zijn dat je dit niet erg vind, dan kan de TS dit natuurlijk zo uitvoeren.
Onzin dus
Als er meerdere leds in serie zouden worden geschakeld, dan gaan ze wel minder fel branden als het meer leds worden.
Ik zie net op een oude 250 W voeding dat de 5Vsb aansluiting 800 mA kan leveren, genoeg dus. Dit gold voor de versies van die voeding van 150 tot 300 W, dus neem aan dat dat bij de meeste voedingen wel ongeveer zo zal zijn.
[ Voor 24% gewijzigd door Ikke! op 19-03-2005 00:17 ]
Klik mee voor GoT!........
Is maar een 10mA per LED of zoiets dus... 3 x 10mA = 30mA das 20mA extra voor de bron tov 1 LED dus ... niet te merken, nogmaals mijn excuses ik weet niet waar ik met mijn gedachten zat
Kluyze: Shit happens, hebben we allemaal wel es.
[ Voor 29% gewijzigd door Sprite_tm op 19-03-2005 16:18 ]
Kan je me aub zeggen op welk pinnetje ik wat moet aansluiten?
Heb hier de datasheet gevonden:
http://www.produktinfo.co...n-optocoupler_cny17-1.pdf
Heb ook alles wat ik nodig heb al besteld bij Conrad
De schakelaars doen het wel, als je ze aanzet gaan de leds aan, maar de powerbutton doet het helaas niet. Eerst dacht ik dat dit kwam omdat ie geen 5v krijgt als voeding afstaat, heb toen comp opgezet met andere knop en weer verwisselt maar kan heb dus ook niet af krijgen met de nieuwe knop

[ Voor 13% gewijzigd door Sprite_tm op 27-03-2005 13:19 . Reden: Plaatjes verkleind, maak er de volgende keer AUB zelf thumbnails van, zie de GoT FAQ voor meer info. ]
Verder: Heb je geprobeerd om de aansluitingen van de aan-uit-knop op het moederbord om te draaien? Zo'n optocoupler geleidt namelijk niet in alle 2 richtingen even goed.
[ Voor 27% gewijzigd door Sprite_tm op 27-03-2005 13:20 ]
sorry, zal er aan denken..Sprite_tm schreef op zondag 27 maart 2005 @ 11:49:
Kan je je plaatjes even thumbnailen? Op deze manier verneuken ze de layout vrij hard. Edit: Ik heb even de vrijheid genomen om je post te editten. Fix de volgende keer aub zelf thumbnails, daar doe je je mede-GoTters (en zeker degene met isdn of 56k) een groot plezier mee.
zal eens even testenSprite_tm schreef op zondag 27 maart 2005 @ 11:49:
Verder: Heb je geprobeerd om de aansluitingen van de aan-uit-knop op het moederbord om te draaien? Zo'n optocoupler geleidt namelijk niet in alle 2 richtingen even goed.
Ja dit blijkt dus te werken, danke.Sprite_tm schreef op zondag 27 maart 2005 @ 11:49:
maar nu; waar haal ik op een veilig manier 5v? als de comp afstaat staat er geen spanning op de usb poorten zegt me multimetertje..; hoe tak ik veilig af van de +5vsb lijn van de voeding af?