Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

[EL]Powerswitch hulp

Pagina: 1
Acties:

• systemfan
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 23-09 13:23
Hallo,

Ik zoek een manier om enkele schakelaars met een LED voor een powerbutton te hangen, zoiets als dit:
Afbeeldingslocatie: http://www.humbus.net/Schakelaar.gif
Er zijn hier echter 3 problemen:
1.De LEDs moeten branden as ze worden aangezet via de schakelaar (dus bij schakelaar 1 moet led 1 al gaan branden, maar als je schakelaar 2 aandoet voor schakelaar 1 mag deze Niet gaan branden), maar dan moeten ze allemaal een ground hebben om naartoe te gaan
2.De powerbutton aansluiting van het moederbord zal niet genoeg voltage hebben om al deze leds te laten werken. (Optocoupler??)
3.De leds zouden enkel branden als je op de button zou drukken, als het circuit rond is.

Wie kan me goede raad geven?
Bedankt :)

The end may justify the means as long as there is something that justifies the end.

• Ganzz
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 23-10-2021
1.De LEDs moeten branden als ze worden aangezet via de schakelaar (dus bij schakelaar 1 moet led 1 al gaan branden, maar als je schakelaar 2 aandoet voor schakelaar 1 mag deze Niet gaan branden),

dus even voor de dudelijk heid.

schakakelaar 1 = led 1 aan
schakelaar 2 = led1 aan of is het led twee of allebei, moet er eerst 1 en 2 aan worden gezet eer dan 2 gaat branden.

En als je ze allemaal indrukt dan gaat de pc aan.

je kunt het met een ground eroveral tussen doen

Zoiets als dit, soory voor slecht plaatje effe met paint gemaakt

Afbeeldingslocatie: http://home.wanadoo.nl/hcpeek/img/got1.JPG

3.De leds zouden enkel branden als je op de button zou drukken, als het circuit rond is.

de leds moeten branden asl de schakelaar is ingedrukt, maar enkel als de power button word ingedrukt???

Dat word veel lastiger denk ik.

Zal effe kijken hoe ik dat moet maken.

Geen idee of het wekr kwam effe in mij op, kan iemand bevestigen

[www.ganzz.nl]

• k0ewl
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 13-11 22:07
dit is heel makkelijk op te lossen.

je pakt een 2-polige schakelaar (waarmee je dus 2 schakelingen kunt schakelen.
dan kunnen knoppen 2 en 3 alleen aan als 1 aan is.
er moeten nog wel een aantal weerstanden tussen maar geen zin om dat uit te rekenen

dan maak je je schema zo:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
Mobo1 --------------------------------+
                                      |
Mobo2 ------+/ ------------------+----+
             | zelfde schakelaar |
12V  -------+/ ------------------+--+/ --|>|----+------+
                                                |      |
                                                +      +
                                                 \      \
                                                |      |
                                                V      V
                                                -      -
                                                |      |
GND --------------------------------------------+------+

A byte walks into a bar and orders a pint. Bartender asks him "What's wrong?" Byte says "Parity error." Bartender nods and says "Yeah, I thought you looked a bit off."

• systemfan
Ganzz schreef op vrijdag 18 maart 2005 @ 22:52:

de leds moeten branden asl de schakelaar is ingedrukt, maar enkel als de power button word ingedrukt???

Dat word veel lastiger denk ik.

Zal effe kijken hoe ik dat moet maken.

Geen idee of het wekr kwam effe in mij op, kan iemand bevestigen
Sorry voor het misverstand, maar ik bedoelde dat dit het geval was in het schematje dat ik getekend had, en dit is dus niet de bedoeling. :) Tnx voor de hulp tot zover

The end may justify the means as long as there is something that justifies the end.

• Sprite_tm
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 29-10 06:07

Sprite_tm

Semi-Chinees

Ik heb het ff snel uitgetekend op de achterkant van een envelop:
Afbeeldingslocatie: http://sprite.student.utwente.nl/~jeroen/tmp/knoppies.jpg

Uitleg: Linksboven heb je de 5Vsb, da's 5V aan power die altijd uit je voeding komt, deze kan je bij de mobo-aansluiting aftappen. Soms staat die spanning ook op de USB-poort, die kan je dan ook gebruiken. Het gestippelde blokje is een optocoupler, deze laat stroom door als alle schakelaars gesloten zijn en zorgt dus dat de powerbutton ge-enabled word.
Alle weerstanden zijn 1K ofzo.

Edit: Hmm, waarom pak ik 5 schakelaars terwijl je er maar 3 nodig hebt? Nja, het idee is duidelijk dunkt me :)

[ Voor 18% gewijzigd door Sprite_tm op 18-03-2005 23:45 ]

Relaxen und watchen das blinkenlichten. | Laatste project: Ikea Frekvens oog

• systemfan
Ziet er goed uit! bedankt.
Kan je me nog wat extra info geven over die optocoupler, heb wat gegoogled maar vind enkel verschillende schemas enz... Welke Optocoupler heb ik nodig en waar sluit ik wat aan?

• kluyze
  • Registratie: Augustus 2004
  • Niet online
Ik had ook zoiets in gedachte (niet de opto-coupler) maar de rest met die schakelaartjes. Maar het probleem is dan het volgende:

Als je de eerste schakelaar dichtgedaan wordt dan komt er 5V op de eerste LED (met weerstand)
LED gaat aan
Als je de 2de schakelaar dicht doet dan komt er 5V op 2 keer een LED (met weerstandjes) in parallel
LED 2 gaat aan, LED 1 gaat minder branden (krijgt minder stroom)
Als je de 3de schakelaar bedient dan komt er 5V op 3 keer een LED (met weerstandjes) in parallel
LED 3 gaat aan, LED 2 en 1 gaan nog wat minder branden

Nu het kan zijn dat je dit niet erg vind, dan kan de TS dit natuurlijk zo uitvoeren.

Onzin dus

• Ikke!
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 06-09 10:05

Ikke!

aka Netfinity

Als de ledjes parallel staan zoals in het schema van Sprite_tm, zullen ze niet minder fel gaan branden als er meerdere schakelaars ingedrukt zijn. De spanning over de leds blijft namelijk gelijk. Moet die 5Vsb aansluiting wel zoveel stroom kunnen leveren, weet zo niet uit m'n hoofd hoeveel dat is.
Als er meerdere leds in serie zouden worden geschakeld, dan gaan ze wel minder fel branden als het meer leds worden.

edit:
Ik zie net op een oude 250 W voeding dat de 5Vsb aansluiting 800 mA kan leveren, genoeg dus. Dit gold voor de versies van die voeding van 150 tot 300 W, dus neem aan dat dat bij de meeste voedingen wel ongeveer zo zal zijn.

[ Voor 24% gewijzigd door Ikke! op 19-03-2005 00:17 ]

Klik mee voor GoT!........

• kluyze
  • Registratie: Augustus 2004
  • Niet online
Ja ik was mis 8)7 ik had in mijn achterhoofd dat hoe meer LEDs er aangeschakelt werden hoe meer stroom er van de bron gevraagd werd (bron is niet ideaal) en dus zal de bron een mindere spanning geven. Maar ja is te klein om iets te merken |:( mijn excuses
Is maar een 10mA per LED of zoiets dus... 3 x 10mA = 30mA das 20mA extra voor de bron tov 1 LED dus ... niet te merken, nogmaals mijn excuses ik weet niet waar ik met mijn gedachten zat |:(

• Sprite_tm

Sprite_tm

Semi-Chinees

Systemfan: Mja, het type optocoupler boeit niet echt, pak een standaard CNY17 of vraag je locale electroboer naar de meest el-cheapo optocoupler die 'ie heeft liggen :) Hoe je 'm aansluit: Pak de datasheet erbij, daar zie je ook ergens de inhoud van het gestippelde vierkantje van mijn schakeling staan + aan welke pinnetjes welke elementen hangen.

Kluyze: Shit happens, hebben we allemaal wel es. :)

[ Voor 29% gewijzigd door Sprite_tm op 19-03-2005 16:18 ]

• systemfan
Mijn excuses maar ik heb niet echt veel ervaring met dit soort zaken.
Kan je me aub zeggen op welk pinnetje ik wat moet aansluiten?

Heb hier de datasheet gevonden:

http://www.produktinfo.co...n-optocoupler_cny17-1.pdf

Heb ook alles wat ik nodig heb al besteld bij Conrad :)

• Fish
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

Fish

How much is the fish

vergeet even pin 6 en vergelijk dan de tekening(rechtsboven) in de pdf met de tekening van sprite

Iperf

• systemfan
Heb het pakket ontvangen en meteen in elkaar gestoken en enthousiast is mijn pc gebouwd. maar helaas, hij doet het niet :'(
De schakelaars doen het wel, als je ze aanzet gaan de leds aan, maar de powerbutton doet het helaas niet. Eerst dacht ik dat dit kwam omdat ie geen 5v krijgt als voeding afstaat, heb toen comp opgezet met andere knop en weer verwisselt maar kan heb dus ook niet af krijgen met de nieuwe knop

Afbeeldingslocatie: http://www.humbus.net/pbmod/1.jpg
Afbeeldingslocatie: http://www.humbus.net/pbmod/2.jpg
Afbeeldingslocatie: http://www.humbus.net/pbmod/4.jpg

[ Voor 13% gewijzigd door Sprite_tm op 27-03-2005 13:19 . Reden: Plaatjes verkleind, maak er de volgende keer AUB zelf thumbnails van, zie de GoT FAQ voor meer info. ]

• Sprite_tm

Sprite_tm

Semi-Chinees

Kan je je plaatjes even thumbnailen? Op deze manier verneuken ze de layout vrij hard. Edit: Ik heb even de vrijheid genomen om je post te editten. Fix de volgende keer aub zelf thumbnails, daar doe je je mede-GoTters (en zeker degene met isdn of 56k) een groot plezier mee.

Verder: Heb je geprobeerd om de aansluitingen van de aan-uit-knop op het moederbord om te draaien? Zo'n optocoupler geleidt namelijk niet in alle 2 richtingen even goed.

[ Voor 27% gewijzigd door Sprite_tm op 27-03-2005 13:20 ]

• Fish
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

Fish

How much is the fish

heb je die power on draadjes al omgedraaid zo'n transistor laat de stroom maar in in richting door
heh :D stond al hierboven 8)7

[ Voor 19% gewijzigd door Fish op 27-03-2005 13:11 ]

Iperf

• systemfan
Sprite_tm schreef op zondag 27 maart 2005 @ 11:49:
Kan je je plaatjes even thumbnailen? Op deze manier verneuken ze de layout vrij hard. Edit: Ik heb even de vrijheid genomen om je post te editten. Fix de volgende keer aub zelf thumbnails, daar doe je je mede-GoTters (en zeker degene met isdn of 56k) een groot plezier mee.
sorry, zal er aan denken..
Verder: Heb je geprobeerd om de aansluitingen van de aan-uit-knop op het moederbord om te draaien? Zo'n optocoupler geleidt namelijk niet in alle 2 richtingen even goed.
zal eens even testen

• systemfan
Ja dit blijkt dus te werken, danke.
maar nu; waar haal ik op een veilig manier 5v? als de comp afstaat staat er geen spanning op de usb poorten zegt me multimetertje..; hoe tak ik veilig af van de +5vsb lijn van de voeding af?

• Syzzer
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 20:22

Syzzer

Prutser

In je ATX stekker zit een draad die +5VSB moet leveren. In de handleiding van je mobo staat de pin-out van je atx stekker wel. Anders zou je in datzelfde boekje op kunnen zoeken welke jumper je moet hebben om wel de +5VSB op je USB poorten te krijgen :) . Meestal kun je mbv een jumper kiezen om de +5V of de +5VSB op je USB en/of PS/2 poorten te zetten.
Pagina: 1