Toon posts:

autoradio hoeveelheid Watt MOSFET

Pagina: 1
Acties:
  • 1.926 views sinds 30-01-2008

Verwijderd

Topicstarter
Ik wil een pioneer autoradio kopen, en ik wil graag weten ofdat het veel verschil is ofdat ik er een neem met een 4x 60W MOSFET versterker, of 4x 50W MOSFET versterker.

Want dit verschilt in prijs heel veel, de enige die 4x 60W MOSFET heeft is de pioneer deh-p80mp en die heeft een adviesprijs van 549,- euro. Verder zijn er wel heel veel autoradio's met 4x 50W MOSFET, voor veel goedkopere prijzen (ook al vanaf zo'n 150,- euro).

• MM
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

MM

was: m.m

Ten eerste haal je die 60w of 50w nooit, het zal eerder iets van 15/20w zijn. Daarnaast is het geluidsdrukverschil tussen 50w en 60w ongeveer 1dB, iets wat je met je oren nauwelijks kunt horen. Een verschil van 10dB ervaar je als dubbele geluidsdruk (50w tov 500w)

S, de lekkerste letter in het chocoladeletteralfabet - Enrave - EVE corporation ingame channel "-nrave-"

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 09:09

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

Je moet niet alleen naar het vermogen kijken; das juist het minst belangrijk.
Ik heb zelf de p77mp, en daarvan gebruik ik de ingebouwde amp niet eens.

Wise enough to play the fool

• n00bs
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 25-12 15:13

n00bs

Het is weer Zomer!

m.m schreef op vrijdag 18 maart 2005 @ 22:14:
Ten eerste haal je die 60w of 50w nooit, het zal eerder iets van 15/20w zijn. Daarnaast is het geluidsdrukverschil tussen 50w en 60w ongeveer 1dB, iets wat je met je oren nauwelijks kunt horen. Een verschil van 10dB ervaar je als dubbele geluidsdruk (50w tov 500w)
Dat hang dus puur van de gebruikte speakers af.

Op zich zou een 1W versterker ook voldoende zijn, als je speakers maar gevoelig genoeg zijn. Vermogen zegt niet zoveel als mensen altijd denken. Je kan beter kijken naar zeer gevoelige speakers, dan heb je ook niet een 4x1000000 Watt versterker nodig ;)

• PD2JK
  • Registratie: Augustus 2001
  • Nu online

PD2JK

ouwe meuk is leuk

M.a.w.: Neem gewoon een radio-cd-speler met een 4x 50W versterkert. Dat gaat hard genoeg, het verschil tussen 50 en 60W is bijna nihil.

In zo'n klein hok als een auto, kan het geluid bijna niet weg, dus stel het spul een beetje fatsoenlijk af, zodat je geen gehoorschade oploopt bijvoorbeeld. Dat zou jammer zijn natuurlijk. :)

Ik erger mij er aan als je bij iemand in de auto zit met sjonnie spul die het totaal verkeerd heeft afgesteld en het dus verneukt klinkt. Meestal teveel bas en te schel. :/

(MOSFET is gewoon een manier van versterken i.p.v. de normale transistor. Een MOSFET heeft minder instuurvermogen nodig als een normale transistor. Qua geluidskwaliteit maakt het niet uit.)

[ Voor 25% gewijzigd door PD2JK op 18-03-2005 22:42 ]

Heeft van alles wat: 8088 - 286 - 386 - 486 - 5x86C - P54CS - P55C - P6:Pro/II/III/Xeon - K7 - NetBurst :') - Core 2 - K8 - Core i$ - Zen$

• harry64
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 28-12 23:32
Misschien niets met je vraag te maken maar:

Nederland:
http://www.kieskeurig.nl/...E332EC1256EC7004EB4B8.htm

Duitsland:
http://www.idealo.de/prei...fersOfProduct/244839.html

Heb mijn JVC uit duitsland, scheelde ongeveer €290 exclusief verzendkosten.

• MM
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

MM

was: m.m

n00bs schreef op vrijdag 18 maart 2005 @ 22:22:
[...]

Dat hang dus puur van de gebruikte speakers af.

Op zich zou een 1W versterker ook voldoende zijn, als je speakers maar gevoelig genoeg zijn. Vermogen zegt niet zoveel als mensen altijd denken. Je kan beter kijken naar zeer gevoelige speakers, dan heb je ook niet een 4x1000000 Watt versterker nodig ;)
Zo simpel ligt het niet.

De verhouding rendement/diepgang/kastvolume/Q is onlosmakelijk met elkaar verbonden.

Rendement omhoog? Geen probleem, dan gaat je Q naar beneden, voor een gelijke afstemming gaat je kastvolume(inhoud) dan naar beneden waardoor de diepgang minder wordt. Andere afstemming dan maar? Geen probleem maar wel meer groupdelay. Natuurlijk heb je zat fabrikanten die gewoon slechte producten maken maar puur naar het rendement kijken heeft weinig zin. Als je die 20hz wilt halen zonder een gigantische kast gaat gewoon je rendement naar beneden, period.

S, de lekkerste letter in het chocoladeletteralfabet - Enrave - EVE corporation ingame channel "-nrave-"

Verwijderd

NEE, dat verschil ga je echt niet merken. In de faq staat daar beknopt ook wat over: (kopje vermogen)

AV FAQ; Veelgestelde vragen

Dit had je gewoon uit de faq kunnen halen dus.
Pagina: 1

Dit topic is gesloten.