automatishe peltier regelaar

Pagina: 1
Acties:
  • 185 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• flippy
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

flippy

Alle rechten voorbehouden.

Topicstarter
ik wil graag een peltier in de pc hebben maar geen condensatie.
na een dag of 2 aan zoekwerk naar (slechte) ani-condens-truckjes kom ik maar hier (weer) terug.

het dichtste wat ik heb gevonden wat ik graag wil is een vpc die natuurlijk weer eens niet in nederland te krijgen is en gaat die uit van een knoepert van een ntc die je volgens de geleerden tussen de tec en de cpu moet vrotten.

ik heb nog eens zitten kijken naar een oude auto-koelkast die hier nog staat, en had het heldere idee dat hij altijd vlak boven 0 blijft ongeacht buitentemp. na een aanvaring met een kruiskop en een hamer ligt er een 40 watt tec en een soort van alu coldplate met een ntc eraan gegroeid op de tafel. die is alleen een centimeter of 4 dik. ik heb nog een plaat koper van 1cm dik liggen waar die ook tegenaan kan, maar de hamvraag is of de ntc die daaruit komt ook een 150watt tec aankan en of ie bij te stellen is voor een andere temp.

wat een geheim agent toch allemaal niet moet doen om incognito op zijn werk te verschijnen

• Vandread
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 04-02 11:46
Wat is NTC en wat is VPC ? :|
Watvoor koeling wil je trouwens gebruiken?

• flippy
  • Niet online

flippy

Topicstarter
Vandread schreef op vrijdag 18 maart 2005 @ 17:42:
Wat is NTC en wat is VPC ? :|
Watvoor koeling wil je trouwens gebruiken?
ntc = Negatief Temperatuur Cofficent (bijna goed gescheven B) ) oftewel een temperatuursensor
vpc = http://www.overclockers.com/articles424/

waterkoeling natuurlijk

wat een geheim agent toch allemaal niet moet doen om incognito op zijn werk te verschijnen

• Vandread
  • Laatst online: 04-02 11:46
Voor wat je wilt doen lijkt me een waterchiller een stuk makkelijker (instelbaar) zoals www.heagkoeling.nl maakt.
Of je bouwt een luchtdichte kast zoals DaBit dat heeft gedaan ;)
http://www.icecoldcomputing.com/text/show_page.php?id=37

Denk dat deze methode gewoon niet is gaan werken aangezien dan bedrijfje er ook niet meer is.

Verwijderd

Met een NTC vind ik persoonlijk een beetje rare oplossing (als ik tenminste goed begrijp dat je die in serie wil zetten met de pelt) wel erg simpel natuurlijk maar toch, die ntc zal ook flink warmte genereren . Puur met passieve componenten gaat dit niet lukken. Ik zit al snel te denken aan een flinke mosfet met een pwm signaal(afhankelijk van de temp) op de gate. lullige hiervan is dat je het signaal weer moet afvlakken na de mosfet omdat pelts een stabiele stroom moeten krijgen. Je moet dan dus nog een flinke condensator er achter zetten. zal er is even over nadenken

• _Ernst_
  • Laatst online: 13:20

_Ernst_

Mark It Zero!

Verwijderd schreef op vrijdag 18 maart 2005 @ 19:52:
Met een NTC vind ik persoonlijk een beetje rare oplossing (als ik tenminste goed begrijp dat je die in serie wil zetten met de pelt) wel erg simpel natuurlijk maar toch, die ntc zal ook flink warmte genereren . Puur met passieve componenten gaat dit niet lukken. Ik zit al snel te denken aan een flinke mosfet met een pwm signaal(afhankelijk van de temp) op de gate. lullige hiervan is dat je het signaal weer moet afvlakken na de mosfet omdat pelts een stabiele stroom moeten krijgen. Je moet dan dus nog een flinke condensator er achter zetten. zal er is even over nadenken
Kan zijn dat ik er helemaal naast zit. Maar als je een pwm stroom gaat afvlakken met een flinke elco, dan krijg je toch uiteindelijk weer dezelfde spanning als de ingangsspanning? Want die elco vlakt de spanning dan af op de topwaarden van de pulserende spanning, en die is gelijk aan de ingangsspanning.

Maar heeft een peltier idd een afgevlakte stroom nodig? Zou niet weten waarom dat moet eigenlijk.

offtopic:
Veel peltier topics trouwens in doc :) of ligt dat aan mij?

[ Voor 4% gewijzigd door _Ernst_ op 18-03-2005 20:23 ]

Last.fm

• Apen-nootjes
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 03-04-2025

Apen-nootjes

aka Apen-klootjes

Mja.. Ik snap sowizo niet waarom je nu in hemelsnaam een peltier wilt gaan gebruiken...

- Je wilt een peltier gaan gebruiken... Goed !
- Je wilt niet dat je peltier te koud wordt (onder condensatie tempratuur)... WTF !

Wat ik dus probeer te zeggen... Een peltier is een heeeeeel erg in-efficiënte manier van koelen.. Je gebruikt heel erg veel stroom/spanning en verwacht daar natuurlijk ook een beetje rendement uit...

Wat je nu gaat doen is je peltier minder efficiënt laten werken (hij zal wel evenveel of in iedergeval bijna evenveel stroom trekken) dan kan je beter gewoon waterkoeling gaan gebruiken ... Dat is voor de toepassing die jij wilt doen gewoon beter.. Of een waterchiller als je toch nog iets extremer wilt...

Tevens is het zo dat een condens tempratuur niet altijd gelijk ligt dus je zal elke dag je VPC opnieuw in moeten stellen...

Al met al kan ik je alleen maar afraden om een TEC te gaan gebruiken als je niet wilt dat deze ook gewoon z'n werk goed kan doen... Het is veel goedkoper en makkelijker om gewoon waterkoeling te gebruiken

Overigens is het isoleren van een pelt ook helemaal niet zo moeilijk hoor... :)

SmartDoDo: Ach, afhankelijk van je smaak kan het best een lekker geil ding zijn :P
You never had a date you couldn't inflate

Verwijderd

@ernst: ja heb je gelijk in, dacht ff niet goed na ;) peltier heeft zeker afgevlakte stroom nodig, anders is het niet goed voor dat ding. waarom weet ik niet precies. waarschijnlijk iets met maken met hoe een peltier precies werkt (electronen versnelling en vertraging etc lang verhaal) Je zou een mosfet als variabele weerstand kunnen gebruiken maar is niet super nauwkeurig te regelen.

Je zou opzich ook een powerNPN nemen als stroombron voor de peltier en een klein ntc'tje gebruiken aan de basis als regeling. met een Hfe van 100 scheelt dat natuurlijk een heleboel in stroom door de ntc.

@A-N: peltiers worden in de industrie juist gebruikt waar stabiele temperaturen en snel regelen belangrijk is. de motieven snap ik verder ook niet want kou heb je nooit genoeg. :D Verder kan je je VPC uitrusten met een vochtigheidsmeter waarmee die de condensatie temp bepaald... Mogelijkheden zijn eindeloos (nuon wil ook graag dat je peltiers gebruikt :P ) maar je hebt gelijk ;) ik gebruik pelts alleen nog maar als load tester :D

[ Voor 25% gewijzigd door Verwijderd op 18-03-2005 22:26 ]

• Apen-nootjes
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 03-04-2025

Apen-nootjes

aka Apen-klootjes

Verwijderd schreef op vrijdag 18 maart 2005 @ 22:12:
@ernst: ja heb je gelijk in, dacht ff niet goed na ;) peltier heeft zeker afgevlakte stroom nodig, anders is het niet goed voor dat ding. waarom weet ik niet precies. waarschijnlijk iets met maken met hoe een peltier precies werkt (electronen versnelling en vertraging etc lang verhaal) Je zou een mosfet als variabele weerstand kunnen gebruiken maar is niet super nauwkeurig te regelen.

Je zou opzich ook een powerNPN nemen als stroombron voor de peltier en een klein ntc'tje gebruiken aan de basis als regeling. met een Hfe van 100 scheelt dat natuurlijk een heleboel in stroom door de ntc.

@A-N: peltiers worden in de industrie juist gebruikt waar stabiele temperaturen en snel regelen belangrijk is. de motieven snap ik verder ook niet want kou heb je nooit genoeg. :D Verder kan je je VPC uitrusten met een vochtigheidsmeter waarmee die de condensatie temp bepaald... Mogelijkheden zijn eindeloos (nuon wil ook graag dat je peltiers gebruikt :P ) maar je hebt gelijk ;) ik gebruik pelts alleen nog maar als load tester :D
Mja.. een peltier wordt in de industrie idd daarvoor gebruikt... Alleen waarom zou je dat op je proc willen doen?
Je VPC uitrusen met een Vochtigheidsmeter... Mja.... dan wordt het wel een heel erg dure setup die je proc ongeveer net zo koud houdt als een waterkoeling :P
Dat Nuon graag wilt dat je een pelt gebruikt?? Mja.. dat valt echt wel mee hoor O-)

* Apen-nootjes draait al geruime tijd met een pelt :o

[ Voor 3% gewijzigd door Apen-nootjes op 19-03-2005 09:12 ]

SmartDoDo: Ach, afhankelijk van je smaak kan het best een lekker geil ding zijn :P
You never had a date you couldn't inflate

Verwijderd

Apen-nootjes schreef op zaterdag 19 maart 2005 @ 09:11:
[...]

Mja.. een peltier wordt in de industrie idd daarvoor gebruikt... Alleen waarom zou je dat op je proc willen doen?
Je VPC uitrusen met een Vochtigheidsmeter... Mja.... dan wordt het wel een heel erg dure setup die je proc ongeveer net zo koud houdt als een waterkoeling :P
Dat Nuon graag wilt dat je een pelt gebruikt?? Mja.. dat valt echt wel mee hoor O-)

* Apen-nootjes draait al geruime tijd met een pelt :o
haha ik heb geen flauw idee waarom maar ja het kan :D Je moet die post van me maar niet al te serieus nemen ;) was melig...

• Quarin
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 07-02 22:13

Quarin

Ondertitel... wasda?

Sorry je verhaal gaat niet helemaal op zoals al eerder gezegd is is de condensatietemperatuur afhankelijk van de omgevingstemp en de luchtvochtigheid. Zoals te zien in dit schema:

Afbeeldingslocatie: http://quarin.net/condensationchart.gif

Verwijderd

Quarin schreef op zaterdag 19 maart 2005 @ 23:13:
Sorry je verhaal gaat niet helemaal op zoals al eerder gezegd is is de condensatietemperatuur afhankelijk van de omgevingstemp en de luchtvochtigheid. Zoals te zien in dit schema:

[afbeelding]
dus? waarom gaat het niet op? temp probes zijn geen probleem.

• Quarin
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 07-02 22:13

Quarin

Ondertitel... wasda?

Zoals je ziet wordt het voordeel wat je uit de tec haalt toch wel erg weinig omdat je gewoon rekening moet houden met een redelijk hoge luchtvochtigheid.
Het is nu 50% luchtvochtigheid dus meer dan 7 graden onder kamertemperatuur kan je niet zitten, en dan zit je wel heel erg op het randje, even geen load en je hebt condens.
In de zomer zit de luchtvochtigheid vaak tegen de 90 95% en dan moet je sowieso al boven kamertemperatuur gaan zitten...

zoals apen-nootjes al zegt, veel beter dan waterkoeling wordt het zo niet, maar wel een heel stuk duurder.

[ Voor 11% gewijzigd door Quarin op 20-03-2005 16:06 ]

Verwijderd

Quarin schreef op zondag 20 maart 2005 @ 16:02:
Zoals je ziet wordt het voordeel wat je uit de tec haalt toch wel erg weinig omdat je gewoon rekening moet houden met een redelijk hoge luchtvochtigheid.
Het is nu 50% luchtvochtigheid dus meer dan 7 graden onder kamertemperatuur kan je niet zitten, en dan zit je wel heel erg op het randje, even geen load en je hebt condens.
In de zomer zit de luchtvochtigheid vaak tegen de 90 95% en dan moet je sowieso al boven kamertemperatuur gaan zitten...

zoals apen-nootjes al zegt, veel beter dan waterkoeling wordt het zo niet, maar wel een heel stuk duurder.
dat ontken ik ook niet. ik zou het zelf ook niet doen...

Verwijderd

Apen-nootjes schreef op vrijdag 18 maart 2005 @ 20:34:
Mja.. Ik snap sowizo niet waarom je nu in hemelsnaam een peltier wilt gaan gebruiken...

- Je wilt een peltier gaan gebruiken... Goed !
- Je wilt niet dat je peltier te koud wordt (onder condensatie tempratuur)... WTF !
Als die proc 10 graden is is dat nog altijd kouder dan 40 graden. Dus die WTF is helemaal niet nodig

• _Ernst_
  • Laatst online: 13:20

_Ernst_

Mark It Zero!

Verwijderd schreef op maandag 21 maart 2005 @ 13:37:
[...]

Als die proc 10 graden is is dat nog altijd kouder dan 40 graden. Dus die WTF is helemaal niet nodig
De temperatuur moet dus boven de 10 graden blijven, bij 10 graden treed al vrij snel condensatie op (zoals in de tabel van Quarin te zien is)

En als je in de zomer een hoge luchtvochtigheidsgraad hebt moet je helemaal oppassen want dan kun je maar een paar graden onder de kamertemperatuur komen. En 150 watt verstoken in een peltier element is een beetje zonde als je daar maar een winst van een paar graden uithaalt.

Dus wtf is wel redelijk op zijn plaats...

Last.fm

• flippy
  • Niet online

flippy

Topicstarter
sorry dat ik geen reply's gaf, upc in de bocht :(

hetgene wat ik wil bereiken is dat ik voor normaal gebruik geen maximale vermogen (en rekening) wil en nodig heb zodat de temps rond kamertemp blijven, dus met een ntc meten en automatich aanpassen. maar als ik ga gamen of divxen (tegelijk :X ) dan wil ik de pelt op maximaal zetten zodat te temperatuurbeveiliging van de cpu er niet inslaat, iets wat nu wel continu gebeurt, de temp blijft onder belasting altijd op 49c hangen. en daar wil ik vanaf. ik wil het maximal uit de cpu halen, want océn heeft nu ook geen zin, en daar het ik geen lanparty Nf3 UT voor gehaald.

voor de goede orde: ik heb al waterkoeling op cpu en een gforce6800 met dangerden blok en een black ice extreme radiator en eheim 1046 pomp. temps zijn idle 41/43 load 49.

Verwijderd

Peltier contollers zijn er wel te krijgen ik ben er ook naar op zoek geweest. Ze zijn alleen erg duur waardoor het voordeel wegvalt. Ik ben zelf bezig met een externe waterkoeling met peltiers gekoeld. Het wacht nog op de msi diamond en dan kan ik het uittesten

Een mooie link is de volgende: http://www.maxim-ic.com/appnotes.cfm/appnote_number/1757

Google search peltier en of tec controller werkt ook goed.

• flippy
  • Niet online

flippy

Topicstarter
zo'n aparaatje zoek ik dus, maar gaan klooien met 2 wc systemen is ook wel es leuk om te proberen, aleen niet zo efficent.
eerst maar es een 150 watt tec op de kop tikken een een trafo in mekaar rotzooien.

hou me op de hoogte wat het resultaat is met jou opstelling

Pagina: 1