Toon posts:

P4C800 Deluxe & Clean WinXP Installatie + Shutdown?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Beste mensen,

Ik heb afgelopen dagen een compleet nieuwe systeem in elkaar gezet, namelijk het volgende:

Behuizing: Chieftec behuizing (inclusief PSU 360W)
Mobo: P4C800 Deluxe
CPU: P4 3.0GHz (512KB, 800FSB)
CPU-Fan: Zalman (Al-Cu)

Geheugen: 2x 512MB Kingston ValueRam modules
Video: Club3D GT6600 128MB DDR3
Brander: ASUS DVD (Dual layer)
Hardeschijf: WD 160GB S-ATA

Na installatie verliep het systeem vlekkeloos, ik hoorde verder geen piepjes en kwam in de BIOS menu terecht. Daar heb ik alleen de Boot-lineup van de onderdelen veranderd en verder alleen wat andere instellingen gecontroleerd, al in al het verliep als een zonnetje.
Vervolgens ben ik de hardeschijf gaan partitioneren en formateren, dit verliep ook zonder problemen.

Temp waarden:
CPU Temp: 40 graden
Case Temp: 26 graden

Probleem:
Tijdens het installeren van winXP Pro SP2 is het systeem tijdens de countdown van 34min plotselling uitgegaan. Ik dacht dat dit misschien toeval was, dus starte ik het systeem opnieuw op en weer bij de 34min sloeg het systeem uit. Ik neem aan dat windows op dat moment de devices aan het initialiseren is.Omdat ik niet verder kwam in de installatie ben ik zelf aan de slag gegaan om te kijken of de voeding misschien problemen gaf, of de GT6600 kaart te veel stroom trok of iets dergelijks.

Test 1: Geheugen, 1 module uitproberen
In dit geval ben ik ten eerste begonnen met het testen van de geheugen, mbv MEMTEST86+ ver3.2 ben ik de totale geheugen gaan testen op fouten. Hier geen fouten reports tegengekomen... en dus ben ik het systeem met 1 geheugen module gaan uitproberen.

Resultaat:
Systeem kwam tijdens installatie weer bij de 34 minuten en sloeg vervolgens weer uit.

Test 2: Videokaart wisselen
Sinds er blijkbaar niks aan de hand bleek te zijn met het geheugen, ben ik gaan kijken of mijn PSU niet te kort kwam aan Power. De GT6600 trekt volgens mij 350W stressed, en de voeding zelf kan 360W leveren, ik weet niet of dit genoeg is en misschien ook hierdoor de problemen zijn ontstaan. Daarom heb ik gebruik gemaakt van een oud Geforce GT2 kaartje om in iedergeval minder vermogen te trekken en opnieuw te test uit te voeren.

Resultaat:
Systeem kwam nogmaals in de installatie en weer bij de 34min sloeg het systeem uit.

Test 3: Uitschakkelen van Onboard devices
Omdat er blijkbaar niks veranderd was aan de hele situatie ben ik overgegaan tot het uitschakkelen van onboard onderdelen, misschien is er toch iets aan de hand met het mobo. Hiervoor heb ik alles behalve de USB controller uitgeschakkeld. Met andere woorden heb ik de Firewire, Promise Controler, Onboard Audio, Onboard Lan onderdelen uitgeschakkeld.

Resultaat:
Systeem kwam in windows installatie en tot mijn verbazing kwam ging hij verder dan de 34 minuten. Ik was zo ver gekomen dat ik zelfs de Windows Key in mocht voeren en wat landelijkeinstellingen kunnen veranderen. Hierna ging het systeem verder met de installatie en sloeg nogmaals uit bij de 31 minuten.

Test 4: Opnieuw Onboard devices inschakkelen
Sinds er alleen bij Test3 verschil is opgetreden en het systeem paar minuten verder is kunnen gaan, ben ik toch van plan gegaan om alles weer aan te zetten en het nog een poging te wagen om te kijken hoe ver hij dit keer zou komen.

Resultaat: Systeem deed precies het zelfde met alle onboard devices ingeschakkeld als uitgeschakeld, heel vreemd omdat hij de eerste keer maar bij 34min kwam.

Test 5: Win 2000 proberen
Omdat het toch maar te proberen ben ik aan de gang gegaan met de win2000 cd, hier kwam het systeem ongeveer op dezelfde plaats. Ook bij het initialiseren van de devices en het installeren daarvan neem ik aan slaat hij weer uit.

Conclusie:
Ik heb dus een vermoede dat het misschien de PSU is die problemen geeft, hier en daar ben ik wat verhalen tegen gekomen van gevoelige sensoren in de PSU's waardoor ze zichzelf uitschakelen. Of dat ook hier zo is valt nog te testen... Ik heb in dit geval een Chieftec 360W voeding inzitten.

Verder weet ik niet of er door uitzetten of aanzetten van de onboard devices en de kleine verandering misschien toch wat mis is met de moederbord.

Extra informatie:
Het systeem zorgt voor geen spontane shutdown, de shutdowns vinden alleen plaats tijdens de installatie van winXP en win2k als er gecontroleerd wordt naar devices neem ik aan. Met andere besturingssystemen ben ik niet aan de slag gegaan, omdat ik er vanauit ga dat dit toch ergens in de voeding zit of de moederbord en niet aan de software.

Mijn laatste gok is de BIOS te flashen naar de nieuwe versie 1019 voor de P4C800 Deluxe mobo en dan kijken of er verandering optreden of dat het allemaal opgelost wordt.

En mocht het niet lukken dan zal ik toch de voeding eruit moeten halen en met een andere te gaan testen. :?

Wat kan ik nog doen, weet iemand hier wat van??? :(

• PD2JK
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 16:44

PD2JK

ouwe meuk is leuk

Het zou heel goed de voeding of moederbord kunnen zijn. Tijdens het initialiseren van de apparaten kan er een spanningsdip in één van de lijnen komen, waarna de voeding zichzelf uitschakeld. Tijdens het zoeken kan de voeding het niet aan óf het moederbord werkt op dat moment tegen.

Probeer eerst eens een andere voeding. In dit topic staan veel ervaringen: Welke voeding heb ik nodig? Deel 10

Je zou toch denken dat de voeding voldoende moet zijn voor jouw systeem. Hoe zijn de spanningswaarden in het BIOS? De +3.3V, 5V en 12V mogen maximaal 5% afwijken.

Duidelijke topicstart hoor, zie je niet vaak :)

Je zou ook nog Knoppix kunnen proberen, die boot van CD en is linux based.

[ Voor 6% gewijzigd door PD2JK op 18-03-2005 18:19 ]

Toen waren beige computers heel gewoon.

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt voor de reactie,

De voltages zijn, uit de bios gelezen:

Vcore voltage: 1.536v
+3.3v= 3.216 ~ 3.200v
+5v= 5.080 ~ 5.053v
+12v= 11.612 ~ 11.491v

Uit een multimeter heb ik alleen de 5+ en 12+ voltages kunnen meten, deze gaven:

+5v = 5.14v
+12v = 11.72v

Ik ga de voedingen tips van jou doornemen en kijken of ik daar wat wijzer van word.

Momenteel heb ik dat het systeem weer met alle onboard devices gewoon uitslaat bij de 34min. aftel van de installatie van windows. Het kan best zoals jij zegt, dat hier een voeding probleem aan de hand is.

Toen ik thuis kwam heb ik even 2x geprobeerd het systeem door de installatie heen te rossen, de eerste keer haalde hij maar 34min. en de tweede keer haalde hij het bij de serial invoer van windows en toen sloeg hij weer zomaar uit. Dus ik begin ook te twijvelen aan de chieftec voeding of deze wel sterk genoeg is.

Ik zal ook kijken of ik ergens een kopie van knoppix kan halen om dat eventueel ook te testen. En misschien kan een BIOS update geen kwaad.

Ik ga aan de slag... kijken hoe ver ik hiermee kom. :)
Alvast bedankt!

Verwijderd

Topicstarter
Ok het lijkt erop dat ik een stap verder ben... denk ik :)

Test 1: Bios Flashen
Bios geflashed van 1016 naar 1019

Resultaat:
Dit heeft verder niet echt veel gevolgen gehad... systeem doet nog precies hetzelfde. Komt in windows installatie en bij de 34minuten slaat hij af...

Test 2: Knoppix Live CD
Systeem ermee op gestart

Resultaat:
De hardware initialisatie gaf geen problemen, beeld is nogsteeds perfect en de hele desktop is geladen. Systeem laat ik nu even zodraaien, en kijken of hij nog eruit slaat.

Conclusie:
Tot nu toe ben ik in windowsXP na de 31minuten niet verder gekomen. Ook hebben de vorige tests verder weinig verschil gemaakt.
Nu met Knoppix de systeem geladen is, blijkt hij het ineens wel gewoon te doen. Maar als de hardware dan wel in orde lijkt te zijn dan snap ik niet wat er met de windows XP SP2 installatie mankeert :?. Ik heb zelfs een windows 2000 pro installatie CD geprobeerd en daar sloeg het systeem ook uit tijdens het initialiseren van de devices.

Wat is er nu echt aan de hand... ik volg het niet echt meer :?
Als het goed is en ik maghet van de linx knoppix CD geloven, danblijkt de hardware dan gewoon in orde te zijn.

Kan iemand mij hiermee verder helpen??

• alt-92
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

Probeer eens uit te vinden wat er @ 34 minuten tijdens de Windows install procedure gebeurt? (debug log)
zo uit het hoofd is dat nog een gedeelte hardware installatie, het lijkt erop dat er iets in je systeem zit wat de install op zn bek trekt (een default driver die niet goed met je video kaart werkt bijvoorbeeld).

Je zou een andere low-tech videokaart kunnen proberen, of je integreert je drivers alvast in je installatie CD / netwerkshare.

[ Voor 30% gewijzigd door alt-92 op 19-03-2005 15:25 ]

ik heb een 864 GB floppydrive! - certified prutser - the social skills of a thermonuclear device

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb als laatste nog geprobeerd met een oudere schijf aan de gang te gaan, om te kijken of hij nog wel verder zou komen. Dat is dus helaas ook niet gelukt...hier dus ook na 34min. shutdown, blijkbaar is er dus niks mis met de onderdelen.

Met knoppix is het me tot nu toe alleen gelukt om het systeem verder te kunnen starten zonder enige shutdown. Ik zal toch moeten gaan kijken door middel van die debug.log, als die er nog is na die shutdown.

Ik bleef dit probleem nog heel erg vreemd vinden, alle onderdelen heb ik 1x minimaal gewisseld ook de videokaart. En ik kom in windows gewoon tijdens de installatie niet verder, daarvoor kan het niet zo zijn dat die winXP cd naar zijn knoppen is omdat ik het ook met een win2k cd geprobeerd heb :?.

Enige laatste wat ik nog kan doen is de debug log zien te vinden en daar uit te vissen wat er aan de hand is.

• ccc456
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Dit Asus moederbord heeft volgens mij in de BIOS bij IDE een mogelijkheid om te switchen tussen enhanced IDE (dit is de BIOS default) en IDE compatible mode. Probeer deze laatste eens.
Dit had bij mij succes toen het Ghosten niet wilde lukken.. 8)7

suc6

BTW: windows ziet de harde schijf toch wel als 160 GB ?!

[ Voor 13% gewijzigd door ccc456 op 20-03-2005 17:36 ]

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb ook geprobeerd deze laatste instelling van de Bios te wijzigen naar Compatible IDE, Maar helaas ook hier geeft hij het op. Zowel de Bios en Windows zien een 160GB drive. Ik zat net nog te kijken naar de logs via knoppix, heb even de Sata schijf nogmaals schoon gemaakt zodat ik een duidleijk overzicht heb.

Ik zal zo straks even kijken wat ik uit de setuperror.log van windows XP krijg die ik via knoppix eruit kan lezen.

Verwijderd

HEt zou ook nog steeds je temperatuur kunnen zijn, aangezien die 40 graden waarschijnlijk uit de bios gehaald hebt.
Ik heb namelijk hetzelfde probleem wel eens gehad toen ik mijn cpu fan wat langzamer had gezet en ff iets ging installen wat dus een mooi systeem geeft die over de ruck gaat.

• Kawaii
  • Registratie: Oktober 2002
  • Niet online
Ik gok op de voeding.

Je zei al dat de uitlezing 12,5V was volgens de BIOS, dat is al aan de erg lage kant. Als tijdens de install dat een proces start wat opeens veel eist van de CPU e.d moet de PSU meer leveren en het zou kunnen zijn dat de 12V lijn dan zo laag komt dat de voeding zichzelf uitschakelt.

Ik zou het nogmaals proberen met een krachtigere voeding (lees merkvoeding van 400W of hoger.)

offtopic:
Hulde voor je duidelijke topicstart :)

[ Voor 8% gewijzigd door Kawaii op 20-03-2005 19:13 ]

Verwijderd

Topicstarter
12.5v ??, nee ik heb andere uitlezingen gehad. Je bedoelt waarschijnlijk de 11.72v die ik eruit kreeg max van die voeding. Die lijken me ook wel een beetje aan de lage kant, alhowel de 12v lijn wel binnen de 12.5 ~ 11.4v marges blijft waar de voeding 5% van mag afwijken. Maar misschien kan het wel zo zijn dat de voeding het niet trekt als de moederbord meer sap nodig heeft van mijn 360W voeding.

Maar wat ik me dan afvraag is waarom dan die knoppix live cd het wel haalt met deze waarden?, komt het omdat linux minder van de hardware vraagt? :?

Ik heb van knoppix alle *.logs kunnen kopieren en dus ook de setuplog.txt, is er een in het specifiek zoals de setuplog.txt waar ik moet gaan kijken?.

Een duidelijk topic start maakt het voor iedereen idd handig, was ook mijn bedoeling :)

• Deathchant
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 07-08 22:15

Deathchant

Don't intend. Do!

Tijdens het installeren van winXP Pro SP2 is het systeem tijdens de countdown van 34min plotselling uitgegaan.
Laat ik nou toevallig exact dezelfde problemen gehad hebben, mocht ik nou eens exact dezelfde geheugenmodules hebben als jij......

Kingston HyperX valueram icm P4C800 gaat moeilijk. kep het zelf ook. Je moet het geheugen eens testen. Wel reepje voor reepje en als je in dualchannel gaat, zet je geheugen voltage eens op 2.75V en kijk hoe het dan loopt.

Waarschijnlijk is een van je geheugenmodules kapot. Kep er ook zeik mee gehad. Kingston gaf toe dat 1 op de 10 reepjes wel eens kapot was. Dus test maar eens met memtest86.

Ow en lager dan 11.6 is neit goed. Ik zelf had een zalman 400Watt en die kwam met mijn systeem op 11.7. Een 6800GT had ik toen nog niet. Ik ben overgestapt op tagan. Net zo stil en superstabiel. Kan denk ik niet aan je voeding liggen dat je problemen hebt met windows install

[ Voor 18% gewijzigd door Deathchant op 20-03-2005 20:19 ]

Canon: EOS R6 | EF 16-35/4L IS USM | EF 70-200/2.8L IS II USM
Zeiss: 35/2 Distagon | 50/2 Makro-Planar | 85/1.4 Planar | 100/2 Makro-Planar | 135/2 Apo Sonnar

• Emos
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 20-07 13:39
Ik heb dit niet gehad, maar wel een systeem dat steeds uitging na verloop van tijd. Ik heb ook een Asus P4C800 De Luxe moederbord met een P4 op 3,4Ghz met 1Gb geheugen. Uiteindelijk bleek het toch een te warme CPU te zijn. De waardes waren niet te hoog m.i., maar door een casefannetje is mijn systeem nu stabiel. Het zou dus een te warme CPU kunnen zijn. Probeer anders eerst de settings die de temps. meten uit te zetten. Hierdoor reset je PC minder snel. Maar als dit het is, dan is extra koeling onvermijdelijk.

Emos

• Silentpuma
  • Laatst online: 08-08 23:53

Silentpuma

To much mind...

Hmm, het lijkt me niet echt waarschijnlijk dat je voeding die problemen veroorzaakt. Ik heb bijna exact hetzelfde systeem als jij (alleen 2 SATA 120BG HD's en een Radeon 9800 Pro) en heb totaal geen problemen de Chieftech 360W voeding what zo ever, die moet het makkelijk trekken. En dat het telkens op hetzelfde tijdstip een spanningspiek zou ontstaan lijkt me meer een probleem met de software richting hardware.
Je hebt het over dat het telkens bij hetzelfde ondereel je PC uitvalt... Ik weet dat Windhoos standaart niet de Promise SATA-RAID controller ondersteunt die op je mobo zit, probeer eens om de drivers daarvan te installeren tijdens de XP-setup? Misschien dat het daarop blijft hangen...

Use the Search Luke...

Verwijderd

Topicstarter
De type geheugen die ik heb is van kingston: KVR400X64C3A/512, Ik heb deze opgezocht en blijken wel mee te kunnen werken met de Asus P4C800 mobo's. Ik heb ook deze modules getest met Memtest86 en daar kreeg ik geen fouten uit. Wat me ook was opgevallen is dat knoppix een deel van zijn zijn linux systeem op de geheugen zet, als deze kapot zou zijn dan neem ik aan dat ik misschien een vastloper zou moeten krijgen of misschien wel een system shutdown. Ook heb ik het al met 1 module geprobeerd, en daar had ik dezelfde resultaten mee.

Ik heb ook geen Resets, zoals Emos dat aangaf... het zijn puur shutdowns, systeem loopt dus niet vast of gaat resetten. En volgens mij zijn de temperatuur waarden wel ok, ik heb 1 fan op de panel van de chieftect kast, net onder tegenover de CPU FAN, en nog een voor het koelen van de hardeschijf. Uit de Bios lees ik steeds een CPU temp van 38-40graden en de Case temp is 26-28graden. En met knoppix blijft hij gewoon netjes draaien zonder uit te slaan... :?

Trouwens SilentPuma, als ik zeg maar in de Bios de Promise disable, is het niet zo dan dat hij gewoon door moet installeren zonder wat met de promise verder te doen? Ik had ook eens alle onboard onderdelen via de Bios uitgeschakkeld, en toen kwam hij wel tot de 31min. verder maar meer dan dat is het me niet gelukt. Hoe kan ik trouwens die Promise drivers in de installatie aanbrengen... van windows XP?

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb nu nogmaals de Promise controller vanauit de Bios uitgeschakkeld, en ben gaan kijken hoe ver het systeem kwam met installeren. De andere onboard onderdelen heb ik aan gelaten, zoals de USB controller, Firewire, LAN, Audio.

Het resultaat hiervan is dat winXP nu wel verder komt dan de 34minuten tijdens het installeren, en daarna slaat hij willekeurig ergens af... de ene keer op de 28minuten en de andere keer iets eerder.

Ik heb ook de Bios spanning nogmaals bekeken, de spanning wisselt tussen 11.612 ~ 11.491v. Hij komt vrij dicht tegen de 11.4v aan. Nu vraag ik me af... of het toch wel de voeding is die problemen heeft. Misschien kan het inderdaad zo zijn dat de extra devices meer van de voeding gaan vragen, en nu elke keer willekeurig na de 34minuten uitslaat?. Met de Promise controller ingeschakeld komt het systeem niet verder dan de 34minuten in de installatie van winXP.

Ik ga iig kijken of ik aan een 400Watt voeding kan komen om eventueel ermee te testen.

• Deathchant

Deathchant

Don't intend. Do!

11.4 is gewoon te laag. Probeer eens of je een 400 watt voeding kan lenen van iemand. Kijk ook naar het aantal amperes op die 12V lijn. Ikzelf beveel tagan 480 aan. retestabiel en 28A o pde 12V lijn. Heb ik mijn zalman 400w net verkocht. als je een paar weken eerder was geweest kon je die van mij wel kopen tegen een prikkie.

die promise heb ik btw ook uitgezet, puur omdat ik geen SATA gebruik. Ik zelf gebruik bios 1016, werkt prima. Ik zou verder niet weten wat het probleem is. Ik heb zelfs HyperX geheugen van Kingston op cl2 draaien op 2-3-2-6 timings.
Ik zou verder niet weten wat je nu het beste zou kunnen doen

Zeiss: 35/2 Distagon | 50/2 Makro-Planar | 85/1.4 Planar | 100/2 Makro-Planar | 135/2 Apo Sonnar

Verwijderd

Topicstarter
Ja tis raadsel, ik heb in ieder geval in dat kast een Chieftec ATX 1136H 360W voeding. En gisteren heb ik toevallig de voeding informatie afgelezen, en had even de volgende waarden opgenomen.

+3.3V : 28A
+5V : 35A
(240W max. load)

+12V : 18A
(216W max. load )

Met de promise uitgeschakkeld kom ik wel een paar minuten verder, dan de 34minuten die ik eerst haalde met promise aan. En wat ook grappig is, is toen ik de geforce 2GT kaart erin had geplaatst, hier ook had het systeem niet genoeg mee. Ik heb ook zelfs de extra fans uitgeschakeld om te kijken of hij dan iets meer amperage zou overhouden, maar helaas zelfs dat vond hij niet genoeg 8)7.

Ik ga iig kijken of ik die 3rd party drivers van de mobo kan installeren voor de promise controler tijdens de installatie van winXP, en daarna nog idd kijken of ik ergens aan een 400watt voeding kan komen, met iig meer Amps op de +12V lijn.

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 22-03-2005 13:37 ]

Verwijderd

Beste Storm,

Weet je zeker dat je de koeler van de cpu goed gemonteerd hebt?
Heb namelijk ook weleens meegemaakt dat dit niet het geval was, het systeem viel dan ook na een bepaalde tijd uit. Als het niet aan je voeding ligt dan zou ik hier eens naar kijken!

Groeten,

Lodewijk.

Verwijderd

Topicstarter
Ik neem aan van wel, als ik de Bios een tijd in de gaten hou dan blijft de CPU temperatuur netjes rond de 40 graden, de kast zelf blijft in de buurt van de 28 graden. Ik kan het systeem bijvoorbeeld laden met knoppix en een uur aan laten staan, zonder dat deze vastloopt of uitgaat.

Ik ben misschien van plan om vanavond een Chieftec 460W silent voeding aan te schaffen om te kijken of dit werkt, alhowel ik niet zeker weet of dit gaat helpen. Ik heb ook de CAS latencies, van het geheugen aangepast naar 3.0-3-3-8 en dit heeft ook niet echt geholpen, ook het wisselen van geheugen banken en runnen van 1 module leverde weinig verschil op.

Alleen met de Promise Controler uit wil het systeem wel verder komen, maar daarna slaat het systeem een paar minuten later uit, of komt niet verder dan 28 minuten.

Verwijderd

ja in de bios is de temperatuur max 40 graden.
alleen is dit dus zonder load dus een idle temperatuur van 40 graden is redelijk hoog al zeg ik het zelf.

Verwijderd

Topicstarter
Goed, alles is nu echt gecheked. Andere voeding Aopen 400W en andere geheugen Dane-Elec 512MB DDR, en dit alles heeft ook tot niets geholpen.

Het laatste was een andere mainbord P4C800E-Deluxe proberen met mijn eigen spullen erop, waarop windowsXP SP2 gewoon wel normaal installeert zonder problemen. Het probleem lag dus toch wel aan de mainbord helaas :(

Morgen maar de winkel bellen, en voor een nieuwe mobo zorgen. })

• 2f2f_fan
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 25-02 15:11
Ik heb ooit van een leverancier te horen gekregen na een zelfde soort klacht met het zelfde mobo dat de socket waar de cooler op bevestigd wordt te strak op het mobo zit, dit is een kwestie die bij asus bekend is maar niet opgelost wordt door asus. Ik heb toen ook het mobo naar de leverancier terug gestuurd en kreeg dit zelfde mobo na een paar dagen weer netjes terug nadat ze de cooler socket ietsje losser op het mobo hadden gezet.
Misschien is dit ook voor jou de oplossing.

Verwijderd

Topicstarter
2f2f_fan schreef op woensdag 23 maart 2005 @ 14:48:
Ik heb ooit van een leverancier te horen gekregen na een zelfde soort klacht met het zelfde mobo dat de socket waar de cooler op bevestigd wordt te strak op het mobo zit, dit is een kwestie die bij asus bekend is maar niet opgelost wordt door asus.
Een te strakke socket?, Nee ik denk niet dat dit het probleem is, wat gebeurde er toen bij jou? kreeg je random vastlopers? Het probleem is ook niet echt makkelijk op te lossen omdat ik nergens last van heb als ik in knoppix ga zitten kloten. Daar draait het gewoon prima... ik weet niet wat knoppix met de hardware verder doet, maar hij omzeilt de onboard hardware op de een of andere manier waardoor ik dus blijkbaar geen shutdows krijg. Want als je logisch nadenkt dan zou ik bij een te strakke socket ook problemen krijgen met Knoppix laden/draaien, niet waar?

En zoals ik ook al had aangegeven, ik merk alleen verschil met promise Aan / Uit. Aan levert een shutdown op 34 minuten, en off levert een shutdown na de 34 minuten. Dit gebeurd niet random, maar dus altijd. :(

Ik heb de winkel gebeld, zij weten het ook niet wat er aan de hand is. Met andere woorden hij gaat terug naar de zaak en daar zullen ze hem binnen 1 week testen, om te kijken wat er aan de hand is. Ik stuur de mobo morgen weg, ik hoor daarna wel wat zij als probleem constanteren als ze die uberhaupt kunnen vinden. 8)7

• 2f2f_fan
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 25-02 15:11
Ja klopt helemaal wat je zegt over het knopix gedeelte, dan zou je daar ook problemen moeten hebben, ik had het topic wel gelezen maar even niet bij stil gestaan |:( . Ik had dat mijn pc al wat eerder uitging.
Ik neem aan dat je van de winkel gewoon een nieuw bord krijgt? en niet dat je een week moet wachten totdat hun het getest hebben.

Verwijderd

Topicstarter
2f2f_fan schreef op woensdag 23 maart 2005 @ 20:23:
Ik neem aan dat je van de winkel gewoon een nieuw bord krijgt? en niet dat je een week moet wachten totdat hun het getest hebben.
Deze mobo heb ik overgenomen van een vriend van me, omdat hij al moest wachten op een vervanging of het omruilen van zijn P4PE die het plotseling niet meer deed. Daarvoor is deze (P4C800Deluxe) in de plaats genomen, en omdat hij al een nieuwe (P4C800E-Deluxe) had gekocht heb ik de vervangende van hem overgenomen. Dat is de reden waarom ik niet gelijk een nieuwe mee mag krijgen helaas, maar het zit nog wel binnen de garantie. En als het omgeruild wordt dan hoop ik wel op een soort gelijk mobo, het liefst de P4C800E-Deluxe. :9

De moederbord is afkomstig van Gistron en daar heb ik al het een en ander gehoord en gezien van uit de shop survey :/ . Dus het is te hopen dat zij dit keer wel een goed werkende moederbord terug sturen. :Y)

Ik hou jullie nog op de hoogte! ;)

[ Voor 12% gewijzigd door Verwijderd op 23-03-2005 22:43 ]

Verwijderd

Topicstarter
Dit is gewoon te gek voor worden!! :?
Het moederbord is inmiddels weer naar u teruggestuurt. Wij hebben hem getest en geen fouten kunnen ontdekken.
Dit is een reply die ik uit een email krijg, waar ik vraag te willen weten hoe ver men is met het testen en hoelang het nog gaat duren. Er wordt niet eens gemeld wat men precies uitgeprobeerd heeft... totaal niets. Ze denken wel dat men achterlijk is ofzo daar bij Gistron??? |:(

Zelfs het versturen van een uitgebreid test scenario helpt niets... bij hun werkt het allemaal in 1 keer, en ik moet zelfs alle componenten wisselen waarvan ik weet dat ze goed zijn, om toch nog erachter te komen dat het ook niet helpt. Maar nee Gistron weet heel erg goed wat ze doen, er is niks aan de hand hoor. Ik ben aardig pissed op dit moment :X, heb ze een email terug gestuurd, omdat ik een verklaring eis met uitleg over wat ze precies gedaan hebben. Want ik geloof er werkelijk niets van...

wordt vervolgd....

Verwijderd

dit probleem heb ik ook een keer gehad... probeer gewoon eens 'n andre windows cd :D
Dat heeft bij mij wel geholpen.
Anders kan het idd nog een bios setting zijn die niet goed staat.

1 - of je mobo is dood
2 - of je voeding leeft niet meer zoals het hoort.

Maar als dat gewoon niet helpt, *andre windows cd*.. zou ik het probleem erg snel bij de voeding gaan zoeken..

[ Voor 65% gewijzigd door Verwijderd op 01-04-2005 15:19 ]

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op vrijdag 01 april 2005 @ 15:13:
dit probleem heb ik ook een keer gehad... probeer gewoon eens 'n andre windows cd :D
Dat heeft bij mij wel geholpen.
Anders kan het idd nog een bios setting zijn die niet goed staat.

1 - of je mobo is dood
2 - of je voeding leeft niet meer zoals het hoort.

Maar als dat gewoon niet helpt, *andre windows cd*.. zou ik het probleem erg snel bij de voeding gaan zoeken..
Ik heb Windows 2000, Windows XP SP1, Windows SP2 geprobeerd... deze helpen allemaal niet. Het systeem slat af... net alsof je de spanning eruit trekt. En dit gebeurd niet zomaar... alleen tijdens de windows installatie, en ergens heeft hij toch moeite mee. De promise controller levert alleen verschillen op bij de installatie want dan gaat hij wel verder dan 34minuten maar dan slaat hij daarna random uit.

De Bios settings heb ik eerst default gelaten om te proberen, daarna onboard dingen uitgeschakkeld... niks helpt. Zoals ik al zei... alleen met het verandere van de promise aan of uit merk ik wel dat hij verder probeert te komen. Maar meer dan de 28minuten is me niet gelukt.

Verder heb ik van mijn chieftec voeding van 360Wat die 18A op de 12v+ lijn levert even gewisseld met een Aopen voeding 400Watt die 16A op de 12v+ rail levert. En hier treden de problemen ook mee, dus de voeding is het niet. En dat weet ik omdat dezelfde voeding op een P4C800E-Deluxe van een vriend van me draait en daar zijn geen problemen mee.

Asus zegt dat ik promise drivers moet gaan laden door middel van thirdparty drivers in de installatie mee te laten installeren. Ik zal moeten wachten totdat ik de mobo weer binnen krijg om dat als laatste oplossing te proberen.

Nogmaals: Aan de losse onderdelen ligt het niet, want dit is allemaal getest met een P4C800E-Deluxe, en daar werkte het allemaal wel goed.

• Deathchant

Deathchant

Don't intend. Do!

jezus man, wat een koekebakkers bij Gistron. Ik had soortgelijke problemen bij alternate met geheugenmodules van kingston. na 2 maanden en 19 emailtjes en 2 telefoontjes van zeker 17 minuten wachttijd had ik toch mijn modules gekregen en 26 euro korting gehad. maar NOOIT meer alternate voor mij.

Maar goed. Ik had ook een probleem met mijn P4C800Deluxe....en dat was dat er onder de CPU socket een soldeerstuk uitloopt als je de CPU koeler te strak erop zet. Ik moet mijn cpu koeler echt een stuk losser draaien wilt het werken. maar ik kreeg dan ook de melding SYSTEM FAILED CPU TEST.

Had je ook al geprobeerd om een andere CPU erin te plempen? Misschien moet je het toch eens met een tagan voeding proberen. Ik kan je die namelijk echt aanraden. Goeie voltages!

Verwijderd

Topicstarter
Deathchant schreef op vrijdag 01 april 2005 @ 15:38:
Maar goed. Ik had ook een probleem met mijn P4C800Deluxe....en dat was dat er onder de CPU socket een soldeerstuk uitloopt als je de CPU koeler te strak erop zet. Ik moet mijn cpu koeler echt een stuk losser draaien wilt het werken. maar ik kreeg dan ook de melding SYSTEM FAILED CPU TEST.

Had je ook al geprobeerd om een andere CPU erin te plempen? Misschien moet je het toch eens met een tagan voeding proberen. Ik kan je die namelijk echt aanraden. Goeie voltages!
Ja ik ken dat soldeer probleem, ik heb een revision 2.00 moederbord... en dat probleem verscheen inderdaad een heel tijd terug. Denk met eerdere revision mobos uit 2003 ofzo. Ik kan natuurlijk als hij terug is kijken of ik misschien ook met dezelfde probleem zit... maar dat zal het wel niet zijn. Want het probleem wat bij zulke mobos naar voren kwam, was dat hij niet wilde booten. Zo kon je dus ook de zwaarste voeding proberen en dan wilde hij niet posten.

Ik heb nog geen andere CPU geprobeerd op die mobo, maar de mobo geeft zelf geen CPU failures aan, en in knoppix lijkt alles gewoon prima te werken.

Daarom snap ik er helemaal niks meer van, en of Gistron wel goed getest heeft dat weet ik nog niet helaas want ik heb nog geen antwoord gehad op mijn email, waar ik zeer benieuwd ben naar hun test scenario en wat ze geprobeerd hebben. Of dat het misschien allemaal vlekkeloos is verlopen zoals ik de indruk van hun laatste email krijg.

Verwijderd

vraag of zij windows willen installeren (gistron) tegen een vergoeding, alleen als het hun lukt :Y)

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op vrijdag 01 april 2005 @ 16:17:
vraag of zij windows willen installeren (gistron) tegen een vergoeding, alleen als het hun lukt :Y)
Wel een leuk idee, maar toch niet de ideale oplossing, en om nog meer geld uit te geven aan Gistron? dacht het niet :r. Maar daar heb ik wel een oplossing voor gevonden (8>, windowsXP is al op mijn schijf geinstalleerd, dan wel met de P4C800E-Deluxe moederbord en deze ben ik ook van plan te gaan testen, eens zien of deze P4C800Deluxe wel ermee kan booten zonder te hoeven installeren, misschien dat ik erachter kom wat er aan de hand is, of misschien niet. O-)

• Deathchant

Deathchant

Don't intend. Do!

misschien is het je HDD wel. Misschien heb je een aantal sectoren kapot of lees/schrijfkoppen kapot. Heb je deze eens getest?

Verwijderd

Topicstarter
Deathchant schreef op vrijdag 01 april 2005 @ 16:56:
misschien is het je HDD wel. Misschien heb je een aantal sectoren kapot of lees/schrijfkoppen kapot. Heb je deze eens getest?
Ja ik had express toen een oude 6.4GB Schijf geprobeerd en dan aan een IDE poort gehangen, maar daar deed hij precies hetzelfde. En een vriend van heeft nu met zijn P4C800E-Deluxe winXP geinstalleerd op de nieuwe hardeschijf, de 160GB Sata schijf dus, zodat ik het straks kan testen met de mobo als ik deze terug krijg. Dus wat dat betreft is hij wel in orde lijkt mij.

Verwijderd

Hallo daar,

Dit probleem komt mij ook zeer bekend voor. Heb sinds aug. 2003 een systeem Asus P4C800 de luxe met P4 2.8, 2x 512 Mb intern, FX 5200 videokaart, 120 GB SATA, 20 Gb IDE (beide Maxtor), DVD speler, CD-rw Plextor.

Omdat het systeem sinds de upgrade naar XP home sp2 af en toe spontaan opstartte en dit de laatste tijd erger werd besloot ik het systeem op te schonen en opnieuw te installeren. FOUT dus.
XP laat zich niet meer installeren bij ca. 32 min kapt ie er mee. Zoveel mogelijk los gekoppeld en opnieuw geprobeerd. geen effect. Powermax gedownload en gedraait en ja hoor beide HD's vertonen fouten. SATA is garantie dus die wordt via Maxtor vervangen. de 20 Gb komt uit ouder systeem dus daar een nieuwe voor gekocht van 40 Gb (is alleen voor de dataopslag). Opnieuw geprobeerd XP te installeren weer niks. Geheugen getest ook OK. blijft uiteindelijk alleen probleem met MB over.
Met test prog. Microscope van de verkopers gaf ie in ieder geval een Netwerkkaart fout. Heb ook geprobeerd deze te disable-en in BIOS hielp ook niet. Maandag maar eens bellen met Asus.....
Wordt vervolgd.

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb ook een email naar ASUS gestuurd, toen de Mobo onderweg naar Gistron was. Helaas hebben ze mijn Mobo terug gestuurd, ze hebben ook getest en hebben een mailtje terug gestuurd met als antwoord dat de hij getest was en geen problemen hebben ondervonden.
Nu heeft de vriend van me de Mobo ontvangen die hij morgen voor me mee neemt, en daar zat een brief bij met het verhaal dat zij WinXP niet konden installeren, de probleem was niet te achterhalen |:(. En dan sturen ze iets wat niet goed is terug..... ??? hoe kan je in godsnaam iets terug sturen wat niet werkt, ik snap die gasten niet.

Terug op dat mailtje van ASUS, een werknemer heeft me daar aangewezen drivers voor de promise controller te installeren die op de update page te vinden zijn van asus. Als ik me niet vergis moet je 378ata_100104528 (Promise SATA 378 Driver V1.00.0.26 (ATA Mode) ) installeren. Ik weet ook niet of dit helpt, morgen komt die vriend van me langs met de mobo en dan gaan we het uitproberen. Als het niet helpt dan moeten ze bij ASUS wel een andere oplossing hebben. Maar het is wel apart dat jij ook zon probleem hebt, vooral omdat jou systeem het eerst gewoon deed.

Als je wat meer van ASUS weet post het dan even hier, dan weet ik ook wat ik anders kan proberen mochten ze een andere oplossing hebben. Morgen post ik hier of de drivers iig wel geholpen hebben of niet. Misschien kan jij het ondertussen ook proberen.. :/

[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 02-04-2005 21:13 ]

• Deathchant

Deathchant

Don't intend. Do!

daar zat een brief bij met het verhaal dat zij WinXP niet konden installeren, de probleem was niet te achterhalen....

OH MY GOD! :(

Je zou toch echt spontaan in tranen uitbarsten als je zoveel stront aan de knikker hebt met je pc stuff. Ik heb dat ook altijd. Af en toe vraag ik me af welke les ik hieruit moet leren. Ik weet nu gelukkig wel veel over waar het aan kan liggen bij hardware daardoor. Maar goed.

Ik zou gewoon een nieuw moederbord eisen, want ze kunnen zelf het probleem niet oplossen en jou dan maar het defecte moederbord terugsturen. Dat mag NOOIT een oplossing zijn voor een bedrijf. Jij kunt echt je geld of in ieder geval een nieuw exemplaar eisen. Dit vind ik echt belachelijk. Je kunt een klant geen foutief product afleveren.
Maar had je nou al een andere IDE harde schijf geprobeerd? Pak nooit maxtor, ze zijn wel snel, maar gaan ook als meeste terug als RMA. Pak Western Digital, niet kapot te krijgen.
Probeer te achterhalen of het aan die soldeerfout ligt. Misschien is een van je IDE controllers wel naar de haaien

Verwijderd

Topicstarter
Ok, zo de mobo is getest, de problemen zijn natuurlijk niet verholpen :?. Ik heb naar die soldeer gedeelte gekeken maar kon daar niets van terug vinden. Gelukkig had ik wel een voor geinstalleerde hardeschijf waarbij ik kon kijken hoe ver de systeem zou komen.

Nu winXP voorgeinstalleerd is, kom ik wel in Windows Safe Modus, en blijft de computer gewoon werken zonder uit te slaan. Ik heb ook de Promise drivers geinstalleerd, alles staat geinstalleerd en zonder problemen in de Device Manager. Maar toch verdomd het systeem normaal in windows door te starten, hij slaat gewoon uit bij normale modus.

Ik heb nu een email gestuurd naar ASUS, met het gene wat ik uitgeprobeerd heb... en ook gevraagd of het mogelijk is om de mobo om te ruilen ofzoiets. Want via de gewone winkel gaat dat never nooit lukken zo. Ik wacht af op hun email...

En dat Gistron mij zoiets terug stuurt snap ik er ook geen hout meer van... Misschien kan ik via ASUS een andere mobo toch via Gistron eisen. En dan wel een P4C800E-Deluxe. Het probleem kan ik nu niet achterhalen want alles is geinstalleerd en toch slaat hij uit. ;(

Ik hou jullie nog op de hoogte... ondetussen maak ik gewoon gebruik van safe modus met networking.

• Deathchant

Deathchant

Don't intend. Do!

offtopic:
kerel ik heb bewondering voor je hoop en je moed :)

Verwijderd

Hallo daar,

Na veel moeite eindelijk ASUS bereikt via de telefoon. Bleek ik eerst de notebook afdeling aan de lijn te hebben, deze heer wilde me wel te woord staan. Conclusie MB via leverancier opsturen naar ASUS voor reparatie of omruilen.

Verwijderd

Topicstarter
Ja dat is mooi dat je toch nog om kan ruilen, ik heb ondertussen gewoon een andere mobo gekocht. Een Asus P4P800E-Deluxe, de P4C800 Deluxe die ik nog heb staan ga ik dan proberen ook om te ruilen. Ik heb nu eindelijk de systeem draaiend, en het probleem ligt dus 100% bij die P4C800 Deluxe mobo.

Wat me ook opviel waren de voltages, die waren ook preciezer. Het installeren van de Promise drivers ging ook in een keer goed. Ik hoefde helemaal niks verder in te stellen in BIOS, voor de installatie van windows XP. Gewoon zoals het hoort, CD instoppen en gaan met die banaan. Ik moet zeggen dat ik in iedergeval nooit zoveel klote problemen heb gehad met zon moederbord. Je probeerd van alles in de hoop dat het gaat werken, zo ging dat tenminste bij mij.

Alvast bedankt aan iedereen die mee geholpen hebt! voor de tips en adviezen. (8>

• Deathchant

Deathchant

Don't intend. Do!

wel vreemde zaak. want de P4C800 heeft een i875P canterwood chipset en is veel beter dan die op de P4P800 (i865) springdale chipset.....

Verwijderd

Topicstarter
Deathchant schreef op dinsdag 05 april 2005 @ 13:09:
wel vreemde zaak. want de P4C800 heeft een i875P canterwood chipset en is veel beter dan die op de P4P800 (i865) springdale chipset.....
Hmm vreemd is het niet, de P4C800 Deluxe die ik gekregen heb heeft gewoon problemen. Daarom had ik express ook op een andere mobo getest de P4C800E-Deluxe, waar het ook perfect werkte.
En ja als je die 2 chipsets met elkaar gaat vergelijken is dat natuurlijk een heel ander verhaal, ik heb gewoon een failty mobo en die moet ik zien om te ruilen.
Ik heb ook de P4P800E-Deluxe gehaald omdat deze veel goedkoper was als de P4C800E-Deluxe en qua perfomance heb ik niet echt veel meer opgelet.. denk niet dat ik er zwaar op achteruit zal gaan, maar kan nu tenminste wat in plaats van niks. :Y)

• ccc456
  • Niet online
Ik snap niet waarom Gistron zo moeilijk doet :?
Ik heb zelf een Computer zaak gerund en er is niets makkelijker dan een defect onderdeel (en dat was wel duidelijk) op te sturen naar de fabrikant om vervolgens een nieuwe retour te ontvangen. Het kost Gistron alleen een paar postzegels :(
dom dom dom 8)7

Heb inmiddels al 2 defecte P4C800E deluxe gehad, (1ste netwerk-on-board defect, 2de PC startte willekeurig opnieuw op) hoop dat de derde die ik sinds 2 weken heb wel goed werkt. Asus is me wel tegengevallen :|

[ Voor 5% gewijzigd door ccc456 op 06-04-2005 10:42 ]

Verwijderd

Topicstarter
ccc456 schreef op woensdag 06 april 2005 @ 10:41:
Ik snap niet waarom Gistron zo moeilijk doet :?
Ik heb zelf een Computer zaak gerund en er is niets makkelijker dan een defect onderdeel (en dat was wel duidelijk) op te sturen naar de fabrikant om vervolgens een nieuwe retour te ontvangen. Het kost Gistron alleen een paar postzegels :(
dom dom dom 8)7

Heb inmiddels al 2 defecte P4C800E deluxe gehad, (1ste netwerk-on-board defect, 2de PC startte willekeurig opnieuw op) hoop dat de derde die ik sinds 2 weken heb wel goed werkt. Asus is me wel tegengevallen :|
Ja dat van Gistron kan ik inderdaad niet echt begrijpen waarom ze zoiets gedaan hebben, misschien willen ze gewoon hun klanten in de weg zitten ik zou het niet weten. Heb iig wel hier en daar gehoord dat de organisatie wat achteruit is gegaan de laatste tijd. En dom?? ja dat blijkt, als je een klant weer de oude mobo terugstuurt terwijl je gewoon weet dat het gewoon niet goed is.

En ja ASUS producten, ze komen meestal wel goed uit de bus qua benchmarking tests enzo... dus je verwacht inderdaad dat je kwaliteit krijgt en dat die spul werkt. Maar ja dan heb je ondertussen soms van die klote gevallen waarbij het gewoon niet wilt werken of het stopt met werken. Allemaal mogelijk, maar wat wel belangrijk is is dat de winkel waar je de spul gekocht hebt jou tenminste goede service kan leveren zodat je verder kunt. Ik hoop ook dat ik ondertussen geen problemen krijg met mijn systeem, heb allang genoeg gekloot met die P4C800 Deluxe. 8)7
Pagina: 1