Athlon64 3800+ wordt +80°C

Pagina: 1
Acties:

• HellBeast
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 12:00

HellBeast

Oh My GoT!

Topicstarter
Ik heb sinds kort een nieuw systeem:

AMD 64 3800+
Asus A8N SLI (non deluxe)
Ati X850XT (sapphire)
2 x 512 Corsair Twin-X Cas2

Nu heb ik het probleem dat het systeem heel erg heet wordt. Zo heet zelfs, dat het met games als HL2 of Farcry spontaan uit gaat. Dan kijk ik naar de temps in de bios en de temp is hoger dan 80 graden! Ik heb van de AMD de boxed cooler erop gezet. Ik heb een case-fan in mijn kast.

Hoe kan het dat dat ding zo ontzettend heet wordt? Volgens mij maakt het koelblok goed contact met de processor. HELP!!! :'(

Beauty is in the eye of the beerholder

Verwijderd

kijk eens of je cpu cooler goed zit draai hem anders eens om :)

had ik ook met mijn 2600+ ding sloeg elke uit 65 graden ..(schakeld mobo uit)
maar goed plaatjes gekeken .. bleek de cpu koeler omgedraaid worden

met boxed cooler NO OC in dichte kast 42 graden :)

• UltimateB
  • Registratie: April 2003
  • Niet online

UltimateB

Pomdiedom

Heb je al geprobeerd de koeler opnieuw te plaatsen? Misschien heb je te veel koelpasta op het blok gesmeerd. Je hebt echt maar een flinterdun laagje nodig.

Ik zou dus even het koelblok eraf halen, schoonmaken, nieuwe pasta en dan opnieuw proberen.

edit:

Hehe, verkeerd om zou ook nog kunnen ja ^^

[ Voor 13% gewijzigd door UltimateB op 18-03-2005 15:27 ]

"True skill is when luck becomes a habit"
SWIS

• chucky666
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

chucky666

d.y.w.play?

je hebt een casefan in je kast ?
intake of blaast ie uit ?
dan zou je er nog 1 bij kunnen zetten die het tegenover gestelde doet.

en bij asus was het zo dat de temps altijd verschilde per bios, ik weet niet of het nog zo is :?

een OW voor blaten in de IT? laat IT dan maar voortaan links liggen :(

• Kawaii
  • Niet online
Koelblok voorzichting aanraken, is deze niet heet dan zit je koeler er verkeerd op. Doe het nogmaals met de handleiding ernaast.

Zeer dun laagje koelpasta, folie van de onderkant van de koeler halen, koeler goed-om erop zetten en stevig aandrukken.

Zorg ook voor voldoende airflow in de kast zelf.

Verwijderd

bassis regels koeler plaatsen :P

cpu schoonmaken
klein stukje koelpast(1 rijstkorrel groot) te veel koelpasta is slechter als geen,
plastic van het koelblok af .
koelblok er plaatsen als je amd boxed heb zit daar zo handleiding bij .
kijk goed naar het plaatje en de "inkeping"aan de onderkant van de koeler.

succes..

btw zonder airflow only cpu cooler haalde ik stressed met boxed cooler 50 graden :)

• HellBeast

HellBeast

Oh My GoT!

Topicstarter
De case-fan blaast de hete lucht naar buiten. De kast is niet groot genoeg om er een tweede fan bij te plaatsen helaas. Ik zal kijken of de koeler er nog anders op kan en ik heb hier wat koelpasta wat ik er op kan smeren. Moet ik wel eerst de oude prut eraf halen natuurlijk.

Ik ben als de dood dat dat ding een keer doorbrand. 80 graden is geen kattepis. :/

Verwijderd

HellBeast schreef op vrijdag 18 maart 2005 @ 15:33:
De case-fan blaast de hete lucht naar buiten. De kast is niet groot genoeg om er een tweede fan bij te plaatsen helaas. Ik zal kijken of de koeler er nog anders op kan en ik heb hier wat koelpasta wat ik er op kan smeren. Moet ik wel eerst de oude prut eraf halen natuurlijk.

Ik ben als de dood dat dat ding een keer doorbrand. 80 graden is geen kattepis. :/
uit me hoofd gaat het pas fout bij +100C maar dat moet je voorkomen.

ik had het de eerste keer ook cpu koeler verkeerd om hij past er op maar als je hem omdraaid snap je het :)

vriend van me heeft amd 64 3200+ met ell cheapo boxed cooler en 1 chase fan en temp blijft zelfs stressed onder 45 C dus kijk je pc maar ff goed na..

Verwijderd

om je gerust te stellen: ze branden tegenwoordig niet meer zo snel door, ze hebben geloof ik een interne sensor die alles bij houd en dus beter is als die van het mobo. Als ie te warm wordt schakelt ie gewoon uit.

Verwijderd

zorg voor voldoende airflow, controleer ook eens of er aan de voorkant van je kast nog een plekkie is voor een extra fan

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

PMG FAQ » Hoe warm mag mijn CPU worden?

Check of je koelblok ook zo heet aanvoelt wanneer de CPU op 80°C schijnt te zitten. Indien dat niet het geval is, dan is er sprake van een slecht gemonteerd koelblok of een foute uitlezing :)

Cooling issues horen trouwens in DOC. Processors, Mobo's & Geheugen > Die-Hard Overclocking & Cooling

[ Voor 10% gewijzigd door BalusC op 18-03-2005 15:43 ]

• Dr.Q
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 07-02 05:23
Een athlon64 koeler kun je volgens mij niet verkeerd om plaatsen...

voel of je koelblok wel warm wordt... draait je fan goed?, probeer eens met de kast open te draaien.

Per ongeluk wat OC opties aanstaan? Reset je BIOS eens naar defaults.

80 graden is gewoon te veel (ook) voor een 3800+.

Inmiddels onderdeel van de huisraad... ;)

• Phyxion
  • Registratie: April 2004
  • Niet online

Phyxion

_/-\o_

Dr.Q schreef op vrijdag 18 maart 2005 @ 19:43:
Een athlon64 koeler kun je volgens mij niet verkeerd om plaatsen...

voel of je koelblok wel warm wordt... draait je fan goed?, probeer eens met de kast open te draaien.

Per ongeluk wat OC opties aanstaan? Reset je BIOS eens naar defaults.

80 graden is gewoon te veel (ook) voor een 3800+.
Je kan hem de verkeerd om plaatsen, dan zit ie er aan 1 kant niet helemaal goed op, heb ik even geprobeerd, en dat is ook mogelijk, dus misschien heeft ie de heatsink niet goed geplaats, ff 180 graden draaien :)

'You like a gay cowboy and you look like a gay terrorist.' - James May

Verwijderd

Zoals eerder gepost, hoef je alleen maar te voelen aan de koeler. Stel dat die dan 65/70 C is (auw), dan heb je erg beroerde airflow, of de fan draait niet/niet goed. Is de koeler zowat koud dan zit die er niet goed op.

Verwijderd

Let wel op dat je je vingertjes niet verbrand :'(

Spreek uit ervaring wat dat betreft. Maar als je het probleem zo niet kan oplossen dan zou ik mocht je zelf je systeem hebben geassembleerd je mobo eruit halen en kijken of je licht ziet tussen de cpu en cooler. Of eventueel een zalman cooler aanschaffen, gegarandeerd dat je temp omlaag gaat.....

Verwijderd

Als je een Zalman verkeerd plaatst, lost dat dus ook niks op. Behalve dat Zalman blij is met jou en mij omdat we de naam al een paar keer hebben genoemd...

• Nemesizz
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 14:57

Nemesizz

Untouchable

Verwijderd schreef op vrijdag 18 maart 2005 @ 22:24:
Als je een Zalman verkeerd plaatst, lost dat dus ook niks op. Behalve dat Zalman blij is met jou en mij omdat we de naam al een paar keer hebben genoemd...
Uhm, kun je die verkeerd plaatsen dan? :?

• Entity_Razer
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 05-03-2025
ik denk dat hij scheef ofzo bedoelt. Heb zelf geen ervaring met hun koelers (thermalright boy hier :> ) maar je kan zo goed als alles scheef monteren.

Zoals gezegd, check of alles er goed opzit, genoeg kracht op het koelblokt staat (de vijzen goed genoeg zijn aangedraaid, DRAAI HEM NU NIET DE DOOD IN HE!!!!

en of er niet teveel koelpasta gebruikt is. en als je koelpasta moet kopen ofzo, neem Arctic Silver 5.

BTW heeft jouw CPU een heatspreader ja zeker? dan moet je wel ietsje meer dan een rijstkorrel gebruiken omdat die heatspreaders wel wat groter zijn dan de barton cores die meetste AMD mensen gewoon zijn van groote.

Ook een tip bij het installeren van je koelblok

draai niet eerst vijs 1 volledig dicht,dan vijs 2 volledig .....

niet doen.

Draai eerst vijs 1 een slag, dan vijs 3,dan vijs2,dan vijs4 en zo opnieuw, dat je eigelijk in een kruis (X) vorm je vijzen vast zet. dan kan je je koelblok bijna niet scheef monteren

The Idea is not to arrive at the grave, safely in a well preserved body, but to slide in sideways at 400 miles an hour screaming of pure joy

Verwijderd

Ik krijg mijn AMD64 3000+ (Winchester core) maar niet warmer dan 38 graden stressed, wat ik ook doe :Y) Ik gebruik een Zalman 7000 CU koeler met de fan op de allerlaagste stand. I love AMD & I love Zalman! _/-\o_

Verwijderd

Volgens mij kun je inderdaad de zalman niet verkeerd plaatsen. :9

Maar daar gaan we ook niet vanuit... TS lijkt me bekwaam genoeg om dat te doen lijkt me.

• HellBeast

HellBeast

Oh My GoT!

Topicstarter
Ik ben er uit! Ik had alles op " auto" staan van mijn moederbord en het bleek dat hij standaard 1.650 stroom gaf. Da's veels te veel. Moet op 1.500 staan en sindsdien geen problemen meer.

• STIMPPYYY
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 15:46
Zoveel is 1.650V nou ook weer niet.

Moet hij volgens mij opzich zonder moeite trekken.

Verwijderd

gelukkig wat is de temp nou gemiddeld ?

• Visgek82
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 15:09
Die 80c lijkt me een foute uitlezing, want een 3800+ mag maar 70c hebben. als ie idd 80 graden heeft gedraaid lijkt het me einde oefening :)

Btw, mijn 3200+ wordt met het standaard koelertje (All-CU ook nog) niet warmer dan 40c . en ik heb een zwaar waardeloze airflow in mijn kast.

[ Voor 35% gewijzigd door Visgek82 op 21-03-2005 20:11 ]

• Rey Nemaattori
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 22-01 15:57
Verwijderd schreef op vrijdag 18 maart 2005 @ 15:31:
bassis regels koeler plaatsen :P

cpu schoonmaken
klein stukje koelpast(1 rijstkorrel groot) te veel koelpasta is slechter als geen,
plastic van het koelblok af .
koelblok er plaatsen als je amd boxed heb zit daar zo handleiding bij .
kijk goed naar het plaatje en de "inkeping"aan de onderkant van de koeler.
Vrijbelangrijk :P
Verwijderd schreef op vrijdag 18 maart 2005 @ 15:36:
uit me hoofd gaat het pas fout bij +100C maar dat moet je voorkomen.
Mijn T-brid ontplofte pas bij 120 graden, maar het ging ook vrij snel... langdurig 100'C doet ut um ook wel denk ik. Toch is 80 graden niet goed, de levensduur van zo'n CPU gaat echt enorm hard achteruit, en afgezien van de instabiliteit is er ook een kans op doorbranden als ie echt moet werken....

Speks:The Hexagon Iks Twee Servertje

"When everything is allright,there is nothing left."Rey_Nemaattori

Pagina: 1