Volumestructuur externe HD

Pagina: 1
Acties:
  • 694 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Bezer
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 17-08-2025
Beste mensen ...
Hierzo een typisch Mac/PC probleem ... waarbij deze ene keer de Mac niet compatible is met PC, en de PC wél met de Mac.

Mijn situatie:
  • 1 PC (Windows XP)
  • 1 iBook (OS 10.3)
  • 1 iMac (OS 9)
  • 1 lastige externe harde schijf van 80 gb
Ik had nog een 80 gb Maxtor harde schijfje liggen, en aangezien ik 'n PC en 'n iBook heb, leek het me makkelijk om een extern kastje voor eromheen te kopen, zodat ik er op beiden system mee kon werken... Zo gezegt, zo gedaan. Ik haalde een kastje bij de computerland, en bouwde de harde schijf erin. Hij bleek niet samen te werken met OS 9, maar met OS had 't beestje geen problemen. Op school hebben we namelijk iMac-jes staan met nog een verouderde versie van OS 9 als besturingssysteem. Nu werd me aangeraden om de harde schijf op een OS 9 systeem te formatteren. Als ik 'm daar immers zou formatteren, zou hij hoogstwaarschijnlijk ook samenwerken met OS X en Windows XP. Ook dát was zo gezegt, zo gedaan. Alleen hier begon het mee ... na formatteren zag de iMac hem als een 10 gigabyte harde schijf, sterker nog, alle PC's en Mac's zagen hem vanaf nu als een 10 gb harde schijf... ik was zojuist 70 gb kwijt geraakt !
Volgende optie, ik formatteer hem in OS X, maar vink een optie aan zodat OS 9 hem kan lezen ( dit deed ik in "Schijfhulpprogramma", waar deze optie standaard aangevinkt stond). Ik kon kiezen uit 4 opties: MAC Os, MAC Os Uitgebreid, UNIX, of MS-DOS. Na het formatteren sluit ik 'm op mijn PC aan... ik krijg het prachtige windows-icoontje van "apparaat veilig verwijderen" in mijn system tray te zien, alleen het schijfstation lijkt er niet bij te komen in overzicht. Wél wordt deze schijf gezien in apparaatbeheer in Windows.
Een beetje raar, dus ik dacht dat het misschien aan het formatteren met de onjuiste volumestructuur lag. Ik sluit deze externe harde schijf opnieuw aan op mijn laptop met OSx, maar tot mijn schrik is de optie om de harde schijf te formatteren in MS-Dos structuur plots verdwenen. Ik probeer de harde schijf nog in alle andere mogelijkheden te formatteren, maar ook dit mag niet baten. Ik krijg mijn harde schijf niet meer aangesloten of werkend op mijn PC, en heb 'm daar harder nodig als op m'n iBook.
Hoe kan ik ooit nog de volumestructuur veranderen als ik 'm niet meer opnieuw kan formatteren op een PC (omdat de PC 'm niet ziet)

Iemand een tip/suggestie ... ?

-Bas

Verwijderd

zeker van dat je schijf niet dood is / dood aan het gaan is?
probeer 'm eens in een linux-bak te formatteren? daar zijn partitietypen genoeg :)
kan je je schijf benaderen met bv partition magic? of zie je je schijf daar ook niet?

• Bezer
Nou dit is 'n trouw beestje, hij is nog niet zo heel oud. Dus hijs zeker niet dood (tenminste daar ga ik van uit), hij ziet 'm namelijk ook in apparaatbeheer (PC) en bij Systeemvoorkeuren (iBook).
Helaas heb ik geen Linux-bak om 'm mee te formatteren ... Ik ga 't ff proberen met Partition Magic ... (ff kijken of ik 'm in m'n bak met cd's kan vinden)

Verwijderd

hmm, eens kuisen met een 0-schrijfprogrammatje?

vb slate

even zoeken op google

hiero:
http://www.bookcase.com/l...ware/msdos.util.disk.html

Clean Slate
Summary: Clears disk partition tables

License: Shareware (but free for personal use)

Email: bluefox@easynet.on.ca

Homepage: http://www.easynet.on.ca/~bluefox/cslate.html

Download: slate10.zip (May 1 1997, 16.3K)

Description:
Clean Slate clears all the partitions on the selected hard drive, then reboots so the new state of the hard drive is updated, and so you can install a new operating system, etc. If you choose to, Clean Slate will also save a backup of your system areas, so that you can restore the hard drive. A little utility for people who work with hard drives on a regular basis, or for changing operating systems, and so on. Programmed by the author of the STBFP utilities. Free for personal use.

een zeer oud programma dus maar is wonderlijk goed
gewoon uitvoeren in dos-modus (dus via typen uitvoeren)

[ Voor 85% gewijzigd door Verwijderd op 18-03-2005 14:08 ]

• Bezer
Heb ff snel trial van partition magic gedownload ... hij ziet 'm wel, en 'k ga het daarmee ff proberen, andere proggie krijg ik niet aan de praat. Moet alleen ff hele versie van Partition Magic zien te vinden ... tja, waar heb ik die ... ? 8)7

Verwijderd

niet aan de praat?

gewoon dosvenstertje openen

naar de map waar het prog staat navigeren

en uitvoeren

(het werkt idd niet als je er op dubbelklikt)

tenminste voor zover ik weet en dat is in win 2000 pro

• Liegebeest
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 12:53
Kuch... _Kan_ WinXP dan HFS en HFS+ lezen? Nee toch zeker?

Formateer de schijf als FAT32 volume en dan kunnen OS X en WinXP'm gegarandeerd lezen. Heb je echter nog een probleempje met Mac OS 9. Ik zou zelf zou er van uit gaan dat ze bij jou op school wel iets hadden geinstalleerd zodat ook OS 9 FAT32 kan lezen. Maar dat hoeft dus niet zo te zijn.

EDIT:
Om helemaal zeker te zijn dat Mac OS 9 naar die schijf kan schrijven kan je er voor kiezen er twee partities op te maken: eentje van een Gig of acht en eentje van 72. Dan weet je ook zeker dat die eerste partitie niet te groot is om door OS 9 aangesproken te worden.

[ Voor 29% gewijzigd door Liegebeest op 18-03-2005 15:16 ]

Liege, liege, liegebeest!

Verwijderd

Hallo Bezer,

Ik heb exact hetzelfde probleem met een nieuwe externe drive van 80 Gb, geformateerd op een nieuwe Powerbook met OS X 10.3.8 (in MS-DOS bij Disc Utility, Erase) , wel zichtbaar in Apparaatbeheer in XP, maar niet toegankelijk.

Ik zou graag weten of je de oplossing inmiddels hebt gevonden.

Vriendelijke groeten.

• OzBoz
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 16-06-2025

OzBoz

.:.H.:.I.:.P.:.

Verwijderd schreef op dinsdag 29 maart 2005 @ 21:33:
Ik heb exact hetzelfde probleem met een nieuwe externe drive van 80 Gb, geformateerd op een nieuwe Powerbook met OS X 10.3.8 (in MS-DOS bij Disc Utility, Erase) , wel zichtbaar in Apparaatbeheer in XP, maar niet toegankelijk.
Weet je zeker dat je de schijf als FAT32 hebt geformatteert. Dan hoor je namelijk helemaal geen problemen meer te hebben. Formatteer hem anders op de XP machine als FAT32 dan kan OS X er ook prima mee uit de voeten.

My Fizion | My 3D prints | LinkedIn

Verwijderd

OzBoz, Bezer en de rest,

Ik ben eruit.
Ik had de externe geformateerd in MS-DOS op Mac en daarna gepartitioneerd in twee partities, ook op Mac en dan maakt OS X er Mac partities van die XP niet kan lezen.
Ik heb de schijf nogmaals in MS-DOS mode op de Mac geformateerd en daarna niet gepartitioneerd en voila...XP ziet 'm en hij is ook toegankelijk.

OzBoz, ik heb me gek lopen zoeken op de Mac naar een mogelijkheid om in FAT32 te formateren, maar ik heb het niet kunnen vinden. Echter, XP vertelt me doodleuk dat de schijf in FAT 32 staat, dus OS X zal dat wel automatiek doen als je in MS-DOS structuur formateert op de Mac.

Dank voor het meedenken en tot de volgende keer.

Vriendelijke groeten!
Pagina: 1