Toon posts:

Software om ouderen op computer te simuleren

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
De titel is misschien enigszins misleidend, maar ik zal even uitleggen wat ik zoek. Ik ben voor een project op school bezig om een email client voor ouderen te programmeren. Nu weet ik na wat onderzoek dat ouderen door een wazige gele filter naar een scherm kijken. Alles ziet er dus geler en licht blurry uit. Ook trillen hun handen, en dus trilt de mouse pointer. Weet iemand een programma dat dit allemaal simuleerd? Dit zou namelijk erg makkelijk zijn voor wat tussentijdse tests.
Dus als iemand een programma weet om je muisursor te laten trillen en je scherm wazig en geel te maken, dan houdt ik me van harte aanbevolen.

Bij voorbaat bedankt,
Flip

• MADG0BLIN
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 16:33
Misschien een ander idee voor de muis. Omdat bij hun de muis zoveel trilt kun je misschien beter dingen via het toetsenbord laten doen. Zomaar een suggestie. ;)

Verwijderd

Topicstarter
Heb ik ook over nagedacht, maar daar had de klant wat practische bezwaren tegen.
Het gaat trouwens over Win XP...

• MADG0BLIN
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 16:33
Ik weet wel dat je vroeger van die dingen had die je over je scherm kon hangen. Misschien dat je daar wat mee kan?

• gemini85
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 20-07 14:46
MADG0BLIN schreef op vrijdag 18 maart 2005 @ 11:24:
Misschien een ander idee voor de muis. Omdat bij hun de muis zoveel trilt kun je misschien beter dingen via het toetsenbord laten doen. Zomaar een suggestie. ;)
Lijkt me niet zo slim, want dan moeten ze op de kleine knopjes drukken. Is ook de reden waarom oudere mensen zo'n "hekel" hebben aan pinnen en waarom het daarom ook zo vaak fout gaat.

Ontopic

Er zijn vast wel van die "geinige" programmaatjes te vinden op diverse onzin sites. En een vaag geel scherm?? Stel je beeldscherm eens "verkeerd" in

Verwijderd

Verwijderd schreef op vrijdag 18 maart 2005 @ 11:25:
Heb ik ook over nagedacht, maar daar had de klant wat practische bezwaren tegen.
Het gaat trouwens over Win XP...
Oudere mensen met trillende handen zouden eigenlijk een touch-screen voor hen hebben moeten liggen. Dan een lekker lage resolutie gebruiken en het wazige gele beeld is geen enkel probleem meer. Dan hoef je alleen maar een leuk en overzichtlijk schilletje te maken met lekkere grote knoppen...

Verwijderd

Topicstarter
De knoppen zijn expres groot gehouden om dat soort dingen te verhinderren. Wil ik misschien gebruik gaan maken van een systeem te vinden op: http://www.koert.com/work/activecursor/index.php
Maar dan nog steeds wil ik gewoon eens kijken hoe en wat.
Zon grappig programmatje heb ik wel gevonden, maar dat maakt elke seconden een beweging met de muis, en dat is ze weinig om op trillen te lijken. Geel instellen is opzich geen probleem idd, dat wazige wel... Ik heb ook geen plastic wat iets dergelijks zou kunnen doen bij de hand, vandaar dat ik me afvroeg of een van jullie iets wist.

• Nik
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 22-08 22:06

Nik

Zal ik mijn opa het laten testen? De beste man is 86 en doet zo nu en dan eens wat met PC's...

[ Voor 49% gewijzigd door Nik op 18-03-2005 11:32 ]

Verwijderd

Topicstarter
Touch screen mag niet:) De klant wil het laag drempelig houden en vind dat alles gedaan moet kunnen worden met een standaard computer met muis, toetsenbord en internet.

Verwijderd

Topicstarter
thanx proppell, maar ik heb ook wel een opa en oma, maar ik wil zelf een voelen hoe dat nu is om zo een computer te bedieden. Kan waardevolle info opleveren.

• Arunia
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 19:45
Ik vind het een leuk initiatief.

Kun je niet gewoon een beetje trillerig met je muis bewegen?

Misschien een vibrator op je muis aansluiten. (Mag ook een trilmotortje zijn 8)7 ).
Denk dat je dan het beste zoiets kunt simuleren. Of eerder een trilmotortje op je hand verbinden. Me vriendin heeft voor de Playstation een soort armband iets gekocht wat dan ging trillen ipv de controllers. Misschien zoiets.

Verwijderd

Topicstarter
dat is misschien wel interessant ja...
Ik zal er eens naar kijken

• dawuss
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 01-02 20:46

dawuss

gadgeteer

Het is helemaal niet zo vreemd dat je zelfs eens wilt ondervinden hoe gebruikersvriendelijk je interface is. Sterker nog: Dat is juist heel goed :)

De studierichting die internationaal bekend staat als "Human Computer Interaction" houdt zich bezig met dit soort zaken, en [google=hci tools] levert een aantal sites op waar wel het type programma dat jij zoekt te vinden zou kunnen zijn, zoals bijvoorbeeld deze: http://degraaff.org/hci/tools.html

Succes :)

Edit: Oh, en voor het simuleren van een trillende muishand zou je eens naar drunkmouse.exe kunnen kijken (mits je Windows draait) of een optische muis gebruiken op een slechte ondergrond :)

[ Voor 24% gewijzigd door dawuss op 18-03-2005 11:46 ]

micheljansen.org
Fulltime Verslaafde Commandline Fetisjist ©

• elTigro
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 06-08 07:00

elTigro

Es un Gringo!

Maar waar komt dat gele en wazige dan vandaan? Is dat staar ofzo? En hebben alle ouderen dat?
Ik ken er nl. best een paar die d'r ogen hebben laten bewerken en nu een neiuwe lens hebben.

Maar als je geel en wazig wilt, kun je ook zo'n 'foute' zonnebril nemen, (zo'n gele) voor het wazige zet je hem even op als je patat aan het bakken bent ofzo, of hang je hem effe in de stoom die dat bakken geeft. Wanneer je bril vet is (desnoods vingervlekken erop) kun je soms best wazig zien weet ik uit ervaring.

Trouwens, als je zelf vet bent, kun je ook wel eens wazig zien. (weet ik ook uit ervaring :D)

Lazlo's Chinese Relativity Axiom:No matter how great your triumphs or how tragic your defeats --approximately one billion Chinese couldn't care less.

Verwijderd

Topicstarter
Hulde voor dawuzz, Thanx!
En het is algemeen bekend dat het zicht van ouderen "vergeelt". Enfin, en zon zonnebril is idd ook een optie.

• Lunoah
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 23-06-2023
Muis zwaar maken? kilo lood erin ofzo ? denk niet dat hij dan nog gaat trillen.

Verwijderd

21"scherm met een resolutie van 640 X 480 8)

• Abomination
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 23-08 14:18

Abomination

Wait for it . . . Wait for it

Waarom maak je dan niet de knoppen van de programma niet wat groter, dan klikt de "oudere" toch raak, ook al trilt die "oudere". Dan hoef je die functie niet uit te testen.
Veel "ouderen" die ik heb gezien, laten hun resolutie van het scherm op 800x600, dan is alles wat grooter, en voor hun makkelijker te volgen en te zien.

Panasonic 9J Mono; Vaillant aroSTOR VWL BM 270; IthoDaalderop CVE-S SP; Showersave QB1-21; Aqmos CM-32

• Tomatoman
  • Laatst online: 22:26

Tomatoman

Fulltime prutser

De oplossing voor de gele waas was al gegeven: neem een CRT-monitor en stel die verkeerd in. Om het nog wat realistischer te maken stel je daarbij de monitor ook nog op een belachelijk hoge resolutie in, zodat alles er heel klein uitziet. Gegarandeerd dat je dan niet meer zo vrolijk wordt als je een willekeurig programma moet bedienen.

Overigens heeft Microsoft een aantal criteria opgesteld om een programma in aanmerking te laten komen voor het Designed for Windows XP logo. Op die site staat ook informatie die voor jou relevant kan zijn.
De_Paashaas schreef op vrijdag 18 maart 2005 @ 11:53:
Waarom maak je dan niet de knoppen van de programma niet wat groter, dan klikt de "oudere" toch raak, ook al trilt die "oudere". Dan hoef je die functie niet uit te testen.
Veel "ouderen" die ik heb gezien, laten hun resolutie van het scherm op 800x600, dan is alles wat grooter, en voor hun makkelijker te volgen en te zien.
Dit is de verkeerde aanpak. Je komt hier al met een oplossing voordat duidelijk is wat het probleem is voor ouderen die met de software werken. Misschien vinden ze de teksten op knoppen wel te klein. Dan kun je wel vrolijk de knoppen zelf vergroten, maar het eigenlijke probleem los je er niet mee op.

[ Voor 39% gewijzigd door Tomatoman op 18-03-2005 11:58 ]

Een goede grap mag vrienden kosten.

Verwijderd

Topicstarter
mijn dank is groots!

• rb338
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 22-07 12:59
Adapter corrigeert trillende muis

Is niet echt een antwoord op je vraag, maar misschien toch interessant om naar te kijken :)

• DDemolition
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 19-05 07:07

DDemolition

slopen is mijn lust en leven

Laat de pointer softwarematig trillen!!

- maal - = +

Opgeheven dus!

Verder denk ik dat je alle knoppen groter moet maken en nauwelijks extra functies erin bouwen.

Specs: Server, WS boven, WS beneden

• SysRq
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 22-08 20:26
Als je een beetje met het kleurbeheer van Windows gaat spelen kom je (voor de kleur dan) ook al een aardig eind denk ik zo. Desnoods maak je gebruik van tooltjes.

Voor het simuleren van een trillende muis: wat dacht je van een vibrator onder de muismat :+
Een trillende muis is met een simpel programmatje te simuleren: gewoon iedere x miliseconden (random uiteraard) de muis een random pixels verschuiven. :)

-

• Tomatoman
  • Laatst online: 22:26

Tomatoman

Fulltime prutser

DDemolition schreef op vrijdag 18 maart 2005 @ 12:22:
Verder denk ik dat je alle knoppen groter moet maken en nauwelijks extra functies erin bouwen.
Ik denk het toch niet. Ten eerste worden daarmee teksten nog niet groter gemaakt, ten tweede moeten de teksten voor ouderen misschien worden aangepast om ze begrijpelijker te maken (vraag je oma maaar eens welke bestandsrechten ze zoal heeft :)), ten derde moet de interface wellicht anders worden georganiseerd (minder interface-elementen), ten vierde moet je een aantal weinig gebruikte menu-items wellicht verbergen à la Microsoft Office, ten vijfde moet de interface-elementen misschien wat meer contrast krijgen, ten zesde... enzovoort.

Een goede grap mag vrienden kosten.

Verwijderd

tomatoman schreef op vrijdag 18 maart 2005 @ 12:28:
[...]
Ik denk het toch niet. Ten eerste worden daarmee teksten nog niet groter gemaakt, ten tweede moeten de teksten voor ouderen misschien worden aangepast om ze begrijpelijker te maken (vraag je oma maaar eens welke bestandsrechten ze zoal heeft :)), ten derde moet de interface wellicht anders worden georganiseerd (minder interface-elementen), ten vierde moet je een aantal weinig gebruikte menu-items wellicht verbergen à la Microsoft Office, ten vijfde moet de interface-elementen misschien wat meer contrast krijgen, ten zesde... enzovoort.
Het eerste puntje dat je noemt heeft enigzins betrekking op hetgeen jij wilt afwijzen. Hoewel het mij een logisch gevolg lijkt om ook de tekst te vergroten als je de knoppen vergroot. Alle volgende punten lijken mij nou niet direct een rede om geen grote knoppen te gebruiken.... toch?

Eveneens geef je te kennen in een eerdere reactie dat je niet met oplossingen moet komen alvorens het probleem inzichtelijk is, maar vervolgens kom je zelf wel met allerlij mogelijke oplossingen. Voor een probleem dat notabene volgens jou nog niet eens inzichtelijk is, beetje vreemd nietwaar?

:+

[ Voor 15% gewijzigd door Verwijderd op 18-03-2005 13:22 ]

Pagina: 1