[XP] Windows Update in Hong-Kongs, error 0x80072EFD

Pagina: 1
Acties:

• Compubiter
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 21-08-2023

Compubiter

Think again

Topicstarter
Ik heb hier een PC staan, die door mensen is gebruikt die graag op "JA" klikken volgens mij. Daar heb je er tegenwoordig een heleboel van en ik ben dan ook zeer bedreven in het verwijderen van de verschillende spyware. Helaas loop ik bij deze even vast op dit moment.

De PC was gigantisch traag, verschillende programma's werden afgesloten zodra ze werden opgestart (Taakbeheer, Internet Explorer, NAV, Kaspersky). Ik heb er reeds eerder AntiSpyware van Microsft geinstalleerd en uiteraard AdAware en Spybot. De oorzaak was waarschijnlijk een virus via MSN, wat een van de kinderen had geopenend ([rml][ MSN] Plat door virus?[/rml]). De PC heb ik maar meegenomen, harde schijf er uitgehaald en in mijn computer gehangen, alwaar ik een virusscan kon doen. Aardig wat virussen verwijderd en het leek er op dat het probleem was opgelost. Teruggehangen en computer startte inderdaad weer snel op.

Internet Explorer werd echter nog steeds afgesloten bij het surfen. Kaspersky bleek de boosdoener, na deze verwijderd te hebben, draaide hij zonder problemen. Via Trend Micro-Beta scan nog wat virusjes en spyware verwijderd. Deze gaf aan dat er patches waren die niet waren geinstalleerd, dus ik vrolijk naar Windows Update surfen.

Daar kwam het probleem echter, deze site was in het Hong-Kongs (zh-hk). Dit is natuurlijk al heel erg verkeerd, maar eenvoudig op te lossen door in de adresbalk het "?ln=zh-hk" aan te passen naar "?ln=nl". Niet de meest nette oplossing, maar het werkte. Gezocht naar kritieke updates, echter geeft hij daar de foutcode "0x80072efd". Uiteraard gegoogled en tot mijn opluchting was ik niet de enige. Na de verschillende dingen te geprobeerd te hebben, ben ik echter nog niets opgeschoten en verschijnt zowel de site nog in het Hong-Kongs als de foutmelding die ik krijg. Op mijn eigen computer, in hetzelfde netwerk en achter dezelfde router, geeft geen problemen.

De problemen:
  1. Nog regelmatig pop-ups, nieuwe IE vensters die opstarten
  2. Windows-Update site in Hong-Kongs en foutmelding 0x80072efd
  3. Kaspersky zorgt voor problemen met Internet Explorer
Mijn oplossingen:
  1. Spywarescanners (Ad-Aware, Spybot, Microsoft Antivirus, Hijackthis, Trend Micro online scan), virusscanners (Norton, Kaspersky, Trend Micro).
  2. Alle mogelijke taalinstelling doorgekeken (Configuratiescherm -> Landinstelling, Internet Opties -> Algemeen -> Taal, Beeld -> Codering, Register doorzoeken op zh-hk).
  3. Alle tijdelijke WU-bestanden verwijderd (cache, dirs, cookies, etc.)
  4. Vele oplossing geprobeerd voor de foutmelding 0x80072efd zoals beschreven in bijvoorbeeld http://www.updatexp.com/0x80072efd.html
    • Geen firewall
    • Hosts file is leeg, in ieder geval geen verwijzing naar Windows Update
    • Geen proxy danwel stricte router, op mijn pc werkt het prima
    • Bestand van Windows Update site is te downloaden
Mogelijke oplossingen:
  1. SP2 installeren. Ik heb echter vaak meegemaakt dat dit weer nieuwe problemen met zich meemaakt, en omdat hij niet via de Windows Update-site wil installeren, zal ik het via een losse installatie moeten doen. Echter weet ik niet of het problemen zal oplossen. Mocht ik geen andere oplossing zien, is dit natuurlijk altijd te proberen
  2. Nog meer verschillende spyware/virusscanners er overheen halen. Maar welke?
  3. ...
Ik houd er niet van om PC's te formatteren vanwege virussen danwel spyware, echter zie ik weinig andere mogelijkheden op het moment. Het systeem draait onder XP Home SP1.

Ik wist nou niet precies of het in BV moest (problemen zijn wellicht ontstaan door virussen/spyware), in SA (problemen zijn ook grotendeels met IE) of in WOS (Windows Update), maar omdat ik Windows Update het grootste probleem vindt, begin ik maar hier.

Bedankt voor de te bieden hulp :). Waarschijnlijk ben ik een aantal dingen vergeten te melden, echter ben ik al zo'n tijd bezig met dit probleem, dat dat helaas kan gebeuren. Ik heb het gevoel dat ik alles geprobeerd heb, dus geef alsjeblieft ook suggesties die ik wellicht over het hoofd zie.

• nextware
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 16:54
Probeer eens het antivirus pakket:

www.avast.com

En dan de home edition. Deze kun je gratis downloaden en is via een simpele, gratis registratie procedure te gebruiken voor 14 maanden (!!!).

Wij ( op ons werk ) hebben dit pakket ook op onze PC's geïnstalleerd en zijn tot de ontdekking gekomen dat dit programma veel meer virussen eruit vist dan alle andere programma's zoals Norton, Kaspersky, etc.

Probeer ook eens: www.hitmanpro.nl te downloaden en te installeren. De nieuwste versie ( versie 2.x ) is al weer een stuk sterker dan de 1.x.x versies...

Ik heb het vermoeden dat het toch te zoeken is in virussen en spyware problemen..
Wellicht kun je met de automatische updates, zoals deze in SP2 aanwezig zijn, wel de goede updates binnen halen..

Download deze even met je eigen PC, brand deze op een CD en installeer die op die Win XP Home PC..

Succes in ieder geval verder ! ;)

[ Voor 3% gewijzigd door nextware op 18-03-2005 12:00 ]

• elevator
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

elevator

Officieel moto fan :)

Probeer ook even een nieuwe user aan te maken - vaak scheelt dat al voor een groot aantal problemen wat betreft IE :)

Verder ben ik persoonlijk nogal voorstander van SP2 - maar dan wel op een installatie die al goed werkt :)

• Compubiter

Compubiter

Think again

Topicstarter
nextware schreef op vrijdag 18 maart 2005 @ 11:59:
Probeer eens het antivirus pakket:

www.avast.com

En dan de home edition. Deze kun je gratis downloaden en is via een simpele, gratis registratie procedure te gebruiken voor 14 maanden (!!!).
Heb hem geinstalleerd en na een reboot heeft hij 2 Trojans gevonden. Volgens mij weinig spectaculairs, echter na opstarten maakt hij geen verbinding meer met internet (geen www iig, ping werkt nog wel, ook naar DNS). WinsockXPfix lost niets op, ook Firefox komt er niet op. Daar ga ik nog even naar kijken, houd jullie op de hoogte.
Probeer ook eens: www.hitmanpro.nl te downloaden en te installeren. De nieuwste versie ( versie 2.x ) is al weer een stuk sterker dan de 1.x.x versies...
Ik zal het even proberen, heb er niet aan gedacht (normaal gebruik ik hem wel), hopelijk vindt hij nog de laatste spyware.
elevator schreef op vrijdag 18 maart 2005 @ 12:17:
Probeer ook even een nieuwe user aan te maken - vaak scheelt dat al voor een groot aantal problemen wat betreft IE :)
De nieuwe gebruiker komt vooralsnog niet op internet, ik laat later even horen of het al lukt.
Verder ben ik persoonlijk nogal voorstander van SP2 - maar dan wel op een installatie die al goed werkt :)
Ik ben erg blij met SP2, maar zoals je zelf zegt moet de oude XP wel goed werken. Ik heb vaak genoeg gezien dat het later problemen gaf, en ik ben bang dat het wellicht problemen verbergt die op een gegeven moment de kop op steken.

Van F_J_K heb ik http://support.microsoft.com/?scid=kb;en-us;883826 gekregen, deze had ik zelf nog niet gevonden en zal ik later ook proberen.

Bedankt voor de hulp tot nu toe :).

--EDIT--
Uitzetten van Avant-bescherming zorgt dat internet het weer doet.

- Link F_J_K: Instelling was Nederlands
- Andere gebruiker: Nederlandse windowsupdate, errormelding blijft aanwezig. Onder deze gebruiker in Documents en Settings een bestandje verwijderd uit de dir UserData (subdir 4LQ3WH23), en nu pakt hij hem helemaal in het Nederlands. _O_ tot zover. Nu het andere probleem oplossen.

[ Voor 12% gewijzigd door Compubiter op 18-03-2005 14:04 ]

• Compubiter

Compubiter

Think again

Topicstarter
Even een update:
Naast de edit in de bovenstaande post, blijken vrij weinig programma's verbinding te kunnen maken met internet. Avant kan zijn database niet update, Hitman Pro evenmin, en de WU-site heeft nog steeds dezelfde problemen. Ik heb Norton Internet Security er volledig afgegooid, Windows Firewall staat uitgeschakeld, maar toch lijkt er iets de verbinding tegen te houden.

Ik heb Windows reeds in de veilige mode opgestart, en toen Hitman Pro gedraaid. De updates werkten toen wel zonder problemen, net als van Avant. Avant heeft ook een aantal dingetjes gevonden, maar weinig bijzonders. Alles uitgevinkt in msconfig wat betreft opstarten en niet-Microsoft services, en toen opnieuw opgestart, wederom met dezelfde problemen. Er draait toch nog iets wat bepaald verkeer tegenhoudt. Kan het zijn dat op de een of andere manier dit regels kunnen zijn van de Norton Firewall, of zie ik totaal iets over het hoofd?

Ik probeer later op de avond even op te starten in veilige mode en voer dan Windows Update uit, want volgens mij moet dat wel lukken. Als iemand tot die tijd suggesties heeft: Graag :).

• hessel
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 05-11-2024
Kijk ff in window en windows/system(32) naar dll en exe met Datum's die zeer recent zijn (afwijken van install datum pc) en scan deze eens op http://virusscan.jotti.org

Het is bij mij als 2 keer voor gekomen dat daar bestanden stonden van recente datum, Welke nog niet door alle virus scanners als virus werden herkend (Ze werden herkend als bestand met mogelijke verdachte code) Na deze bestanden gemaild te hebben naar kaspersky, kreeg ik binnen een dag een mailtje terug, met daar in de melding dat ze nu als virus X herkend werden.

Mochten ze wel op http://virusscan.jotti.org/ herkend worden als virus dan is het verstandig je systeem ook te scannen met de scanner die ze herkend.

Kijk ook ff naar de in houd van bestand Hosts in de etc/driver directorie in je windows map
hier mag nl. maar een regel in staan. nl die van localhost 127.0.0.1

Grutte Pier fansels

• Freee!!
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 11:56

Freee!!

Trotse papa van Toon en Len!

hessel schreef op vrijdag 18 maart 2005 @ 22:41:
Kijk ook ff naar de in houd van bestand Hosts in de etc/driver directorie in je windows map
hier mag nl. maar een regel in staan. nl die van localhost 127.0.0.1
Dat laatste is niet helemaal waar, maar je moet wel van elke regel afzonderlijk precies weten waarom die erin staat (naast de commentaar-regels waarmee het begint).

The problem with common sense is that sense never ain't common - From the notebooks of Lazarus Long

GoT voor Behoud der Nederlandschen Taal [GvBdNT

• Compubiter

Compubiter

Think again

Topicstarter
hessel schreef op vrijdag 18 maart 2005 @ 22:41:
Kijk ff in window en windows/system(32) naar dll en exe met Datum's die zeer recent zijn (afwijken van install datum pc) en scan deze eens op http://virusscan.jotti.org
Ik had inmiddels SP2 geinstalleerd, wat helaas ook het probleem niet verhielp, maar alleen maar erger maakte. Sinds installatie van SP2 werkt internet helemaal niet meer.
Kijk ook ff naar de in houd van bestand Hosts in de etc/driver directorie in je windows map. hier mag nl. maar een regel in staan. nl die van localhost 127.0.0.1
Hosts file is leeg, in ieder geval geen verwijzing naar Windows Update
Even terugkomend op het niet werken van internet:• Firewall al uitgeschakeld
• WinsockXPfix
• netsh winsock reset
• Alle niet MS-services en opstartitems van msconfig uitgeschakeld.
• Firefox geprobeerd
• Driver netwerkkaart opnieuw geinstalleerd.
Bij geen enkele oplossing werkte internet. De enige keer dat internet het deed was (wederom) in veilige modes. Er start dus toch nog een of ander programma in de achtergrond wat er voor zorgt dat de verbinding niet goed werkt. Ping werkt nog wel, zowel internet als extern. Na het uitvoeren van LSPfix, kreeg ik het bekende probleem: "Limited or no connectivity", wat ik met http://www.pchell.com/support/limitedconnectivity.shtml heb geprobeerd op te lossen. Aangezien Realtek toevallig 2 dagen geleden nieuwe drivers had uitgebracht voor de RTL8139 chip, hoopte ik dat de reeds geinstalleerd drivers het probleem al hadden opgelost. Probleem werd opgelost na het uitvoeren van de instructies op de gegeven link en het (nogmaals) uitvoeren van WinsockXPfix. Maar nog steeds geen internet. Hij krijgt gewoon een IP-adres van mijn router (ook zonder router er tussen geen verbinding).

Ik heb er een hekel aan, maar ik ga toch morgen de computer opnieuw installeren. Bedankt iedereen voor de geboden hulp, en ik zal de gebruikers proberen beter op te voeden.

• sanfranjake
  • Registratie: April 2003
  • Niet online

sanfranjake

Computers can do that?

(overleden)
Dan zou ik echt norton eens verwijderen. Ik zie Norton dagelijks vele malen voorbij zie komen als de boosdoener met gekke problemen :P Sommige versies blokkeren als ze uitgeschakeld zijn alle connecties. Uninstallen is raadzaam, al is het alleen maar eens om te proberen.

Mijn spoorwegfotografie
Somda - Voor en door treinenspotters

• Compubiter

Compubiter

Think again

Topicstarter
sanfranjake schreef op maandag 21 maart 2005 @ 00:00:
Dan zou ik echt norton eens verwijderen. Ik zie Norton dagelijks vele malen voorbij zie komen als de boosdoener met gekke problemen :P Sommige versies blokkeren als ze uitgeschakeld zijn alle connecties. Uninstallen is raadzaam, al is het alleen maar eens om te proberen.
Compubiter schreef op vrijdag 18 maart 2005 @ 18:01:
Ik heb Norton Internet Security er volledig afgegooid
Zelfs als ik alle services in msconfig uitzet (waaronder de Norton-onderdelen), werkt het niet. Misschien dat een rnav2004 bestaat, maar ik heb hem nog niet kunnen vinden. Ik kijk nog even of het via de stap voor stap handleiding van Norton werkt.

--EDIT--
Na zowel dit als dit document te hebben doorgewerkt (sommige directories heb ik in veilige modes moeten verwijderen), komt hij weer op internet :D. Ik was al bang dat Norton de boosdoener was, maar dacht dat het uitschakelen van de services en het verwijderen van een aantal essentiele bestanden Norton genoeg van de kaart zou brengen. Bedankt voor de hulp iedereen, waarschijnlijk werkt alles nu weer volledig naar behoren _O_. In ieder geval Windows Update werkt weer.

[ Voor 33% gewijzigd door Compubiter op 21-03-2005 10:51 ]

Pagina: 1