Toon posts:

Brandsnelheid plotseling lager

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
In mijn pc zit een lite on dvdrw sohw-16335 dvd dual layer brander. Het is een pentium 4, 2,4mhz pc met 512 mb geheugen. Ik gebruik nero enterprise edition 6.6.0.0. als brandprogramma. Mijn pc is dual boot en draait op windows XP met sp2.
De brander heb ik al zo'n half jaar en hij brandde altijd op 8 speed. Geen problemen mee gehad. Sinds kort brandt hij echter niet sneller dan 1,3 speed terwijl hij wel aangeeft 8speed als maximum te hebben. Hij doet dit bij de verschillende brandprogramma's. Ik zie daarbij de buffer als een idioot van hoog naar laag verspringen.
Als ik naar mijn tweede windows (dual boot-nog een sp2) ga dan brandt hij wel op 8 speed. Ik ga er dus vanuit dat het geen hardwareprobleem is. Omdat hij het bij alle brandprogramma's doet ga ik er vanuit dat het ook geen instelling is van een individueel brandprogramma.
Waarschijnlijk moet ik dus iets aanpassen in windows, misschien is het ontstaan doordat er nu service pack 2 opstaat (?). Aangezien ik eigenlijk alleen maar brandt in de partitie waar ik nu problemen heb (de andere is alleen voor videobewerking) wil ik het oplossen.
Suggesties?
Alvast bedankt,

Erik

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Hoe is je CPU verbruik tijdens het branden? Meer tips/oplossingen kun je hier vinden: OM FAQ / Beleid » Mijn CD/DVD lezer/brander werkt niet goed :)

Verwijderd

Topicstarter
Geen problemen met mijn cpu gebruik. Bij de FAQ kan ik niet iets vinden wat herkenbaar is.
Wat ik zo vreemd vind is dat die buffer zo fluctueert, dat had ik voorheen nooit.

Het lijkt alsof er in windows ergens niet genoeg ruimte is om die buffer hoog te houden waardoor de brander steeds moet wachten op aanvoer van nieuwe data. Ik heb alleen geen idee waar je zoiets in windows in moet stellen. Op de schijf waar windows geinstalleerd staat is nog bijna 5 gig ruimte, als windows bijvoorbeeld een percentage daarvan gebruikt voor die buffer bij branden kan dat te weinig zijn?!

Verwijderd

kijk eens of je brander nog wel in DMA mode staat. Ik heb dit ooit ook eens meegemaakt, en toen stond op 1 of andere manier de brander weer op PIO-mode only.

Verwijderd

Topicstarter
Bij mijn primaire ide kanaal staat bij apparaat 0 en 1 "DMA indien beschikbaar", bij mijn secundaire ide kanaal staat bij apparaat 0 "alleen PIO" en bij apparaat 1 weer "DMA indien beschikbaar".
Als ik bij apparaatbeheer kijk zit de lite on brander en mijn NEC DVD brander beiden op het secundaire ide kanaal.
Kan ik nu gewoon de PIO ook op DMA indien beschikbaar is instellen of is dadelijk dan mijn harde schijf niet meer bereikbaar?

• BalusC
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Dat kun je gewoon doen. En het hoort eigenlijk gewoon op DMA te staan. Zie dus ook de eerder door mij gelinkte FAQ. Bij het eerste punt word je gelijk doorverwezen naar Mijn schijfconfiguratie is brak, hoe komt dat? Daar staat het ook in ;)

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb de keuze gezet op "DMA indien beschikbaar", de pc opnieuw opgestart maar hij geeft dan nog steeds bij huidige overdrachtsmodus PIO-modus. Ben nu een dvd aan het branden maar het is dus niet verbeterd. Buffernivo gaat van 98% tot 20% met grote sprongen, kijk intussen naar cpu gebruik via taakbeheer, hoog met grote pieken en dalen.
Probleem lijkt hem dus inderdaad in de pio-modus te zitten. Hoe krijg ik echter die modus op DMA. Zou ik daarvoor nieuwe firmware moeten installeren omdat ik nu op windows sp2 zit? Op die andere partitie staat hij inderdaad wel op dma modus en brandt hij wel snel maar daar staat geen sp2 op.

• BalusC
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Doe een stoelendans met de IDE apparaten, speel met kabels en jumpertjes, verwijder en herinstalleer drivers, etcetera .. Zo'n beetje alles wat dus in de eerdergenoemde schijfconfiguratie-is-brak FAQ-linkje staat :)

Verwijderd

Topicstarter
Heb de firmware geupdated, nu gaat de instelling van de secundaire ide wel naar ultra dma mode 2 en het probleem is opgelost. Kennelijk werkt de standaardfirmware zoals ik die meegeleverd heb gekregen niet goed met windows sp2 en kan hij pas met de nieuwe firmware de ultra dma mode in windows xp-sp2 gebruiken.
Ik wil jullie hardstikke bedanken voor jullie hulp, ik ga zo beter het wekeinde in en wens jullie ook een goed weekeinde.
Erik
Pagina: 1