Bij het maken van een soort helpdesk-applicatie in Access 2003 heb ik een formulier waar PC gegevens opgevraagd kunnen worden. Het gaat hier om PC's met een vast nummer (in een bedrijf). Werkt allemaal prima en alles loopt goed.
In dit formulier heb ik een knop gemaakt die een nieuw formulier opent, namelijk "PC gegevens toevoegen". Zoals de titel al zegt kun je hiermee een nieuwe PC toevoegen aan de database.
Nu heb ik het volgende probleem: bij het invullen van het PC-nummer moet er gekeken worden of dit nummer al bestaat. Zo ja, moet er een MsgBox naar voren komen dat er een ander nummer ingevuld moet worden, omdat deze al bestaat.
Ik heb zelf al geëxperimenteerd en ben zo ver gekomen:
Misschien is het een klein probleempje waarin ik iets over het hoofd zie, maar in ieder geval kom ik er niet meer uit.
In dit formulier heb ik een knop gemaakt die een nieuw formulier opent, namelijk "PC gegevens toevoegen". Zoals de titel al zegt kun je hiermee een nieuwe PC toevoegen aan de database.
Nu heb ik het volgende probleem: bij het invullen van het PC-nummer moet er gekeken worden of dit nummer al bestaat. Zo ja, moet er een MsgBox naar voren komen dat er een ander nummer ingevuld moet worden, omdat deze al bestaat.
Ik heb zelf al geëxperimenteerd en ben zo ver gekomen:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
| Private Sub PC_LostFocus()
Dim PCnr As String
PCnr = PC.Value
If IsNull("DoCmd.FindRecord PCnr, , False, acSearchAll, False, acCurrent, False") = True Then
MsgBox "Dit nummer bestaat al.", vbOKOnly
End If
End Sub |
Misschien is het een klein probleempje waarin ik iets over het hoofd zie, maar in ieder geval kom ik er niet meer uit.