Beste manier om linux te leren...?

Pagina: 1
Acties:
  • 663 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• -TheNose-
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 14-01 09:01
Ik heb nu Fedora Core 3 op mijn bakkie staan om ook maareens linux een kans te geven na alle goede verhalen. Alleen vraag ik me af of ik de basis van linux zo wel goed doorkrijg? Als ik een moeilijkere distro zou nemen (bijv Debian) waar ik meer zelf moet instellen bij de installatie en zo, leer ik er misschien meer van? :? Of hebben jullie andere goede tips waar ik eens zou kunnen beginnen?

Ik heb de faqs hier al doorgelezen (alle stickies) maar de info daar is nogal oud! :X

• Tatsu
  • Registratie: Augustus 2000
  • Niet online

Tatsu

Paradigm shift

Mailinglists en howto's volgen. Dit is afhankelijk van de distro die je dan van plan bent te gaan gebruiken. Maar dan moet jij je eerst afvragen wat je nu precies wil gaan doen: wil je linux als server of als desktop gaan gebruiken?

If someone begins with uncertainty, experience will eventually lead to certainty. But what defines certainty?

Verwijderd

lekker veel tutorials volgen e.d.

probeer eens een andere uit ... Debian bijvoorbeeld! of Slackware! :)

• AtleX
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online

AtleX

Tyrannosaurus Lex 🦖

Ik ben begonnen met Mandrake en Redhat, maar dat is gewoon klik-klik-klaar, daar leer je geen Linux van. Uiteindelijk ben ik met Debian begonnen en omdat je daar veel meer zelf moet doen (en mag doen) snap je Linux veel beter. In het begin is het veel moeilijker, maar als je even doorzet kom je erachter dat het helemaal zo lastig nog niet is :). Er zijn veel uitstekende howto's te vinden en mailling lists en fora bieden ook veel informatie.

Sole survivor of the Chicxulub asteroid impact.

• Blaasvis
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 11-02 07:27

Blaasvis

Cidora \o/

de basis veranderd gelukkig niet zo snel ;)

De vraag is meer wat wil je er mee bereiken, het "leren" van linux is nogal een groot begrip.
Ik leer naar 4 jaar gebruik nog bijna dagelijks handigheidjes bij.
Zorg gewoon dat je zo veel mogelijk tijd door brengt in linux, het lukt niet en dan terug booten naar windows zul je weinig van leren.

Freedom is everything you need ; <moto-moi|afk> ik verkloot het gewoon nooit :P

• Emielio
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 01-02 17:40
Ik zou de 2 beste opties vinden:

Slackware installeren en via het slackware handboek alles naar wens proberen te krijgen.
www.slackware.com
http://www.taickim.net/da...tml/slackware-basics.html

Archlinux installeren en via de uitgebreide howto's alles naar wens proberen te krijgen.
www.archlinux.org
http://www.archlinux.org/...l/arch-install-guide.html
http://wiki2.archlinux.org/index.php/HOWTOs

Opleiding Brandveiligheid

• Edwin van Cleef
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 23-11-2025

Edwin van Cleef

Werk veilig of werk niet

De beste manier om linux te leren is volgens mij:
Echt de wil hebben om het te leren.
Windows denkwijze afschaffen.
Doorzettingsvermogen.

Verder zijn er diverse boeken in de handel die je verder op weg kunnen helpen.
Kijk eens op bijvoorbeeld www.comcol.nl daar zijn er genoeg over te vinden.
Spelenderwijs leer je dan omgaan met linux

computer voor alle werkzaamheden

• Wekkel
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 14-08-2024

Wekkel

De downloadkoning

De distro maakt eigenlijk niet zoveel uit. Gentoo is meteen een sprong in het diepe, Debian is gewoon een kwestie van basale computerkennis bij installatie en Fedora eigenlijk hetzelfde maar dan met een mooie grafische schil bij installatie. Leren doe je door programma's te installeren (bv door compilen), games werkend krijgen, drivers installeren, instellingen wijzigen.

Al doende leert men.

[ Voor 4% gewijzigd door Wekkel op 18-03-2005 10:13 ]

• Cyphax
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 08:02

Cyphax

Moderator LNX
Emielio schreef op vrijdag 18 maart 2005 @ 10:02:
Slackware installeren en via het slackware handboek alles naar wens proberen te krijgen.
www.slackware.com
http://www.taickim.net/da...tml/slackware-basics.html
Zo heb ik dat ook gedaan, en Slackware is een uitstekende distro om mee in het diepe te springen. Om de een of andere reden voelt Slackware ontzettend gebruiksvriendelijk aan, ondanks dat je eigenlijk "alles" zelf "moet" doen (dat is natuurlijk niet waar, met een full install kun je ook zo aan de slag maar je kunt 'm uitstekend op maat krijgen).

Saved by the buoyancy of citrus

Verwijderd

Linux leren heeft niks met deze of die distributie te maken. Als je wilt leren hoe een systeem jouw USB sticky opzet, dan doe je dat voor de grap een keer handmatig, in plaats van dat je nautilus dat laat doen. Als je wilt weten hoe Apache's configuratie werkt, gebruik je een keer de harde tekst-editor-way in plaats van de utility. Enzovoorts. (Edit: zoals hierboven gezegd - daarvoor gebruik je dan dus de HOWTOs.)

Uiteindelijk werkt de onderkant bij elke distributie hetzelfde. Het voordeel van Fedora of Novell is dan dat als het een keertje foutgaat, je het met de grafische tooltjes weer goed kan zetten en het later nog een keer kunt proberen. :).

[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 18-03-2005 10:18 ]

• Cyphax

Cyphax

Moderator LNX
Verwijderd schreef op vrijdag 18 maart 2005 @ 10:16:
Uiteindelijk werkt de onderkant bij elke distributie hetzelfde. Het voordeel van Fedora of Novell is dan dat als het een keertje foutgaat, je het met de grafische tooltjes weer goed kan zetten en het later nog een keer kunt proberen. :).
Ik zou willen zeggen dat dat ook meteen het nadeel is ervan. Je geeft sneller op als je weet hoe het met een of ander grafisch tooltje moet (tenzij je vrij veel discipline en/of geduld hebt). Als je geen keuze hebt kom je er echt wel achter hoe je die usbstick mount in de console. :)
Door een distro te kiezen die niet alles voorschotelt met grafische tooltjes dwing je jezelf wat meer om te leren hoe het nu werkt. Denk ik. :)

• -TheNose-
Tsja het gaat me dus om de basis ja, ik vind zelf het directory systeem al enorm wennen! :)
Maar thx voor de tips...ga eerst in fedora maar verder klooien om het uberhaupt allemaal aan de praat te krijgen (heb nu al ruzie met mijn nvidia drivers) en dan later een keer met debian of zo aan de slag... :)

• savale
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 05:48
Tja de beste manier om wat te leren is door te experimenteren.... Je kan van iedere distro wat leren. Niet perse van debian of slackware.
Probeer eens een kernel te compileren en een programma zelf te compileren (dus niet makkelijk de debian apt-get way etc...)
Wat wel leuk van slack of debian is, is dat je zelf alles nog moet gaan toevoegen zoals X (gnome, kde)
waarbij je dus zekers weten op problemen gaat stuiten (waar je dus weer van gaat leren)

Tis eigenlijk net als t leerproces van Windows... door te experimenteren leer je dingen...

Ik vind trouwens dat als je echt wat wil leren je juist niet een distro moet pakken met een goede packetmanager etc... debian, gentoo zij allebei niet heel makkelijk, maar vrijwel alles wordt voor je geregeld op de debian cq gentoo way (apt-get en emerge) waar je dus minder van leert over dependencies etc... Ik zou je zelf Slackware aanraden... Deze heeft een goede basis waar je nog wel heel veel zelf aan moet knutselen :Y)

offtopic:
gebruik zelf WEL debian omdat het gewoon handig is dat apt-get, maar niet omdat ik er veel van kan leren

[ Voor 36% gewijzigd door savale op 18-03-2005 10:29 ]

• apNia
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 12-02 15:31

apNia

Schreeuwen en Nibbits eten!

Ja ik ben van mening dat je linux vooral leert door in textmode te werken. Ik heb dat gedaan door mijn 2e PC zonder Xwindows te installen. Dan ben je gedwongen om in textmode te werken. Van daaruit leer je een hele goeie basis. Het hele ./confgure/make verhaal. Van daaruit is het werken met XWindows veel fijner omdat je linux als OS snapt. Maar als je niet zo diep wilt gaan is lekker blijven banjeren in XWindows genoeg... maar je geeft aan te willen leren, dus ik zou een tijdje zonder XWindows proberen..

• -TheNose-
Ik wil linux gewoon net zo goed doorkrijgen als windows (en daar heb ik meer dan genoeg kennis van). Het is alleen effe doorbijten om met linux weer helemaal op 0 te moeten beginnen! :P

• apNia
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 12-02 15:31

apNia

Schreeuwen en Nibbits eten!

ja gewoon volhouden... linux bestaat imo gewoon uit altijd de README's en andere docs doorlezen. Na een tijdje begin je 't beter door te krijgen en ga je een stapje hoger. Maar zorg wel dat je een goed volledig geinstalled OS hebt. Anders moet je bij 0 dus beginnen met drama's als het zelf installen van compilers en dat is mij (destijds, dan heb ik 't over '99) niet makkelijk afgegaan..

• TrailBlazer
  • Laatst online: 07-02 09:48

TrailBlazer

Karnemelk FTW

(jarig!)
debian is tegenwoordig ook niet meer zo heel erg lastig om aan de praat te krijgen. Als je dat voor elkaar hebt zou ik gewoon kleine projectjes gaan doen.
  • Samba in elkar zetten
  • Apache installeren
  • FTP installeren
  • Bind (DNS) opzetten
  • IPtables configgen
  • Exim laten draaein
  • Kernel bakken
  • LDAP
dit zijn een beetje de dingen in volgorde van moeilijkheid (IMHO) van dingen die je wat leren over het systeem en de mogelijkheden daarvan.

succes

• pierre-oord
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 15-01 10:55
Persoonlijk vind ik xwindows zo makkelijk nog niet :X

Op Debian heb ik het geinstalleerd op m'n eigen PC (verder gebruik ik linux alleen in text-mode op servers). Dual monitor instellen, maar toen die lettertypen. Websites zien er niet úit! Ik heb heel wat geprobeerd met truetype fonts (iets apt-getten ging nog redelijk makkelijk) maar heel X en internet pagina's blijven er niet uit zien. Als daar nou eens een leuke howto van kwam, text-mode vind ik 10x makkelijker :X
edit:
En dat komt, doordat bij text-mode je alles kunt doorzien, maar grafisch, je niet weet hoe heel X in elkaar steekt, en waar je wat terugvind.

[ Voor 15% gewijzigd door pierre-oord op 18-03-2005 10:59 ]

Ondernemer in tech (oud LOQED.com, nu UpToMore.com)

• TrailBlazer
  • Laatst online: 07-02 09:48

TrailBlazer

Karnemelk FTW

(jarig!)
xwindow is ook een redelijke hel staat ook niet in mijn lijstje :p

• lordgandalf
  • Laatst online: 11-02 15:03
Als je linux wilt leren gebruiken moet je een groot deel expirimenteren in de CLI en daarna nog wat prutsen met het grafische gedeelte.
Ik zelf heb het net andersom geleerd maar ik begin nu eindelijk meer in de CLI te werken dan in de gui.
heb laatst zelfs het voor elkaar gekregen dat ik X kan redirecten naar een andere pc.
Dat zijn de leuke dingen gewoon iets zoeken op internet en dan zeggen van das leuk en dan het gaan proberen aan de praat te krijgen.
en natuurlijk apen trots zijn als het lukt :P:P:P:P:P:P

Steam: Profile / Socialclub: Profile / Uplay: minedwarf / Origin: lordgandalf3

• Andre-85
  • Registratie: April 2003
  • Niet online

Andre-85

Sid

pierre-oord schreef op vrijdag 18 maart 2005 @ 10:59:
Persoonlijk vind ik xwindows zo makkelijk nog niet :X

Op Debian heb ik het geinstalleerd op m'n eigen PC (verder gebruik ik linux alleen in text-mode op servers). Dual monitor instellen, maar toen die lettertypen. Websites zien er niet úit! Ik heb heel wat geprobeerd met truetype fonts (iets apt-getten ging nog redelijk makkelijk) maar heel X en internet pagina's blijven er niet uit zien. Als daar nou eens een leuke howto van kwam, text-mode vind ik 10x makkelijker :X
edit:
En dat komt, doordat bij text-mode je alles kunt doorzien, maar grafisch, je niet weet hoe heel X in elkaar steekt, en waar je wat terugvind.
offtopic:
Dat probleem had ik ook. Ik heb mijn windows fonts dir m.b.v. de Font installer van het KDE control center geïnstalleerd en dat werkt als een trein. :) Webpagina's zien er perfect uit.

Tja linux leren is eigenlijk gewoon doen. Proberen, zoeken en nog een keer proberen. Ik zelf ben nog niet zo heel lang met linux bezig. Ik ben begonnen met Mandrake maar dat vond ik niks. Nu draai ik Debian sid en ik vind het geweldig. Het is niet zo Plug & Play (of pray :P )als Windows (ik zelf ben al tijden bezig m'n printer te installeren, wat onder XP in een kwartier gedaan was) maar het is de moeite meer dan waard.

Lorem
Whenever we feel the need to comment something, we write a method instead. - Martin Fowler
People who think they know everything really annoy those of us who know we don't - Bjarne Stroustrup

Verwijderd

Wil je linux leren dan moet je idd begrijpen wat er op de command line gebeurt, want de grafische interface stuurt die (volgens mij_) ook gewoon aan. Ik ben zelf een half jaar geleden helemaal over gegaan naar linux (behalve voor gamen dan) en dat was nadat ik al een tijd zat te klooien en het weer opgegeven had. Ik heb uiteindelijk eenboek voor mijn verjaardag gevraagd (linux systeembeheer van S. van Vught)waar ik wel veel aan gehad heb, maar zo heb een heleboel boeken (ook gratis op internet zoals http://users.skynet.be/bluedigit/cursus/cursus.pdf). Het heeft mij heel erg geholpen omdat je in het begin dan een beetje houvast hebt. Dan leer je een heel klein beetje basics en dan idd natuurlijk zoveelmogelijk proberen je doelen te bereiken (je moet ze natuurlijk ook stellen!), lezen, nog eens proberen, forums/howto's/manpages etc lezen en proberen proberen proberen. Zo heb ik geleerd hoe het linux systeem inelkaar zit en gaat problemen oplossen eigenlijk iedere keer een beetje sneller en geordender dan de vorige keer, al voel ik me altijd nog een noob! ;)

Verwijderd

Als eerste wil ik ff ontkrachten dat je met een "commerciele-grafische" distro minder goed "linux" kunt leren dan met een "geavanceerde" distro. Het gaat erom dat je de fundamentele utilities doorkrijgt (en die zijn bij alle linux distro's nagenoeg gelijk, sjit, zelfs de meeste *nix distro's werken ongeveeer hetzelfde). Dat kun je op heel veel verschillende manieren doen, maar het komt neer op lezen, zoeken, uitproberen en vragen. Maar bovenal moet je er heel erg veel tijd insteken en doorzettingsvermogen hebben (want het is nogal droge en abstracte stof).

Je merkt vanzelf dat je "het" begint te snappen als je het gevoel krijgt dat je weet waar je mee bezig bent als je achter een linux (of *nix) systeem komt te zitten... Tot die tijd, blijven lezen, zoeken, uitproberen en vragen 8)

• GarBaGe
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 12-02 18:11
Ik zou adviseren:
Knoppix -> Mandrake -> Debian -> Gentoo

Haak af waar je wilt, want Gentoo is behoorlijk: "waarom makkelijk als het ook moeilijk kan".

Knoppix is een leuke starter, omdat je hiervoor niets je harddisk hoeft te her-partitioneren...

Ryzen9 5900X; 16GB DDR4-3200 ; RTX-4080S ; 7TB SSD

• GarBaGe
  • Laatst online: 12-02 18:11
Andre-85 schreef op vrijdag 18 maart 2005 @ 15:38:
[...]

offtopic:
Dat probleem had ik ook. Ik heb mijn windows fonts dir m.b.v. de Font installer van het KDE control center geïnstalleerd en dat werkt als een trein. :) Webpagina's zien er perfect uit.
Tja, voor leuke fonts: always use MScorefonts.

In Debian heet die package: msttcorefonts (uit m'n hoofd), Dat geeft je fonts als Arial, Verdana en nog een paar. En nog helemaal legaal ook :)

Ryzen9 5900X; 16GB DDR4-3200 ; RTX-4080S ; 7TB SSD

• netsensei916
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 16-10-2006

netsensei916

Convicted Debian Junkie

Ik zou zeggen: stel doeleinden voor jezelf!

Het is hier nog niet met zoveel woorden gezegd maar denk eerst eens na over wat je zou willen bereiken. Pas wanneer je dat weet, kan je beginnen afvragen over het "hoe" en op het einde van de rit over het "waarom".

De keuze van je linux is op zich al een mooi project. Wil je hardcore? Kies dan voor gentoo. Wil je iets poepsimpel. Neem dan Mandrake. Zelf hou ik van Debian omdat het zo een middelmoot is qua moeilijkheid en je toelaat zelf te kiezen hoever je wil gaan. Maar bedenk vooral: wat wil ik ermee doen? Linux leren kan gaan van hardcore alles via de command line in gentoo tot simpel klik-klik-klik via de fedora gui. (okee, dat was ongenuanceerd maar soit you get the point). Bedenk ook: wil ik linux gebruiken voor desktop of om er eerder servertjes/services te draaien voor de rest van je netwerk? Keuze te over.

Wanneer je linux bolt kan je beginnen denken over concrete doelen: apache installeren, firefox aan de praat krijgen, openoffice installeren, samba installeren, je systeem gaan onderhouden, een firewall installeren, een mediaplayer aan het bollen krijgen, dvd support aan het bollen krijgen. Vroeg of laat krijg je bij zo'n dingen te maken met écht concreet/technische zaken zoals het compilen van een nieuwe kernel, het installeren van kernel modules, het installeren van drivers, configuratie via allerlei scripts,...

Op die manier ga je nog het beste met linux leren omgaan: bij problemen zelf tutorials/manuals/... doorploegen. Wanneer je een project tot een goed einde brengt voelt het dan nog eens dubbel zo goed aan ipv dat je wat zit te fiddlen met bash of gnome zonder dat je goed weet wat je er nu mee wil doen.

top-down approach dus!

"There are only 10 kinds of people on this world. Those who know binary and those who don't"

• Mayco
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 02-02 18:49
Ik zou ook zeggen, als er eens iets niet (meer) werkt, niet gewoon denken "bwa, ik installeer het gewoon opnieuw", dit fixt je probleem wel, maar het is geen oplossing. Beter is om te zoeken op google wat de oorzaak is van je probleem, als je het zo krijgt opgelost, dan heb je iets bijgeleerd, door opnieuw te installeren leer je niets bij.

• pinball
  • Registratie: Oktober 1999
  • Niet online

pinball

Electric Monk

Zoals hierboven al gezegd:
-stel jezelf doelen
-ga niet steeds herinstalleren
-leer de basis (textmode), als je dat doorhebt kun je er altijd op terugvallen
-probeer niet om windows na te bouwen
-lees deze howto, als je begrijpt wat er bij het opstarten gebeurt ben je al halverwege.
-zorg ook dat je de directory structuur een beetje snapt.
-geniet
-scheld op dat $%!@#$@#linux (moet ook af en toe :) )
-geniet
-geniet

Whenever you find that you are on the side of the majority, it is time to reform.

Verwijderd

Verwijderd schreef op vrijdag 18 maart 2005 @ 15:53:
Wil je linux leren dan moet je idd begrijpen wat er op de command line gebeurt, want de grafische interface stuurt die (volgens mij_) ook gewoon aan.
Technisch gezien niet. Het maakt allebei gebruik van dezelfde backends, maar de UI is echt niet altijd commandline-based, alhoewel soms bepaalde (met name perl- en python-based) UI utilities wel commandline function calls maken. De overeenkomst is dat ze dezelfde configuratie databases en libraries en standaarden gebruiken. Denk aan je user database, je apache configuratie, je X configuratie, je GNOME configuratie, je kernel configuratie, je systeem-tuning (in /sys/, 2.6), etc.

Voorbeeldje: als je de helft van de bestanden in /etc/ kan editen zonder je systeem te laten crashen, dan ben je aardig op weg. Maar probeer, als begin, eerst eens simpelweg een user (zonder password) toe te voegen, een X configuratie aan te maken, een samba configuratie, NFS, Apache, ... Dan ben je al wel aardig lang bezig, omdat elk van die configuratie-bestanden een eigen opbouw heeft, eigen conventies, eigen quircks, etc. Dat moet je allemaal leren, en het doorlezen en begrijpen van HOWTOs kan een tijdrovend proces zijn.

Uiteindelijk weet je van elke bit welk effect het heeft op je systeem en hoe andere programma's daarop reageren (en waarom). Dan weet je (alle internals van) de basis van Linux. En dit is bij alle distributies hetzelfde. Pas als je dat snapt, snap je de power van Linux.

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 19-03-2005 11:27 ]

• -TheNose-
Hmmm de power van Linux dat klinkt goed ;)
Dat boek is erg handig thx voor de link! Iemand die nog meer van zulke boeken heeft toevallig? (misschien een iets recentere?)

Ik ga linux voor de desktop gebruiken zodat ik eindelijk Windows XP in de prullenbak kan gooien en ik 64Bits kan gaan gebruiken van mijn AMD64...

Thx voor de vele reacties! (er kan altijd meer bij :P )

Verwijderd

Wat ik heb gedaan is een kale Debian installeren. Alleen ssh erop, om zo via mn windowsbak op mn linuxdoos in te loggen, en dan aan de slag te gaan.

Zo kon ik makkelijk op google alles zoeken qua installaties, howto's, kernels bakken, en een vriend die me uitlegde hoe ik naar sarge kon upgraden.

Natuurlijk is het een paar keer fout gegaan, maar je weet sneller waar het fout gaat dan in windows :)

Ik heb vanavond na veel geklooi mn geluid aan de praat, en daar ben ik iig zeer tevreden over :) Bij een GUI-based distro (Redhat, suse, mandrake, etc) gaat dat allemaal heel makkelijk met autodetectie enzo, maar omdat ik mn linuxdoos niet installeerde zoals normaal, moest ik het de hard-way doen. En daar leer je van.

• lvh
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 02-11-2022

lvh

Heb je trouwens een aparte HD om op te kloten liggen of niet? Zo ja, gewoon Gentoo nemen en ~ 1 week volhouden. Het is inderdaad in het diepe springen en dan trappelen, maar gelukkig heb je die originele HD dan als zwembandjes ;-)

• -TheNose-
nee ik heb een partitie op mijn eerste hd vrijgemaakt, mijn tweede hd is mijn dataschijf...
Tsja je kan het wel de hard way leren, maar dat heb je bij windows toch ook niet gedaan? :P

Ik wil linux gewoon kunnen gebruiken als vervanging van windows, dus als er wat dingen automagisch gaan vind ik dat helemaal niet erg... ;)

[ Voor 57% gewijzigd door -TheNose- op 20-03-2005 11:18 ]

Verwijderd

Wil je Linux leren gebruiken, leren kennen of ermee spelen?

Als je het wilt gebruiken installeer Mandrake.

Als je het wilt leren kennen lees een boek.

Wil je spelen installeer Gentoo.

• -TheNose-
Wat zijn jullie ervaringen met Ubuntu? Lijkt me ook een mooie distro al is er met fedora ook niks mis...moeilijk moeilijk. Misschien gelijk debian? Ik kan alleen voor debian geen 64bit versie vinden.

Enne Gentoo is wel erg moeilijk als het makkelijk kan tenminste dat hoor ik van iedereen... :P

Oh btw, dat lezen ben ik al mee begonnen... ;)

[ Voor 9% gewijzigd door -TheNose- op 20-03-2005 12:33 ]

Verwijderd

Ubuntu is wel fijn, maar echt een klik-installatie.
Weinig zelf instellen, hardware wordt goed ondersteunt.
Eigenlijk precies niet wat je zoekt ;)

Debian voor amd 64 is er wel:
http://debian-amd64.alioth.debian.org/

Verwijderd

Wat betreft linux leren is naar mijn mening het belangrijkste ervoor te zorgen dat je in linux wat te doen hebt. Bedenk eerst de reden waarom je linux wil installeren, zoek een distributie uit die daar geschikt voor is, en installeer die. Leren doe je vanzelf, maar het is voor mij in ieder geval heel belangrijk om een reden te hebben om ermee bezig te gaan. Het werkt niet om een dual boot linux naast je windows te zetten als je voortdurend toch naar windows boot omdat je nu eenmaal windows only programma's nodig hebt, bijvoorbeeld. Maar als je een fileserver/router/etc bak wil draaien, ben je veel gemotiveerder ermee aan de slag te gaan.

En wat betreft grafische desktops: Je zal merken dat er nog genoeg problemen zijn waar je niet grafisch uit komt, zelfs in Fedora of Mandrake. Dat consolewerk komt vanzelf wel :P

• -TheNose-
Ehm en welke distro uit de lijst van Debian moet ik downloaden dan voor AMD64? 8)7

Aangezien Debian er wel is voor AMD64, denk ik dat ik het beste met die distro verder kan gaan...daar leer ik dan veel meer van :)

[ Voor 45% gewijzigd door -TheNose- op 20-03-2005 14:53 ]

Verwijderd

-CKY2K- schreef op zondag 20 maart 2005 @ 14:52:
Ehm en welke distro uit de lijst van Debian moet ik downloaden dan voor AMD64? 8)7

Aangezien Debian er wel is voor AMD64, denk ik dat ik het beste met die distro verder kan gaan...daar leer ik dan veel meer van :)
ik denk deze: http://debian-amd64.aliot...ges/sid-amd64-netinst.iso
Meer info: https://alioth.debian.org...1/debian-amd64-howto.html

-edit- Pas wel op dat ondersteuning voor AMD64 nog niet officieel is en er dus bset eens (grote) bugs/leaks in kunnen zitten.

[ Voor 12% gewijzigd door Verwijderd op 20-03-2005 14:58 ]

Verwijderd

-CKY2K- schreef op zondag 20 maart 2005 @ 12:33:
Enne Gentoo is wel erg moeilijk als het makkelijk kan tenminste dat hoor ik van iedereen... :P
Onzin. Een Gentoo installatie is erg tijdrovend door het bootstrap proces en het compileren van zo ongeveer alle software op je PC. Maar voor het leerproces is Gentoo wel degelijk een distro waar je veel van opsteekt. Heb je veel tijd over, try Gentoo. Het is uitstekend gedocumenteerd.

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 20-03-2005 14:59 ]

Verwijderd

Verwijderd schreef op zondag 20 maart 2005 @ 14:59:

Onzin. Een Gentoo installatie is erg tijdrovend door het bootstrap proces en het compileren van zo ongeveer alle software op je PC. Maar voor het leerproces is Gentoo wel degelijk een distro waar je veel van opsteekt. Heb je veel tijd over, try Gentoo.
En als je nog meer tijd over hebt, dan volg je een keer Linux From Scratch, dan leer je ook nog eens iets over hoe alles een beetje aan elkaar hangt. Gentoo is het eigenlijk net niet als je echt wilt weten hoe het werkt. Dat is meer voor mensen die dat al een beetje in de gaten hebben, maar die veel controle en toch een package manager willen.

Verwijderd

-CKY2K- schreef op zaterdag 19 maart 2005 @ 16:34:
Hmmm de power van Linux dat klinkt goed ;)
Dat boek is erg handig thx voor de link! Iemand die nog meer van zulke boeken heeft toevallig? (misschien een iets recentere?)

Ik ga linux voor de desktop gebruiken zodat ik eindelijk Windows XP in de prullenbak kan gooien en ik 64Bits kan gaan gebruiken van mijn AMD64...

Thx voor de vele reacties! (er kan altijd meer bij :P )
Ik heb destijds het boekje, "Linux in tien minuten" gelezen.

Dit besteed weinig tot niets aan de command line, maar wel veel met het "gewone" werken met linux (Suse in dit geval)

Ik vond dit een leuke distro om te beginnen, voor mij hoeft het niet 1 en al commando's intikken te zijn :P Ik wil ook "gewoon" kunnnen werken.

Nu draait het in dual-boot met Windows. Windows nog wel om te werken, linux om een beetje te pr(t)usten ( ;) )

• hesselim
  • Laatst online: 27-08-2024

hesselim

it wasn't me

Ik hoor steeds vaker van dit soort vragen.

Misschien is het een leuk idee om met de got-ters een linux handleiding op te zetten waarin de basis linux handelingen uitgelegd staan. (idee voor een faq :P ??)

System Specs

• Super_ik
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 22:39

Super_ik

haklust!

volgens mij kun je best een een grafisch systeem beginnen. dit maakt de drempel veel kleiner, in een grafische omgeving is het gewoon makkelijker om even een 2e terminal window te openen. en een browser open hebben staan met je howto.
ik zou zeggen begin met een redelijk kaal systeem, maar wel met X voor geinstalleerd. download de kernel source, en volg een hoe bak ik mn eigen kernel howto, daarna samba, apache, php, gd, bind, dhcp ( allemaal server programma's jah :P). en download dan niet de rpm, maar de source. compile deze zelf, volg de howto's. volgens mij raak je, als het mis gaat, in X minder snel in paniek. terwijl je toch gewoon op een cli zit te werken.

als je de boel eenmaal een beetje doorhebt, en een beetje de weg weet. kun je weer van voren af aan beginnen, maar dan zonder X. :)
het maakt niet zo veel uit welke distro je pakt. je gaat alle leuke programma;s toch zelf compilen :P
uit persoonlijke voorkeur zou ik slackware aanraden, maar dat is persoonlijk. :)

8<------------------------------------------------------------------------------------
Als ik zo door ga haal ik m'n dood niet. | ik hou van goeie muziek

• G33rt
  • Laatst online: 22-06-2022
Waarom zou je in godsnaam de sources gaan compilen? Package management kan erg handig zijn hoor. Nu weet ik dat Gentoo ook alles compiled, maar emerge kan ze ook weer handig voor je verwijderen. Als je Apache op een rpm-based systeem gaat compilen (als de rpm tenminste geen bekende brakke versie is of ontzettend achterloopt ofzo) maak je het jezelf onnodig moeilijk (niet eens op de korte termijn als wel op de lange). Zelfs als je meer kunt leren van compilen.

• Brent
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 22:12
Volgens mij kun je maar gewoon het beste beginnen. Pak gewoon een recente versie van een distro en gaan met die banaan. Zelf heb ik nu Ubuntu en Fedora Core geprobeerd (als start-distro's) en ben ondertussen al heel wat wijzer geworden. Installeer er gewoon 1 en modificeer hem al doende. Wil je dit, doe je zus, wil je dat, doe je zo. zo doe ik het iig en dat gaat prima en eigenlijk altijd lukt het en onderwijl leer ik hoe 1 en ander in elkaar zit.

Humanist | Kernpower! | Determinist | Verken uw geest | Politiek dakloos

• writser
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 10-02 20:24
Installeer een gebruikersvriendelijke distro (ubuntu, fedora, suse, debian, mandrake) en ga hem gebruiken. Heb je een probleem? Google is je vriend. Of GoT. Of de forums van Gentoo. Er zijn zat mensen die je willen helpen, maar je moet wel wat doorzettingsvermogen hebben. Wat je vooral niet moet doen: linux installeren en als er iets fout gaat overnieuw installeren, of terug naar windows. Je kan nog zoveel tutorials doorwerken en zoveel boeken lezen, maar met alleen theorie kom je er niet. Dus:

Beste manier om linux te leren...? linux gebruiken!

Onvoorstelbaar!

• Wirehead
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 22-11-2025
Ben zelf begonnen met mandrake (1 maand gebruikt), daarna Fedora Core 2 (zo'n 2 maand gebruikt), daarna SuSe Pro (ongeveer 3 maand gebruikt, samen met Apt-get for RPM) en nu bij Debian SID beland.

Tot nu toe vind ik Debian het beste. Je leert er veel van (op vlak van config-files) en kunt alles installeren "as you wish" (apt-get is DE beste packagemanager imho). Minimale installs dus in mijn geval.

Het grote voordeel t.o.v. een complete source-based distro is gewoon de tijdwinst met apt-get. Configfiles edit je toch zowieso (op zowel apt-get als source), en tijdens compilen zit je toch maar te gapen op tekenreeksen.

Denon AVR-X2800H, Quadral Amun Mk.III, Technics SL-7, DIY PhonoPre, AT-152LP / 4.225kW Heckert Solar / SMA 3.0-1AV-41 / Kia e-Niro 64kWh First Edition

• -TheNose-
Breepee schreef op zondag 20 maart 2005 @ 16:30:
Volgens mij kun je maar gewoon het beste beginnen. Pak gewoon een recente versie van een distro en gaan met die banaan. Zelf heb ik nu Ubuntu en Fedora Core geprobeerd (als start-distro's) en ben ondertussen al heel wat wijzer geworden. Installeer er gewoon 1 en modificeer hem al doende. Wil je dit, doe je zus, wil je dat, doe je zo. zo doe ik het iig en dat gaat prima en eigenlijk altijd lukt het en onderwijl leer ik hoe 1 en ander in elkaar zit.
En als je er dan meer van geleerd hebt eventueel op een meer basic distro zoals debian of gentoo? (ipv fedora, mandrake etc...), dan ga ik eerst maareens zorgen dat ik alles op fedora heb draaien en dan alles optimaliseren op een moeilijkere maar flexibelere distro (zal dan wel gentoo zijn als je het over optimaliseren hebt ;) )

• backupdevice
  • Laatst online: 12-02 19:08

backupdevice

No Risk , Full Push

Doe net al ik, gooi alles wat met MS te maken heeft in de vuilnisbak, installeer Linux ( in mijn geval Ubuntu 4.1 , nu Hoary<--- en die is lekker!! ) en ga ervoor.

Doordat ik nix van MS in huis heb kan ik ook niet switchen. Ben nu 2 maanden bezig en bevalt me prima!

Ik zie het zo, de tijd die ik nu kwijt ben met zo met lezen, was ik in XP kwijt om mijn virusscanner te updaten , spayware te checken etc etc

"This is it....This is it " | Gianpiero Lambiase | Lap 54 12-12-2021

• -TheNose-
Tsja maar ik moet eerst WoW onder linux aan de praat krijgen (lukt al onder cedega heb ik gehoord) anders krijg ik zware afkickverschijnselen :P

Heb maar besloten eerst grafisch te beginnen en daarin projectjes te ondernemen zoals me hier herhaaldelijk is aangeraden, om dan uiteindelijk over te stappen om een meer flexibele doe hetzelf distro om dieper op de materie in te gaan...waarschijnlijk debian of gentoo dan! Is het dan handig om nu vast met ubuntu te beginnen om daarna makkelijk op debian over te kunnen stappen? (ivm APT)

• Kanarie
  • Nu online

Kanarie

תֹ֙הוּ֙ וָבֹ֔הוּ

-CKY2K- schreef op zondag 20 maart 2005 @ 20:46:
Tsja maar ik moet eerst WoW onder linux aan de praat krijgen (lukt al onder cedega heb ik gehoord) anders krijg ik zware afkickverschijnselen :P

Heb maar besloten eerst grafisch te beginnen en daarin projectjes te ondernemen zoals me hier herhaaldelijk is aangeraden, om dan uiteindelijk over te stappen om een meer flexibele doe hetzelf distro om dieper op de materie in te gaan...waarschijnlijk debian of gentoo dan! Is het dan handig om nu vast met ubuntu te beginnen om daarna makkelijk op debian over te kunnen stappen? (ivm APT)
Verwacht niet te veel van Cedega. Het werkt niet al te geweldig. Bovendien kun je gamen onder linux zo goed als vergeten als je een Ati kaart hebt.

We're trapped in the belly of this horrible machine. And the machine is bleeding to death.

• Emielio
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 01-02 17:40
THW Arie schreef op zondag 20 maart 2005 @ 23:42:
[...]

Verwacht niet te veel van Cedega. Het werkt niet al te geweldig. Bovendien kun je gamen onder linux zo goed als vergeten als je een Ati kaart hebt.
Dat je gamen met een ati kaart zo goed als vergeten kan is natuurlijk bullshit, wel is het iets lastigger als met een nvidia.
* Emielio heeft met zijn oude 9000 se vaak zat quake 3 enzo gespeeld (welliswaar niet erg zwaar maar toch)

Opleiding Brandveiligheid

• Cyphax

Cyphax

Moderator LNX
THW Arie schreef op zondag 20 maart 2005 @ 23:42:
[...]

Dat is inderdaad nu achterhaald. ATI's drivers werken heel goed. Het is misschien niet perfect maar het werkt gewoon. :)
Ik speel nog steeds vrij veel UT2004 onder Linux, dat gaat als een trein gewoon. Ik speel ook veel Diablo II (alweer) en Stronghold onder Linux via Wine, en zelfs dat gaat goed (behalve dat het geluid hapert maar nieteens echt hinderlijk).

• -TheNose-
Gisteren met mount en zo zitten spelen, ben echt een Noob zeg als het om linux gaat, maar HowTo's zijn je vriend :P Leuk om een beetje te puzzelen (al krijg ik nog niks gemount op dit moment, DVD speler en brander allebei niet te vinden en mijn dataschijf is ntfs en dat zit niet standaard in de kernel gebakken, dus eerst volgende opdracht is gevonden! :D

Enne ik heb natuurlijk een Nvidia-kaart he! 8)

[ Voor 8% gewijzigd door -TheNose- op 21-03-2005 12:18 ]

• rapture
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 06:59

rapture

Zelfs daar netwerken?

Beste manier op Linux te leren? Gentoo in stage 1 installeren, het lijkt moeilijk, er is een hele goeie Nederlandstalige tutorial om te volgen.

Met Gentoo installeren leer je veel over de basisvaardigheden onder Linux, hoe compileer je een kerneltje, hoe kan je een extra harde schijf configureren, hoe stel je een netwerkkaart in,...

[ Voor 41% gewijzigd door rapture op 21-03-2005 12:21 ]

• Kanarie
  • Nu online

Kanarie

תֹ֙הוּ֙ וָבֹ֔הוּ

Cyphax schreef op maandag 21 maart 2005 @ 09:57:
[...]

Dat is inderdaad nu achterhaald. ATI's drivers werken heel goed. Het is misschien niet perfect maar het werkt gewoon. :)
Ik speel nog steeds vrij veel UT2004 onder Linux, dat gaat als een trein gewoon. Ik speel ook veel Diablo II (alweer) en Stronghold onder Linux via Wine, en zelfs dat gaat goed (behalve dat het geluid hapert maar nieteens echt hinderlijk).
Ik heb een P4 3Ghz met een Ti4400 en een Pentium-M 2 Ghz met Mobility Radeon 9700.

In Windows zijn de prestaties ongeveer gelijk, in linux is het verschil behoorlijk.

Bovendien zijn de Ati drivers dusdanig beperkt in vergelijking met de Nvidia linux drivers, dat dit mijn plezier in het draaien van linux op een Ati videokaart behoorlijk teniet doet.

Naar mijn mening zijn Nvidia kaarten nog steeds 'the way to go' voor linux gebruikers die ook degelijke 3d prestaties willen zien.
Ati is inderdaad druk bezig haar drivers te verbeteren, maar voor 3D is Nvidia voor linux de beste keuze op dit moment.

Anandtech heeft in december weer een aantal benchmarks gedaan voor Ati en Nvidia onder linux.
Het door jou aangehaalde Unreal Tournament 2004 bijvoorbeeld:

Afbeeldingslocatie: http://images.anandtech.com/graphs/revisiting%20linux%20gpus%20playing%20_12160471241/5744.png

We're trapped in the belly of this horrible machine. And the machine is bleeding to death.

• Cyphax

Cyphax

Moderator LNX
THW Arie schreef op maandag 21 maart 2005 @ 12:32:
Ik heb een P4 3Ghz met een Ti4400 en een Pentium-M 2 Ghz met Mobility Radeon 9700.

In Windows zijn de prestaties ongeveer gelijk, in linux is het verschil behoorlijk.

Bovendien zijn de Ati drivers dusdanig beperkt in vergelijking met de Nvidia linux drivers, dat dit mijn plezier in het draaien van linux op een Ati videokaart behoorlijk teniet doet.

Naar mijn mening zijn Nvidia kaarten nog steeds 'the way to go' voor linux gebruikers die ook degelijke 3d prestaties willen zien.
Ati is inderdaad druk bezig haar drivers te verbeteren, maar voor 3D is Nvidia voor linux de beste keuze op dit moment.

Anandtech heeft in december weer een aantal benchmarks gedaan voor Ati en Nvidia onder linux.
Het door jou aangehaalde Unreal Tournament 2004 bijvoorbeeld:

[afbeelding]
Wat moet ik met die grafiek? :P
Ik merk in de praktijk gewoon dat het best goed gaat. Ik zal de laatste zijn om te ontkennen dat ze er nog zat werk mee hebben, ze kunnen er nog legio verbeteringen aan toevoegen maar mijn punt is alleen dat gamen met een ATI kaart tegenwoordig (blijkbaar dan niet in alle gevallen, dus afhankelijk van je kaart) prima gaat onder Linux (ook al kan het beter). nVidia zal best betere drivers maken, en het zal dan ook wel slimmer zijn een nVidia-kaart te kopen als je Linux draait maar daar ging het mij niet om. :)
Ik heb iig een 9800 Pro (geflasht naar XT) en prima framerates in UT2004. Ik speel verder niet zo gek veel 3d spellen omdat die toch nooit gepoort worden naar Linux.

[ Voor 29% gewijzigd door Cyphax op 21-03-2005 12:54 ]

• Kanarie
  • Nu online

Kanarie

תֹ֙הוּ֙ וָבֹ֔הוּ

Cyphax schreef op maandag 21 maart 2005 @ 12:46:
[...]

Je hebt gelijk dat de drivers van ATI gewoon minder goed zijn dan die van nVidia bijvoorbeeld. Het klopt ook dat de prestatie wat minder is dan onder Windows. Maar "zo goed als vergeten" gaat me dan weer wat tever ;)
Het kan (en moet eigenlijk) gewoon beter, ik zal dat absoluut niet ontkennen maar ik ben blij dat ATI eindelijk serieus werk is gaan maken van Linux drivers.
Je hebt gelijk dat "zo goed als vergeten" overdreven was. Het is gewoon jammer dat Ati nog geen goede Linux drivers heeft
.
Ati maakt ook gewoon de betere laptop video chips, en nu kan ik dus niet Tuxracer/Q3A spelen op m'n laptop onder linux ;) (Mwah het gaat wel, maar niet zo goed als je zou verwachten :P )

• Cyphax

Cyphax

Moderator LNX
THW Arie schreef op maandag 21 maart 2005 @ 12:51:
Je hebt gelijk dat "zo goed als vergeten" overdreven was. Het is gewoon jammer dat Ati nog geen goede Linux drivers heeft
.
Ati maakt ook gewoon de betere laptop video chips, en nu kan ik dus niet Tuxracer/Q3A spelen op m'n laptop onder linux ;) (Mwah het gaat wel, maar niet zo goed als je zou verwachten :P )
Gelukkig is de hardware goed, van de drivers komen vanzelf wel nieuwere en betere versies uit die jouw probleem oplossen denk ik. Ze zullen nu vast niet ineens afhaken. :)

Sorry dat ik mijn post nogal herschreven heb in de tijd dat jij erop gereageerd hebt trouwens. ;)
Maakt verder niet zoveel uit.

[ Voor 12% gewijzigd door Cyphax op 21-03-2005 12:56 ]

• -TheNose-
Tsja kan wel zijn dat je van Gentoo veel leert, maar ja ik moet eerst maar een paar basics onder de knie krijgen in een makkelijkere distro, want ik snap er nu echt nog geen kont van :P Als ik wat meer ervan snap (voor dagelijks gebruik) zal ik me eens aan Gentoo wagen! ;)

• backupdevice
  • Laatst online: 12-02 19:08

backupdevice

No Risk , Full Push

-CKY2K- schreef op maandag 21 maart 2005 @ 15:17:
Tsja kan wel zijn dat je van Gentoo veel leert, maar ja ik moet eerst maar een paar basics onder de knie krijgen in een makkelijkere distro, want ik snap er nu echt nog geen kont van :P Als ik wat meer ervan snap (voor dagelijks gebruik) zal ik me eens aan Gentoo wagen! ;)
Pak dan Ubuntu, op debian gebaseerd en een perfecte community voor hulp en howto's!

www.ubuntuforums.org

"This is it....This is it " | Gianpiero Lambiase | Lap 54 12-12-2021

• rapture
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 06:59

rapture

Zelfs daar netwerken?

-CKY2K- schreef op maandag 21 maart 2005 @ 15:17:
Ik heb pas met Gentoo de basics geleerd, daarvoor zat ik Linux te gebruiken alsof het Win98 is. Als iets niet werkt, dan zat ik weeral het boeltje te herïnstalleren. Sinds Gentoo is het 1x installeren en aanpassen naar mijn "goesting".

• deepbass909
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 20:31

deepbass909

[☼☼] [:::][:::] [☼☼]

Ik heb hier nu een ruim een jaar een server (Dual PPRO) op RedHat 9 draaien om diverse redenen,
1. makkelijk te installeren
2. goede ondersteuning oude (IBM) scsi hardware

Ik heb het eerst gewoon geïstalleerd en met Webmin geconfigureerd, en ik wist in het begin dus weinig meer dan dat ik van de software in mijn aDSL modem weet.
Met experimenteren ben ik steeds meer op de CLI gaan werken (waar ik sowieso niet bang voor, aangezien ik heb leren computeren om MS-DOS), en heb daar langzaam maar zeker de basis commando's op geleerd.

Nu ben ik al een maandje of wat bezig met stoeien met Gentoo, met wisselend succes, maar meestal is dat eigen schult. Nu is mijn laptop Gentoo voor de 4de keer aan het installeren (ik had even tijdelijk ruimte nodig), en ik merk dat ik met Gentoo steeds meer de basis van Linux door begin te krijgen.
Ik ben nu ook bezig om parallel aan mijn RedHat install een Gentoo install te doen op de server, zodat hij lekker door blijft draaien, en als ik alles klaar heb, ik met 1 reboot over kan stappen naar Gentoo. De enige reden dat mij dit lukt, is omdat je dezelfde tactiek moet volgen als voor een normale install van Gentoo. Doordat mij dit nu lukt, durf ik gerust te stellen dat dat dankzij Gentoo is. Het andere grote voordeel, in mijn ogen, is het feit dat je echt alles zelf compileerd en configureerd. Het kost meer tijd, dat klopt, maar als ik nu kijk naar wat ik op mijn server installeer onder Gentoo, en wat er allemaal onder RedHat geïnstalleerd was, dan scheelt dat serieus waanzinnig veel. Daarnaast zal op een Dual PPro het snelheidsverschil tussen pre-compiled en zelf compileren ook echt wel merkbaar zijn, omdat ik simpelweg maar weinig bronnen te delen heb.

Ik zou dus met een simpele distro beginnen (Mandrake, knoppix, ubunto), en als je het aandurft over stappen op Slackware of Gentoo om de echte kern te leren.

Waarschuwing, opperprutser aan het werk... en als je een opmerking van mij niet snapt, klik dan hier

Pagina: 1