Toon posts:

[SATA] Maxtor MaXLine Plus II zeer traag.

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ja heb een paar searches uitgevoerd, maar vind het openen van topic persoonlijk toch nodig.

Sinds drie dagen ben ik overgestapt van een Intel P4(3.0 Northwood) systeem naar een AMD Athlon (4000+ Clawhammer).
Ik heb mijn oude schijf een Maxtor 7Y250M0, een SATA schijf, aangesloten op mn nieuwe Gigabyte GK8NF-9 mobo op de S_ATA1.

Er zat nog een oude installatie van een OS (Win XP Pro SP2)op wat niet werkte op het nieuwe systeem. Na een reset met F10 de RaidSetup ingegaan en de schijf en alles wat er op stond gecleaned en gezet op Striping. Nieuwe installatie er op gezet waarop ik voor het eerst achter XP zat op mijn nieuwe systeem.

Wat me meteen opviel is dat mijn schijf veel trager was met zowel lezen als schrijven. Ik was er niet eens van op de hoogte dat het een SATA schijf was aangezien ik maar sinds kort zelf begonnen ben met het bouwen van mijn eigen pc. Ik ben daarom niet goed op de hoogte welke termen belangrijk zijn bij het gebruik van SATA. Na een paar zoekpogingen hier kwam ik er ook niet uit.

Chipsetdrivers had ik al na eerste boot van xp al geinstalleerd. Zag echter op cd nog een aantal andere utilities zoals de RaidManager. Heb de schijf op Spanning gezet en Striping maar volgens mij zijn deze opties alleen van toepassing als je meer dan 1 schijf gebruikt. N.v.t. op mij dus.
Heb ook een BIOS update uitgevoerd maar mocht ook niet baten.

Wat me verder opvalt, is dat mijn harde schijf, lijkt op removable media die ik kan ontkoppelen, alsof het een usbstick betreft. Rechtsonderin heb ik het icoontje van Safely Remove Hardware. Dit heb ik nooit gehad om mijn oude systeem.

Als er nog iets wat jullie weten, dan hoor ik het graag.
Alle hulp wordt op prijs gesteld.

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Verwijderd schreef op vrijdag 18 maart 2005 @ 00:32:
Wat me meteen opviel is dat mijn schijf veel trager was met zowel lezen als schrijven. Ik was er niet eens van op de hoogte dat het een SATA schijf was aangezien ik maar sinds kort zelf begonnen ben met het bouwen van mijn eigen pc. Ik ben daarom niet goed op de hoogte welke termen belangrijk zijn bij het gebruik van SATA. Na een paar zoekpogingen hier kwam ik er ook niet uit.
Hoe ben je tot de conclusie gekomen dat de schijf veel trager is? Is het gevoelsmatig? Had je schijfbenchmarks uitgevoerd? Zo nee, doe dat dan, dan kun je in ieder geval met grotere zekerheid de schijf uitsluiten. Linkjes naar benchtooltjes kun je hier vinden: [rml][ Benchmarks] Post hier je RAID0 scores![/rml]
Chipsetdrivers had ik al na eerste boot van xp al geinstalleerd. Zag echter op cd nog een aantal andere utilities zoals de RaidManager. Heb de schijf op Spanning gezet en Striping maar volgens mij zijn deze opties alleen van toepassing als je meer dan 1 schijf gebruikt. N.v.t. op mij dus.
Heb ook een BIOS update uitgevoerd maar mocht ook niet baten.
RAID op 1 schijf is geen RAID ;) Neem de RAID FAQ eens rustig door om een beter inzicht te krijgen in het RAID gebeuren.
Wat me verder opvalt, is dat mijn harde schijf, lijkt op removable media die ik kan ontkoppelen, alsof het een usbstick betreft. Rechtsonderin heb ik het icoontje van Safely Remove Hardware. Dit heb ik nooit gehad om mijn oude systeem.
SATA is inderdaad hotswappable. Niks aan het handje :) Zie ook de Serial ATA FAQ.

De genoemde FAQ's had je trouwens via de OM FAQ / Beleid kunnen vinden. Echt een van de plaatsen waar je moet kijken naast het searchen. Sterker, vóór het searchen :)

• Ray
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 28-02 15:34

Ray

zie hierboven :) met 1 schijf heb je inderdaad geen raid. en striping is dus echt niet mogelij. wellicht dat hij daardoor vertraagd ?

Verwijderd

Topicstarter
Heb in BIOS inmiddels de RAIDfunctie uitgeschakeld. De Maxtor wordt nu op IDE Channel 3 als Master herkend. Lijkt me in orde.

Ik kan alleen maar zeggen dat het gevoelsmatig is, omdat ik geen vergelijkingsmateriaal heb waarbij ik aan kan geven dat het nieuwe systeem veel trager is dan het oude.

Van de benchmarks in de links, heb ik volgens mij alleen wat gehad aan HD Tach,

SiSoft Sandra kwam met een aantal andere verontrustende meldingen, maar die zijn niet voor deze topic. Bij het opstarten van HD Tune, liep XP vast

HD Tach:
Random Access Time (milliseconds, lower is better) = 14.1ms
Read Speed - max. 68.8mb/s, min. 3.8mb/s, average 49mb/s

CPU utilization: 32,5%

• SysRq
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 11:00
Verwijderd schreef op vrijdag 18 maart 2005 @ 10:41:
HD Tach:
Random Access Time (milliseconds, lower is better) = 14.1ms
Read Speed - max. 68.8mb/s, min. 3.8mb/s, average 49mb/s
Volgens mij zijn dit voor een enkele schijf redelijk normale waarden. Kijk anders ook eens in de Tweakers.net benchdb of jouw schijf daarin voorkomt. Misschien kun je daar vergelijkende waardes uit halen.
CPU utilization: 32,5%
Imo is dat redelijk hoog. Jouw raid-controller leunt wel op de processor, maar deze waarde lijkt me aan de hoge kant.

-

Verwijderd

Topicstarter
SysRq schreef op vrijdag 18 maart 2005 @ 11:03:
[...]

Volgens mij zijn dit voor een enkele schijf redelijk normale waarden. Kijk anders ook eens in de Tweakers.net benchdb of jouw schijf daarin voorkomt. Misschien kun je daar vergelijkende waardes uit halen.

[...]

Imo is dat redelijk hoog. Jouw raid-controller leunt wel op de processor, maar deze waarde lijkt me aan de hoge kant.
Ja ik had er al eerder gekeken. Mn schijf staat er helaas niet bij.

Spellen en applicaties door er veel langer over om te laden. Ik weet dat er weinig waarde wordt gehecht aan gevoelsmatigheden maar ik ben er zeker van dat de schijf veel trager is dan voorheen.

Ik heb ook nog een IDE schijf (Samsung SV1204H) van mn zusje geprobeerd. Wat me opvalt is dat tijdens HD Tach de schijf na genoeg stil blijft en de analyse heel snel verloopt terwijl naar mijn idee mijn schijf sneller moet zijn dan de Samsung.

HD Tach:
Random Access Time (milliseconds, lower is better) = 19.1ms
Read Speed - max. 40.6mb/s, min. 22.7mb/s, average 33.6mb/s

Deze is over het algemeen tragen dan de SATA schijf. Wat mij hier opvalt, is een veel hogere minimum read speed. De Samsung heeft 22.7mb/s tegenover de 3.8mb/s van de Maxtor.

[ Voor 14% gewijzigd door Verwijderd op 18-03-2005 12:18 ]

• SysRq
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 11:00
Probeer eens wat met drivers te klooien. :) Nieuwere of oudere drivers (Sata drivers dus) kunnen heel wat verschil uitmaken. Verder alle relevante drivers voor je Gigabyte geïnstalleerd?

-

Verwijderd

Topicstarter
SysRq schreef op vrijdag 18 maart 2005 @ 12:17:
Probeer eens wat met drivers te klooien. :) Nieuwere of oudere drivers (Sata drivers dus) kunnen heel wat verschil uitmaken. Verder alle relevante drivers voor je Gigabyte geïnstalleerd?
Had Maxblast geprobeerd. Een diagnostisch DOS applicatie voor Maxtor schijven.

De Samsung schijf wordt herkend op de mainbord controller en de Maxtor op een Unknown controller. Mss ligt het hieraan. Echter als ik kijk in de Device Manager dan zie ik geen onbekende controllers.

Ik ga eens kijken of er nog andere driverupdates zijn, maar volgens mij is alles gewoon up-to-date nu.

update:

Windows 2000 geinstalleerd ( na een format ). Laatste drivers van Nvidia geinstalleerd. De schijf werkt eindelijk zoals het hoort te werken. Nog een HD Tach Bench uitgevoerd waarbij de minimum 27.9mb/s ipv de 3.8mb/s

[ Voor 15% gewijzigd door Verwijderd op 18-03-2005 16:19 ]

Verwijderd

Topicstarter
schopje!

Onlangs moest ik mijn schijf formatteren. Na een reinstall heb ik weer dezelfde problemen als voorheen. Trage Maxtor Maxline. Zelfde specs als voorheen, alles het zelfde. De vorige keer had ik win2000 geinstalleerd waar alles prima werkte na eerste install Nforce drivers. Daarna had ik geupgrade naar WinXP en bleef het goed werken.
Nu wilde ik weer hetzelfde doen maar nu krijg ik win2000 niet geinstalleerd, dus ik hoop door deze topic omhoog te schoppen toch een oplossing te vinden voor het initiele probleem.

Ik was weer bezig geweest met de nieuwste nforce drivers, die goed worden geinstalleerd maar nog steeds is de schijf veel te traag. Heeft iemand mss nog een andere suggestie?
Pagina: 1