flash, w&g of toch p&w

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sanderb
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 28-09 23:14
In de regels van tweakers (in de p&w faq) staat duidelijk dat Flash thuishoort in Webdesign en Graphics.
De reden hiervoor is dat het clientside scripting is. Blijkbaar wordt de scheidslijn tussen W&G en P&W gelegd bij het verschil tussen clientside en serverside.

Op zich vind ik dat een logische scheiding. Ware het niet dat bij P&W wel andere talen mogen worden behandeld, die ook clientside draaien ( visual basic, c++)

Flash is de laatste jaren een stuk volwassener geworden. Actionscript (2.0) ligt inmiddels dichter bij talen als php of C dan bij html. javascript is dan weer moeilijker te vergelijken, omdat actionscript daar nog het meest op lijkt qua syntax (ecma). met javascript maak je echter geen standalone applicaties, en met flash gebeurd dit wel steeds vaker. bovendien zijn veel webapplicaties in flash tegenwoordig meer en meer van een geavanceerder niveau.

De reden dat ik me afvraag of het beleid misschien anders zou moeten, is dat je ziet dat moeilijkere vragen over flash vaak onbeantwoord (of minder beantwoord)blijven.

de javascript vragen zijn vaak duidelijk gerelateerd aan webdesign, en zijn meestal een onderdeel van een pagina in html. met flash kan echter een hoop meer bereikt worden.

Ik ben van mening dat de kennis die bij P&W aanwezig is meer aansluit op geavanceerd actionscript, dan de kennis van de gemiddelde W&G-er. (dus niet mensen als oh,when? en B-top...)
Ik begrijp ook dat het moeilijk is om zelfs binnen actionscript een grens te trekken, en dat niemand bij P&W zit te wachten op simpele vraagjes over stop() play() en gotoAndPlay().

Toch vraag ik me af of er binnen de crew ooit(recent) gediscussieerd is over deze indeling...

" A common mistake that people make when trying to design something completely foolproof is to underestimate the ingenuity of complete fools. " - Douglas Noel Adams

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Silent Thunder
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 20-09 21:52
http://gathering.tweakers...=XF15---A&select_forum=15

dit al gelezen?

[ Voor 12% gewijzigd door Silent Thunder op 17-03-2005 23:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freee!!
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 16:51

Freee!!

Trotse papa van Toon en Len!

De jongste discussie die daarmee gevonden wordt is al meer dan een half jaar oud en gaat over Java-script.

The problem with common sense is that sense never ain't common - From the notebooks of Lazarus Long

GoT voor Behoud der Nederlandschen Taal [GvBdNT

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erkens
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Erkens

Fotograaf

sanderb schreef op donderdag 17 maart 2005 @ 23:46:
Ik ben van mening dat de kennis die bij P&W aanwezig is meer aansluit op geavanceerd actionscript, dan de kennis van de gemiddelde W&G-er. (dus niet mensen als oh,when? en B-top...)
Ik begrijp ook dat het moeilijk is om zelfs binnen actionscript een grens te trekken, en dat niemand bij P&W zit te wachten op simpele vraagjes over stop() play() en gotoAndPlay().
kijk, een algemeen programmeer probleem zou je prima in P&W kunnen plaatsen, alleen in W&G zitten vooral de mensen met ervaring mbt flash en dus actionscript ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• drm
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 09-06 13:31

drm

f0pc0dert

De praktijk is eenvoudig: flasherts komen in W&G en niet in P&W. Je zult je vraag dus gewoon sneller beantwoord krijgen in W&G.

Dat is zo gegroeid omdat flash altijd een grafisch georienteerd platform is geweest. Nu het zo gegroeid is, is er opzich niet eens zo'n goede reden om flash-vragen voortaan in P&W te behandelen, want dan zou je de flasherts in W&G moeten "dwingen" mee te verhuizen naar P&W, en dat is volgens mij nergens goed voor.

Wanneer je een vraag hebt waarvan je denkt dat die beter beantwoord kan worden door P&W'ers, dan is het ook een vraag die je zo kan formuleren dat 't geen flash-probleem meer is.

da's waterdicht, volgens mij :+

Music is the pleasure the human mind experiences from counting without being aware that it is counting
~ Gottfried Leibniz

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• crisp
  • Registratie: Februari 2000
  • Nu online

crisp

Devver

Pixelated

met javascript maak je echter geen standalone applicaties, en met flash gebeurd dit wel steeds vaker.
Dat kan wel; hele stukken van de Mozilla/Firefox GUI zijn javascript-based. Javascript is ook serverside te gebruiken.

Daarbij , de P in P&W stond volgens mij voor PHP, en volgens mij hebben PHP'ers meestal al geen kaas gegeten van HTML of javascript, laat staan van Flash :+

Intentionally left blank

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sanderb
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 28-09 23:14
Ik weet dat er vaker over gepraat is, daarom vraag ik ook of er recent nog over gepraat is.
ik zeg niet voor niets dat (imho) flash flink gegroeid is de laatste jaren.
Ik heb het ook al helemaal niet over het opsplitsen van /13 , maar van het herzien van de huidige indeling, of op zijn minst een versoepeling van de regels, zodat actionscript gerelateerde vragen ook bij /14 mogen.
crisp schreef op donderdag 17 maart 2005 @ 23:58:
[...]

Daarbij , de P in P&W stond volgens mij voor PHP, en volgens mij hebben PHP'ers meestal al geen kaas gegeten van HTML of javascript, laat staan van Flash :+
P voor programming, en waar de scheidslijn ligt tussen scripten en programmeren is een vraag appart.
Ik ben sowieso van mening dat je een programmeertaal niet hoeft te beheersen om oplossingen voor een probleem aan te dragen. Veel dingen zijn in AS en in PHP op dezelfde manier op te lossen.

Er is een groot verschil in denken voor iemand die grafisch bezig is, en iemand die met programmeren/scripten bezig is.

[ Voor 30% gewijzigd door sanderb op 18-03-2005 00:05 ]

" A common mistake that people make when trying to design something completely foolproof is to underestimate the ingenuity of complete fools. " - Douglas Noel Adams

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erkens
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Erkens

Fotograaf

crisp schreef op donderdag 17 maart 2005 @ 23:58:
:D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BtM909
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online

BtM909

Watch out Guys...

sanderb schreef op donderdag 17 maart 2005 @ 23:59:
[...]

Ik weet dat er vaker over gepraat is, daarom vraag ik ook of er recent nog over gepraat is.
ik zeg niet voor niets dat (imho) flash flink gegroeid is de laatste jaren.
Ik heb het ook al helemaal niet over het opsplitsen van /13 , maar van het herzien van de huidige indeling, of op zijn minst een versoepeling van de regels, zodat actionscript gerelateerde vragen ook bij /14 mogen.

[...]

P voor programming, en waar de scheidslijn ligt tussen scripten en programmeren is een vraag appart.
Ik ben sowieso van mening dat je een programmeertaal niet hoeft te beheersen om oplossingen voor een probleem aan te dragen. Veel dingen zijn in AS en in PHP op dezelfde manier op te lossen.

Er is een groot verschil in denken voor iemand die grafisch bezig is, en iemand die met programmeren/scripten bezig is.
Los daarvan blijft toch het volgende staan: drm in "flash, w&g of toch p&w"

Ace of Base vs Charli XCX - All That She Boom Claps (RMT) | Clean Bandit vs Galantis - I'd Rather Be You (RMT)
You've moved up on my notch-list. You have 1 notch
I have a black belt in Kung Flu.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RM-rf
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 19:48

RM-rf

1 2 3 4 5 7 6 8 9

sanderb schreef op donderdag 17 maart 2005 @ 23:46:

je geeft het zelf al aan, ervaren /13-ers als B-Top en oh, when? zijn echte flash-gurus en hebben het niveau qua flash-programmeren in /13 best wel een stukje omhoog gebracht, er zijn veel interssante en goede threads over specifieke flash-applicaties in W&G te vinden ...
En de kans dat je daar behulpzaam antwoord krijgt, schat ik hoger in dan in P&W...

Wat verwacht je van een 'overstap' naar P&W, denk je dat er in P&W mensen zitten die meer verstand hebben van flash-actionscripting, dan in W&G?
Veel dingen zijn in AS en in PHP op dezelfde manier op te lossen.
Overigens, actionscript voldoet gewoon aan de ecma-1262 standaard en in die zin is het zelfs gelijkwaardig aan javascript, welke gestandaardiseerd is in ecma-1262, enkel specifieke flash native functies (vaak timeline based) en object-verzamelingen zijn proprietair, flash kent bij mijn weten geen DOM (alhoewel er imposante integratie's zijn van XML-based markup, bv een SVG-renderer in Flash) ...

Ik kan me voor zover niet herinneren dat PHP voldoet aan de ecma-standaard, alhoewel ik het een goed idee zou vinden voor de mensen achter PHP, alhoewel niet specifiek geschikt voor de grote doelgroep van deze taal, die zich toch grotendeels lijkt te richten op mensen die een eenvoudige C-achtige taal zoeken met veel native functietjes.

[ Voor 21% gewijzigd door RM-rf op 18-03-2005 12:50 ]

Intelligente mensen zoeken in tijden van crisis naar oplossingen, Idioten zoeken dan schuldigen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Clay
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 20-08 09:22

Clay

cookie erbij?

Flash is de laatste jaren een stuk volwassener geworden. Actionscript (2.0) ligt inmiddels dichter bij talen als php of C dan bij html. javascript is dan weer moeilijker te vergelijken, omdat actionscript daar nog het meest op lijkt qua syntax (ecma). met javascript maak je echter geen standalone applicaties, en met flash gebeurd dit wel steeds vaker. bovendien zijn veel webapplicaties in flash tegenwoordig meer en meer van een geavanceerder niveau.
Er zitten in /13 een aardig aantal mensen dat met applicaties/componenten maken in javascript hun brood verdient hoor :) Javascript doet wat dat betreft functioneel niet onder voor flash (integendeel >:) ... ;)). Maar het meeste van dat werk verdwijnt in grotere intra/extranet applicaties. Dat soort scripting ga je dus niet zomaar in het wild tegenkomen.

Ik ben het met je eens dat Flash met actionscript 2 een flinke stap heeft gezet, en dat het er ook niet makkelijker op is geworden, maar het blijft een script taal waar je net als javascript meestal een specifiek interface design mee aanspreekt, en dat staat wel ver van waar het in P&W meestal over gaat. Ik vind de charme van clientside technieken juist dat het sterk grafisch georienteerd is en /13 is daar gewoon DE plek voor. Als ik nu ff in /14 spiek is het enige topic wat in de verte over "design" gaat iets met een achtergrondkleur van een menu :P

Als Javascript 2 ooit ondersteund gaat worden (liever vandaag dan morgen wat mij betreft, de voorstellen liggen er al jaaaaren) zie ik dat ook niet naar /14 verhuizen. :)

Instagram | Flickr | "Let my music become battle cries" - Frédéric Chopin

Pagina: 1