Toon posts:

[boot] Computer wil niet booten van cd

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik probeer Suse 9 te installeren op een oudere pc (dell optiplex 266) en loop tegen het probleem aan dat hij niet wil opstarten van cd-rom. In de bios heb ik alles goed staan, cd-rom drive is ook gevonden, helaas zoekt het systeem bij opstarten niet eens naar een cd!
Daarna nog geprobeerd als slave, als primary master, met windows cd, via floppy, geen van allen succes. Iemand bekend met dit probleem?

• Jaeger
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 04-04-2020
Sorry ik kan niet lezen :Z

[ Voor 70% gewijzigd door Jaeger op 17-03-2005 21:27 ]

Verwijderd

Topicstarter
Da's jammer, anders had je misschien mijn vraag kunnen beantwoorden :P

• Jaeger
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 04-04-2020
naja ik probeer dan toch effe te lezen :P
Weet je heel zeker dat tie wel goed bootable is? Heb je al een cd geprobeerd waarvan je zeker van bent dat hij wel boot? De suse cd al in andere computer geprobeerd?

Verwijderd

Topicstarter
Jaeger schreef op donderdag 17 maart 2005 @ 21:32:
naja ik probeer dan toch effe te lezen :P
Weet je heel zeker dat tie wel goed bootable is? Heb je al een cd geprobeerd waarvan je zeker van bent dat hij wel boot? De suse cd al in andere computer geprobeerd?
In andere pc doet ie het prima, van de andere cd's weet ik ook zeker dat ze "bootable" zijn. Probleem zit hem niet in de cd's, maar in het feit dat het apparaat niet eens zoekt op de cd-rom drive. Heb zoiets nog nooit eerder meegemaakt :(

Verwijderd

Boot sequence staat wel goed in BIOS?

Verwijderd

Topicstarter
Yup, als ik alleen de cd in de bootsequence zet en de rest daaruit verwijder, zegt ie bij opstarten zoiets als: no boot device found en krijg ik 2 keuzes: f1 nog een keer zoeken, f2 setup

• Borizz
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 02-01 15:55
Waarschijnlijk kan je vanaf die cd ook wel een bootdiskette maken, om het daarmee te proberen.

Dan kan je in ieder geval Suse installeren. Dit lost echter niet het probleem op dat je niet kan booten van CD. Misschien een andere CD drive proberen?

If I can't fix it, it ain't broken.

• Wekkel
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 13-06 12:06

Wekkel

De downloadkoning

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb een bootflop van red hat 7.2 geprobeerd... op het moment dat deze flop gaat zoeken naar de cd met installatiebestanden, geeft ie melding dat de cd niet gevonden kan worden. Toch staat in de bios netjes dat secondary master cd-drive is ... :(

• Borizz
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 02-01 15:55
Verwijderd schreef op donderdag 17 maart 2005 @ 21:42:
Ik heb een bootflop van red hat 7.2 geprobeerd... op het moment dat deze flop gaat zoeken naar de cd met installatiebestanden, geeft ie melding dat de cd niet gevonden kan worden. Toch staat in de bios netjes dat secondary master cd-drive is ... :(
Ik denk toch dat je het moet zoeken in de hardware en je cd-rom drive eens moet vervangen voor een andere cd-rom drive.

If I can't fix it, it ain't broken.

Verwijderd

Topicstarter
Borizz schreef op donderdag 17 maart 2005 @ 21:47:
[...]

Ik denk toch dat je het moet zoeken in de hardware en je cd-rom drive eens moet vervangen voor een andere cd-rom drive.
Dezelfde cd-rom drive doet het prima in mijn eigen computer. 'T is ook gewoon een liteon 48x brandertje, 2 jaar oud ofzo...

• michieldg
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 20-01-2022
Ik heb het ook, pc boot geen enkele cd. Ik heb een diskette met een of ander programmaatje waarmee je elke cd kan booten, zou best goed kunnen dat het smart boot manager is, maar dat zou ik thuis even moeten checken :)

Verwijderd

Kun je geen nieuwere BIOS in die Dell flashen?

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 20:58

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Tsja, tis en blijft een Dell. Voor zover ik me kan herinneren hebben die Optiplexen (althans, mijn oude werkbakkie GX100 wel) een intel 810i chipset aan boord. En die is best wel kritisch met hardware. Kan dus best zijn dat ie je brander gewoon niet herkend als zijnde een fatsoenlijk IDE-apparaat. Heb je het al met een andere (oudere) cd-rom drive geprobeerd?

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Verwijderd

Topicstarter
Nieuwe bios heb ik klaar liggen, kwam er helaas achter dat de fdd controller op mijn eigen pc stuk is en ik dus niets op floppy kan zetten. Oudere cd-rom drive komt vanavond binnen, da's dus wat ik morgen ga proberen.

Er is in ieder geval niets stuk aan de dell, want ik heb er nog 1, en daar gebeurt hetzeflde.

Ik hoop dat de oudere cd-rom drive uitkomst biedt, anders gooi ik dat ding het raam uit :)

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op vrijdag 18 maart 2005 @ 18:57:
Nieuwe bios heb ik klaar liggen, kwam er helaas achter dat de fdd controller op mijn eigen pc stuk is en ik dus niets op floppy kan zetten. Oudere cd-rom drive komt vanavond binnen, da's dus wat ik morgen ga proberen.

Er is in ieder geval niets stuk aan de dell, want ik heb er nog 1, en daar gebeurt hetzeflde.

Ik hoop dat de oudere cd-rom drive uitkomst biedt, anders gooi ik dat ding het raam uit :)
En ja hoor, oudere cd-rom speler: niks aan het handje!!!
Problem solved! Thanx 4 all support!
Pagina: 1