Error tijdens installatie (NOOB vraag)

Pagina: 1
Acties:

• slash24
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 27-11-2025
Hallo

Ik probeer op mijn Mandrake 10.1 (2 dagen geleden geinstalleerd en daarvoor nog nooit Linux gezien) pc een proggie te installeren (zelf compilen)
Volgens de handleiding van het proggie moet ik op een bepaald moment typen: ./configure
Er kebeurt dan ook wel wat, maar er komt een foutmelding:
error: no acceptable C compiler found in $PATH
Nu ben ik er al achter dat ik GCC zou moeten installeren, maar hoe kom ik daar aan en hoe installeer ik dat?

Ik weet het, het is echt een NOOB vraag, maar ik ben dan ook net mijn 2e uur met een linux machine ingegaan!

• Noork
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Waarom installeer je niet even een gecompilde versie van Linux als je nog zo'n noob ben. Dan kun je daarna wat bekender raken met het besturingssysteem en eventueel later de boel zelf compilen.

• slash24
Noork schreef op donderdag 17 maart 2005 @ 19:53:
Waarom installeer je niet even een gecompilde versie van Linux als je nog zo'n noob ben. Dan kun je daarna wat bekender raken met het besturingssysteem en eventueel later de boel zelf compilen.
Ik probeer Linux niet te compilen! Linux draait al op mijn PC, alleen wil ik nou Apache compilen en installeren. En tijdens de paar stappen die ik daarvoor moet nemen krijg ik die melding!

• Noork
  • Niet online
slash24 schreef op donderdag 17 maart 2005 @ 19:55:
[...]

Ik probeer Linux niet te compilen! Linux draait al op mijn PC, alleen wil ik nou Apache compilen en installeren. En tijdens de paar stappen die ik daarvoor moet nemen krijg ik die melding!
Ik ben zelf geen Linux expert. Maar aan de foutmelding te zien heb je geen C compiler geinstalleerd. Dit moet je dus eerst doen alvorens Apache te compileren.

• slash24
Zoals ik al schreef: daar was ik zelf ook al achter ja: ik moet GCC installeren! Maar: HOE kom ik daar aan en HOE installeer ik het!

• Noork
  • Niet online
slash24 schreef op donderdag 17 maart 2005 @ 19:58:
Zoals ik al schreef: daar was ik zelf ook al achter ja: ik moet GCC installeren! Maar: HOE kom ik daar aan en HOE installeer ik het!
Aha je vraag wordt steeds duidelijker :)

Volgens mij moet je ergens een GCC package vandaan toveren. Misschien staat deze zelfs op je Mandrake cd's (mocht je die hebben).

Met de search had je hier wat over kunnen vinden: [rml][ Newbie]GCC[/rml]

• Cyphax
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 23:05

Cyphax

Moderator LNX
slash24 schreef op donderdag 17 maart 2005 @ 19:58:
glibc en gcc installeren.. staat ongetwijfeld op de Mandrake CD's.
Nou ken ik Mandrake weer niet maar je kunt glibc en gcc ook downloaden natuurlijk (www.freshmeat.net).

Saved by the buoyancy of citrus

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 22:46
Je kunt beter gewoon Mandrake packages installeren, anders help je het package management waarschijnlijk in no-time hopeloos om zeep.

Zie ook Hoe installeer ik software onder Linux

Verder is hierover inderdaad een heleboel te vinden, als je per se toch zelf wilt compilen (wat dus waarschijnlijk sowieso niet zo'n goed idee is) is het wel handig als je ten minste zelf kunt achterhalen hoe je een compiler installeert...

[ Voor 32% gewijzigd door Wilke op 17-03-2005 20:32 ]

Verwijderd

Tijdens de installatie van linux gewoon het ontwikkelings (Development) pakket selecteren (Dit kan je selecteren op een gegeven moment)

• tharkun
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 01-01-2025
Ik heb zelf nu geen mandrake hier. Maar volgens mij is het urpmi gcc. Trouwens apache staat ook op de cd's. (urpmi apache)

Voor grote problemen hebben we de computer

• Tatsu
  • Registratie: Augustus 2000
  • Niet online

Tatsu

Paradigm shift

Zoals Wilke al zegt, hou het bij de packet managment van Mandrake, vooral omdat je nieuw bent met linux. Je kunt op een later tijdstip altijd nog overstappen op het zelf compileren van packages. :)

If someone begins with uncertainty, experience will eventually lead to certainty. But what defines certainty?

• slash24
Dank allemaal,

Apache werkt nu op mijn bak en heb inderdaad gewoon de mandrake package geinstalleerd. Ik loop nu tegen een heleboel andere dingen aan tijdens mijn eerste kennismakingen met Linux. Dit zijn echter allemaal dingen die niets met dit topic te maken hebben dus jullie zien me vast nog heel vaak terug in andere topics de komende tijd.

Dat krijg je als je enorme Noob bent wbt Linux (ik vind het soms best moeilijk moet ik zeggen, hoop dus dat ik het vol kan houden om dit door te zetten en mijn geduld niet verlies)

• Mayco
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 02-02 18:49
slash24 schreef op vrijdag 18 maart 2005 @ 16:31:
Dat krijg je als je enorme Noob bent wbt Linux (ik vind het soms best moeilijk moet ik zeggen, hoop dus dat ik het vol kan houden om dit door te zetten en mijn geduld niet verlies)
dat hoopt iedereen in NOS hier... en op een gegeven moment ben je zelf een expert, en kan je weer andere mensen helpen naar de verlichting :+
Pagina: 1