Speakers geluisterd, Linn

Pagina: 1
Acties:
  • 684 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Pauwl
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 13-12 21:32
Ik ben zaterdag voor het eerst wezen luisteren naar speakers voor een toekomstige 5.1 set. Ik krijg eind van het jaar mijn huis opgeleverd en ben alvast aan het orienteren voor een complete HT set, heb momenteel eigenlijk nix :P

Heb eerst een geluisterd naar een aantal b&w varianten maar was toch niet echt mijn smaak... teveel hoog en de bass was iets teveel aanwezig (kan ook een instelissue zijn geweest maar goed). Toen pakte de audiomeneer :P een paar witte boxjes waar ik eigenlijk best van onder de indruk was. Het bleken Linn speakers te zijn type katan. Ik vond het een heerlijk neutrale speaker met niet teveel aanwezig hoog en een mooi mid. Enige nadeel.... ze gaan absoluut niet laag :( Wat ik ook heb begrepen heb was dat je linn speakers eigenlijk ook op linn apparatuur moet aansluiten om ze zo optimaal mogelijk te laten spelen, alleen heb ik voor de rest geen linn versterker/dvd centjes :P dat zal hoogstwaarschijnlijk een HK/Marantz set worden zo'n beetje uit het middensegment.

Ik ben eens wezen zoeken op internet en blijkbaar gaan ze passief niet lager dan 75hz, een beetje teleurstellend toch wel voor een paar knappe fronts. Ik ga ook wel een subwoofer gebruiken (nog te maken zelfbouw) maar zou voor muziek toch graag hebben dat de fronts wat meer laag meepakken.

Heeft iemand nog tips van andere speakers die ongeveer klinken als deze speakers maar die iets lager doorgaan? Wellicht misschien zelfbouwpaketten?

Ik heb zelf op een budget gemikt van rond de 2000 euro voor een 5.1 speakerset, zonder de sub dus aangezien ik deze zelf nog ga maken. Hopelijk kunnen jullie me verder helpen aan speakers die ongeveer hetzelfde klinken als de linn's maar wel iets lager gaan.

• Double J
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 04-11 00:09
Ik heb laatst wat dynaudio speakers gehoord, klonken ook heel neutraal. Echt hardstikke mooi! Daar moest je dan wel €800,- per luidspreker voor neertellen maar dat waren zuilen. Ik heb toen ook de boekenplankluidsprekers beluisterd (Dynaudio Audience 52), klonk ook heel lekker. Die luidsprekers vervelen gewoon niet, ook niet na lang luisteren. Dus als je de boekenplankluidsprekers van dynaudio neemt, dan ben je goedkoper uit.

(b&w's zijn ook niet mijn smaak, ze klinken te 'bedompt' als ik het even zo uit zal drukken. Te dof. Wel wat bass inderdaad (sorry b&w liefhebbers))

[ Voor 27% gewijzigd door Double J op 17-03-2005 19:55 ]

• Pauwl
Exact wat ik bedoel! Ze klonken echt prachtig helder, ik wou eigenlijk nog wel een uurtje in die luisterruimte blijven zitten :P Ik vind bass echt niet erg, in tegendeel zelfs. Maar de boxen die ik gehoord had was de bass uit verhoudening, teveel bass, te weinig mid. Dynaudio zet ik iig op de lijst :)

Verwijderd

Double J schreef op donderdag 17 maart 2005 @ 19:52:
Ik heb laatst wat dynaudio speakers gehoord, klonken ook heel neutraal. Echt hardstikke mooi! Daar moest je dan wel €800,- per luidspreker voor neertellen maar dat waren zuilen. Ik heb toen ook de boekenplankluidsprekers beluisterd (Dynaudio Audience 52), klonk ook heel lekker. Die luidsprekers vervelen gewoon niet, ook niet na lang luisteren. Dus als je de boekenplankluidsprekers van dynaudio neemt, dan ben je goedkoper uit.

(b&w's zijn ook niet mijn smaak, ze klinken te 'bedompt' als ik het even zo uit zal drukken. Te dof. Wel wat bass inderdaad (sorry b&w liefhebbers))
Kun je weer zien dat smaak heel erg verschilt. Ik heb zelf de dynaudio 52SE editie gehoord en ik vond ze verschrikkelijk lelijk klinken. Zelf heb ik toen een paar Chario's gekocht, waren iets duurder maar wat een verschil. Ik ben trouwens ook geen B&W fan, de highend speakers van ze heb ik nooit beluisterd, maar de paar die ik gehoord heb vond ik niet mooi (1000 euro per stuk), de tweeters klonken vooral erg slecht.

• CyberJoe
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 11-11 10:25

CyberJoe

Only visiting this planet

Ik heb zelf ook de Katan speakers, maar dat het het beste op linn apparatuur gaat is een kwestie van smaak. Ik heb het een tijdje op een linn set gehad maar vond het toch een beetje te rustig (lees saai). Heb nu een andere set erachter gezet en het swingt gewoon (Marantz/Densen). En ja uit zulke speakertjes krijg je geen dreunend laag, maar wel een heel strak laag. Ik luiter veel naar jazz en rock maar mis het laag niet heel erg. Ik heb geleerd dat het goed is om verder te luisteren, maar als je maar steeds met weemoed aan die luistersessie blijft denken, het beter is een beetje door te sparen en toch voor de katans te gaan en later een subje erbij te zetten, en dus geen boombox maar een echte. Als je iets koopt wat je toch niet helemaal aanspreekt dan blijft dat knagen en gaat het in je herinnering steeds mooier klinken. (bij mij wel in zo'n geval)

[ Voor 13% gewijzigd door CyberJoe op 17-03-2005 21:44 ]

Ja ik heb ook een computer.

• EricJH
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 05:42
zIk ben laatst met een oud duisgenoot een paar keer wezen luisteren naar wat speakers ook met het oog op een 5.1 set up.

Interessante speakers waren toen:
  • Mission beluisterd bij Stassen in Venlo. De kleinste uit de 750 serie (ik dacht de 751). Die speelde rustig en had een zeer mooie doortekening van de de body van instrumenten en stemmen. Bescheiden in het hoog. Met een nette basrelexweergave met slechts ver weg een kleine resonantie. Het was de speaker die niet vermoeide of de aandacht trok na een hele trits geluisterd te hebben.
  • Totem. De minimonitor Rainmaker beluisterd bij Mijn Hifi in Nijmegen. Een open, snelle en homogene speaker met een verbazingwekkende basweergave gezien de afmetingen. Een ander sterk punt is de ritme samenhang. Hij projecteert wat voor de speakers en komt ahw wat op je af. Hierdoor lever je wat in op de rust in vergelijking met de Mission.
  • Dynaudio. Type weet ik niet meer en ook bij Mijn Hifi beluisterd. Nette speaker. Niet uitgesproken op ritme samenhang getuned en wat mij betreft dus een speaker met "klassieke tune". Hij klinkt open met een mooi groot stereobeeld en valt niet op op een goede manier. De bas wat iets wollig. Hebben een goede versterker nodig om aangestuurd te worden.
Aangaande Linn kan ik het volgende zeggen. Aangezien Linn als systeem ontworpen wordt zijn de componenten afgestemd om de uiteindelijke Linn sound te creeeren is het mixen met andere merken idd niet succes verzekerd. Het was bij vroegere Linn apparaten een groot probleem ze buiten de Linn context in te zetten. Ik heb de indruk dat de huidge lijn wat vergevingsgezinder is in dit opzicht. Maar goed: een installatie bouw je toch aan de hand van luistersessies en dan lijkt het me geen onoverkomelijk probleem.

Mijn broer speelt met de Linn Ninka's aangestuurd door een Unison buizenversterker en dat is echt beter en muzikaler dan de Linn versterking zeg ik als gebruiker die deels zelf met Linn draait. Er zijn dus andere succesvolle huwelijken mogelijk.

De mini monitoren hebben natuurlijk een minder sterke basweergave doordat ze kleiner zijn. Maar naar ik bij de luistersessies begreep kun je dat met de subwoofer uit je 5.1 set up netjes aanvullen.

• Pauwl
Bedankt voor de reacties tot dusver :)

@cyberjoe: :D Hoe waar! Sinds ik die katans eenmaal had geluisterd kon ik ze inderdaad maar moeilijk uit m'n hoofd krijgen. Het zal er wel op neer komen dat ik toch m'n budget ga verruimen :X

@ericjh: Stel dat ik de katans neem als fronts, kan ik dan ook linn's uit een "mindere" serie nemen als achterspeakers? Ik weet het type niet meer maar die kwamen als ik het goed heb onthouden op zo'n 600 euro per 2. De katans kwamen op 1100 euro per 2. Als ik het op 2000 euro wil mikken ga ik een beetje in de knoop komen met de center, die kwam geloof ik al op 7 of 800 euro.

Waar ik ook een beetje bang voor ben is dat ik ze tekort ga "geven" met een middenklasser HK/Marantz receiver van 6 a 700 euro of zal dat wel meevallen?

• EricJH
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 05:42
Pauwl schreef op donderdag 17 maart 2005 @ 22:35:

@ericjh: Stel dat ik de katans neem als fronts, kan ik dan ook linn's uit een "mindere" serie nemen als achterspeakers? Ik weet het type niet meer maar die kwamen als ik het goed heb onthouden op zo'n 600 euro per 2. De katans kwamen op 1100 euro per 2. Als ik het op 2000 euro wil mikken ga ik een beetje in de knoop komen met de center, die kwam geloof ik al op 7 of 800 euro.
Er is helaas geen mindere serie.
Waar ik ook een beetje bang voor ben is dat ik ze tekort ga "geven" met een middenklasser HK/Marantz receiver van 6 a 700 euro of zal dat wel meevallen?
Daar zou je gelijk in kunnen hebben. Ik ben het wel met Linn eens dat naarmate je dichter bij de bron komt de invloed op de klank groter wordt (ook wel omschreven als "relatieve belang van de bron").

Voor de vergelijking mijn eigen set up. Ik haal goede resultaten met een Linn Majik I geintegreerde versterker van fl.2000,--, boxen van fl550,-- per stuk en een zwaar gemodificeerde Denon (ooit fl. 1100,-- en door modificaties belangrijk "duurder" gemaakt). De versterker was toen bedoeld voor een CD speler van Linn van fl. 3000,--. In mijn keten wordt de prijs vanaf de bron steeds lager net als bij Linn.. Als ik dat vertaal naar jouw situatie dan zou je al de Linn Katan wilt nemen dan moet je denk ik ook de keten voor je speakers nu of in de toekomst updaten.

Ik zou dit zeker met de dealer overleggen en gaan luisteren naar de combinatie Katan met de middenklasse versterkers die je al noemde en dan vergelijken met Linn versterking. En daarna besluiten wat zwaarder weegt het gestelde budget of de klank waar je uiteindelijk naar toe wilt. Je kunt natuurlijk doorsparen en/of stapsgewijsupgraden de komende paar jaren. :X

Het belangrijkste is dat de set die je gaat samenstellen klikt en bij lang luisteren niet vermoeid. Dat is niet enkel een kwestie van geld maar vooral de juiste mix van componenten maken. Je kunt met dure apparaten een niet klikkende installatie maken waar je niet met plezier naar luistert en met een juiste mix van minder dure spullen meer plezier hebben.

• Pauwl
Daar heb je wel gelijk in. Het is ook niet dat ik niet het geld zou hebben voor duurdere versterkers/speakers maar het er eigenlijk niet voor uit wil geven.

Ik heb nu een leuk centje gespaard, maar dat is bedoeld om mijn toekomstige huis helemaal in te richten en heb dus voor diverse dingen een budget gemaakt. Voor een complete HT set had ik zo'n 4000 euro in gedachte (dus incl tv/versterker etc.) het mag wel iets meer worden maar niet het dubbele :X

Ik heb nog eens gezocht en ik bedoelde deze "mindere" set:

http://www.rikstoet.nl/me...optie=22&productmenu=foto

Komt die je bekend voor of wordt deze soms niet meer gemaakt?

Verwijderd

Ja, dat zijn de Linn Kan's. Ik heb ze hier staan als fronts, en ben er ontzettend blij mee :)
Ik gebruik ze icm een NAD versterker en cdspeler. Heel neutraal geluid, ook niet al te veel bass dus ooit wel een sub erbij.
Ik heb deze iets meer dan een jaar geleden gekocht, maar ik zou niet weten of ze nog in productie zijn, maar als je ze tegenkomt en je hebt het geld ervoor, gewoon doen :)

• JvS
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 09:20

JvS

Ik heb hem zelf ook

Pauwl schreef op donderdag 17 maart 2005 @ 22:35:

je bent dus bang dat wat je koopt, de beste keus in je budget is, maar dat het nog beter had gekund... Als jij die linn het mooist vindt, vind je dat ook op een "mindere" versterker. Het is absoluut niet zo dat een mooie luidspreker op een goedlkope (dat is niet eens een goedkope brakke) versterker ineens slecht klinkt.

Als je nou om die reden een minder mooi klinkende luidspreker koopt, omdat dat beter in een set zou passen, zou ik je voor gek verklaren. Sluit anders eens in de winkel die linn op een andere versterker aan en vergelijk dat met goedkopere speakers.
Daar zou je gelijk in kunnen hebben. Ik ben het wel met Linn eens dat naarmate je dichter bij de bron komt de invloed op de klank groter wordt (ook wel omschreven als "relatieve belang van de bron").
Wazig verhaal, de luidspreker heeft simpelweg verreweg het allergrootste invloed op de klank (luister eens hoe extreem luidsprekers verschillen in klank onderling en hoe minder versterkers en DVD spelers).
Stel dat ik de katans neem als fronts, kan ik dan ook linn's uit een "mindere" serie nemen als achterspeakers?
Hoewel elke 5.1 audiofiel je zal gaan verstellen dat je 5 dezelfde speakers moet nemen, wil ik je adviseren te besparen op rear speakers. Bij luisteren naar muziek zijn je fronts extreem belangrijk. Bij het kijken naar een film neemt je centerspeaker die belangrijkste rol over (samne met sub), je surroundspeakers vullen bij 95% van de films alleen het geluidsbeeld en maken het mooi ruimtelijk en geven af en toe een effect weer.

Dat andere speakers anders klinken is ook niet onoverkomelijk, 4 dezelfde linns klinken namelijk voor en achter in je kamer ook totaal anders (akoestiek). Ik zou liever betere fronts kopen en normale (~100-150e / stuk) mission, chario, b&w, etc achterspeakertjes erbij nemen.

4x APsystems DS3; 4x495Wp OZO/WNW 10° ; 4x460Wp OZO/WNW 10°; Totaal 3820Wp

• Pauwl
Bedankt jvs, je hebt me behoorlijk overtuigd :P

Waar ik ook nog aan zat te denken is om voor de rears een kant en klaar pakket te kopen bij speaker en co, dat heb ik ook altijd wel eens willen proberen. Ik wil daar sowieso nog wel een keer gaan luisteren, wellicht dat ik daar betere speakers kan vinden voor minder geld (de vifa premium serie oid). Enfin, nog genoeg te beluisteren in ieder geval. :)

• Jag
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 10:27

Jag

Pauwl schreef op zondag 20 maart 2005 @ 11:44:
Bedankt jvs, je hebt me behoorlijk overtuigd :P

Waar ik ook nog aan zat te denken is om voor de rears een kant en klaar pakket te kopen bij speaker en co, dat heb ik ook altijd wel eens willen proberen. Ik wil daar sowieso nog wel een keer gaan luisteren, wellicht dat ik daar betere speakers kan vinden voor minder geld (de vifa premium serie oid). Enfin, nog genoeg te beluisteren in ieder geval. :)
Ja, dat lijkt me wel een goed idee om dat voor je rears te doen. Best betaalbaar ook zo'n pakket.
Pagina: 1