[VB6] 5.1 geluidskaart aansturen?

Pagina: 1
Acties:
  • 251 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Benadski
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 14-04 14:30
Zoals jullie misschien weten ben ik werkzaam in een pretpark. We hebben daar een spookhuisje staan, maar die is een beetje saai. Nu ben ik van plan met behulp van een PC wat leven in de brouwerij te brengen. Wat ik wil bereiken:

-Sampletje afspelen als een karretje door een bewegingssensor gaat, er rijden meerdere karretjes, dus elk sampletje moet onafhankelijk van een ander over een kanaal van de geluidskaart worden afgespeeld.
-Bewegingssensoren uitlezen en lampen aansturen met behulp van een AVR, gekoppeld aan de PC via RS-232. Die lampen zijn nu nog niet belangrijk, er is al verlichting al is die wat saai...

Elke bewegingssensor stuurt een code naar de PC via de seriële poort. Die code lees ik in VB en aan de hand van die code wil ik dus het bijbehorende sampletje afspelen over één (bijbehorend) kanaal van de geluidskaart. Elk kanaal krijgt een eigen sampletje, op kanaal 1 zit bijvoorbeeld een heks, op kanaal 2 onweer etc. Alles moet onafhankelijk te triggeren zijn...

Is dit mogelijk of moet ik wat anders gaan verzinnen?

De PC die we over hebben heeft een Pentium 133 proc en 32MB geheugen, is dit genoeg? Er staat Win98 op, maar ik denk dat 2K wat beter (stabieler en betere drivers voor de 5.1 kaart) is of zal dat niet zo veel uitmaken?

Alvast bedankt voor je tijd en schroom niet om me een ander advies te geven, maar ik heb een heel klein budget voor deze spookhuisupgrade, dus een P4 oid zit er niet in... :P

EDIT: Ik heb ook nog een K6 200 liggen, is die beter?

Verwijderd

Misschien dat je iets met DirectX kunt doen?

• kippy
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 00:41
Ja als je dit wil fixen zul je echt met directX of OpenGL moeten werken.

een mooie library daarvoor is http://g3d-cpp.sourceforge.net/

het is zeker niet iets makkelijks wat je zo ff doet, ook met DirectX is dat niet zo gefixt. Maar van bijde G3D en DirectX kan je gratis dedownloaden.

• Creepy
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 06-05 18:51

Creepy

Tactical Espionage Splatterer

kippy schreef op vrijdag 18 maart 2005 @ 09:45:
DirectX, ok. Maar OpenGL is alleen bedoelt voor graphics. Daar kan je echt geen geluidskaart mee aansturen :)
En wat de TS met g3d moet is me helemaal onduidelijk. Hij wil alleen geluidjes afspelen, geen spookhuis in 3d nabouwen ;)

Wat je wilt lijkt me opzich geen probleem. Seriele poorten uitlezen en aan de hand daarvan een sample triggeren lijkt me niet zo'n probleem. Let er wel op dat je tijdens het afspelen van een sample niet zit te wachten totdat de sample is afgelopen.

[ Voor 11% gewijzigd door Creepy op 18-03-2005 09:57 ]

"I had a problem, I solved it with regular expressions. Now I have two problems". That's shows a lack of appreciation for regular expressions: "I know have _star_ problems" --Kevlin Henney

• farlane
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 07-05 10:04
kippy schreef op vrijdag 18 maart 2005 @ 09:45:
Heb je aandelen in DirectX BV ofzo? :) Een sampeltje afspelen kan heel goed zonder dat moeilijke gedoe. ( MCI commandos bv )

Somniferous whisperings of scarlet fields. Sleep calling me and in my dreams i wander. My reality is abandoned (I traverse afar). Not a care if I never everwake.

• RobIII
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

RobIII

Admin Devschuur®

^ Romeinse Ⅲ ja!

(overleden)
farlane schreef op vrijdag 18 maart 2005 @ 10:12:
[...]

Heb je aandelen in DirectX BV ofzo? :) Een sampeltje afspelen kan heel goed zonder dat moeilijke gedoe. ( MCI commandos bv )
Hmmmm, ook per speaker? Moet ik me daar toch eens in verdiepen ;) Ik zou ook meteen DirectX hebben geroepen....

[edit]
Ik zie alleen left/right: http://msdn.microsoft.com...2_setaudio.asp?frame=true

[ Voor 25% gewijzigd door RobIII op 18-03-2005 10:35 ]

There are only two hard problems in distributed systems: 2. Exactly-once delivery 1. Guaranteed order of messages 2. Exactly-once delivery.

Je eigen tweaker.me redirect

Over mij

• kippy
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 00:41
Ja OpenGL is alleen een beetje loos, idd sorr. Maar die G3d engin heeft ook leuke componenten voor het afspelen van geluiden. Ik ben er zelf eens mee bezig geweest, vandaar dus.

*en een 3d spookhuis..... Je moet het toch ook een keer testen hoe je geluiden uitkomen :P

• Benadski
Hier heb ik al wat aan, bedankt! Ik heb nu gezocht op DirectX en seperate channels, dan zie ik dat ik iets met WAVEFORMATEXTENSIBLE moet doen ofzo... Dan kom ik alleen weer niet zo veel verder. Als ik het goed begrepen heb moet ik dan één realtime streaming multitrack wavefile gaan produceren uit de losse wave files en die dan aan DirectX aanbieden via dat extensible formaat oid. Begrijp ik dat goed? En is dat op die manier mogelijk of kan ik alleen een op de schijf vastgelegde multitrack wave afspelen en niet streamen?

Trouwens, hoe gebruik ik dat WAVEFORMATEXTENSIBLE? Ik neem aan dat ik in VB6 een ActiveX object moet aanmaken en hier iets mee moet doen?

Als beloning voor jullie hulp zal ik een filmpje in het spookhuis maken als het allemaal werkt en die hier posten! Gratis ritje dus. :P

• onkl
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 11:06
Zomaar een wild idee, doe het andersom. Zorg dat je heks.wav alleen geluid heeft op (bijv.) je rechtsachter kanaal. Vervolgens kan je de wav gewoon over alle kanalen afspelen en je hoort het toch alleen op het goede kanaal.

• Benadski
Da's inderdaad een prima idee! Maar kan ik meerdere multitrack wav's tegelijk afspelen? En moet ik dan meerdere ActiveX objecten aanmaken oid? Ik kan niet echt een mooie DirectSound/ActiveX tutorial vinden voor Visual Basic, heeft iemand een mooie link voor me?

Trouwens, gaat die PC dat wel trekken? Er zit nu een K6-200@225 in met 80MB 60ns EDO RAM, er zit een SBLive 24-bit in (7.1, maar met maar 6 analoge uitgangen, dus gebruik ik m in 5.1), maar die kraakt nu al een beetje met mediaspeler.

EDIT:

Nu vind ik dit:
DirectX for Visual Basic does not support wave formats with more than two channels...

't Gaat over DirectX 8.1, maar ik neem aan dat het met 9.0c ook niet kan. Is een SBLive 24-bit aansturen vanuit DOS met 6 channels mogelijk? Ik heb geen Visual C en ben ook niet zo goed in C of is er nog een andere mogelijkheid?

[ Voor 28% gewijzigd door Benadski op 20-03-2005 19:33 ]

• Benadski
Niemand meer info? Ik heb NTCAudiostudio3 wel gevonden, maar die is veel te uitgebreid voor wat ik wil en verre van gratis. Ik heb alleen een multichannel playback DLLetje nodig, maar die vind ik weer nergens. :(

• riezebosch
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 04-05 13:09
Misschien heb je wat aan DirectSound? Of een voorbeeldje.

[ Voor 42% gewijzigd door riezebosch op 21-03-2005 20:38 ]

Canon EOS 400D + 18-55mm F3.5-5.6 + 50mm F1.8 II + 24-105 F4L + 430EX Speedlite + Crumpler Pretty Boy Back Pack

• sebastius
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 08:20

sebastius

Laten we lekker link gaan doen

Benadski schreef op maandag 21 maart 2005 @ 19:29:
Niemand meer info? Ik heb NTCAudiostudio3 wel gevonden, maar die is veel te uitgebreid voor wat ik wil en verre van gratis. Ik heb alleen een multichannel playback DLLetje nodig, maar die vind ik weer nergens. :(
Spreek me morgen even aan op MSN, ik heb nog wat ideeën voor je die ik effe wil brainstormen met je.

Verwijderd

JIj bent opzoek naar BASS. Daarmee kan je heel eenvoudig via DirectX allerlei soorten audio afspelen, lopen, pitchen, volume uitlezen, non-destructive fades maken, maar ook opnemen, etc. Dat kan in allerlei formaten, waaronder MP2, MP3, WAV en OGG. BASS is een erg kleine DLL en werkt onder andere in VB, Delphi en C.

Kijk hier:
www.un4seen.com

Succes! For the record: BASS kan tot maximaal 8 speakers aansturen. Je zal daarvoor echter waarschijnlijk wel een duidelijk sterker systeem nodig hebben dan een P133.

• Benadski
Ok, enorm bedankt, daaaar was ik nou naar op zoek! :)

Heb ik echt een sterker systeem nodig? Ik heb nu een K6-200 @225 erin met 80MB geheugen op Win2K. Ik ga alleen een paar multichannel PCM's afspelen (niet gecomprimeerd dus), dus veel processortijd gaat dat toch niet vreten?

Trouwens, ik ben nog steeds op zoek naar een multichannel audio editor die multichannel PCM kan maken. Ik kom steeds op apps uit die multi track zijn, maar geen multi channel. :'(

• alienfruit
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 08-05 19:24

alienfruit

the alien you never expected

Kijk eens naar Adobe Audition 1.5 (was CoolEdit Pro) die ondersteunt multichannel!
Multichannel Encoder
Use the Multichannel Encoder to transform any multitrack mix into a surround sound experience.

• Benadski
"Surround sound experience" hoeft niet zo voor mij, zolang de 6 kanalen maar 100% gescheiden zijn en er PCM wav uit kan komen om op te slaan. Maargoed, misschien kan dat wel, ik ga het in ieder geval eens bekijken, bedankt! :)

[ Voor 7% gewijzigd door Benadski op 22-03-2005 20:32 ]

• Yoram
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 05-02 21:23
offtopic:
Mag ik mischien vragen voor welk pretpark het is, ben nieuwsgierig.

Hallo!

• Benadski
't Is voor het spookhuis in Drievliet, dat park ligt in Den Haag (vroeger Rijswijk). Het spookhuis is heel oud en nog niet zo eng. Ik probeer het wat te verbeteren, leuk hobbyprojectje. :)

Trouwens, ik heb nu zelfs Haunted House software gevonden die gebruik maakt van BASS, ik weet alleen niet of het wat is, want ik begrijp er geen zak van hoe het werkt. :P

Maar in ieder geval wordt de software als het gaat werken straks beschikbaar gemaakt voor noppes, dus is er nog een Spookhuis programma voor de liefhebbers.

• Benadski
Het is me trouwens gelukt om 4 verschillende samples tegelijk af te spelen over 4 verschillende kanalen met een SBLive! 24-bit op een k6-200! :) Dit kan echter alleen als de samples PCM uncompressed zijn en 48kHz zijn, dan is er namelijk geen bewerking door de proc nodig. Lagere/hogere samplerates gaan niet goed, maar 48k is natuurlijk meer dan genoeg! Ik heb nu alleen de PC gesloopt (geen tobo en muis in Win2k, wel in DOS)... Kan dus niet verder, er staat wel een andere PC (met Slot 1 Celly 300MHz), maar daar zit nu nog geen RAM in.

[ Voor 4% gewijzigd door Benadski op 29-03-2005 15:17 ]

• Benadski
Het is allemaal gelukt! :D

De Celeron 300 trekt het makkelijk, ik kan zelfs nog een MP3 tegelijk afspelen zonder enige hapering.

Het programma heb ik alleen kunnen testen op een SBLive 24-bit 7.1, maar waarschijnlijk werkt het ook wel met andere kaarten. Die van mij (Turtle Beach Santa Cruz) doet het echter (nog) niet...
Pagina: 1