Toon posts:

Bios geeft half, ingedeukt beeld

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hallo,

Sinds kort heb ik een 9800pro in mijn pc. Hiervoor had ik een ti4200. Vanaf het moment dat ik die 9800pro heb, geeft mijn bios een ingedeukt beeld. Ik snap er niets van! Voor de duidelijkheid heb ik een foto gemaakt (screenshot werkt daar niet :) ):

Afbeeldingslocatie: http://www.jwbierman.nl/stuff/halfbeeld.jpg

Zoals je kunt zien zijn de bovenste en onderste randen weg. Het beeld is gewoon iets ingedeukt. Ik heb al een hoop geklooid met mijn monitor instellingen (Belinea 101715), maar dat wil ook niet echt lukken. Verder dan dit krijg ik hem echt niet.
Het vreemde van alles is nog, dat zodra windows start het beeld weer normaal is. De rest van mijn specs staan in mn sig en ik heb het nieuwste bios geïnstalleerd.

Wie o wie weet hoe ik dit oplos?

Bvd,

JanWillem

• Thandor
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 09:44

Thandor

SilverStreak

Waarschijnlijk kan de monitor niet overweg met de Resolutie & Hertz die de kaart verstuurd.
Zover ik weet is die resolutie 720x384 :)

Het Windows XP bootscreen is 640x480, die klopt wel :?

Profiel | https://thandor.net - hardware
And the rest of us would be carousing the aisles, stuffing baloney.

• spaceboy
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 09:58

spaceboy

Op grote hoogte

Het zal wel aan mij liggen, maar ik zie niet wat er "ingedeukt" is. En ik zie wel een onderste lijn? De bovenste lijn valt misschien van je beeld omdat het meer dan 24 karakter-lijnen zijn?

Maar ik zie vast iets over het hoofd.

Aan bovenstaande tekst kunnen geen rechten worden ontleend. Aan de tekst hieronder wel.

Verwijderd

Topicstarter
Thandor schreef op donderdag 17 maart 2005 @ 18:52:
Waarschijnlijk kan de monitor niet overweg met de Resolutie & Hertz die de kaart verstuurd.
Zover ik weet is die resolutie 720x384 :)

Het Windows XP bootscreen is 640x480, die klopt wel :?
Nee, het bootscreen is ook ingedeukt. Pas vanaf het Welkom-scherm is het weer normaal.

• Thandor

Thandor

SilverStreak

spaceboy schreef op donderdag 17 maart 2005 @ 18:53:
Het zal wel aan mij liggen, maar ik zie niet wat er "ingedeukt" is. En ik zie wel een onderste lijn? De bovenste lijn valt misschien van je beeld omdat het meer dan 24 karakter-lijnen zijn?

Maar ik zie vast iets over het hoofd.
Onderaan is inderdaad niet iets ingedeukt te zien. Bovenaan wel, die rand is veel te "leeg"
Verwijderd schreef op donderdag 17 maart 2005 @ 18:53:
[...]

Nee, het bootscreen is ook ingedeukt. Pas vanaf het Welkom-scherm is het weer normaal.
Als je de resolutie van Windows op 640x480 zet, wat krijg je dan :?
Of een oud DOS Spel/Programma op Full Screen modus draaien :)

[ Voor 29% gewijzigd door Thandor op 17-03-2005 18:55 ]

• ID-College
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 07-08 17:16
Reset bios misschien? Tis ook maar een opmerking maar je kunt het wellicht proberen :)

• SyS_ErroR
  • Nu online
err.. Jan Willem; waar maak je je eigenlijk druk om? Ziet er idd naar uit dat die kaart in combinatie met die monitor in je BIOS/BootScreen niet helemaal perfect werkt.. Aangezien de rest het gewoon goed; boeiend? :)

nofi uiteraard

• Thandor

Thandor

SilverStreak

SyS_ErroR schreef op donderdag 17 maart 2005 @ 18:56:
err.. Jan Willem; waar maak je je eigenlijk druk om? Ziet er idd naar uit dat die kaart in combinatie met die monitor in je BIOS/BootScreen niet helemaal perfect werkt.. Aangezien de rest het gewoon goed; boeiend? :)

nofi uiteraard
Omdat er iets niet helemaal 100% klopt. Misschien is dat wel een "trigger" om uit te zoeken waar het aan ligt en eventueel schade te voorkomen.
Als ik het probleem had zou ik het gewoon laten varen, zover ik weet maakt het niet veel uit.

Verwijderd

Topicstarter
Thandor schreef op donderdag 17 maart 2005 @ 18:54:
[...]

Onderaan is inderdaad niet iets ingedeukt te zien. Bovenaan wel, die rand is veel te "leeg"

[...]

Als je de resolutie van Windows op 640x480 zet, wat krijg je dan :?
Of een oud DOS Spel/Programma op Full Screen modus draaien :)
Heb DoomII gedraaid en dan is het beeld ook ingedeukt B)
SyS_ErroR schreef op donderdag 17 maart 2005 @ 18:56:

nofi uiteraard
Ik heb een hekel aan dingen die niet goed werken 8)7

Heb overigens de foto even verduidelijkt

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 17-03-2005 19:06 ]

• Thandor

Thandor

SilverStreak

Hmm, dan lijkt het toch een probleem te zijn tussen de Belinea 101715 i.c.m. de ATi Radeon 9800 Pro.

Je kunt onder Windows de refreshrate FIX for DOS een proberen. Dit is wel op eigen risico.
Die refreshrate fix heb ik hier vandaan :)

[ Voor 17% gewijzigd door Thandor op 17-03-2005 19:09 ]

• Fairy
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online

Fairy

13kWp - Zendure 2400AC+ 16kWh

Geef je monitor eens een fabrieksreset of stel de hoogte even bij....

• Thandor

Thandor

SilverStreak

Fairy schreef op donderdag 17 maart 2005 @ 19:10:
Geef je monitor eens een fabrieksreset of stel de hoogte even bij....
Het beeld is gewoon iets ingedeukt. Ik heb al een hoop geklooid met mijn monitor instellingen (Belinea 101715), maar dat wil ook niet echt lukken. Verder dan dit krijg ik hem echt niet.
Dat lukte 'm dus niet ;)

Reset wil misschien helpen, echter is het verstandiger om eerst naar andere instellingen m.b.t. refreshrates e.d. te zoeken in het OSD menu van de monitor :)

Verwijderd

Topicstarter
Thandor schreef op donderdag 17 maart 2005 @ 19:08:
Hmm, dan lijkt het toch een probleem te zijn tussen de Belinea 101715 i.c.m. de ATi Radeon 9800 Pro.

Je kunt onder Windows de refreshrate FIX for DOS een proberen. Dit is wel op eigen risico.
Die refreshrate fix heb ik hier vandaan :)
Werkte ook niet :'( Vind het maar een vreemd probleem :|

Verwijderd

Dat heb ik ook, en ik vind het eigenlijk totaal NIET boeiend. Volgens mij heeft het iets met tv-out te maken. Gebruik je die?

Als je die gebruikt komt het omdat hij normaal opstart in NTSC. Heel vaag. Naja.. so be it :z

• EricJH
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 03:25
[b]Verwijderd schreef op donderdag 17 maart 2005 @ 19:06:

Heb DoomII gedraaid en dan is het beeld ook ingedeukt B)
Draai je wel op de juiste verhoudingen bij de ingestelde resolutie? Bijvoorbeeld bij width = 1280 heb je een aantal heights waardoor je beeldscherm verhoudingen veranderen. Voor een verhouding van 3:4 moet je 960 nemen.

Gebruik je de monitor drivers voor je Belinea of gebruik je de standaard drivers? Gelieve die van je monitor te gebruiken. Als je de Belinea drivers gebruik stel dan bij de geavanceerde settings dat de resoluties die niet door je monitor ondersteund worden niet worden weergegeven.

• Thandor

Thandor

SilverStreak

Doom II en het BIOS hebben geen drivers nodig. Doom II is 320x240 en zou in principe goed moeten draaien.

@Guido, voor jouw kan het misschien niet boeiend zijn, ikzelf zou me er dood aan ergeren.
Niet zozeer omdat het BIOS er niet lekker uitziet maar omdat oude spellen (met lage resoluties) dan niet goed draaien. Je zit constant met een vertekend beeld te spelen.
En juist die oude spellen hebben nog gameplay... :z

offtopic:
Hoort dit niet in VB i.p.v. SA :?

• Spider.007
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

Spider.007

* Tetragrammaton

Dit is meer iets voor VB :)

SA > VB

---
Prozium - The great nepenthe. Opiate of our masses. Glue of our great society. Salve and salvation, it has delivered us from pathos, from sorrow, the deepest chasms of melancholy and hate

• TerraGuy
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 17-06-2023

TerraGuy

The weirdo with the beard

kHeb dit ook, als mijn pc koud opstart is 't BIOS normaal, als ik 'm warm herstart issie ingedeukt. Verder bij spellen geen probleem (Radeon 1 met Hansol 19" btw) met ingedeukte resoluties.

Maar RefreshLock kan je misschien helpen? Scheelde mij in ieder geval een hoop ergernis..

Iedereen kan gelijk hebben, allemaal tegelijk. Dat heb je met quantum.

• Thandor

Thandor

SilverStreak

Volgens mij is RefreshLock hetzelfde als RefreshForce ;)
Allebei voor Windows dus. Het echte probleem wordt er niet mee verholpen.

Nu maar hopen dat Guido gelijk heeft en dat het aan de TV-Out ligt :). Dan moet 'ie alleen nog een manier vinden om het te laten werken i.c.m. de TV-Out :P

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op donderdag 17 maart 2005 @ 19:24:
Dat heb ik ook, en ik vind het eigenlijk totaal NIET boeiend. Volgens mij heeft het iets met tv-out te maken. Gebruik je die?

Als je die gebruikt komt het omdat hij normaal opstart in NTSC. Heel vaag. Naja.. so be it :z
Ja! Dat was het dus. Nouja, dan laat ik het inderdaad maar zo. Ik gebruik de tvout namelijk wel redelijk veel (bijna dagelijks), dusja :) Bedankt iig.

• nIghtorius
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 17-07 11:29

nIghtorius

Poef!

Verwijderd schreef op donderdag 17 maart 2005 @ 19:47:
[...]

Ja! Dat was het dus. Nouja, dan laat ik het inderdaad maar zo. Ik gebruik de tvout namelijk wel redelijk veel (bijna dagelijks), dusja :) Bedankt iig.
dan ben je één van de gelukkigen.. meeste TFT's weigeren dan beeld te geven.. omdat ze geen 50Hz ondersteunen, wanneer de TV-out van Radeon kaarten worden gebruikt.

Ryzen 9 5900X @ 5.1Ghz | MPG B550 GAMING CARBON | 96GB DDR4-3200 | RTX 4070TI | 2TB + 1TB m.2 SSD | 3x 1TB HDD | 1x 2TB SATA SSD | 32" G3223Q (4K/144Hz)

Verwijderd

mja.. ntsc is dus 60Hz

Verwijderd

Dit lijkt me gewoon een instelling probleem heb dit met een normale crt monitor ook gehad met mijn nieuwe iiyama monitor moest met de monitor instellingen de beeld vergroten afhankelijk van de freg die ik gebruikte en resolutie een maal goed ingesteld is het opgelost tenxzij ik weer iets tegen komt dat een aparte resolutie and freq gebruikt wardoor ik deze juiste wergave verhouding weer moet instelln voor dieresolutie/freq combenatie

Verwijderd

nIghtorius schreef op donderdag 17 maart 2005 @ 19:50:
[...]

dan ben je één van de gelukkigen.. meeste TFT's weigeren dan beeld te geven.. omdat ze geen 50Hz ondersteunen, wanneer de TV-out van Radeon kaarten worden gebruikt.
bij de betere kaarten kun je de uitgangen apart instellen naar wat ik een gelezen heb in een dual monitor setup topic heb gelezen

• Mastermind
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 02-08 20:09
Bij mij geeft de TFT-monitor (Syncmaster 192T) helemaal geen beeld als ik de TV-out aangesloten heb op de tv. Hij laat wel het beeld zien op de TV, maar de moitor springt pas aan als Windows verschijnt.

Dus eigenlijk heb je nog geluk :)

• Countess
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 19-07 01:41
Verwijderd schreef op donderdag 17 maart 2005 @ 22:54:
[...]
bij de betere kaarten kun je de uitgangen apart instellen naar wat ik een gelezen heb in een dual monitor setup topic heb gelezen
klopt, maar dat werkt pas in windows.
daarvoor pakt hij voor beide uitgangen de hoogste instelling van het apperaat met de laagste specs.

mijn spelling is niet best, maar wel beter als je haar. ga jij je ook verbeelden dat mensen rare dingen over je spelling gaan zeggen als hun haar er niet uit ziet? andrelon helpt!

• nIghtorius

nIghtorius

Poef!

Verwijderd schreef op donderdag 17 maart 2005 @ 22:54:
[...]

dit kan ook bij de radeon. mits je in windows zit.. maar het gehele BIOS gebeuren zit voor windows en dus al die leuke extra functies zijn dan helaas niet beschikbaar.

Maar ik vind het wel vreemd dat beide signalen overgaan naar 50Hz.. dan heb ik liever geen BIOS beeld bij de TV-out.

Ryzen 9 5900X @ 5.1Ghz | MPG B550 GAMING CARBON | 96GB DDR4-3200 | RTX 4070TI | 2TB + 1TB m.2 SSD | 3x 1TB HDD | 1x 2TB SATA SSD | 32" G3223Q (4K/144Hz)

Verwijderd

De TVout kun je inschakelen/uitschakelen @ boottime door een bios op je videokaart te zetten met ingeschakelde/uitgeschakelde TVout en ingesteld op PAL. Hiervoor kun je oa. Rabit gebruiken: Ati Radeon Bios Tuner (RaBiT)

Afbeeldingslocatie: http://www.tweakers.net/ext/f/35733/full.gif
Zover ik weet is die resolutie 720x384
De resolutie van de bios is 640x480x8 @ 60Hz. Als je beeld met de bios en met plain DOS er vernaggelt uitziet is het kwestie van een verkeerd ingestelde monitor, verkeerde kabel, verkeerde uitgang of defecte monitor.
Uitzondering hierop zijn de DVI/DFP en andere flatpanels die nogal wat bootproblemen hebben (gehad) en waarbij naar de native resolutie wordt geschaald.

[ Voor 13% gewijzigd door Verwijderd op 19-03-2005 04:29 . Reden: direkte link + plaatje erbij ]

• Countess
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 19-07 01:41
Maar ik vind het wel vreemd dat beide signalen overgaan naar 50Hz.. dan heb ik liever geen BIOS beeld bij de TV-out.
maar nu kan je ook je bios is als je alleen je tv hebt. ok niet voor iedereen echt van belang maar ik vind het wel eens handig.

daarbij, maakt het echt uit? ik bedoel de bios is nog goed leesbaar , even als dos en memtest. ik kan er dus echt niet mee zitten dat het wat platter is.

euss: "probleem" is al achterhaalt, en het komt omdat TV-out aan staat. tv kabel eruit en het "probleem" is weg

mijn spelling is niet best, maar wel beter als je haar. ga jij je ook verbeelden dat mensen rare dingen over je spelling gaan zeggen als hun haar er niet uit ziet? andrelon helpt!

• nIghtorius

nIghtorius

Poef!

Countess schreef op vrijdag 18 maart 2005 @ 11:19:
[...]

maar nu kan je ook je bios is als je alleen je tv hebt. ok niet voor iedereen echt van belang maar ik vind het wel eens handig.

daarbij, maakt het echt uit? ik bedoel de bios is nog goed leesbaar , even als dos en memtest. ik kan er dus echt niet mee zitten dat het wat platter is.

euss: "probleem" is al achterhaalt, en het komt omdat TV-out aan staat. tv kabel eruit en het "probleem" is weg
nee.. het probleem is bekend.. euss geeft alleen een tip hoe je die TV-out uit kunt schakelen in de BIOS zodat z'n beeld er weer gewoon uit ziet ipv squeashy beeld. :P

Pagina: 1