[Mandrake 10.1] User lid maken van de groep "root"

Pagina: 1
Acties:

• Hmail
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 31-01 14:13

Hmail

Doet ook maar wat.

Topicstarter
Ik kom er maar niet uit, ik wil een user maken die het commando mount kan gebruiken, en directory's aanmaken in / (dus bv /backup en /scripts). Nu moet die user dus lid worden van de groep root, of de groep wheel (dat schijnt hetzelfde te zijn.) Volgens alle sites die ik tot nu toe tegen ben gekomen moet ik dan het commando useradd gebruiker -g root (of useradd gebruiker -g wheel) uitvoeren. Dat gaat prima, zonder foutmeldingen, maar als ik dan iets wil mounten krijg ik de melding: Mount: alleen root kan dit doen. Ook de map aanmaken in / kan niet, permission denied.
Maar het moet toch kunnen? Root kan alles, je kunt toch die gebruiker "kopieren"?

It might sound as if I have no clue what I'm doing, but I actually have a vague idea.

• LauPro
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 09:32

LauPro

Prof Mierenneuke®

Kijk eens naar /etc/group. Daar staat ergens root wara je dan vervolgens de user(name) in kwestie kan toevoegen.

Inkoopacties - HENK terug! - Megabit
It is a war here, so be a general!

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 22:46
Alleen de (user) root kan dat doen, niet de groep root.

Als je als gewone gebruiker iets wilt kunnen mounten, kun je overigens gewoon in /etc/fstab de 'user' optie aangeven bij die partitie/device.

• Hmail
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 31-01 14:13

Hmail

Doet ook maar wat.

Topicstarter
Wilke schreef op donderdag 17 maart 2005 @ 16:13:
Alleen de (user) root kan dat doen, niet de groep root.

Als je als gewone gebruiker iets wilt kunnen mounten, kun je overigens gewoon in /etc/fstab de 'user' optie aangeven bij die partitie/device.
Nee, ik zag het, ik voegde de gebruiker "backup" toe achter "root:x:0:" in /etc/group, maar dat had geen zichtbaar effect.
Wilke: Als ik jou goed begrijp is het gewoon helemaal niet mogelijk om een user anders dan root iets te laten toevoegen aan / ?

Edit: Ik ben eruit \o/
Iemand die bij me langskwam vertelde me over webmin, daar heb ik eenvoudig de gebruiker usernummer 0 gegeven, en ziedaar... ik kan alles wat ik wil :)
Bedankt voor de hulp en voor het meedenken, ik kan weer verder ;)

[ Voor 21% gewijzigd door Hmail op 17-03-2005 16:57 ]

It might sound as if I have no clue what I'm doing, but I actually have a vague idea.

• smokalot
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 15-01 22:00

smokalot

titel onder

Chip! schreef op donderdag 17 maart 2005 @ 16:25:
[...]
[knip]
Iemand die bij me langskwam vertelde me over webmin, daar heb ik eenvoudig de gebruiker usernummer 0 gegeven, en ziedaar... ik kan alles wat ik wil :)
je kunt meer dan je wilt!

UID 0 is dus hetzelfde als als root werken, en dat wil jij niet.

je moet ns naar sudo kijken, daar kun je mee bereiken wat jij wilt.

It sounds like it could be either bad hardware or software