Toon posts:

SATA1 Raid-0 klonen naar SATA2 Raid-0?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb op dit moment 2 Hitachi SATA1 80 GB HD's in RAID0 config.
Binnenkort wil ik echter 2 nieuwe Hitachi SATA2 80 GB HD's kopen en deze ook in RAID0 configureren. Mijn huidige HD's wil ik dan verkopen.

Mijn vraag: is dit mogelijk om mijn beide SATA1 hd's te klonen naar SATA2 hd's in RAID0 zonder het OS opnieuw te installeren en zo ja, op welke manier?

Verwijderd

Je moederbord heeft 8 S-ATA poorten op 2 controllers. Als je ze beiden op nVRAID in RAID0 zet, kun je dmv. ghost, zoals je normaal met een partitie doet, gewoon gaan clonen.

Verwijderd

Norton Ghost of Acronis True Image.

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Inderdaad, zolang je disken aan dezelfde controller hangt, hoef je niet vooraf de benodigde drivers te installeren. Gewoon ghosten/xxcopyen/clonen/imagen/etc en klaar is Mausje :)

Verwijderd

Als je op dezelfde configuratie blijft (alleen grotere harddisk) lijkt me dit ook wel mogelijk ja dmv bv Ghost.
En hoe zit het dan als je van een SATA naar RAID 0+1 wil ?
Moet je dan opnieuw installeren als je op hetzelfde systeem/moederbord blijft met dezelfde harddisk (je zet er alleen 1 dezelfde bij).
Zit ik dan weer aan te denken.

Verwijderd

Dat maakt niet uit. Windows "ziet" niet wat voor een soort RAID-array het is. Windows "ziet" een schijf van 160GB. Met daarop partities.

• BalusC
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Verwijderd schreef op vrijdag 18 maart 2005 @ 09:22:
Als je op dezelfde configuratie blijft (alleen grotere harddisk) lijkt me dit ook wel mogelijk ja dmv bv Ghost.
En hoe zit het dan als je van een SATA naar RAID 0+1 wil ?
Moet je dan opnieuw installeren als je op hetzelfde systeem/moederbord blijft met dezelfde harddisk (je zet er alleen 1 dezelfde bij).
Zit ik dan weer aan te denken.
2 harddisks in RAID01 :? Bedoel je niet gewoon RAID0?
En je wil van 1 harddisk naar 2 harddisks in RAID0?

Het RAID gebeuren en het uitbreiden van een schijf danwel array staat gewoon in de RAID FAQ uitgelegd :)

[ Voor 56% gewijzigd door BalusC op 18-03-2005 09:26 ]

Verwijderd

Ja het raid topic heb ik doorgelezen. Ik bedoel naar raid 01 of 10 , dus mirror en stripe.
Dus eigenlijk van 1 Hitachi SATA 250G schijfje op de sata controller overgaan op de promise raid controller (Asus8VDeluxe) en dan met 2 Hitachi schijven van 250G.
Leuk voor in mediacenter , heb je toch een vrij betrouwbaar systeempje. :P
Asus8VDeluxe/AMD3200/250GB Raid10/1GB intern/DVDRW/DVDR
Ik kom hier op omdat ik net eindelijk mediacenter goed heb draaien en dat wou ik zo houden en zag ik dit topic en vroeg me af of deze "upgrade" naar raid 10 eigenlijk gaat zonder opnieuw te installeren.

• BalusC
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Voor RAID10/01 heb je minimaal 4 schijven nodig, dus met 3 disken ga je het niet redden :P Praktisch alle controllers kunnen van 1 disk naar RAID1 met behoud van data. Ik heb geen idee of dat ook voor RAID10/01 geldt. Vast wel bij de duurdere controllers (Areca controllers kunnen álles). Moet je maar even in de (online) handleiding kijken :)

Beter is om gewoon een image te maken van de huidige schijf en deze later op de RAID10/01 array te terugzetten :Y)

[ Voor 15% gewijzigd door BalusC op 18-03-2005 10:07 ]

Verwijderd

Ja klopt, ik had even over de 4 schijven heen gekeken. Vind ik beetje overdreven om er 4 schijven van 250G in te duwen.
Maar kan dus wel gaan voor raid1 ?
Gaat hij dan wel booten en werken van de SATA schijf die er nu in zit ?
Dus dat ik hem van de SATA controller afhaal en dan samen met een nieuwe als raid1 op de promise raid controller zet.

• SysRq
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 06-03 17:30
@woodywood: RAID10/01 zal niet gaan: zie BalusC. Je kunt met drie schijven natuurlijk wel raid5 opstelling zetten, maar dat kan jouw raid-controller weer niet aan. :)

Raid 1 gaat je wel lukken, maar dat is natuurlijk alleen een mirror, wel redudentie, maar geen performancevoordeel. :)

[ Voor 30% gewijzigd door SysRq op 18-03-2005 11:11 ]

-

Verwijderd

Ga ik voor de mirror, snelheid zit wel goed voor 1 gebruiker.

Weer wat geleerd vandaag.

Dank u _/-\o_
Pagina: 1