[Car Audio] Bas wegfilteren

Pagina: 1
Acties:
  • 104 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• pietschie
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 20-02 10:18
Hallo,

Ik heb in m'n autootje voorin 2-weg JBL'tjes liggen welke niet zo veel bas kunnen verdragen als mijn 3-weg's en subs achterin. Iemand enige ervaring met een filtertje maken van weerstandjes/condensatoren (passief dus)? Alvast bedankt voor jullie reacties _/-\o_

Groeten

ps: misschien iemand enige tips bij het inbouwen van free-air subs in de hoedenplank!?

• haggard
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online
Volgens mij hoef je alleen maar een condensatortje te gebruiken.... Alleen weet ik even niet welke waarde en hoe je die berekend.
Een condensator laat immer (bijna)DC niet door en zou dus het LF gedeelte filteren...

Ik kijk wel ff of ik iets kan vinden...

Ah.... google is your friend...
http://www.breem.nl/fldtechniek/pgwissel.htm kijk bij High Pass filter... inderdaad alleen een Condensator dus...
Een condensator vormt een schijnbare weerstand die afneemt met de frequentie. Als je een condensator in serie zet met een luidspreker zal 'ie de lage frequenties tegenhouden. Paralell aan een luidspreker vormt 'ie een kortsluiting voor hog frequenties.

De grootte van een condensator wordt opgegeven in Farad (F), meestal met een voorvoegsel als milli, micro, nano, pico, iedere keer duizend keer kleiner.

Condensatoren komen met uiteenlopende constructies en gebruikte materialen.

Zo zijn er eerstens de electrolytische condensatoren, of elco's. (zowel gebaseerd op aluminium als op tantaal) Deze zijn goed verkrijgbaar en goedkoop, ook bij de wat grotere waardes (tientallen µF) die soms nodig zijn. Het nadeel van elco's is dat ze polair zijn, d.w.z. de spanning mag maar in 1 richting staan. Dit maakt de gewone elco onbruikbaar voor een wisselfilter. Er zijn wel bipolaire elco's te koop, maar deze bestaan uit twee gewone elco's tegen elkaar in in serie.

Alle elco's komen bovendien met een vrij grote tolerantie op de waarde, en die waarde loopt in de loop der jaren nog wel eens terug ook.

Niet gebruiken.

Andere condensator typen worden meestal aangeduid naar het materiaal dat voor de isolatie gebruikt is. Ruwweg onder te verdelen in keramieken en polymeren.

Keramische condensatoren zijn schaars in de waardes die je in wisselfilters doorgaans nodig hebt. Blijven de polymeren.

De bekendste zijn hier polycarbonaat en polyethyleen. De verschillen tussen deze materialen zitten vooral in de mate waarin zo'n condensator ook een serie weerstand heeft.

Dit wordt uitgedrukt in de 'tangens delta', een getal dat aangeeft welk deel van de condensator impedantie eigenlijk weerstand is. Waardes van de tangens delta varieren in het audio frequente gebiedtussen een duizendste en (veel) minder. Bij zeer hoge frequenties (megahertzen) wordt het bij sommiga materialen veel slechter.

In de praktijk van wisselfilters is er eigenlijk nooit een probleem met de tangens delta, maar als je het niet vertrouwt kun je een paar tientjes meer uitgeven voor 'betere' condensatoren.

Een andere optie is het gebruik van paralell geschakelde condensatoren van lagere waarde. Je zet daarmee de serie weerstanden paralell bij de hoogste frequenties.

Voor condensatoren geldt verder dat ze altijd komen met een maximale werkspanning.Voor een wisselfilter is zo'n 60 Volt altijd genoeg. Meer is wel duurder, maar niet beter.

[ Voor 99% gewijzigd door haggard op 17-03-2005 13:52 ]

I'm not paid by performance, So I perform by payment!!! If you pay peanuts... you'll get monkeys!

• TheBorg
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 22-02 11:01

TheBorg

Resistance is futile.

Ik heb er ook alleen een (bipolaire audio) condensator tussen hangen. De capaciteit hangt van je -3dB punt af, dat is aan jou. :)

[ Voor 8% gewijzigd door TheBorg op 17-03-2005 13:54 ]