[Debian] Inhoud mappen vergelijken

Pagina: 1
Acties:
  • 281 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Kaastosti
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 12-02 07:34

Kaastosti

Vrolijkheid alom!

Topicstarter
Stel nu puur hypothetisch dat de pleuris is uitgebroken op een server en dat de backup corrupt is. En stel dan dat je een backup-achtige folder vindt met een andere inhoud dan de live-folder. Hoe kun je de inhouden van die twee dan met elkaar vergelijken?

Met diff kun je bijvoorbeeld de inhoud van twee bestanden vergelijken, maar ik wil nu graag weten wat het verschil aan inhoud (qua bestanden) is tussen dir1 en dir2.

On other news (om het zoeken bijv. makkelijker te maken), hoe noem je een dir over het algemeen? Dir, map, folder... het komt allemaal voor :|

Een vergissing is menselijk, maar om er echt een puinhoop van te maken heb je een computer nodig.

• blaataaps
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Map en folder is naar aanleiding van de benaming in windows en de mappen-metafoor (vandaar het icoontje), de traditionele naam op unix-systemen is bij mijn weten gewoon "directory".

Als je de inhoud wat bestandsnamen wil vergelijken, kun je toch gewoon de output van ls of iets dergelijks in beide directories gewoon door diff heen halen, of snap ik je vraag helemaal verkeerd?

• Kaastosti

Kaastosti

Vrolijkheid alom!

Topicstarter
Oww op die manier... eerst de output van ls in een file dumpen en vervolgens die files vergelijken. Dat klinkt heeft leuk, als het om 1 folder zou gaan. Het gaat echter om een mapje of 60 waarvoor ik dit moet vergelijken ;)

Okee, dan zou je een uitgebreide ls kunnen doen, maar volgens mij wordt dat echt een zooitje.

Een vergissing is menselijk, maar om er echt een puinhoop van te maken heb je een computer nodig.

• killercow
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 12-02 10:50

killercow

eth0

unison doet wat jij vraagt, en nog vol automatisch ook

openkat.nl al gezien?

• u_nix_we_all
  • Registratie: Augustus 2002
  • Niet online

You don't need a parachute to go skydiving. You need a parachute to go skydiving twice.

• Kaastosti

Kaastosti

Vrolijkheid alom!

Topicstarter
In de beschrijving van unison staat dat het eigenlijk een synchronisation tool is.. vergelijken komt daar niet echt duidelijk naar voren.

Bij xxdiff is dat wel het geval, maar daar staat weer dat het een grafische :? tool is? Ik ga er van uit dat ik dat ook gewoon in command-line kan gebruiken? Ik heb namelijk geen grafische shell.. is allemaal ssh :)

[ Voor 9% gewijzigd door Kaastosti op 17-03-2005 13:25 ]

• u_nix_we_all
  • Registratie: Augustus 2002
  • Niet online
IK heb het wel eens gebuikt met de gui, maar er is ook heel veel info te vinden
over integratie in scripts e.d. maar daar heb ik geen ervaring mee

You don't need a parachute to go skydiving. You need a parachute to go skydiving twice.

• Valium
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 10-02 19:40

Valium

- rustig maar -

Het programma "mc" (Midnight commander) is een text-based programma voor bestandsbeheer. Door zijn 2-voudige opbouw is het ideaal om 2 mappen tegelijk open te hebben.
Als je links de ene map opent, en rechts de ander (wisselen met [TAB] of met muisklik (ja, dat werkt ook over ssh en ook in text-mode). Vervolgens menu openen met F9 en de optie "Dir's vergelijken" (compare directories) kiezen. Dit kun je zelfs op 3 verschillende niveaus doen. Snel, normaal of grondig (100% diff).

mc is sowiezo een praktisch programmaatje voor je text-based bezigheden.

• elTigro
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 12-02 10:42

elTigro

Es un Gringo!

Kaastosti schreef op donderdag 17 maart 2005 @ 13:13:
...
Bij xxdiff is dat wel het geval, maar daar staat weer dat het een grafische :? tool is? Ik ga er van uit dat ik dat ook gewoon in command-line kan gebruiken? Ik heb namelijk geen grafische shell.. is allemaal ssh :)
X-forwarding(desnoods via ssh) en een (gratis) X-server gebruiken?

/edit: ik vind de midnight commander wel fijn werken vanaf de console, maar om het in een terminal te runnen vind ik het niet zo'n heel fijn ding. . . Je kunt precies het zelfde, maar ik vind het er dan alleen zo ranzig lelijk uitzien :X

[ Voor 24% gewijzigd door elTigro op 17-03-2005 15:14 ]

Lazlo's Chinese Relativity Axiom:No matter how great your triumphs or how tragic your defeats --approximately one billion Chinese couldn't care less.

• Sendy
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
En heb je al geprobeerd om twee directories op de diff commandline op te geven? Mijn diff kan dat namelijk gewoon
code:
1
2
sgr@tuner:~$ diff --version
diff (GNU diffutils) 2.8.1

• deepbass909
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 20:31

deepbass909

[☼☼] [:::][:::] [☼☼]

@BK1, dat ligt maar net aan je instellingen. Ik draai alles over een SSH terminal, en MC ziet er net zo 'gelikt' uit als rechtstreeks op de console. Je moet alleen wel zorgen dat je de goede karakterset laad

Waarschuwing, opperprutser aan het werk... en als je een opmerking van mij niet snapt, klik dan hier

• Kaastosti

Kaastosti

Vrolijkheid alom!

Topicstarter
Oww die midnight commander heb ik eerder wat over gehoord, dat schijnt inderdaad best prettig te werken. Die wilde ik sowieso al eens proberen (bedankt voor de herinnering) en als die dat vergelijken ook kan is dat meteen twee vliegen in één klap natuurlijk :)

• deepbass909
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 20:31

deepbass909

[☼☼] [:::][:::] [☼☼]

MC _/-\o_ _/-\o_

Dat is toch wel het eerste wat ik op een linux doos zet zodra ik een prompt heb. (of had je nou alleen een prompt onder DOS???)
Anyhow, super programma, makkelijk om snel dingen te kunnen regelen, soms iets koppig.

Waarschuwing, opperprutser aan het werk... en als je een opmerking van mij niet snapt, klik dan hier

Pagina: 1