Warmte probleem P4/koeler

Pagina: 1
Acties:

• Locoboy
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 03-06-2025
Hey tweakers,
1e post, dus be gentle :P

Eerst even wat algemene info:
MB: Asus P5AD2 Deluxe/925X DDR2
Biosversion 1007 (2005/02/17)
CPU:  P4 550 3.4GHZ 1mb/800 S775 BX
Cooler Boxed standaard.
Pasta: Artic Silver 5
Oc: Niks
RAM:TWIN2X1024-4300C3PRO 2x512
Airflow: voor: 80mm fan --> achter: 120mm fan

Het probleem:
De processor draait idle 65 graden en stress 78 (gemeten in Bios en met software: Asus Probe).
(dit is nog het beste wat ik heb kunnen bereiken, had eerst namelijk een idle van 90graden celsius!)
Als ik mn cooler aandruk, dan scheelt dat ongeveer 2/3 graden. Betekend dit dat hij er niet vast genoeg op zit? Hij zit stevig vast, laat ik dat er even bij vermelden.
Ik heb nu de Artic aangebracht zoals aangeraden word op de site: klein druppie in het midden/kleine draai en vastzetten. Is er een betere manier?
Het standaard koelpasta stripje onder de koeler is (vanzelfsprekend) eraf gehaald met een mesje en met aceton schoon gemaakt.
Moet mijn koeler NOG vaster? (zou niet weten hoe, ik heb er namelijk al aardig wat kracht achter gezet)
Tips zijn welkom

• Corn
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 28-01 14:38

Corn

Raar jongetje

Had iedereen maar zo'n 1st post :)
Voel eens aan je koeler, is die erg warm? Als dat niet zo is, dan word de warmte waarschijnlijk niet optimaal doorgegeven. Ik gebruik zelf altijd een klein stukje papier/karton om de pasta over de hele core uit te smeren, zodat er overal een dun laagje is. Kijk ook eens voor de zekerheid of er niet oude pasta op de heatspreader of op de koeler zelf zit, want dat kan het contactoppervlak verminderen.
edit:
Hmm, beter lezen... dat had je al gedaan :P
Het zou ook nog kunnen dat het temperatuursensortje er ernstig naast zit, dat is regelmatig zo met die dingen. Als je heatsink er goed op gedraaid zit, niet overdreven warm is, en je pc niet crashed tijdens een paar uur stressen dan zou ik me niet al te druk maken denk ik.

[ Voor 29% gewijzigd door Corn op 17-03-2005 12:18 ]

• JumpStart
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

JumpStart

thinking of stardust

Er is een betere manier om Arctic silver aan te brengen ja. Met alleen de koeler wat ronddraaien kom je er inderdaad niet.

Paper/karton echter is een grote No Go om AS mee uit te smeren, omdat daar vezels van los kunnen komen. Het makkelijkste is het om uit de plastic verpakking van je P4 een reepje plastic los te knippen van 4 bij 1 cm, en met de recht afgeknipte kant de AS zo dun mogelijk uit te smeren.

Verder is het ondertussen bekend dat de stock koeler van Intel bij standaard geventileerde cases niet altijd voldoet.

* JumpStart heeft laatst een 3,6 GHz P4 voorzien van Zalman 7700 Cu monster...

Dat ding zat in een Prescott ready kast met duct recht boven de CPU zodat de zalman direct buitenlucht aanzuigt. Resultaat: onder full load ongeveer 60° C.

[edit] Erhh, Corn, bij Pentium 4 CPUs zit de thermometer IN de CPU ingebakken. Je hoeft je dus niet druk te maken over eventuele temperatuur sensoren die geen goed contact maken.

[ Voor 13% gewijzigd door JumpStart op 17-03-2005 12:23 ]

ALL-CAPS WITH NO PUNCTUATION IS SO MUCH TRUER TO THE WAY THOUGHTS HURTLE OUT OF THE HUMAN BRAIN THAN CAREFULLY MANICURED AND PUNCTUATED SENTENCES COULD EVER BE

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

PMG FAQ »» Hoe warm mag mijn CPU worden?

Als je de FAQ daadwerkelijk had doorgenomen (wat echt ook wel de bedoeling is hier op GoT), dan had je wel geweten dat je mbt koeling issues in Die-Hard Overclocking & Cooling terecht kan B) ;)

Processors, Mobo's & Geheugen > Die-Hard Overclocking & Cooling dus.

[ Voor 5% gewijzigd door BalusC op 17-03-2005 12:23 ]

• Corn

Corn

Raar jongetje

JumpStart schreef op donderdag 17 maart 2005 @ 12:20:
[edit] Erhh, Corn, bij Pentium 4 CPUs zit de thermometer IN de CPU ingebakken. Je hoeft je dus niet druk te maken over eventuele temperatuur sensoren die geen goed contact maken.
Met er naast zitten bedoel ik qua temperatuur, niet fysiek :)
Ook ingebouwde temperatuursensoren zijn vaak fout.

• Locoboy
Sorry voor verkeerde sectie :P moet het nog effe doorkrijgen allemaal...

Uitsmeren van AS5 is dus beter dan een drupje? Toen ik uitsmeerde en naar mn bios ging zag ik de volgende temperaturen:
80, 85, 90, 95, 100, 110.. zwart scherm, computer uit.
Maar ik zal het nog wel een keer proberen (met nog minder pasta, en met het plastic van mn p4 doos)

Het feit dat door het aandrukken van van mn koeler de temperatuur ongeveer 3 graden zakt is normaal?

Edit @Corn: de koeler voelt niet SUPER warm aan. ik kan em nog wel vastpakken

[ Voor 9% gewijzigd door Locoboy op 17-03-2005 12:32 ]

• Corn

Corn

Raar jongetje

Je moet ook niet je computer aanhebben tijdens het aanbrengen van de pasta ;)
Het feit dat je temp 3 graden zakt betekent dat je koeler er niet helemaal lekker opzit, en dat hij nog een krikkie extra mag hebben.

• Twynn
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 29-01 07:49
Allereerst welkom op GoT natuurlijk :)
Locoboy schreef op donderdag 17 maart 2005 @ 12:31:
Uitsmeren van AS5 is dus beter dan een drupje? Toen ik uitsmeerde en naar mn bios ging zag ik de volgende temperaturen:
80, 85, 90, 95, 100, 110.. zwart scherm, computer uit.
uitsmeren is inderdaad beter, maar je moet ervoor zorgen dat je niet teveel koelpasta op de proc doet. Dat drupje is dus niet het probleem :)

De koelpasta werkt eigenlijk puur om de contactoppervlakte tussen koeler en processor te vergroten. Door het opvullen van oneffenheden in het materiaal is er meer contact, dus betere warmtegeleiding, dus betere koeling :)

Vergeet verder ook niet dat je het over een vrij warme processor hebt. Een prescott is nou eenmaal een heethoofd, en hoge temperaturen zijn inderdaad vrij normaal.

Overigens heb ik nog nooit problemen gehad door het gebruik van karton en ik heb toch al redelijk wat koelpasta verwerkt :)

• superduper
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 07-02 17:34

superduper

Z3_3.0 Woeiiii

Twynn schreef op donderdag 17 maart 2005 @ 12:37:

[...]

Vergeet verder ook niet dat je het over een vrij warme processor hebt. Een prescott is nou eenmaal een heethoofd, en hoge temperaturen zijn inderdaad vrij normaal.

Overigens heb ik nog nooit problemen gehad door het gebruik van karton en ik heb toch al redelijk wat koelpasta verwerkt :)
Toch vind ik dit geen normale temps voor een Intel. Met standaard kast (zonder prescoot duct) en koeler/paste zit ik rond de 45 idle. Ik denk dat bij de TS echt de koeler er niet goed op zit.

Probeer hem eens los te halen, schoon te maken; dan een nieuw dun laagje AS op de CPU, de koeler er rustig op neerzetten en dan kruislinks vast te drukken. Dit voorkomt dat je hem scheef trekt en de ene kant niet meer goed kan aandrukken.

[ Voor 52% gewijzigd door superduper op 17-03-2005 13:25 ]

• Demon_Eyez
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 24-11-2025
Precies wat superduper zegt, iedereen heeft het over uitsmeren van de pasta prut. Maar hij geeft ook aan dat als hij de proc aandrukt, de temperatuur 2 a 3 graden daalt. Lijkt me dat er iets niet helemaal jofel zit met het bevestigingsmechansime van de combo koeler/mobo. Dan zit er toch speling in lijkt me. Wat betreft de normale idle temperatuur. Het is een Prescot, maar zijn die nieuwe Intel koelblokken niet van hele goede kwaliteit, volgens diverse reviews?

i7-3770K @ 4800 MHz | 2x4096 G.Skill F3-2400C10D-8GTX @ 2400 MHz | Gigabyte Z77X-UD5H-WB WIFI | Asus HD7950 DCU2 met Swiftech Komodo Ful Cover

• AJK
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 07-02 19:44

AJK

...

als je echt lagere temps wilt kun je er altijd nog een zalman monster met een 120mm fan op schroeven of desnoods water koeling ( met een 3x 120 mm fan radiator >:) )

maar dat is waarschijnlijk niet de bedoeling gaan de temperaturen niet om laag als je je kast open zet zo ja dan is er niet genoeg airflow in je kast
ik zou in ieder geval proberen de de koeler met zoveel mogelijk kracht ( rustig over alle schroefjes op bouwen )

• Locoboy
Allereerst iedereen thanx voor de reply's

Ik heb het systeem nu op: idle:40 graden, stress: 55 graden gekregen.

Dingen zoals pasta uitsmeren en koeler nog vaster zetten heb ik geprobeerd... maar ik zal even zeggen wat bij mij het beste heeft geholpen:

- CPU en koeler eerst natuurlijk weer goed schoongemaakt met aceton.
- Ik had nog een 120 mm casefan liggen. Dus ik heb de standaard 120mm koeler die in mijn Chembro SpiderII kast zat eruit gehaald, en deze andere 120mm koeler erin gezet.
- De koelpasta heb ik aangebracht door hele kleine druppeltjes op de processor te doen (met kleine druppeltjes bedoel ik ong. 12 gelijk verspreidde KLEINE druppeltjes). Ik was ten einde raad, dus probeerde het maar eens op deze manier.
- Het koelblok heb ik ff laten voelen wat ECHTE warme is :P door er een fohn op te zetten (had ik hier ergens gelezen) Burn Baby Burn
- Koelblok kruislinks GOED aangedrukt. Mn duimen doen er nog pijn van. (let op dat je niet je bord in stukjes breekt :P)
En nu draait alles een stuk beter...

Dus problem solved, topic kan worden gesloten en als referentie worden gebruikt.
Pagina: 1