10 gr. hogere temp. proc. op nieuw mobo

Pagina: 1
Acties:

• gevo
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 13-07 01:36
Ik heb een Gigabyte GA-7N400 Pro2 (rev 2) moederbord in mijn systeem gezet ipv mijn oudere Soyo K7V Dragon plus. Wat ik nu zie is dat mijn processor ruim 10 graden warmer wordt dan op mijn vorige board. Wanneer hij idle is staat hij al op 50 gr. C en bij meer belasting staat hij al snel op 60 gr C. Dit is als de kast open staat. Bij een gesloten kast gaat hij zelfs in idle al naar de 60 gr C.

Koellichaam is goed bevestigd met koelpasta er tussen. Alle fans draaien goed. VCore spanning staat op 1.77V wat voor mijn Athlon XP 1700+ (Palomino core) goed moet zijn (volgens site van AMD). Alle frequeties staan zoals ze horen te staan.

Heeft iemand een idee wat ik hieraan kan doen, of dat ik hiermee gewoon door kan werken zonder versnelde veroudering van mijn Processor?

De CPU staat bij Gigabyte bij de ondersteunde processoren, en bij AMD staat dit bord bij de aanbevolen moederborden. Het zou dus allemaal zo moeten werken.

CPU: Athlon XP 1700+
mobo: Gigabyte GA-7N400 Pro2 (rev 2)
mem: 2x 256 Mb Hynix DDR PC2100
kast: Aopen
koelfan CPU: geschikt tot XP2000+

elke hulp wordt gewaardeerd

Gerrit

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Er kunnen uitleesafwijkingen zijn tussen mobo's. Dat ligt aan de merk/type temperatuursensor en hoe/waar deze is bevestigd. Zolang je vingers niet worden gebrandmerkt door de vinnen van de heatsink, dan is er niks aan het handje. Zie ook PMG FAQ »» Hoe warm mag mijn CPU worden? :)

• Nemesizz
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 15:36

Nemesizz

Untouchable

Verschil in temperatuur kan groot zijn bij verschillende moederborden.

Het ligt er maar net aan waar ze de sensor hebben, en hoe de temp word berekend.

Bij mij ging de temp ook ongeveer 10-15 graden omhoog toen ik van asus naar abit verwisselde.

• kluyze
  • Registratie: Augustus 2004
  • Niet online
Misschien ligt het aan de bios van het nieuwe (of oude) moederbord dat hij de waarden verkeerd uitleest. Probeer eens een bios update.

• Emos
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 20-07 13:39
Wat je kan doen is nogmaals die CPU er afhalen en nogmaals de pasta er op doen. Denk er aan dat de ene pasta de andere niet is en dat het er niet te dik op moet zitten.

Mijn systeempje had enige tijd geleden ook last van een heethoofd en uiteindelijk uitvallers. Ik heb toen andere pasta genomen en een casefannetje gekocht. Deze blaast de lucht uit de kast. Dit scheelt echt enorm. Mijn P4 3,5 Ghz komt nu nooit meer boven de 60 graden. De airflow in het systeem is dus heel belangrijk.

Emos

• gevo
De fan had ik er al een keer afgehaald om er zeker van te zijn dat hij op de goede plaats zat (rakendaan de processor en niet steunend op de randen er omheen). Ik zag een keurig dun laagje op de processor zitten met er rondomheen de weggedrukte pasta die teveel was. Zag er goed uit. Voor de zekerheid heb ik bij het terugzetten wel weer een klein beetje terug op de processor gesmeerd zodat hij niet alsnog te weinig zou hebben.

De extra casefans heb ik ook al. Er zit er een aan de voorkant lucht aan te zuigen. Een fan bij de voeding (uiteraard) en een extra fan bovenin de achterkant van de case die de hete lucht er uit blaast.

Volgens de site van AMD mag de "Die" 90 graden worden, maar dat is natuurlijk binnenin, en daar zit die sensor zeker niet. Het zou erg geruststellend zijn als iemand met een Gigabyte bord dezelfde temperatuur zou zien bij een vergelijkbare processor (op voorwaarde dat die dan ook geen problemen heeft ;)

Bios had ik al naar de laatste versie geflasht.

Misschien is het ook wel gewoon goed, ik wordt er alleen een beetje onzeker van. In de Bios kun je aangeven of je een waarschuwing bij 60, 70, 80 of 90 graden wil. Dat zegt dus ook al niet zo veel.

Bedankt alvast voor jullie antwoorden.

Verwijderd

Je kan altijd proberen om de Vcore wat omlaag te schroeven, zolang het stabiel blijft. Scheelt wel aardig in temperatuur.

• gevo
Helaas bestaat er in de bios wel de mogelijkheid de vcore te verhogen, maar niet om die te verlagen.

Vcore staat nu op 1.78V wat behoorlijk goed lijkt op wat AMD opgeeft (nl. 1.75V)

• SkoolieDie
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Ik had dus precies hetzelfde met mijn nforce2 bordje. Koeling en afvoer zijn top daar lag het niet aan.

Om helemaal zeker te zijn leg je je vingers tegen het koelblok tijdens een koude start (pas op de propellor :p ) en draai je even een stress test.
Als het blok snel heet wordt dan is de warmteoverdracht ok dus zit je blok er goed op en als de hitte echt onprettig wordt dan weet je ook gelijk zeker dat dat ie echt ver over de 50 graden schiet en dat de metingen kloppen.

Bij mij lag het uiteindelijk aan de manier waarop ik de stroomkabels door de kast had geleid ... (bizar inductie effekt oid ?!? )

[ Voor 3% gewijzigd door SkoolieDie op 21-03-2005 00:39 ]

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

En heb je ook aan de heatsink gevoeld? Zie ook mijn eerste reactie plus de linkjes :)

Verwijderd

Ik heb ook een Gigabyte GA-7N400 Pro2 (rev 2) en die doet precies hetzelfde (10 graden te veel).

Ik heb er een +2600 in zitten en toen ik hem net had vond ik de temperaturen ook veel te hoog.
Ik heb toen eerst de orginele koeler gelapt (gepolijst) monniken werk maar ik ging gelijk 10 graden omlaag.

Ik heb hem nu op 2184Mhz draaien en onder full load (Folding@Home), speedfan zegt 60/61 graden voor de cpu, 39 voor het moederboard.
Mijn kast is open en de kamertemeratuur is 20/21 graden en als ik aan de onderkant van de koeler voel is hij warm (kan er mijn vingers gewoon ophouden).

Je kan eventueel in je bios, onder "PC Health Status" de cpu warning temperature instellen.
Mocht hij dan echt te heet worden dan gaat de computer gewoon uit.

Misschien dat je hier ook wat aan hebt: http://forums.pcper.com/s...ad.php?s=&threadid=266766

[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 21-03-2005 23:27 ]

Pagina: 1