[XP] Eerste login op 2003-domein duurt erg lang*

Pagina: 1
Acties:
  • 118 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• csteelooper
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 13-09-2025
Hoi, ik heb met de pc op mijn werk eenredelijk vaag probleem. Als ik de PC koud opstart en me vervolgens aanmeld bij het Windows2003-domein, gebeurt er zo'n 30-60sec. niets als 'uw persoonlijke instellingen worden toegepast' verschijnt. Vervolgens start de pc gewoon door. Een blik in Event viewer geeft me de info dat er geen domeincontroller is gevonden voor het domein. Netwerk access lukt verder dan wel, behalve dingen als het openen van "Active Directory Users And Computers", dat ook mislukt met de melding dat de domeincontroller niet bestaat/bereikbaar is. Ansich natuurlijk logisch. Nu komt het rare:
Als ik me afmeld middels een normale logoff, en me dan weer aanmeld, heb ik precies de hierboven beschreven problemen. Doe ik echter een restart, en meld ik me vervolgens aan, dan is er van een time-out bij 'uw persoonlijke instellingen worden toegepast' geen sprake en lukt ook het hele netwerkbeheer (incl. de Active Directory tools) perfect. Wat is hier het probleem? En beter nog: hoe is het op te lossen?

Even wat extra info: het draait om een PC met de volgende specs:
  • Merk: Dell
  • Type: Optiplex 170L
  • Processor: Intel Pentium 4 @ 2,7Ghz
  • Memory: 512MB
  • NIC: Intel PRO100/VE
  • Video-kaart: Onboard Intel 82865G Graphics Controller (Intel Extreme Graphics 2)
De PC draait Windows XP Professional met SP2 (oorspronkelijk SP1; ivm een intern gebruikt programma bijgewerk naaar SP2). Windows Firewall staat uit. Verder draait Norton Internet Security, maar ook daar staat de firewall uit omdat we op de server al een firewall hebben draaien. Deze firewall staat alle interne netwerkverkeer toe, dat wil zeggen: al het verkeer dat intern wordt gegenereerd en intern blijft. Vóór de upgrade naar SP2 was het probleem er niet, maar ik heb de drivers die ik heb gebruikt bij de installatie niet hoeven te vervangen, op de videokaart na (Dell gaf een update-melding).

Ik heb al heel veel gezocht via google, maar kon daar alleen dingen vinden over een soortgelijk probleem maar dan tijdens het laden en niet tijdens het toepassen van de instellingen. Bovendien had men het daar steeds over een zich consequent herhalend probleem, en niet over een probleem dat na een warme herstart is opgelost. Iedereen die hier wat voor weet mag zich melden; elke hulp wordt zeer gewaardeerd.

Alvast bedankt allemaal!

• StevenK
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 07-04 21:22
En dan volgt de standaardvraag: hoe staan je ip instellingen op je client ?

Was advocaat maar vindt het juridische nog steeds leuk. Doet tegenwoordig iets in de metaal.

Verwijderd

Ik vraag me af, waarom er op de client NIS staat en niet gewoon enkel een antivirus programma.
Ik heb al veel vaker meegemaakt, dat de firewall van Norton geen connecties toestaat als niet alles van NIS geladen is. Denk hierbij aan ccapp, die nogal eens problemen geeft en lijkt te hangen.
Na een (warm) reboot is dan alles wél oke en laat NIS alles gewoon door.

Gooi NIS er eens af en test of je dan dezelfde problemen hebt?
Ook livereg enzo uninstallen dan.

• sanfranjake
  • Registratie: April 2003
  • Niet online

sanfranjake

Computers can do that?

(overleden)
Ik haal even de overbodige hoofdletters uit de titel :)

Mijn spoorwegfotografie
Somda - Voor en door treinenspotters

• csteelooper
@StevenK
Gewoon de standaard-instellingen. Adressen via DHCP verkregen, standaardinstelling voor NetBIOS over TCP/IP, etc. Zoals al gezegd: de firewall(s) zijn uitgeschakeld... De QoS Pakketplanner is ingeschakeld op aanraden van de automatiseerder; de instellingen zijn verder identiek aan andere machines (allen WinXP SP2).

@Compeutje
NIS was hierbij geleverd... Maar wat dan nog zo wazig is: waarom a) had ik er vóór SP2 géén last van en nu wel en b) treedt het probleem alleen op bij de éérste koude start van de dag, niet als de PC warm herstart wordt, zij het via [ALT+F4]>>>Restart of via shutdown en dan een nieuwe cold start... Lijkt me niet dat dit iets met NIS te maken kan hebben, of wel soms...

Wat ik wel heb gemerkt is dat als de CP in standby is geweest, ik dezelfde problemen krijg. Dan is blijkbaar de netwerkkaart uitgeschakeld geweest door Windows en dat geeft dan dus weer dezelfde sh**t. Ik heb al tegen Windows gezegd dat m'n netwerkkaart niet moet worden uitgeschakeld (In apparaatbeheer -> Netwerkaart --> eigbenschappen --> Energiebeheer --> 'de computer mag dit apparaat uitschakelen om energie te besparen' uit), maar dan nog gebeurt het af en toe; ik denk dat hier de enige remedie is om energiebeheer helemaal uit te schakelen.
Maar misschien ligt hier ook het koude-start-probleem: zou het kunnen dat de netwerkkaart te laat gestart wordt ofzow? :? En zo ja: hoe kan ik die startup versnellen? Er is voor drivers niet zoiets als een prioriteit of opstartvolgorde, of wel?
Maarja, de instellingen zij automatisch voorzover mogelijk en voor de rest zo standaard als ik weet niet wat. Heb je misschien nog andere tips?

• csteelooper
sanfranjake schreef op donderdag 17 maart 2005 @ 11:24:
Ik haal even de overbodige hoofdletters uit de titel :)
ok... is er voor titels een andere manier van accentueren dan; ik wilde de nadruk leggen op het feit dat het alleen de éérste logon was, dus direct na een cold start...

• leon1e
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 17:31
Hoe staat het met je dns, doe eens start > uitvoeren > "cmd" > "nslookup" > "naam van de server".

Verwijderd

staan er nog errors in je event logs? Services die niet tijdig opstarten bijvoorbeeld?

• mutsje
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 24-03 15:48

mutsje

Certified Prutser

Domain Controller not found houd in dat je DNS niet goed staat. Dit kan of op de server of in je DHCP instellingen zijn die je uitdeelt.

• csteelooper
leon1e schreef op donderdag 17 maart 2005 @ 12:18:
Hoe staat het met je dns, doe eens start > uitvoeren > "cmd" > "nslookup" > "naam van de server".
Daar rolt gewoon de naam voor me domein uit, zoals dat hoort. Om de een of andere reden vindt-ie wel dat de default server niet [BEDRIJFSSERVERNAAM] is, maar 'Speedtouch.lan', onze router. Dit heeft echter altijd zo gestaan; ook vóórdat ik dit probleem kreeg. En in de DHCP-scope staat toch écht dat [BEDRIJFSSERVERNAAM] de éérste DNS Server is. Nouja, ik kan iig gewoon records opvragen enzow... Mijn host heeft ook keurig netjes een A-record gekregen op de server.
Verwijderd schreef op donderdag 17 maart 2005 @ 12:21:
staan er nog errors in je event logs? Services die niet tijdig opstarten bijvoorbeeld?
De enige fout die er in komt op het moment dat het probleem zich voordoet is:
quote: EventLog
Type gebeurtenis: Fout
Bron van gebeurtenis: NETLOGON
Categorie van gebeurtenis: Geen
Gebeurtenis-ID: 5719
Datum: 17-3-2005
Tijd: 10:25:08
Gebruiker: n.v.t.
Computer: MADI751
Beschrijving:
Er is geen domeincontroller beschikbaar voor domein [DOMEIN] met als reden:
Er zijn momenteel geen aanmeldingsservers beschikbaar om de aanmeldingsaanvraag te verwerken. .
Zorg ervoor dat de computer op het netwerk is aangesloten en probeer het opnieuw. Neem contact met de domeinbeheerder op als het probleem blijft bestaan.

Zie Help en ondersteuning op http://go.microsoft.com/fwlink/events.asp voor meer informatie.
Gegevens:
0000: 5e 00 00 c0 ^..À
de domeinnaam is verborgen
Das een vrij normale foutmelding voor een domeingerelateerd loginprobleem, ware het niet dat het dan zo zou moeten zijn dat het probleem zich ALTIJD voordoet, en niet alleen bij de eerste cold-start, zoals dat bij mij het geval is.
mutsje schreef op donderdag 17 maart 2005 @ 12:52:
Domain Controller not found houd in dat je DNS niet goed staat. Dit kan of op de server of in je DHCP instellingen zijn die je uitdeelt.
Zoals al meerdere keren gezegd: deze oplossingen zouden het misschien zijn als het probleem zich altijd voordoet, in plaats van alleen net na een cold start. M'n DHCP-instellingen staan als volgt (alles is via DHCP)
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
Windows IP-configuratie

Host-naam  . . . . . . . . . . . .: MADI751
        Primair DNS-achtervoegsel. . . . .: STGMADI.local
        Knooppunttype . . . . . . . . . . : hybride
        IP-routering ingeschakeld. . . . .: nee
        WINS-proxy ingeschakeld . . . . . : nee
        DNS-achtervoegselzoeklijst. . . . : [DOMEINNAAM]

Ethernet-adapter LAN-verbinding:

Verbindingsspec. DNS-achtervoegsel:
        Beschrijving . . . . . . . . . . .:
          Intel(R) PRO/100 VE Network Connection
        Fysiek adres. . . . . . . . . . . : 00-0C-F1-E4-25-B4
        DHCP ingeshakeld. . . . . . . . . : ja
        Autom. configuratie ingeschakeld. : ja
        IP-adres. . . . . . . . . . . . . : 10.0.0.162
        Subnetmasker. . . . . . . . . . . : 255.255.255.0
        Standaardgateway. . . . . . . . . : 10.0.0.138
        DHCP-server . . . . . . . . . . . : 10.0.0.2
        DNS-servers . . . . . . . . . . . : 10.0.0.2
                                            10.0.0.138
        Primaire WINS-server. . . . . . . : 10.0.0.2
        Lease verkregen . . . . . . . . . : donderdag 17 maart 2005 14:51:24
        Lease verlopen . . . . . . . . .  : vrijdag 25 maart 2005 14:51:24

Ik ben er net wel achter gekomen dat er blijkbaar conflicterende instellingen kunnen zijn voor de Windows Firewall. Want als ik met de rechtermuisknop op de netwerk-monitortjes in de taakbalk klik en kies voor 'Instellingen Windows-firewall wijzigen', dan staat ie uit (altijd al, aan gaf problemen), maar als ik naar de eigenschappen voor LAN-verbinding ging en dan naar tabblad geavanceerd en dan in het kader 'Windows Firewall' [Deze computer en dit netwerk beveiligen door de toegang vanaf het internet te beperken] op de knop 'Instellingen' druk, staat ie aan :? (nu maar uit gezet, er draait een firewall op de server). Zou dit de oplossing zijn?? En wist iemand anders dat dit mogelijk was? De windows firewall die op meerdere plaatsen meerdere instellingen kan hebben? ik niet in ieder geval :?

• leon1e
Daar rolt gewoon de naam voor me domein uit, zoals dat hoort. Om de een of andere reden vindt-ie wel dat de default server niet [BEDRIJFSSERVERNAAM] is, maar 'Speedtouch.lan', onze router.
10.0.0.138
Ring a bell? Wat doet de client denk je als hij geen primary dns server kan vinden? Juist dan gaat hij op zoek bij z'n buurman.

"Nouja, ik kan iig gewoon records opvragen enzow" > wees eens iets duidelijker. Wat krijg je bv. terug als je in nslookup het domain opvraagt? En wat krijg je terug als je de naam van de server opvraagt? En waarom heb je eigenlijk 10.0.0.138 meegegeven aan je clients als tweede dns, zie ook de howto hoe dit mooier kan ;).

• lier
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 18:44

lier

MikroTik nerd

Inderdaad alleen je server als DNS server laten werken.
Ook geen DNS servers van je provider doorgeven aan de clients !

(ik ga ervan uit dat je DNS service goed ingesteld is ?)

Eerst het probleem, dan de oplossing

• csteelooper
leon1e schreef op donderdag 17 maart 2005 @ 15:25:
[...]

[...]

Ring a bell? Wat doet de client denk je als hij geen primary dns server kan vinden? Juist dan gaat hij op zoek bij z'n buurman.

"Nouja, ik kan iig gewoon records opvragen enzow" > wees eens iets duidelijker. Wat krijg je bv. terug als je in nslookup het domain opvraagt? En wat krijg je terug als je de naam van de server opvraagt? En waarom heb je eigenlijk 10.0.0.138 meegegeven aan je clients als tweede dns, zie ook de howto hoe dit mooier kan ;).
Nouja ik krijg gewoon de info terug die ik terug moet krijgen: het domein wordt gevonden op 10.0.0.2. Maar het wezelijke probleem is niet zozeer dát het gebeurt, maar dat het alleen bij de ALLEREERSTE coldstart op een dag gebeurt. Vandaag heb ik eens geprobeerd hoe het zou werken als ik vó'r de eerste logon al eens herstart. Dan werkt het goed.
Maar ik ben een tijdje geleden ook erachter gekomen dat áls het probleem zich voordoet, mijn DHCP lease ook van 10.0.0.138 af komt. En die kan niet met authorisatie over weg (das doodgewoon zo'n speedtouch kreng). Maar Hóe kan het, dat dit probleem zich ALLEEN bij mijn client (geen één van de andere clients heeft het probleem) en ALLEEN bij de éérste cold-start op de dag voordoet? Mijn lease staat ook gewoon bij 10.0.0.2 in de Address Leases, daar blijft-ie ook keurig staan tenzij ik 'm er zelf uit pleur, en hij heeft een maximale duur van 5 dagen. Is het misschien eens een idee om die DHCP-server van de speedtouch uit te sodemieteren? Ik durfde dat tot op heden niet te doen, omdat iemand me had verteld dat dat voor problemen met de internetverbinding zou kunnen zorgen. En dáár zijn we voor 99.99% van afhankelijk. Hoe nu dus verder?

Verwijderd

DHCP van de speedtouch uitzetten.
Zorgen dat de DNS op de server [10.0.0.2] goed draait met een forward naar [10.0.0.138].
Secundairy DNS [10.0.0.138] verwijderen uit je DHCP-scope.

succes.

• sanfranjake
  • Registratie: April 2003
  • Niet online

sanfranjake

Computers can do that?

(overleden)
Policy op je server kan je geloof ik in stellen om te forceren dat er op het netwerk moet worden gewacht voordat er ingelogd kan worden. En de sec. dns op router verwijderen :)

Mijn spoorwegfotografie
Somda - Voor en door treinenspotters

• bernurd
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 21-12-2025

bernurd

Hou het makkelijk...

Je zegt dat het alleen bij een cold start is. Maar als je nu als een andere gebruiker inlogd? Is het dan hetzelfde, of gaat het dan wel gewoon snel. Ik bedoel na een inlog even uitloggen en dan een andere gebruiker proberen?

Ik heb geen bijzondere talenten. Ik ben alleen erg nieuwsgierig.

• csteelooper
bernurd schreef op donderdag 24 maart 2005 @ 15:35:
Je zegt dat het alleen bij een cold start is. Maar als je nu als een andere gebruiker inlogd? Is het dan hetzelfde, of gaat het dan wel gewoon snel. Ik bedoel na een inlog even uitloggen en dan een andere gebruiker proberen?
Nope... Maakt geen enkel verschil, dus met mijn profiel is niks mis. Sterker nog: als ik op een andere machine met mijn account inlog is alles ok. En ik heb ook gemerkt dat als ik mijn machine direct na de cold start opnieuw opstart, het wel goed gaat. Ik heb ontdekt dat de DHCP-server in de router te snel reageert en ik daardoor een lease van de router krijg. Maar als ik een keer opnieuw opstart krijg ik wél gewoon een lease van de server en daardoor kan ik wel normaal inloggen. Hetzelfde probleem treedt op als ik uit standby kom. Vandaar dat ik al eens eerder heb gevraagd of het kwaad kan om de ingebouwde DHCP-server op de router uit te schakelen. Ik heb ooit eens vernomen dat je daar verschrikkelijk irritante problemen mee kunt krijgen met je internetverbinding als je zo'n SpeedTouch 510i-geval gebruikt... Dus nu nogmaals: heeft daar nog iemand vaker van gehoord en zo nee kan ik het dan doen zonder dat ik hier ff 33 mensen van hun werk af moet halen voor een herstart?

• IJnte
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 15:14
Euh je probleem lijkt volgens mij echt op een DNS probleem. Als je de DNS van je provider bijvoorbeeld instelt wilt ie je profiel via de DNS van je provider ophalen. Natuurlijk is dit bij jouw niet het geval, maar het lijkt er wel verdacht veel op! Ook dat het lang duurt met laden van je persoonlijke instellingen kan komen door die DNS....
Ik vindt het raar dat je je speedtouch instelt als DNS. Je moet gewoon die 10.0.0.2 als DNS instellen en verder als secondary nix.
Ik heb thuis ook een Speedtouch (oude nog wel ;) ) maar mijn gateway en mijn DNS laat ik via de server lopen.. 10.0.0.2 dus in jouw geval. In je DHCP kun je opgeven dat je router 10.0.0.138 is. Zo heb ik et iig gedaan.

Wel raar is dat jij er alleen last van hebt op jouw computer natuurlijk. Vergelijk eens even de IP settings van een pc die wel werkt en die andere optiplex waar jij het prob mee hebt. Kijk ook even of je die NIS ergens nog kan instellen, of schakel die gewoon even uit(de-install em ofzo). Dan weet je gelijk of het daar aan ligt.

Exploring the world by bicycle! cyclingsilk.wordpress.com

• leon1e
Vandaar dat ik al eens eerder heb gevraagd of het kwaad kan om de ingebouwde DHCP-server op de router uit te schakelen.
Twee dhcp servers in 1 netwerk is vragen om problemen. Slinger de dhcp op de server dus maar aan en op de speedtouch uit, als je een lease krijgt van de speedtouch en niet van de 2003 server krijg je dan wel het juiste dns adres?

• csteelooper
IJnte schreef op donderdag 31 maart 2005 @ 11:59:
Euh je probleem lijkt volgens mij echt op een DNS probleem. Als je de DNS van je provider bijvoorbeeld instelt wilt ie je profiel via de DNS van je provider ophalen. Natuurlijk is dit bij jouw niet het geval, maar het lijkt er wel verdacht veel op! Ook dat het lang duurt met laden van je persoonlijke instellingen kan komen door die DNS....
Ik vindt het raar dat je je speedtouch instelt als DNS. Je moet gewoon die 10.0.0.2 als DNS instellen en verder als secondary nix.
Ik heb thuis ook een Speedtouch (oude nog wel ;) ) maar mijn gateway en mijn DNS laat ik via de server lopen.. 10.0.0.2 dus in jouw geval. In je DHCP kun je opgeven dat je router 10.0.0.138 is. Zo heb ik et iig gedaan.

Wel raar is dat jij er alleen last van hebt op jouw computer natuurlijk. Vergelijk eens even de IP settings van een pc die wel werkt en die andere optiplex waar jij het prob mee hebt. Kijk ook even of je die NIS ergens nog kan instellen, of schakel die gewoon even uit(de-install em ofzo). Dan weet je gelijk of het daar aan ligt.
Ik heb me IP- en DHCP-settings zojuist vergeleken met een andere pc, en alles is identiek. NIS ís inmiddels gedeïnstalleerd, dus daar is 't m ook niet. En indirect heb je gelijk dat je zegt dat het een DNS probleem is, want 10.0.0.138 kan niet omgaan met AD-requests. Maar als je het direct bekijkt is het wel degelijk een DHCP probleem. Dat kan ik nagaan door een IPCONFIG/ALL opdracht te geven. Als ik het probleem niet heb, dan is de uitvoer als volgt:

IPCONFIG Zonder probleem:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
Windows IP-configuratie

Primair DNS-achtervoegsel. . . . .: STGMADI.local
        DNS-achtervoegselzoeklijst. . . . : STGMADI.local

Verbindingsspec. DNS-achtervoegsel:
        DHCP-server . . . . . . . . . . . : 10.0.0.2
                                            10.0.0.138
        Primaire WINS-server. . . . . . . : 10.0.0.2
        Lease verkregen . . . . . . . . . : donderdag 31 maart 2005 12:23:12
        Lease verlopen . . . . . . . . .  : vrijdag 8 april 2005 12:23:12

IPCONFG met probleem:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
Windows IP-configuratie

Primair DNS-achtervoegsel. . . . .: lan
        DNS-achtervoegselzoeklijst. . . . : STGMADI.local
                                            lan

Verbindingsspec. DNS-achtervoegsel: lan
        DHCP-server . . . . . . . . . . . : 10.0.0.138
        DNS-servers . . . . . . . . . . . : 10.0.0.138
        Primaire WINS-server. . . . . . . : 
        Lease verkregen . . . . . . . . . : donderdag 31 maart 2005 12:23:12
        Lease verlopen . . . . . . . . .  : vrijdag 8 april 2005 12:23:12

Nog iets dat mijn vermoeden sterkt is, dat als het probleem zich voordoet, ik niet in de Active Directory kan kijken (logisch an sich). Maar als ik dan een keer m'n DHCP-lease vrijgeef en vervolgens vernieuw, is alles weer opgelost en kan ik alles weer in AD. Dus volgens mij zit het probleem hier gewoon in het feit dat we 2 DHCP-servers hebben draaien, en dan met name dat die twee DHCP-servers verschillende instellingen kennen voor DNS. Maar 2 DHCP-servers voor hetzelfde scope in een netwerk geeft volgens mij sowieso geheid problemen. Vandaar dat mijn vraag in essentie eigenlijk is of ik de DHCP-server van de speedtouch kan uitschakelen.
Zoals te zien in de twee verschillende uitvoeren van IPCONFIG, is als ik het probleem heb niet eens te merken dat er zich überhaupt een host met 10.0.0.2 in het net bevindt, hetgeen de belangrijkste host in het netwerk is (server, duh). Dus het mag dan indirect een DNS-rpbleem zijn, volgens mij heeft het alle schijn van een DHCP-conflictprobleem te zijn. Misschien is een andere optie om ook de speedtouch op de hoogte te stellen van het bestaan van een DNS-server op 10.0.0.2, maar dan heb je vcolgens mij binnen de kortste keren je DNS-cahce volzitten met allerlei resolves naar internetsites, of nie?

edit:

[quote]leon1e schreef op donderdag 31 maart 2005 @ 12:01:
[...]

Twee dhcp servers in 1 netwerk is vragen om problemen. Slinger de dhcp op de server dus maar aan en op de speedtouch uit, als je een lease krijgt van de speedtouch en niet van de 2003 server krijg je dan wel het juiste dns adres?[/quote]
[/quote]
Jap, krijg wel het juiste IP-adres (omdat windows dat vast houdt en beide DHCP-servers het kunnen bieden). Maar Het IP-adres is wel het énige dat juist is. Maar eigenlijk is mijn vraag dus nu beantwoord: ik moet de ST-DHCP uitschakelen. Maar geeft dit dan geen problemen met internet? En kan ik dit doen zonder een re-logon van iederen te forceren?

[ Voor 20% gewijzigd door csteelooper op 31-03-2005 12:43 ]

• IJnte
Heb je op dezelfde tijd een DHCP lease gekregen op 2 verschillende computers met dezelfde naam of heb dezelfde IP config gepost en handmatig aangepast :?
Mha je moet idd 1 van de 2 DHCP servers uitzetten en je router puur als gateway laten dienen. Wat je dus moet doen is de win2k3 echt als DHCP/DNS gaan gebruiken en op de server instellen dat de router 10.0.0.138 is. In je DHCP stel je dan in dat de DNS e.d. allemaal het IP van die de win2k3 server zijn. Op deze manier verkrijg je een cleane DHCP setting waarbij ALLES via de server loopt en niet -of server - of speedtouch.
[edit] Dit dus een beetje (@ server options)
Afbeeldingslocatie: http://www.it-faq.pl/images/fromarticles/2003/maj/imie/rysunek_1.jpg
Volgens mij moet je die DHCP @ speedtouch kunnen uitschakelen zonder dat iemand daar wat van merkt. Je hebt namelijk als je IP adressen uitgegeven en je pc is daarna niet meer afhankelijk van de DHCP server voor zover als ik weet. Tja euh 8-) probeer het gewoon even als er dadelijk mensen naar huis zijn. Afwachten heeft natuurlijk ook geen zin of wel 8)

[ Voor 31% gewijzigd door IJnte op 31-03-2005 12:48 . Reden: plaatjes ]

• leon1e
Maar Het IP-adres is wel het énige dat juist is. Maar eigenlijk is mijn vraag dus nu beantwoord: ik moet de ST-DHCP uitschakelen. Maar geeft dit dan geen problemen met internet? En kan ik dit doen zonder een re-logon van iederen te forceren?
Nee, als je de dhpc goed zet op de 2003 server heeft niemand problemen en hoeven ze niet opnieuw aan te loggen. Je moet wel even een ipconfig / release en ipconfig /renew doen op de workstations voor de zekerheid.

• csteelooper
leon1e schreef op donderdag 31 maart 2005 @ 13:15:
[...]

Nee, als je de dhpc goed zet op de 2003 server heeft niemand problemen en hoeven ze niet opnieuw aan te loggen. Je moet wel even een ipconfig / release en ipconfig /renew doen op de workstations voor de zekerheid.
Nu dat is dan opgelost... Het enige waar ik de speedtouch voor gebruik is als sec. DNS, waardoor men ook op internet kan als er problemen zouden zijn met de sertver waardoor die offline moet. We zijn nl. erg afhankelijk van internet. Zo erg zelfs, dat een LAN-probleem een lagere prioriteit krijgt (in de regel dan) dan een internet probleem. Maargoed, de router als sec. DNS instellen kan ook gewoon met de scope-options van de win2k3-dhcp console. Als ik een DHCP-lease van de sppedtouch krijg dan is er echter wel een probleem, want die is niet op de hoogte van de server op 10.0.0.2. Dus inderdaad de DHCP-server uitschakelen. Ok, dan gaan we dat doen. Maar is er niemand die het specifieke probleem van de router ervaren heeft, waarin die zijn werk niet goed deed als DHCP uitgeschakeld stond? Want als niemand dat heeft ervaren was dat dus waarschijnlijk een zogenaamd broodje-aap-verhaal... :?
Heb je op dezelfde tijd een DHCP lease gekregen op 2 verschillende computers met dezelfde naam of heb dezelfde IP config gepost en handmatig aangepast
Ik heb hier idd steeds het probleem dat mijn pc (MADI571) een lease krijgt bij twee DHCP-servers. 10.0.0.138 en 10.0.0.2. Die geven me wel allebei hetzelfe IP-adres (ze zitten allebei in hetzelfde netwerk), maar verder is de informatie afwijkend. Maar het gaat hier om één machine. Of wat bedoel je nou eigenlijk met 2x dezelfde naam :? Een hostname-conflict? Nee, dat is er gelukkig nie :P Alleen de éne keer krijg ik dus de lease bij de ene server en de andere keer bij de andere (router). Margoed, ik begrijp nu dat ik gewoon zonder gezeik de DHCP-server van de router kan disablen.

[ Voor 24% gewijzigd door csteelooper op 31-03-2005 13:39 ]

• mutsje

mutsje

Certified Prutser

misschien moet je op google zoeken of er problemen ondervonden zijn als je dhcp op die router uitzet...niet dat ik mij dat kan voorstellen enige wat dhcp doet is uitdelen van ip adressen met daarbij behorende ip configuratie als routeroptie, dns server(s) etc.. wel als je de DNS van de router opgeeft krijg je weer problemen met lang inloggen waar jou oorsponkelijk probleem mee begon. Ik zou me iets meer gaan verdiepen in de materie dns / windows 2003 met AD etc. Is sowieso leerzaam.

• csteelooper
mutsje schreef op donderdag 31 maart 2005 @ 13:38:
misschien moet je op google zoeken of er problemen ondervonden zijn als je dhcp op die router uitzet...niet dat ik mij dat kan voorstellen enige wat dhcp doet is uitdelen van ip adressen met daarbij behorende ip configuratie als routeroptie, dns server(s) etc.. wel als je de DNS van de router opgeeft krijg je weer problemen met lang inloggen waar jou oorsponkelijk probleem mee begon. Ik zou me iets meer gaan verdiepen in de materie dns / windows 2003 met AD etc. Is sowieso leerzaam.
hehe ik weet... Maarja wilde 't ff zeker weten ivm het feit dat we écht niet zonder internet kunnen en iemand die thuis gewoon alle adressen statisch wilde zetten kreeg problemen met zijn internet verbinding. Over DNS weet ik an sich al wel wat ik weten moet (heb niet voor niets een MCSE2000-kwalificatie :X...) het ging hier dan ook meer om een DHCP-conflict dat als gevólg had dat de DNS-server niet gezien werd. En ja, AD zonder DNS gaat nie...

Wat bedoel je overigens met: AD op w2k3 is sowieso langzaam? Nooit eerder problemen mee ghead :?. Ik vond w2k3 zelfs sneller dan w2k... En zoals al vaker voorbij is gekomen is mijn probleem alleen aanwezig op MIJN machine; blijkbaar reageert de DHCP-server van de Speedtouch dus sneller op een DHCP Discover van mijn machine. Maarja, als de DHCP-server van de speedtouch uit staat is dat probleem er ook niet meer gelukkig.

@IJnte: Sjeej... welke taal is jouw screenshot???

[ Voor 3% gewijzigd door csteelooper op 31-03-2005 13:46 ]

• IJnte
csteelooper schreef op donderdag 31 maart 2005 @ 13:44:
[...]

Wat bedoel je overigens met: AD op w2k3 is sowieso langzaam? Nooit eerder problemen mee ghead :?. Ik vond w2k3 zelfs sneller dan w2k... En zoals al vaker voorbij is gekomen is mijn probleem alleen aanwezig op MIJN machine; blijkbaar reageert de DHCP-server van de Speedtouch dus sneller op een DHCP Discover van mijn machine. Maarja, als de DHCP-server van de speedtouch uit staat is dat probleem er ook niet meer gelukkig.

@IJnte: Sjeej... welke taal is jouw screenshot???
LEERZAAM staat er :D . Maar euh tja waar dat screenshot vandaan komt weet ik niet 8) Gewoon googlelen en het eerste wat ik tegenkwam wat er op moest lijken posten 8)7

• csteelooper
IJnte schreef op donderdag 31 maart 2005 @ 13:48:
[...]

LEERZAAM staat er :D . Maar euh tja waar dat screenshot vandaan komt weet ik niet 8) Gewoon googlelen en het eerste wat ik tegenkwam wat er op moest lijken posten 8)7
whoops...heb brilletje nodig... Sowwy... B). Maarjah weet nu wat ik weten moet, de SpeedTouch DHCP-server moet dus gewoon uit.

• elevator
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

elevator

Officieel moto fan :)

csteelooper schreef op donderdag 31 maart 2005 @ 13:44:
hehe ik weet... Maarja wilde 't ff zeker weten ivm het feit dat we écht niet zonder internet kunnen en iemand die thuis gewoon alle adressen statisch wilde zetten kreeg problemen met zijn internet verbinding.
Wil je het echt zeker weten, zal je het in een test situatie moeten nabootsen - dit enkel op GoT vragen bied je toch geen 100% zekerheid :)

Je kan wel zelf proberen te beredeneren waar DHCP voor gebruikt wordt, goede backups nemen van je config, en deze wijziging 's avonds uitvoeren. Oftewel - dit zijn dingen die je gewoon zelf even zal moeten proberen ;)

• csteelooper
elevator schreef op donderdag 31 maart 2005 @ 14:19:
[...]

Wil je het echt zeker weten, zal je het in een test situatie moeten nabootsen - dit enkel op GoT vragen bied je toch geen 100% zekerheid :)

Je kan wel zelf proberen te beredeneren waar DHCP voor gebruikt wordt, goede backups nemen van je config, en deze wijziging 's avonds uitvoeren. Oftewel - dit zijn dingen die je gewoon zelf even zal moeten proberen ;)
So true... Daarom gaan we het maandag dan ook maar eens proberen. Ik was alleen benieuwd of er mensen waren met dat probleem dat de SpeedTouch kapt met werken als je DHCP uitschakelt

• alt-92
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

Mwoch...

Hoe minder CPU cycles dat ding hoeft te besteden aan andere taken dan routeren, hoe beter lijkt me; denk dat het ding langer up blijft zonder dhcp dan met eerlijk gezegd :)

* alt-92 geen fan van st510v4's

[ Voor 8% gewijzigd door alt-92 op 01-04-2005 00:37 ]

ik heb een 864 GB floppydrive! - certified prutser - the social skills of a thermonuclear device

Verwijderd

Heb eens een testservertje met dhcp per ongeluk op het netwerk gehangen en oeps 80 mensen plat :'(

• mutsje

mutsje

Certified Prutser

Ik heb bij mij thuis een werkende situatie gehad met een SMC barricade dhcp off.. dhcp op windows 2003 en werken als een trein. Dus dhcp op je server moet gewoon mogelijk zijn, vergeet niet de dhcp server op 2k3 te authorizen ;)

• csteelooper
BackSlash32 schreef op vrijdag 01 april 2005 @ 00:36:
Mwoch...

Hoe minder CPU cycles dat ding hoeft te besteden aan andere taken dan routeren, hoe beter lijkt me; denk dat het ding langer up blijft zonder dhcp dan met eerlijk gezegd :)

* csteelooper geen fan van st510v4's
Zou idd logisch zijn; maar het uitzetten van DHCP gaf op die krengen juist problemen mét dat routen...

* csteelooper is ook absoluut geen fan van ST510-v4 router-modems of welke softwareversie die dan ook hebben
mutsje schreef op vrijdag 01 april 2005 @ 10:05:
Ik heb bij mij thuis een werkende situatie gehad met een SMC barricade dhcp off.. dhcp op windows 2003 en werken als een trein. Dus dhcp op je server moet gewoon mogelijk zijn, vergeet niet de dhcp server op 2k3 te authorizen ;)
Sja... Een SMC Barricade is ook geen SpeedTouch gelukkig _/-\o_

* csteelooper heeft zelf ook een SMC Barricade BroadBand router in een netwerkje met een servertje waar dat servertje DHCP doet.

De server heeft ook geen DHCP-problemen an sich; die draait gewoon, alleen deelden de beide dhcp-servers op het zelfde netwerk leases uit in dezelfde range en op hetzelfde subnet, waardoor met name mijn eigen machine vond dat die dan maar een lease van de ST moest krijgen (medelijden ofzow? :o) naja, ik heb nu de DHCP-server van de ST compleet uitgeschakeld en vooralsnog is de telefoon keurig netjes stil blijven staan, dus geen problemen... En mijn PC deed weer keurig netjes alles wat-ie moest doen na de eerste cold-start. Voorlopig hou ik jullie nog ff op de hoogte over het verloop van zaken hierzo, maar het lijkt dus te zijn gelukt...

• yonexfreak
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 09:20
niet stiekum de hoorn van de haak gelegt? ;) :+

maar mooi als het is opgelost...en ja 2dhcp servers op 1netwerk is vaak vragen om problemen (als niet goed ingeregeld is dus...)

I don't drive fast, I only fly low!

Verwijderd

csteelooper schreef op donderdag 31 maart 2005 @ 13:44:hehe ik weet... Maarja wilde 't ff zeker weten ivm het feit dat we écht niet zonder internet kunnen en iemand die thuis gewoon alle adressen statisch wilde zetten kreeg problemen met zijn internet verbinding. Over DNS weet ik an sich al wel wat ik weten moet (heb niet voor niets een MCSE2000-kwalificatie :X...) het ging hier dan ook meer om een DHCP-conflict dat als gevólg had dat de DNS-server niet gezien werd. En ja, AD zonder DNS gaat nie...
lang leve de papieren MCSEr :Y)

• csteelooper
Verwijderd schreef op dinsdag 05 april 2005 @ 16:04:
[...]

lang leve de papieren MCSEr :Y)
Ik hoop dat ik dit als nofi kan opvatten :(... Naja, de reden dat ik DHCP op de ST510 nú pas heb uitgeschakeld lag hem eigenlijlk heel ergens anders, zoals even geleden in dit topic al duidelijk werd: iemand had me verteld dat de SpeedTouch wel eens zou kunnen gaan stoppen met routen als je DHCP uitschakelde; dit in verband met een grove fout in de firmware. Ik wilde graag weten of dit zo was in verband met het feit dat wij voor 99.99% afhankelijk zijn van het Internet. Een dag geen internet is een dag geen business is een dag geen geld. En DHCP moest het probleem haast wel zijn omdat ik alleen bij cold starts last had van het login-probleem; blijkbaar reageerde de ST het snelst op mijn DHCP Discover Request.
In ieder geval bedankt voor de hulp.

@yonexfreak: Hoe bedoel je: "de hoorn van de haak gelegd?"
En bij mijn weten is twee DHCP-servers op één subnet eigenlijk ALTIJD vragen om problemen, ja tenzij je dus de scopes op beide servers PRECIES hetzelfde instelt. Maar dát gaat nou dus net niet met de DHCP-server van de ST, en bovendien hadden we er al één draaien, en dat is lijkt mij wel genoeg voor 15 clients over één netwerk van één subnet.

• yonexfreak
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 09:20
csteelooper schreef op dinsdag 05 april 2005 @ 11:34:
naja, ik heb nu de DHCP-server van de ST compleet uitgeschakeld en vooralsnog is de telefoon keurig netjes stil blijven staan, dus geen problemen... En mijn PC deed weer keurig netjes alles wat-ie moest doen na de eerste cold-start. Voorlopig hou ik jullie nog ff op de hoogte over het verloop van zaken hierzo, maar het lijkt dus te zijn gelukt...
yonexfreak schreef op dinsdag 05 april 2005 @ 14:37:
niet stiekum de hoorn van de haak gelegt? ;) :+
snappie? :) :>

I don't drive fast, I only fly low!

• csteelooper
|:( D'oh!!! * csteelooper had dat meteen moeten begrijpen. Nee... De hoorn lag er keurig op. Ik had de interne beheerder van het programma waarvóór we zo van Internet afhankelijk zijn (ja ik ben zelf daar de beheerder niet voor... erg logisch) ook al voorzien van m'n mobiele nummer, voor het geval dat, maar daar heeft ze ook geen gebruik van gemaakt.

Verwijderd

csteelooper schreef op woensdag 06 april 2005 @ 10:29:
[...]

Ik hoop dat ik dit als nofi kan opvatten :(...
O-)
iemand had me verteld dat de SpeedTouch wel eens zou kunnen gaan stoppen met routen als je DHCP uitschakelde; dit in verband met een grove fout in de firmware. Ik wilde graag weten of dit zo was in verband met het feit dat wij voor 99.99% afhankelijk zijn van het Internet...
sorry hoor - als je van het internet afhankelijk bent dan zet je daar geen speedtouch voor in!

(en dit is echt nofi)
@yonexfreak: Hoe bedoel je: "de hoorn van de haak gelegd?"
En bij mijn weten is twee DHCP-servers op één subnet eigenlijk ALTIJD vragen om problemen, ja tenzij je dus de scopes op beide servers PRECIES hetzelfde instelt. Maar dát gaat nou dus net niet met de DHCP-server van de ST, en bovendien hadden we er al één draaien, en dat is lijkt mij wel genoeg voor 15 clients over één netwerk van één subnet.
2 DHCP servers die EXACT hetzelfde zijn geinstaleerd is vragen om problemen met duppele IPs.

Je kunt wel 2 DHCP servers in je netwerk zetten, dan moet je wel ervoor zorgen dat de IP-scopes zich niet overlappen.Dan moet je ook nog de scope options hetzelfde zetten (DNS, gateway etc)

Verder heb je echter in een 2003 AD omgeving het probleem dat je je DHCP-server binnen de AD moet activeren an autenticeren.

• csteelooper
Verwijderd schreef op woensdag 06 april 2005 @ 15:26:
[...]

O-)

[...]

sorry hoor - als je van het internet afhankelijk bent dan zet je daar geen speedtouch voor in!

(en dit is echt nofi)
Uhhm... Die ST is dus mooi wel door mijn voorganger hier neergezet, en nu heeft de Financieel manager zo'n instelling van: we gaan dat apparaat niet vervangen; het werkt immers goed. Normaal ziet men altijd veel in mijn adviezen (als het rechtstreeks met de PCs en dan met name met de hardware-kant te maken heeft) maar in dezen heeft men zoiets van: we hebben geen problemen met het internet :?). Maargoed, ik weet echt wel dat die ST-tjes niet echt reliable zijn.
[...]

2 DHCP servers die EXACT hetzelfde zijn geinstaleerd is vragen om problemen met duppele IPs.

Je kunt wel 2 DHCP servers in je netwerk zetten, dan moet je wel ervoor zorgen dat de IP-scopes zich niet overlappen.Dan moet je ook nog de scope options hetzelfde zetten (DNS, gateway etc)

Verder heb je echter in een 2003 AD omgeving het probleem dat je je DHCP-server binnen de AD moet activeren an autenticeren.
Ok, tnx. Mijn AD-DHCP-server (lees: de DHCP-server van win2k3) is authorized en authenticated, dus dat is het probleem nooit geweest. Hij deelde ook keurig leases uit. Je hebt idd gelijk met dat gedoe van 2 identieke DHCP-scopes die elkaar in de haren vliegen. Daarom is dus thans de DHCP-server van de ST uitgesodemieterd en dat heeft vooralsnog geen problemen opgeleverd.
Pagina: 1