Toon posts:

Softwareraid probleem md0

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Na kijk hoe mijn software raid 5 werkt onder REDHAT linux e4 besloot ik om een schijf eruti halen en er terug in doen en daarna rebuilden met lsraid. Dit verliep zonder problemen.

Vandaag trok ik eerst 1 schrijf uit mijn array, die ik vervolgens terug zette waarna ik er een volgende uittrok.
Linux vond dit niet zo leuk, dus na een reboot kreeg ik de volgende berichten.

an error accurred during RAID sartup
starting up raid devices : mdadm : /dev/md0 assemble from 3 drives
not enough to start the array
/dev/md0 : invalid argument
/dev/md0 : is nog a RAID0or liniear array

Als ik de raidtools mdadm en lsraid gebruik krijg ik de ovlgende errors

lsraid -a /dev/md0
output: lsraid -mddevice [9, 0] /dev/md0 is offline: please specify the dis query.

mdadm --detail /dev/md0
mdadm: md device /dev/md0 does nog appear to be online

het blijkt dus dat /dev/md0 offline is, maar waarom ? en hoe breng ik die weer up.

thnx in advance

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 23:56
Lijkt me dat je array nog niet klaar was met rebuilden, dus je laatst uitgetrokken disk was nog dirty. Vervolgens trek je er nog een uit, en mis je 2 disks in je RAID array... zoals mdadm zegt: not enough disks to start array.

Misschien kun je nog het een en ander forceren door het array gewoon op te laten komen met die dirty disks erin, maar verwacht iig flinke datacorruptie.

• active2
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 26-10-2024

active2

Google is your friend

2 disks in een RAID-5 array b0rken.

Oftewel: je kan opnieuw installeren :+

Is ook wel een klein beetje logisch: zodra je die eerste disk weer terug zet moet je hem wel effe de ruimte / tijd geven om zijn array te rebuilden, daarna kun je de volgende disk eruit trekken :)

Success met de nieuwe install >:)

Google, Het mirakel van de 21e eeuw!!!!

Verwijderd

Topicstarter
:( gelukkig teste ik alles en stonden er een alleen een paar 100 mb aan onzin op. maar toch bedankt voor info.

Slotje is welkom :D

[ Voor 10% gewijzigd door Verwijderd op 17-03-2005 14:58 ]