Toon posts:

Kan niet intern pingen en geen share's benaderen

Pagina: 1
Acties:
  • 48 views sinds 30-01-2008

Verwijderd

Topicstarter
Ik kan niet intern pingen naar mijn buurman, ook kan ik geen share's benaderen. Dit is wederzijds van beide kanten.
Ik draai 2003 server als workstation
me buurman Win 2000 pro

We hebben allebij internet (@home breedb.)
We hangen achter een router (sweex LB00020)
We zitten allebij in dezelfde workgroup "BUREN" en allebij in dezelfde IP-range.

Toen ik bij me ouders woonde (ouders = WinXP) had het altijd gwerkt op de laatste maand na.
Wij hebben geen software matige firewall.

Voorbeeld:

Ik type \\192.168.2.100 En ik krijg een melding dat hij het netwerk pat niet kan benaderen. ( ja het IP is wel juist).

Verder:

Ik zie de PC van me buren niet in de werkgroep staan maar mezelf ook niet. (en ja we zitten allebij toch echt in de werkgroep BUREN)

Ik weet wel bijna zeker dat het probleem aan mijn kant zit, maar er zijn veel mogelijk heden met windows 2003, zoveel weet ik nog niet van 2003

(ik draai 2003 omdat XP niet stabiel draait op mijn PC)

Ik hoop dat iemand een oplossing heeft op mijn probleem

• IJnte
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 06-05 10:41
:? ik vat em niet helemaal.. Je hebt 2 internet verbindingen en je deelt je netwerk met je buurman :? Kan je misschien een schematische tekening maken van de opbouw daar :?
Is je bekabeling wel ok :? Verder is Windows 2003 een server editie en daar valt inderdaad een hoop op in te stellen. Ik neem aan dat je nog geen AD en DC heb geinstalleerd maar gewoon een cleane machine hebt :? Ik denk dat je hebt probleem eerst moet benaderen vanaf de hardware kant. Kijk eerst even goed of alles wel goed is aangesloten voordat je verder gaat met het bekijken van de software.

Exploring the world by bicycle! cyclingsilk.wordpress.com

Verwijderd

Topicstarter
De bekabeling is wel goed, er draait geen AD of DC.
Verder ligt er gewoon een standaart thuis netwerk alleen dan met de buurman.

Modem --> Router --> PC 2003
--> PC 2000

We hebben allebij internet. Alleen in kan mijn buurman niet pingen en hij mij niet.
Ik kan geen share's benaderen van mijn buurman, en hij kan geen share's benaderen van mij.

Ik heb mijn 2003 server zoveel mogelijk geconvert naar een werkstation.

Verwijderd

Topicstarter
Klein foutje in het schemaatje, ik had het al verwacht.

PC 2003 en PC 2000 zitten allebij gewoon op de router.

• Maxxi
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 21-11-2025
Check nog eens goed of er nergens een firewall draait (teminste op jou pc of die van je buurman).

Gebruik je een DHCP van je router? Zoja kijk of default gateway wel goed insteld wordt (ip van router).
Check of Win2003 niet toevallig ook een DHCP draait?

Start>Uitvoeren>cmd -- ipconfig /all
Is je subnet wel hetzelfde als die van je buurman? (gebruik voor het gemak 255.255.255.0)

Pleur bij beiden alle netwerk protocollen eens weg en installeer opnieuw.
Netwerk omgeving>rechtermuis>eigenschappen>Lan verbinding 1 >rechtermuis eigenschappen

Is Microsoft Bestand's en printerdeling wel geinstallerd? (netwerk protocollen)

Zet alle overigen protocollen zoals IPX uit.

Reset je router eens (stroom eraf en er weer in)
Kijk eens in je router of je een "clients" tabel kan vinden? met ipadressen of MAC, zodat je weet dat dat iniedergeval klopt.

Succes

• IJnte
:? hebt 2 netwerkkaarten in je pc zitten :?

Verwijderd

Je buurman heeft niet toevallig Norton Antivirus geïnstalleerd?
De volgende 4 “rules” in Norton zorgen nogal eens voor dit soort problemen:
· Default Inbound NetBIOS Name
· Default Inbound NetBIOS
· Default Block Inbound and Outbound ICMP
· Block Windows File Sharing
Je kunt deze “rules” permitten door op de “rule” te klikken (Norton Internet Security > Status & Settings > Configure > Advanced > General) en vervolgens op “Modify” te klikken...

Edit:
Daarnaast neem ik aan dat je al hebt gekeken in [rml][ NT] troubleshooter FAQ[/rml]?

[ Voor 16% gewijzigd door Verwijderd op 17-03-2005 11:30 ]

Verwijderd

Topicstarter
@Maxxi
Ik heb dit alles al een keer nagekeken
Subnets staan goed, krijg ik van router en me buurman ook, Client Mac en Ip adressen zijn goed.
Ik kan wel share's maken en me buurman ook dus bestand/printer deling is wel geinstalleerd.

Ik zou nog een keer naar de IPX en DHCP kijken voor de zeker heid. Ben op het moment niet thuis dus ik kan het niet gelijk proberen.
Ik verwacht niet dat IPX staat ingesteld, DHCP heel misschien, maar dat zou dom zijn.

@ijntje
Ik heb 2 netwerk kaarten on board (a7n8x-deluxe), ik gebruik alleen de 3com de nvidia is uitgeschakelt.

@drukstokje
Me buurman heeft idd norton antivirus, ik zou vanavond even kijken naar de instellingen kijken, maar ik verwacht niet dat dit het probleem is, aangezien ik het probleem bij me ouders ook al had (windows XP) en hun hebben geen norton.
En dan zou ik mezelf alsnog in me eigen werkgroep moeten zien staan.

• spone
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online
-nevermind-

[ Voor 93% gewijzigd door spone op 17-03-2005 10:47 ]

Game: i5-14600K, 32GB DDR5-6000, RTX 5070 Ti; Laptop: MacBook Pro M1 Pro 14" 16/512; Server: R9-7950X, 96GB DDR5-5600; Woonkamer: Mac Mini M4 16/256

• IJnte
Verwijderd schreef op donderdag 17 maart 2005 @ 10:41:
@ijntje
Ik heb 2 netwerk kaarten on board (a7n8x-deluxe), ik gebruik alleen de 3com de nvidia is uitgeschakelt.
:X IJnte.... Maar euh 8-) zou je misschien een simpele paint tekening kunnen maken van hoe je het hebt aangesloten :? Ik begrijp namelijk nog niet helemaal hoe je dat gedaan hebt met 2 internet verbindingen en je interne netwerk.. O-)

Verwijderd

Topicstarter
Weet je uberhaubt wat een router is dan?
Dit is toch het meest simpelste netwerk ooit?

internet komt uit de muur dan loopt er een kabel naar het modem daar zit een router achter met 2 PC's verbonden!
simpel zat toch.
En mijn 2003 server gebruik ik niet als server.

Aangezien we met 2 PC verbonden zijn noem ik dat een netwerk, het stelt niks voor, maar het is toch echt een netwerk.
Nu kunnen we allebij afzondelijk internetten, maar we hebben geen contact met elkaar!

Als je het nu nog niet snapt wil ik best een tekening maken, maar dan moet je me wel ff uitleggen hoe ik die hier post, want ik ben nieuw hier..

Gr. Matthijs
Ps sorry van ijntje, was lees foutje :9 8)7

• IJnte
Verwijderd schreef op donderdag 17 maart 2005 @ 11:14:
Weet je uberhaubt wat een router is dan?
Dit is toch het meest simpelste netwerk ooit?

internet komt uit de muur dan loopt er een kabel naar het modem daar zit een router achter met 2 PC's verbonden!
simpel zat toch.
En mijn 2003 server gebruik ik niet als server.

Aangezien we met 2 PC verbonden zijn noem ik dat een netwerk, het stelt niks voor, maar het is toch echt een netwerk.
Nu kunnen we allebij afzondelijk internetten, maar we hebben geen contact met elkaar!

Als je het nu nog niet snapt wil ik best een tekening maken, maar dan moet je me wel ff uitleggen hoe ik die hier post, want ik ben nieuw hier..

Gr. Matthijs
Ps sorry van ijntje, was lees foutje :9 8)7
haha ga maar flamen :r Kijk maar eens even in mijn history en je zult zien dat ik wel erg veel post in netwerk troubleshooting.... Ik heb dus weldegelijk ervaring met netwerken en heb zelf thuis ook een redelijk uitgebreidt netwerk.. Maar dat ter zeide.

Ik vraag het, omdat je de indruk wekt dat je met 2 internetverbindingen en 1 router (sweex :r :r |:( ) je internet deelt intern. Daarom snap ik het niet. Maar laten we er dan even van uit gaan dat de situatie die jij schets de simpele versie is... Ik kom zo wel even met een plaatje en nog wat uitleg..

[Edit]
Afbeeldingslocatie: http://62.234.163.86/sweex.jpg
Zo heb ik het nu in gedachte voor je.. Klopt dit zo :? (alleen effe de printer wegdenken :D )

offtopic:
Welcome @ GOT btw _/-\o_ _/-\o_

[ Voor 9% gewijzigd door IJnte op 17-03-2005 12:40 . Reden: Plaatje.. ]

Verwijderd

Topicstarter
Dat klopt zo! met een modempje dr tussen en de printer weghalen is het juist.
Simpel toch?
Waarom zou ik 2 lijnen nemen en dan delen 8)7

Maar goed we dwalen een beetje af, ik hoop dat je het probleem begrijpt en een oplossing zou nog beter zijn :*)
Ik geef je gelijk dat sweex rommel is, maar hoe dan ook het werkt perfect, ik kan ook wel een sisco router van een paar hondertjes dr tussen gooien maar daar heb ik simpel weg gewoon geen geld voor.

• IJnte
Verwijderd schreef op donderdag 17 maart 2005 @ 12:44:
Dat klopt zo! met een modempje dr tussen en de printer weghalen is het juist.
Simpel toch?
Waarom zou ik 2 lijnen nemen en dan delen 8)7

Maar goed we dwalen een beetje af, ik hoop dat je het probleem begrijpt en een oplossing zou nog beter zijn :*)
Ik geef je gelijk dat sweex rommel is, maar hoe dan ook het werkt perfect, ik kan ook wel een sisco router van een paar hondertjes dr tussen gooien maar daar heb ik simpel weg gewoon geen geld voor.
Of een linksys = Cisco ;) voor 60 euri ;) maar goed je moet het er nu mee doen iig.. Kun je misschien (als je thuis bent :Y) ) even de IPconfig van beide PC's posten :?
[edit] je hebt je router zeker nog geen 30 dagen aanstaan O-)

[ Voor 5% gewijzigd door IJnte op 17-03-2005 12:52 ]

Verwijderd

Topicstarter
Dat kan ik ook wel uit me hoofd :)

Win2k3:
192.168.2.101
255.255.255.0
192.168.2.1

Win2k:
192.168.2.100
255.255.255.0
192.168.2.1

verder settings weet ik zo allemaal niet
DHCP ingeschahelt, maar dat spreekt voor zich...

en ik heb me router idd nog geen 30 dagen aanstaan, hoezo?
ik heb dezelfde router bij me ouders gebruikt voor een jaar of misschien 2.

edit
ik had ook al vermeldt dat we in dezelfde range zitten.
ik weet niet waarom je dit wilt weten, maar denk je zelf niet dat bij een 2003 server het probleem niet ergens anders ligt dan bij het IP adres!

[ Voor 69% gewijzigd door Verwijderd op 17-03-2005 12:58 ]

• IJnte
Verwijderd schreef op donderdag 17 maart 2005 @ 12:53:
Dat kan ik ook wel uit me hoofd :)

Win2k3:
192.168.2.101
255.255.255.0
192.168.2.1

Win2k:
192.168.2.100
255.255.255.0
192.168.2.1

verder settings weet ik zo allemaal niet
DHCP ingeschahelt, maar dat spreekt voor zich...

en ik heb me router idd nog geen 30 dagen aanstaan, hoezo?
ik heb dezelfde router bij me ouders gebruikt voor een jaar of misschien 2.
LOL ... DCHP ingeschakeld maar dat spreekt voorzich.. Waarom zou dat voorzich spreken :? Je kan het ook handmatig hebben ingesteld natuurlijk :+ . Post gewoon even je IPconfig /all hier en daar staat nog veel meer nuttige info!

Over je router > Het is bekend dat die Sweex 8)7 routers wel eens spontaan resetten na 30 dagen achter elkaar aangestaan te hebben ;) vandaar dat ik et effe zeg (8>

Verwijderd

Topicstarter
pfffff damn man waar zie je me voor aan, een of andere nOOb.
ik denk dat al wel weet waarom jij zoveel posts hebt, puur omdat je gewoon niet probleem gericht te werk gaat!
ik heb me ipconfig /all al miljoenen keren bekeken en dat zit wel goed, ik heb me router zelf al weet ik hoevaak gereset en mee zitten kutten.

Zijn dr ook mensen die ervaring hebben met 2003 netwerken en die misschien ook de nieuw komers iets respectvoller behandelen?

• Sequence
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 27-05-2024

Sequence

Online marketing

probeer anders eens de router er tussenuit te halen, directe utp tussen de 2 bakken, beide statisch zetten op dezelfde ipadressen etc en kijken of je het dan wel aan de praat krijgt. op deze manier kan je iig uitsluiten dat het probleem in de router ligt.

als het dan weer werkt dan kan je de router er tussen hangen, en eventueel daarin wat dingen wijzigen als het nodig is (indien het dus niet werkt als de router er opeens weer tussenzit)

[ Voor 6% gewijzigd door Sequence op 17-03-2005 13:09 ]

• IJnte
Verwijderd schreef op donderdag 17 maart 2005 @ 13:05:
pfffff damn man waar zie je me voor aan, een of andere nOOb.
ik denk dat al wel weet waarom jij zoveel posts hebt, puur omdat je gewoon niet probleem gericht te werk gaat!
ik heb me ipconfig /all al miljoenen keren bekeken en dat zit wel goed, ik heb me router zelf al weet ik hoevaak gereset en mee zitten kutten.

Zijn dr ook mensen die ervaring hebben met 2003 netwerken en die misschien ook de nieuw komers iets respectvoller behandelen?
Wat is dat nou voor een idiote reactie.. Probeert iemand je te helpen wordt ie afgezeken.. Ik ga juist probleem gericht te werk door eerst dingen uit te sluiten |:( Jij mag dan wel zeggen dat je geen NOOB bent maar wat let je om die IPconfig te posten.. Misschien zien wij iets wat jij die 100000 keren over het hoofd hebt gezien.
Idiote reactie dus.. Zo helpt niemand je meer :X

• IJnte
Sequence schreef op donderdag 17 maart 2005 @ 13:08:
probeer anders eens de router er tussenuit te halen, directe utp tussen de 2 bakken, beide statisch zetten op dezelfde ipadressen etc en kijken of je het dan wel aan de praat krijgt. op deze manier kan je iig uitsluiten dat het probleem in de router ligt.

als het dan weer werkt dan kan je de router er tussen hangen, en eventueel daarin wat dingen wijzigen als het nodig is (indien het dus niet werkt als de router er opeens weer tussenzit)
Ik denk dat ie dan een crosscable moet hebben :? Misschien kan ie wel via de LPT poort z'n netwerk opbouwen ;) (geintjuhhh)

[edit] zowieso moet ie effe alles op statisch zetten en misschien ook even de netwerk wizard doorlopen van win2k en win2k3.. En natuurlijk effe in de FAQ kijken ;)

[ Voor 14% gewijzigd door IJnte op 17-03-2005 13:16 ]

• Sequence
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 27-05-2024

Sequence

Online marketing

IJnte schreef op donderdag 17 maart 2005 @ 13:12:
[...]

Ik denk dat ie dan een crosscable moet hebben :?
[..]
inderdaad cross nodig dan, maar TS is geen noob en zal dat dus zelf ook wel weten :)

• IJnte
Sequence schreef op donderdag 17 maart 2005 @ 13:15:
[...]

inderdaad cross nodig dan, maar TS is geen noob en zal dat dus zelf ook wel weten :)
k;) ik zei et effe om verwarring te voorkomen.. Je had et over een directe UTP verbinding namelijk O-)

• Reptile209
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 00:40

Reptile209

- gers -

Kan je vanaf beide PC's wel de router benaderen/pingen? Is die router recent gereset en opnieuw geconfigureerd?
Je symptomen (zowel jezelf als de ander niet kunnen zien in de netwerkomgeving) duiden vaak wel op een firewall op de PC die Masterbrowser speelt (waarschijnlijk de 2003). Die firewall blokkeert dan het NetBIOS verkeer/Windows Filesharing. Dit zou je kunnen checken door een van beide PC's (waar 100% zeker geen firewall op zit) eens los te koppelen van het netwerk en dan na 5 min in de netwerkomgeving te kijken. Dan moet je jezelf zien, of je netwerkprotocollen zijn gaar. Indien het laatste, netwerk(kaart) opnieuw installeren.

Zo scherp als een voetbal!

Verwijderd

Topicstarter
thnx secuence
ik zou eens kijken hoever ik kom, moet eerst cross van 20 meter regelen.

@ijnte
ik wil best me ipconfig posten als ik thuis ben, maar volgens mij begin jij gewoon bij het voor de hand liggenste, maar weet je helemaal niet waar je het moet zoeken, in de hoop dat je een nieuw komer van een probleem hebt geholpen.

Verwijderd

Topicstarter
thnx raptile209 daar heb ik wat aan, we kunnen beide de router pingen want we hebben ook beide internet connectie.

Ik probeer vanavond al het mogelijke wat in deze topic is gepost, ik hoop dat er wat zinnigs uitkomt

• IJnte
Verwijderd schreef op donderdag 17 maart 2005 @ 13:19:
thnx secuence

@ijnte
ik wil best me ipconfig posten als ik thuis ben, maar volgens mij begin jij gewoon bij het voor de hand liggenste, maar weet je helemaal niet waar je het moet zoeken, ik de hoop dat je een nieuw komer van een probleem hebt geholpen.
Daarom heb ik ook een win2k3 server in mijn beheer (High end gameservers)... En daarom heb ik ook een win2k server thuis met AD en DC en de hele bende (FTP HTTP)
Je moet toch ergens beginnen lijkt me.. Als bij jouw thuis de spanning weg valt, en de zekeringen branden steeds door ga je toch ook niet het energiebedrijf bellen en zeggen dat hun spanning is weggevallen :?

Verwijderd

Topicstarter
Heb je nog wel tijd over voor jezelf dan?
Dat is nog al wat zo'n AD / DC en ftp http, en wat je allemaal nog meer draait. poe, je zou voor de grap eens een kijkje moeten kijken hier in de server ruimte van carint.

• IJnte
Verwijderd schreef op donderdag 17 maart 2005 @ 13:45:
Heb je nog wel tijd over voor jezelf dan?
Dat is nog al wat zo'n AD / DC en ftp http, en wat je allemaal nog meer draait. poe, je zou voor de grap eens een kijkje moeten kijken hier in de server ruimte van carint.
Zeker sarcastisch bedoelt ;) Ik neem aan dat je dat niet zelf opgezet hebt..... Ik kom nog wel eens bij redbus dus ik weet echt wel hoe het in elkaar steekt ;) Ik zie ook net dat je een opleiding Netwerk/Applicatiebeheer aan het doen bent :? Heb je daar nog wel tijd in gestoken..
offtopic:
we dwalen af man :(

[ Voor 26% gewijzigd door IJnte op 17-03-2005 13:53 ]

Verwijderd

Topicstarter
Valt wel tegen, echt kaas heb ik er niet van gegeten, maar het leven als ICT'er valt niet mee hoor, stel je toch eens voor dat ik over 10 jaar er uit word gewerkt door iemand van de nieuwe generatie.

Nee ik vind het leuk om te hebben als basis en ik vind het een leuk opstapje naar het HBO, wat dacht jij?

Ik heb trouwens ook nog elektro gedaan, vond alleen die 1,5 jaar basis zo banaal, energie techniek bleegh.
Wou eerst computer interface techniek gaan doen, is er toch niet van gekomen.
Welk jaar zit jij van elektro?

[ Voor 28% gewijzigd door Verwijderd op 17-03-2005 14:07 ]

• IJnte
Verwijderd schreef op donderdag 17 maart 2005 @ 14:02:
Valt wel tegen, echt kaas heb ik er niet van gegeten, maar het leven als ICT'er valt niet mee hoor, stel je toch eens voor dat ik over 10 jaar er uit word gewerkt door iemand van de nieuwe generatie.

Nee ik vind het leuk om te hebben als basis en ik vind het een leuk opstapje naar het HBO, wat dacht jij?
offtopic:
Ik doe nu 4e jaars MBO elektrotechniek en zit nu op stage (Bij Philips). Ik ga hierna naar het HBO maar welke opleiding.. ik denk dat het toch Elektrotechniek wordt met de richting Embedded systems, maar ben ook aan het twijvelen om TI (Technische Informatica) te gaan doen. Echter ik heb gemerkt dat ICT iets is wat je jezelf kan aanleren thuis.. Bij elektro is dat vaak niet het geval. Ik had bijna ook mijn ICT diploma gehad, maar dat mocht niet van de afdelingsdirecteur :(

Hetgeen wat ik nu gedaan heb met Win2k3 en Win2k thuis heb ik in mijn eigen tijd aangeleerd. Zo zie je maar dat et best wel zelf aan te leren is :) Hehe ik heb net iets opgeblazen :( effe fixen ;) Done

[ Voor 4% gewijzigd door IJnte op 17-03-2005 14:11 ]

Verwijderd

Topicstarter
IJnte schreef op donderdag 17 maart 2005 @ 14:07:
[...]

offtopic:
Ik doe nu 4e jaars MBO elektrotechniek en zit nu op stage (Bij Philips). Ik ga hierna naar het HBO maar welke opleiding.. ik denk dat het toch Elektrotechniek wordt met de richting Embedded systems, maar ben ook aan het twijvelen om TI (Technische Informatica) te gaan doen. Echter ik heb gemerkt dat ICT iets is wat je jezelf kan aanleren thuis.. Bij elektro is dat vaak niet het geval. Ik had bijna ook mijn ICT diploma gehad, maar dat mocht niet van de afdelingsdirecteur :(

Hetgeen wat ik nu gedaan heb met Win2k3 en Win2k thuis heb ik in mijn eigen tijd aangeleerd. Zo zie je maar dat et best wel zelf aan te leren is :) Hehe ik heb net iets opgeblazen :( effe fixen ;)
Dat klopt je kan jezelf heel wat aanleren,
er word ook gezegt zolang je in het vak blijft je ook blijft leren en als je het goed doet (nieuwste ontwikkelingen bijhoudt enz.) dat je er niet word uitgewerkt.
toch denk ik daar anders over, ik verwacht dat wij over 10 jaar niet meer met windows werken (stiekem hoop ik dat ook).
De nieuwe generatie zou iets anders leren waar wij met ons koppie niet zo snel bij komen.

maar dit is nu wel heel erg off-topic.
Vanavond ga ik wel beetje aan het kutten met die PC van mij, jullie horen nog van mij.

• IJnte
Verwijderd schreef op donderdag 17 maart 2005 @ 14:02:
Ik heb trouwens ook nog elektro gedaan, vond alleen die 1,5 jaar basis zo banaal, energie techniek bleegh.
Wou eerst computer interface techniek gaan doen, is er toch niet van gekomen.
Welk jaar zit jij van elektro?
offtopic:
Staat er he :) 4e jaars.. Ik heb ook die energietechniek gedaan en vindt/vondt dat ook helemaal nix. Ik heb et gelukkig gehaald allemaal :D Ik heb Computert Interface Techniek gedaan als uitstroomrichting. Begint wel een praatTopic te worden zo.. Euh misschien MSN toch beter :) Voeg me maar toe @ msn als je dat hebt.. mijn voornaam @ hotmail.com. Vanavond ben ik wel online.. Euh 8-) nu denk ik maar weer ontopic voordat een mod begint te zeuren :)

Verwijderd

Verwijderd schreef op donderdag 17 maart 2005 @ 13:19:
thnx secuence
Waarom niet een paar centimeter cross aan de huidige kabel koppelen met een tussenstukje; ik neem aan dat je niet opnieuw draden gaat trekken :p

Verwijderd

Gezellie zeg :Y)
Pagina: 1

Dit topic is gesloten.