Toon posts:

Welk soort kabel?

Pagina: 1
Acties:
  • 254 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Hallo,

ik heb mijn Router in een andere ruimte zitten als mn PC. Nu wil ik female aansluiting maken in de muur in beide ruimtes zodat ik mn pc makkelijk kan connecten door de kabel in de muur te steken (geen kabels in de weg). Er is dus geen directe verbinding (kabel uit 1 stuk) tussen mn router en mn pc. Is dit wel handig of verlies ik door dat ik de connectie na mn Router over 3 kabels laat lopen teveel snelheid??

Ik kom ook niet echt verder als ik op GoT en FAQ lees wat voor soort kabel ik moet hebben. Bij pricewatch staan:

A - UTP Cat5e Crosskabel
B - UTP Cat5e Kabel
C - UTP Cat5e Patchkabel
D - UTP Cat5e Patchkabel (Snagless)

voor de duidelijkheid:

=== MODEM (female][male)===0.5 m===(male][female) ROUTER (female][male)===0.5 m===(male]muur[female)===20 m===(female]muur[male)===2 m===(male][female) PC

vraag:
welke kabel tussen:

1. Modem - Router (0.5 m)
2. Router - Muur (0.5 m)
3. Muur - Muur (20 m)
4. Muur - PC (2 m)

Alvast bedankt.

PS Heb veel zitten lezen, maar kom veel tegenstrijdige dingen tegen. ene keer zegt iemand wel crossed en andere keer niet. Graag advies van mensen met kennis over dit soort zaken aub. :X

• CyBeR
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

CyBeR

💩

Router - PC en alles daartussen: straight. Tussen modem en router meestal ook, maar omdat die modems zelf nogal varieren is 't niet met 100% zekerheid te zeggen.

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

• Elektronicanet
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 05-05 08:53

Elektronicanet

Leds do it!

Alles mag straight zijn inderdaad - bovendien lossen de meeste routers/switchen dit zelf op mocht het eigenlijk verkeerd zijn :) Die koppelstukjes mogen geen probleem zijn, omdat je << 100 meter hebt.

Nederlander in België

Verwijderd

Topicstarter
Kan je misschien ook zeggen welk soort kabel? (A,B,C,D?) Ik weet wel wat crossed is maar t verschil tussen: kabel/patchkabel/patchkabel(snagless).... geen verstand van dit soort dingen, meer into hardware.

Wil namelijk 4 kabels trekken tussen muur - muur vanwege LANs, heeft iedereen makkelijk inet door ff met muur te connecten. wil niet met 100m verkeerde kabel zitten straks :)

Bedankt.

[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 17-03-2005 01:04 ]

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

Door de muur trek je kabel zonder connectoren, die zet je er later zelf op of je hangt er een wandcontactdoosje aan. Er is geen verschil tussen crossed en straight kabel, alleen de volgorde van de aders in het wandcontactdoosje of plugje is anders.

Als je dus gewoon Cat5e of hoger koopt zit je nooit verkeerd wat dat betreft :)

[ Voor 15% gewijzigd door CyBeR op 17-03-2005 02:36 ]

• rapture
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 02:44

rapture

Zelfs daar netwerken?

Verwijderd schreef op donderdag 17 maart 2005 @ 00:57:
Kan je misschien ook zeggen welk soort kabel? (A,B,C,D?) Ik weet wel wat crossed is maar t verschil tussen: kabel/patchkabel/patchkabel(snagless).... geen verstand van dit soort dingen, meer into hardware.

Wil namelijk 4 kabels trekken tussen muur - muur vanwege LANs, heeft iedereen makkelijk inet door ff met muur te connecten. wil niet met 100m verkeerde kabel zitten straks :)

Bedankt.
Gewone solid/stijve kabel zou gemaakt zijn om in de muren te leggen of tegen de muren te leggen. In praktijk worden deze dingen ook voor patchkabels gebruik. Patchkabels zijn kabels tussen switches & patchpanels of wandcontactdoos & netwerkkaart van een pc. Snagless is een marketingnaam voor stranded/soepele kabel, deze kost meer en is moeilijker te "connectorizen" en zou voor patchkabels moeten dienen.

Veel netwerkinstallaties worden gewoon met solid kabel getrokken

• Marlibica
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 17-11-2025

Marlibica

Tijd voor een ondertitel.

Als je het helemaal goed wil doen gebruik je bij het modem een patch paneel waar je de (solid) cat5e kabel in afmonteert. Op de muur monteer je dan een opbouwdoos met daarin de (female) connectors. Vervolgens gebruik je patchkabels (soepel) om de pc en modem met elkaar te verbinden. Dit is voor de consument een beetje duur en onhandig; je hebt materiaal en gereedschap nodig dat niet bij de eerste de beste MediaMarkt te koop is. Je zou je licht eens kunnen gaan opsteken bij de betere electronicahandel.

Crosskabels zijn inderdaad alleen anders van normale door de volgorde waarop je de adertjes monteert. De moderne routers maakt het niet meer uit wat je erin stopt, ze zijn auto-sense en schakelen automatisch om als je er een cross in steekt.

[ Voor 21% gewijzigd door Marlibica op 17-03-2005 09:01 ]

Sign here against sigs

• Schapie
  • Laatst online: 19-02-2025

Schapie

Bleh...

Eensch met rapture en ik zou dan gewoon soepele danwel gewoon standaard patchkabeltjes gebruiken voor tussen modem <-> router en router <-> muur en muur <-> pc . Alleen even opletten of je modem een crossed kabel wil hebben of een straight.

En cat5e is geen vereiste bij 100mbit maar is denk ik wel verstandig voor een toekomstige upgrade naar gbit indien nodig. (Tenminste ik neem aan dat je een 100mbit netwerk hebt.)

@marlibica een patchpanel zou helemaal mooi zijn zeker om toekomstige upgrade's makkelijk uit tevoeren maar is wel een wat duurdere oplossing idd. Ik heb oa een systeem van panduit gezien dat vrij makkelijk te installeren is met patch panels maar vindt het niet het netste systeem en is vrij duur. Maar je hebt geen lsa+ tang nodig oid. (Die wel de voorkeur zo hebben wat mij betreft)

[ Voor 34% gewijzigd door Schapie op 17-03-2005 09:04 ]

No signature found

Verwijderd

Topicstarter
Bedenk me opeens dat ik eigenlijk CAT6 moet hebben. Aangezien m'n nieuwe mobo (P5AD2-E Premium) Dual Gigabit LAN heeft en m'n nieuwe router (LinkSys EG005W) ook 1gig is. (10Mbit down en 2 Mbit up internet btw).

Neem aan dat dan alle kabels vanaf mn modem tot aan m'n pc CAT6 moeten zijn? (waarschijnlijk wel).

Denk dat ik dan maar alles met gewone CAT6 aansluit, behalve muur<>pc, dat doe ik dan met 'snagless' kabel, kan je het makkelijk wegstoppen. Nu alleen nog ergens een winkel in de buurt van Alkmaar vinden die CAT6 op de rol verkoopt. Online bestellen zou ook kunnen ALS iemand het op de rol verkocht :X

thnx allemaal :>

Verwijderd

Topicstarter
Net met Flexpro gebeld en zij leveren CAT6e 20 meter kabels :) hij zet ze vanavond op de site :) Je kan ze bij hun ook op de rol krijgen alleen dan heb je gelijk 300 meter :)

Verwijderd

Ehm, waarom Cat6? De meeste Cat5E kabel is ook gecertificeerd voor GigE.

• tekno
  • Laatst online: 07-05 10:37
Dan is het alvast klaar voor 10G ;)

Verwijderd

Je kan beter iets ruimer nemen dan in de toekomst te kort komen, vooral als je door de muur gaat trekken.

• Grolsch
  • Registratie: Maart 2003
  • Nu online
op CAT5E draait ook GigaBit perfect.

[ Voor 20% gewijzigd door Grolsch op 17-03-2005 16:55 ]

PVOUPUT - 13.400WP - Twente

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

Grolsch schreef op donderdag 17 maart 2005 @ 12:18:
op CAT5E draait ook GigaByte perfect.
Byte niet, bit wel.

• Grolsch
  • Registratie: Maart 2003
  • Nu online
okay, je hebt gelijk :P kzal het ff veranderen ;) :+

PVOUPUT - 13.400WP - Twente

• rapture
  • Laatst online: 02:44

rapture

Zelfs daar netwerken?

Gigabit is speciaal ontworpen voor ouwe CAT5-bekabeling, een CAT5e is meer gekeurd (hoge specs eisen). Gewone 100base-tx gebruikt maar 2 paren, er was vroeger ook een 100base-t4 variant. Deze kan op ouwe cat3 kabels werken en er worden 4 paren gebruikt. De huidige gigabit is ontworpen om op CAT5-achtigen te werken met alle 4 paren, CAT5e is aanbevolen.

CAT6 is overkill, deze kost ook paar keer meer per meter. Sommige winkels maken hiervan misbruik, CAT6 is pas interessant als men begint met 10Gbps over koper.

[ Voor 37% gewijzigd door rapture op 17-03-2005 17:41 ]

Verwijderd

Verwijderd schreef op donderdag 17 maart 2005 @ 10:37:
Net met Flexpro gebeld en zij leveren CAT6e 20 meter kabels :) hij zet ze vanavond op de site :) Je kan ze bij hun ook op de rol krijgen alleen dan heb je gelijk 300 meter :)
rapture schreef op donderdag 17 maart 2005 @ 17:38:
CAT6 is overkill, deze kost ook paar keer meer per meter. Sommige winkels maken hiervan misbruik, CAT6 is pas interessant als men begint met 10Gbps over koper.
Bovendien gaat veel van de meerwaarde van CAT6 verloren op het moment dat je als (semi-)amateur zelf de schoentjes aan de kabels gaat zetten. Een rol van 300 meter CAT6 is dus alleen écht interessant voor professionals.
Pagina: 1