P4 1,8 + RDR vs Celeron 2,4 + DDR

Pagina: 1
Acties:

• sdk1985
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 21:03
De keuze: 2 pc's (Die al zijn gekocht ooit)
1: Oude P4 1.8 die nog 256 mb RDRAM heeft (en een 9600pro maar die is om te zetten)
2: Celeron 2,4 Ghz ook met 256 mb ram (maar wel makkelijker uit te breiden in de toekomst lijkt me) deze is net nieuw

Op C!T forum kwam ik niet echt verder moderators kwamen met verhalen aan over de cache van een p2... lekker nuttig :?

Op tomshardware.com zijn beetje tegenstrijdige benchmark results te vinden (per appicatie is de ene sneller dan de andere) en in princiepe moet aan een 2e hands rdram reepje ook wel voordelig zijn te komen (is dat nou sneller dan ddr van tegenwoordig???)

Pc is trouwens voor games (BFV,Sof2,Warhammer 40k)

Wat is het advies???

[ Voor 11% gewijzigd door sdk1985 op 17-03-2005 00:02 ]

Hostdeko webhosting: Sneller dan de concurrentie, CO2 neutraal en klantgericht.

• sMoKeFiSh
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 01-08 21:10
Als die P IV 1800 MHz een Northwood is dan kun je die lekker overklokken. Ik haalde zelf met m'n oude 1,8 3006 MHz. Echter... Je zit dan wel aan dat belachelijk dure RDRAM vast. Eerlijk gezegt zou ik toch voor die celly 2,4 gaan en dan eventueel later upgraden. Ik neem aan dat die gewoon dual channel ddr heeft?

Full Electric | 2x Deye 12KSG04LP3 met 1.680Ah LFP 51,2V (4x Seplos Mason 280, 2x Seplos vertical 280) | 23,3 kWp PV

• XWB
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

XWB

Devver
Keuze 2

Waarom?
Als je later wil upgraden naar een snellere cpu, kan je met het mobo van keuze 1 niks meer doen, omdat het RDRAM ondersteunt. Wss heeft dit mobo dan ook nog een socket 423 (tenzij het een Northwood is)

[ Voor 8% gewijzigd door XWB op 17-03-2005 00:03 ]

March of the Eagles

• swampy
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 25-03 09:06

swampy

Coconut + Swallow = ?

.. Nummer 1 zal een probleem worden...
Zit je aan RIMM vast!! En dat WIL je niet! ( Rimm is sneller..maar zoveel duurder dat prijs kwaliteit gewoon loos is )

Nummer 2... ik ga er uit dat je de celeron zo kan omwisselen.. voor ..bijvoorbeeld een Pentium 4 met FSB533 ( hangt van het moederbord af ) FSB533 is heerlijk...

De celeron... is waarschijnlijk een C en in PRESTATIE... zwak... met maar 128kb cache zijn de Celeron C's nooit sneller geworden dan 1,1 Ghz in Performance....

Maar vervang het met een echte Pentium 4... en ..gaan met die banaan... wat meer geheugen... misschien een grotere hardeschijf ( als nodig ) en je hebt een best goed systeem.

Dus keuze 2

There is no place like ::1

• sdk1985
geloof dat het deze is (is voor maat van me die nu net op kamers zit, mag 1pc meenemen)

edit: deeplink werkt niet
www.paradigit.nl -->computers-->Paradigit Performer P216V

btw zelfde schijven in beide systemen (80GB) denk alleen dat de oude 5400 is maar dat weet ik niet zeker

[ Voor 54% gewijzigd door sdk1985 op 17-03-2005 00:13 ]

• XWB
  • Niet online

XWB

Devver
Die heeft een Intel Celeron D 320 (2,4GHz FSB533 & 256kb) aan boord.
Geheugen: DDR PC3200 (zal wss wel dual channel zijn)

Gewoon kopen dus en er een P4 in knallen.

En owja, ram er die 9600pro uit keuze 1 maar in, want die Sis Real 256E graphics zal niet veel worden :p

[ Voor 58% gewijzigd door XWB op 17-03-2005 00:17 ]

March of the Eagles

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

SdK2004 schreef op woensdag 16 maart 2005 @ 23:59:
Op tomshardware.com zijn beetje tegenstrijdige benchmark results te vinden (per appicatie is de ene sneller dan de andere)
Hoezo tegenstrijdig? Er zijn applicaties die baat hebben bij veel geheugenbandbreedte en er zijn daarnaast ook applicaties die meer baat hebben bij kloksnelheid. Simple as that ;)
en in princiepe moet aan een 2e hands rdram reepje ook wel voordelig zijn te komen (is dat nou sneller dan ddr van tegenwoordig?)
RDRAM is relatief gezien nog steeds duur. En ja, het is 2x sneller dan DDR. Maar het is ongeveer net zo snel als Dual Channel DDR.
Pc is trouwens voor games (BFV,Sof2,Warhammer 40k)

Wat is het advies?
Ga voor geheugenbandbreedte. Optie 1 dus. Maar Optie 2 is makkelijker en goedkoper upgradebaar. Om van Single Channel DDR naar Dual Channel DDR te gaan kun je het mobo upgraden en een extra 256MB reepje erbij steken. Extra geheugen is sowieso aanbevelenswaardig bij games. Op termijn kun je de Celeron ook nog vervangen door wat snellers. Er zal op z'n minst de P4 3,06@533 op je bord passen, afhankelijk van de CPU ondersteuning van het bord. Aangezien je nergens de specs vermeldt, kan ik je op dit punt niet veel verder helpen. Maar de PMG FAQ wel :)

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 18:06

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

TS, als je eens exact post wat voor moederborden het hier betreft, welke chipsets ze hebben en wat voor geheugen erop zit/gaat zitten...

Vergelijk deze twee scenario's:

1) i850 met PC600 bij de P4-1.8 vs i915 met dual channel PC3200 bij een Celly 2.4D
2) i850E met PC1066 bij P4 1.8 vs i845D met single channel PC2100 bij Celly 2.4C

In het eerste geval gaat de Celly aanzienlijk sneller zijn, in het tweede geval gaat de P4 bijna twee keer zo snel zijn in de meeste apps.

Zonder exacte specs te weten kan dit dus alle kanten op...

Oslik blyat! Oslik!

• sdk1985
Volgens mij is het situatie 1 want het was gewoon een 1e generatie pentium 4. Zal het ff vragen van de week maar weet bijna zeker dat het de langzame is. Mobo keuze 1 is trouwens http://www.msi.com.tw/pro...pro_mbd_detail.php?UID=41 kan ik me nog herrineren (ooit eens updates gezocht) bij specs staat echter RDRAM niet wat voor.

btw in 2: Asus P4S800-MX Sis661 DDR400 AGP8x LAN

Dus agp is ook sneller van 4x naar 8x maar ooit ergens gelezen dat dat maar 5% betere prestaties geeft

[ Voor 61% gewijzigd door sdk1985 op 17-03-2005 13:54 ]

• Chemist
  • Registratie: Juli 1999
  • Laatst online: 07-11-2025
Wat ook nog iets is om te proberen is je Celeron D over te klokken naar FSB800 (moet je geheugen wel DDR400 zijn natuurlijk). Mijn ervaring met de Celeron D zijn goed daarmee (heb zelf een 2,66@4,00 met standaard koeler).

Jammer genoeg ondersteunt je mobo geen dualchannel geheugen...

Just because I'm paranoid, doesn't mean they're not watching me

Verwijderd

als die P4 1.8 een williamette core heeft dan zou ik het niet doen. dat kun je zien of die 256kb cache heeft, of 512 kb. en iets meer info over de onderdelen zou ook wel handig zijn :/

• sdk1985
Verwijderd schreef op donderdag 17 maart 2005 @ 15:51:
als die P4 1.8 een williamette core heeft dan zou ik het niet doen. dat kun je zien of die 256kb cache heeft, of 512 kb. en iets meer info over de onderdelen zou ook wel handig zijn :/
onderdelen zijn uitwisselbaar dus dat is het probleem niet.
(btw is geforce 2 mx ongeveer even snel als zon integrated chip??? Als de readon namelijk naar de Celeron moet moet de 1.8 een andere kaart krijgen. Maat van me van wie die pc's zijn heeft nog een geforce 2 mx liggen (want ik heb voor hem die 9600 ingebouwt en die geforce 2 zat er daarvoor in)

[ Voor 4% gewijzigd door sdk1985 op 17-03-2005 19:17 ]

• XWB
  • Niet online

XWB

Devver
Een geforce 2 mx zal wel beter presteren als een integrated chip, omdat die kaart zijn eigen geheugen heeft.

March of the Eagles

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

SdK2004 schreef op donderdag 17 maart 2005 @ 13:43:
Volgens mij is het situatie 1 want het was gewoon een 1e generatie pentium 4. Zal het ff vragen van de week maar weet bijna zeker dat het de langzame is. Mobo keuze 1 is trouwens http://www.msi.com.tw/pro...pro_mbd_detail.php?UID=41 kan ik me nog herrineren (ooit eens updates gezocht)
Zet dan ipv link gewoon "MS-6545" of "850Pro5", dan hoeven wij niet die hele site te laden...
bij specs staat echter RDRAM niet wat voor.
Nee, er kan van alles in. Kijk dus gewoon wat voor RIMMs jij hebt...
btw in 2: Asus P4S800-MX Sis661 DDR400 AGP8x LAN
OK, single-channel PC3200 geheugen dus.
Dus agp is ook sneller van 4x naar 8x maar ooit ergens gelezen dat dat maar 5% betere prestaties geeft
AGP snelheid is te verwaarlozen idd. Even alles op een rijtje zetten:

P4 is een i850 chipset mobo, dus max 100MHz FSB en PC800 RDRAM, in dual channel geeft dat 3200MB/s
Celly zit op een plank met max 200MHz FSB en PC3200 DDR-SDRAM, ook 3200MB/s, maar heeft integrated VGA. Als je die meuk gebruikt blijft er maar iets van 1600MB/s over voor je CPU.

Maar ervan uitgaande dat je gewoon een AGP kaart gaat gebruiken gaat de keuze tussen een oude high-end plank die niet veel qua upgrades kan slikken en een ranzige low-end nieuwe plank die qua CPU wel geupgrade kan worden, maar dan gecastreerd wordt omdat de geheugeninterface niet genoeg bandbreedte kan leveren.

Zoals ze hier staan zou ik zelf neigen naar de P4, maar eigenlijk zou ik gewoon de RIMMs van de P4 verkopen, voor dat geld een fatsoenlijk dual-channel DDR mobo kopen en een enkele PC3200 DIMM. Daarmee kun je nu al de P4 van z'n volle 3200MB/s voorzien, maar als je ooit wilt upgraden kun je gewoon die P4 met een snellere vervangen een tweede DIMM erbij steken om 6400MB/s te kunnen leveren.

Oslik blyat! Oslik!

• Chemist
  • Registratie: Juli 1999
  • Laatst online: 07-11-2025
Aangezien de P4 1.8 nog draait op FSB400 en de Celeron op FSB533 zou ik toch eerder voor de Celeron gaan (gelijke cachegrootte, hogere FSB, hogere kloksnelheid). En zoals ik eerder al zei zou ik eerst kijken of die Celeron niet op te stoken is naar FSB800 voor je een andere CPU gaat kopen.

Just because I'm paranoid, doesn't mean they're not watching me

• sdk1985
Chemist schreef op vrijdag 18 maart 2005 @ 08:24:
Aangezien de P4 1.8 nog draait op FSB400 en de Celeron op FSB533 zou ik toch eerder voor de Celeron gaan (gelijke cachegrootte, hogere FSB, hogere kloksnelheid). En zoals ik eerder al zei zou ik eerst kijken of die Celeron niet op te stoken is naar FSB800 voor je een andere CPU gaat kopen.
andere cpu kopen is niet van toepassing, studenten hebben geen geld :P

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

SdK2004 schreef op vrijdag 18 maart 2005 @ 14:06:
[...]

andere cpu kopen is niet van toepassing, studenten hebben geen geld :P
Daarom dat ik juist zeg: neem de P4 en verkoop de RIMMs door, voor het geld wat je daarmee krijgt kun je een modern en goed platform neerzetten (ipv die gecastreerde SiS 661 meuk), waarschijnlijk lukt het mobo+DDR kopen :z

Oslik blyat! Oslik!

Pagina: 1