Toon posts:

[NT4 en 2000AS] Werkstations XP geen internet

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Een netwerk waar ik systeembeheerder van ben ( heb het helaas niet zelf aangelegd ) hebben we nu het volgende probleem.

Situatie:
Windows NT4 Server met eigen domein
Windows 2000AS server met domein waar alle werkstations op zitten.
Tussen beide domeinen is een Trust.

De NT4 server diende voorheen altijd als Proxy maar nu enkel als router tussen het internet en lan.
De 2000AS server is er voor werkstation gebruikers verrificatie, centrale opslag en DHCP / DNS.

Probleem:
We hebben nieuwe PC's binnen en na het installeren van deze mogen ze op het domein.
Aanmelden is prima gelukt, de shares en logon script werken prima alleen het internet wil er maar niet op komen.
Naar mijn mening is dit een instelling op de NT server die overigens naar mijn mening IIS draait.
Als ik op een pc in webbrowser naar de NT wil d.m.v. IP in te tikken, kom ik in een prachtige pagina van IIS uit. ( ook op de pc's waar internet het niet op doet ) ( webmanagement DISABLED )

Volgens de NT server krijgt iedereen standaard toegang tot WWW, FTP, e.d.

Staan er ergens instellingen om bepaalde computernamen alleen toegang te verschaffen, filtering op mac. of iets in die richting?
Ik zit weer met de handen in het haar, hopelijk kan iemand mij een hint geven in welke richting ik moet zoeken. ( uitgebreider dan een hint mag uiteraard ook :+ ) _/-\o_ _/-\o_

Verwijderd

Topicstarter
**** KICK ******
De nieuwe computers heb ik in de AD van de 2000AS volledige rechten gegeven evenals de gebruikers die er op gaan, geen resultaat...

Als ik met dezelfde user op een andere pc inlog kan ik wel internetten.

• leuk_he
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 06-05 23:54

leuk_he

1. Controleer de kabel!

ik mis iets essensieels in je verhaal ( of ik kan niet lezen :) )

HOE gef je een pc internet toegang? (Staat ook in faq: hoe deel ik internet)

1 Je stelt de (windows 2000?) server in als proxy (ISS kan dat standaard) ->
staat op de werkende PC de proxy ingesteld? (Dan kun je inderdaad van alles met autoristiate op de server regelen)
2. Je hebt op 1 server internet conenciton sharing (ICS) ingesteld -->
proxy is leeg, default gateway wijst naar server die internet deelt.
3. Je pc gebruitk direct de router om op internet te gaan -->
default gateway van werkende pc wijst naar router ipc naar server. instelling in DHCP (of statisch adres?)

Ingeval van 1: probeer ook eens firefox, dan wordt het duidelijker of de proxy extra autorisatie vraagt of niet.

Need more data. We want your specs. Ik ben ook maar dom. anders: forum, ff reggen, ff topic maken
En als je een oplossing hebt gevonden laat het ook ujb ff in dit topic horen.

Verwijderd

Topicstarter
Een paar maanden geleden zijn we overgegaan van Kennisnet naar Scoolconnect van essent (ISP),
Toen stond op alle clients ingesteld bij internet opties (in explorer) een proxy server (de NT4 bak).
Na de overgang werkte het internet na het uitzetten op alle clients van die proxy en het vinkje alleen zetten in "instellingen van IE automatisch overnemen".
Het werkte prima allemaal alleen nu met nieuwe pc's het volgende eerder beschreven probleem.

Het internet is als volgt geregeld:
Com21 modem --> Sisco router 1600 series 217.x.x.1 ---> NT4 bak 217.x.x.5 en 10.0.0.2 (VASTe IP's)
NT4 bak 10.0.0.2 --> switch

De 2000AS is Domain controller en zit op 10.0.0.1, deelt d.m.v. DHCP ip adressen uit aan ca. 30 werkstations.

Conclusie: de NT4 fungeerd als router naar mijn mening, vervangen door een huis tuin en keuken routertje ( 2 geprobeerd ) gaat niet omdat de Sisco daar niet mee overweg kan ( zelfs Essent kreeg mijn routertje niet aan de gang )

Mij lijkt het beste om die NT4 weg te doen en RRAS te installeren op de 2000as,
met 2000 kan ik wel overweg maar NT4 is voor mij een grote puzzel.....

Waar ergens in de NT4 bak moet ik zoeken..... hopelijk ben ik nu iets duidelijker geweest....

• leuk_he
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 06-05 23:54

leuk_he

1. Controleer de kabel!

leuk_he schreef op vrijdag 18 maart 2005 @ 10:23:
2. Je hebt op 1 server internet conenciton sharing (ICS) ingesteld -->
proxy is leeg, default gateway wijst naar server die internet deelt.
zo dus?

Vergelijk ipconfig /all van een werkende pc eens met een niet werkende pc (of post ze hier)

ALs je de NT4 server niet meer kunt beheren kan het geen kwaad de uit te faseren en die in dit verhaal te vervangen voor de 2000 server. (extra netwerk kaart in 2000 server)

Need more data. We want your specs. Ik ben ook maar dom. anders: forum, ff reggen, ff topic maken
En als je een oplossing hebt gevonden laat het ook ujb ff in dit topic horen.

Verwijderd

Topicstarter
Ipconfig results zijn hetzelfde van oude en nieuwe pc's voor zover ik weet.
Helaas kan ik geen ipconfig posten omdat ik niet op locatie ben en voor ik er uit ben hoe of wat er moet gaan gebeuren....

De gateway is blank, deze optie word niet meegestuurd door de DHCP server via opties.

Wat wel vreemd is dat IP ROuting bij de 2000As enabled is bij de Ipconfig.

Het idee om internet ook te regelen via de 2000 server ook te regelen ( RRAS en extra netwerk kaart) is voor mij de ideale oplossing alleen zien ze op locatie er een beetje tegenop "iets wat al werkt te veranderen of vervangen".
Ga in iedergeval het nogmaals voorleggen.

Ik zou dan ook blij zijn als ik het probleem zo kan oplossen (via de NT4 bak)...

Verwijderd

Topicstarter
Wat bleek nu achteraf.....

Er moest een soort van client proggie worden geinstalleerd op de werkstations zodat de ze internet hadden via de NT4 bak.
Ik heb het niet zelf gedaan dus weet helaas (nog) niet hoe en wat...
Het werkt nu in ieder geval op de nieuwe pc's, ben alleen benieuwd hoe wat en waarom er dat geinstalleerd moet worden.

In iedergeval bedankt voor de reacties Leuk_he :*)

Verwijderd

Klopt, voor windows proxy heb je inderdaad een client nodig van je proxy server (ISA ???) :)

• alt-92
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

Hm. Microsoft Proxy 2.0 dus (de voorloper van ISA 2000)
Veel plezier ermee, wordt niet echt meer ondersteund door MS.

ik heb een 864 GB floppydrive! - certified prutser - the social skills of a thermonuclear device

Pagina: 1