[XP] Typelib registry verwijderd

Pagina: 1
Acties:

• Niles
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 28-01 23:09
Hallo mensen,

Ik had al enkele dagen last van spyware op m'n pc waar ik dat normaal gesproken juist weinig tot geen last van heb (itt tot veel mensen hier in de buurt). Nu had ik dan uiteindelijk wél spyware op m'n pc gekregen en werd er niet goed van (ze zouden het echt moeten verbieden). Na de standaard dingen zoals ad-aware, CWshredder, HijackThis enz kreeg ik het maar niet weg. Na wat zoeken kwam ik er via een engels site uiteindelijk achter dat het helpt sommige registry keys te verwijderen (de keys die je krijgt te zien in ad-aware na een system check). Uiteindelijk ik die locatie opgeschreven en via veilige modus die registry key verwijderd, deze stond echter in typelib (er stond me vaag iets bekends van bij, maargoed...) ik dus weggooien, heb ik heel de registry map typelib weggegooid 8)7. Gelukkig starte de pc gewoon op enzo, maar enkele simpele, maar toch veelgebruikte dingen werken nu niet meer, zoals:
- WMP starte niet meer op
- IE kan geen links meer in nieuw venster openen
- ik kan geen url's direct openen vanuit msn vensters

Dit is behoorlijk irritant, en ik denk dat ik tijdens het gebruiken van m'n pc nog wel meer problemen tegenkom. WMP probleem heb ik opgelost door een nieuwe versie (WMP 10) te installen (omdat ik wel d8 dat ie dan de registry keys opnieuw zou schrijven :)), maar de andere dingen werken dus nog steeds niet (vooral dat ik geen links kan openen die in een nieuw venster worden geopend is natuurlijk héél irritant).

Ik wilde weten of hier een oplossing voor was, en of ik mss die registry map van een andere (winXP) bak zomaar kan overnemen? Ik had namelijk maar 1 regkey mogen weggooien, ipv de hele map |:( .

De search gaf me niks, behalve dan dat ik er wel achter gekomen dat het toch best een belangrijke regkeymap is. Er waren vooral search results waarin mensen met typelib aan het programmeren gingen :). Iemand een oplossing?

[ Voor 3% gewijzigd door Niles op 16-03-2005 23:07 ]

• sanfranjake
  • Registratie: April 2003
  • Niet online

sanfranjake

Computers can do that?

(overleden)
Voor het probleem met IE links zou je even kunnen proberen: Start > Uitvoeren > regsvr32 urlmon.dll

Mijn spoorwegfotografie
Somda - Voor en door treinenspotters

• Niles
Dit werkt helaas niet, het veranderd niks aan mijn IE probleem. Ik denk alleen dat Typelib een registry map is waarin windows en andere microsoft programma's (WMP, IE enz..) enkele vaste waarden inzetten. Iemand met eenzelfde softwarepakket als ik zou dus (als ik gelijk heb) een zelfde Typelib registry map hebben, en ik vraag me dan ook af of ik dat gewoon over kan nemen. Natuurlijk weet ik wel dat formatteren helpt, omdat dan alle registrey keys weer overnieuw geschreven worden, maar als ik het anders op kan lossen doe ik dat natuurlijk het liefst eerst.

Niemand een manier om mijn probleem om te lossen?

• Morax
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 10-04 22:00
Ik denk dat een format gewoon het beste is. Anders zal je naar mijn mening altijd wel problemen houden omdat je volgens mij nooit echt 100% hetzelfde software pakket zal hebben.

Je kan het uiteraard gewoon proberen (en weer verwijderen als het niet werkt), maar ik gok dat je altijd wel een paar problemen zal overhouden omdat de kans dat ze echt identiek zijn klein is.

What do you mean I have no life? I am a gamer, I got millions!

• PieterJ
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 10-04 13:20
Kan je niet je CLSID exporteren? Daaruit de paden en files extracten. En vervolgens met regsrv32 die files opnieuw registreren?

• Niles
PieterJ schreef op donderdag 17 maart 2005 @ 15:58:
Kan je niet je CLSID exporteren? Daaruit de paden en files extracten. En vervolgens met regsrv32 die files opnieuw registreren?
Zou je iets duidelijker kunnen zijn? Hoe moet ik het CLSID exporter (wat is uberhaupt een CLSID)?

Edit: net er ook achter gekomen dat Flash bestanden niet geladen worden in een webpagina

[ Voor 12% gewijzigd door Niles op 17-03-2005 18:11 . Reden: flash verhaal ]

• PieterJ
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 10-04 13:20
Er vanuitgaand dat je de typelib hebt weggegooid vanuit HKEY_CLASSES_ROOT:

In deze hive is een key CLSID. Hieronder vind je de GUID van elke geregistreerde file.
Elk GUID heeft een key InprocServer32. De default waarde hiervan is het pad en de filenaam van de geregistreerde file. Met deze waarde kan je de file opnieuw registreren. Als het goed is word dan de typelib GUID weer aangemaakt.

Helemaal goed krijg je het waarschijnlijk nooit (zie ook Morax), maar misschien kan je er even mee vooruit.

• RdR
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 11-12-2024

RdR

De 'typelib' registry key is essentieel voor veel COM-applicaties (en dat zijn er nogal wat). Indien je niet terug kunt naar een eerder system restore point dan lijkt mij een herinstallatie van windows de enige optie.

Je kunt inderdaad met 'regsvr32' proberen de 'typelib' te herstellen. Dit lukt je echter nooit 100% want bij installatie van Windows XP worden er al de nodige standaard entries ingezet. Mocht je het toch willen proberen dan dien je naast DLL's en OCX'en ook de TLB bestanden te registreren. Begin hierbij met 'stdole2.tlb' en 'stdole32.tlb'.

Voor het registreren van deze bestanden heb je een apart programma nodig: regtlb32.exe. Dit wordt, voor zo ver ik weet, niet bij XP meegeleverd. Je kunt het met google vinden.

Succes,
Roel
Pagina: 1