Na een jaar niks meer gedaan te hebben met peltiers, toch maar besloten om gedeeltelijk terug te gaan. Maar dan nu enkel op mijn gpu, te weten een Hercules Radeon 9800XT.
Het setje wat atm mijn 172Watt TEC moet gaan koelen op mijn Swiftech MCW 50 -t:
1x EVO 240 met Delta's (veel herrie, veel cfm's)
1x BI Extreme Pro met Papst fans (het tegenover gestelde
)
Dit alles wordt door een Liang (Swiftech) pomp voorzien van de nodige flow.
Dit alles draaid op een Meanwell SP-200-24, die op 19.5V is ingesteld. Dit heb ik gedaan omdat ik uit eerder testen icm deze voeding erachter ben gekomen dat 172W peltiers op dat voltage het meest efficient presteren.
Nu gebruik ik een Dynatek 112 multimeter om de Voltages af te lezen en deze blijven rocksteady op 19.5V. Om de temperatuur in de gaten te houden gebruik ik een Greisigner GTH 175/Pt.
Ter zake..
Waar het probleem nu zit, wat ik ook probeer ik krijg de temperatuur van het gpu blok niet onder de +10'C. Dit is dus zonder enige andere belasting, de pc staat uit! En alle fans staan op 12V herrie te maken.
De watertemperatuur is 1'C à 2'C hoger dan de kamertemperatuur (atm 24'C).
Wat zie ik nu over het hoofd?
Dingen waar ik aan heb gedacht:
Het setje wat atm mijn 172Watt TEC moet gaan koelen op mijn Swiftech MCW 50 -t:
1x EVO 240 met Delta's (veel herrie, veel cfm's)
1x BI Extreme Pro met Papst fans (het tegenover gestelde
Dit alles wordt door een Liang (Swiftech) pomp voorzien van de nodige flow.
Dit alles draaid op een Meanwell SP-200-24, die op 19.5V is ingesteld. Dit heb ik gedaan omdat ik uit eerder testen icm deze voeding erachter ben gekomen dat 172W peltiers op dat voltage het meest efficient presteren.
Nu gebruik ik een Dynatek 112 multimeter om de Voltages af te lezen en deze blijven rocksteady op 19.5V. Om de temperatuur in de gaten te houden gebruik ik een Greisigner GTH 175/Pt.
Ter zake..
Waar het probleem nu zit, wat ik ook probeer ik krijg de temperatuur van het gpu blok niet onder de +10'C. Dit is dus zonder enige andere belasting, de pc staat uit! En alle fans staan op 12V herrie te maken.
De watertemperatuur is 1'C à 2'C hoger dan de kamertemperatuur (atm 24'C).
Wat zie ik nu over het hoofd?
Dingen waar ik aan heb gedacht:
- Voeding leverd niet voldoende vermogen -
Dit heb ik allemaal nagemeten en dit blijkt dus niet het geval te zijn. (ja op 24V trekt ie het niet, ik weet het)
- Peltier gedeeltelijk rot -
Ik heb het blok weer open geschroefd en de peltier bekeken en nogmaals doorgemeten, deze bleek perfect te functioneren. - Niet genoeg waterflow -
Ik heb nog 3 eheim 1048's hier liggen, ik wil in het uiterste geval deze nog in serie zetten en dan icm mijn EVO1800 dit nog een keer testen. Maar hier gaat mijn voorkeur niet naar uit omdat het weer zoveel pruts werk is
- Peltier kan zn hitte niet kwijt -
Ik heb aan het blok gevoeld en de temperaturen voor het blok en na het blok gemeten. Niks aan de hand. - Verkeerde koelpasta gebruikt in het blok -
Ik heb nu AS Ceramique, AS3/5 en standaard koelprut gebruikt, geen verschil! - 80W peltier geleverd gekregen van Dangerden? -
Ik heb nog een MCW 50-t liggen met nog de standaard 80W'r gemonteerd. Deze word echter wel koud en bevriest uit eindelijk ook. Ik heb deze echter nog niet getest in mijn huidige loop...

pin 14 en 16 verbinden. Dus groen en zwart