[TEC] Temperatuur problemen

Pagina: 1
Acties:

• arnoman
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 05-02 20:55
Na een jaar niks meer gedaan te hebben met peltiers, toch maar besloten om gedeeltelijk terug te gaan. Maar dan nu enkel op mijn gpu, te weten een Hercules Radeon 9800XT.

Het setje wat atm mijn 172Watt TEC moet gaan koelen op mijn Swiftech MCW 50 -t:
1x EVO 240 met Delta's (veel herrie, veel cfm's)
1x BI Extreme Pro met Papst fans (het tegenover gestelde ;) )
Dit alles wordt door een Liang (Swiftech) pomp voorzien van de nodige flow.

Dit alles draaid op een Meanwell SP-200-24, die op 19.5V is ingesteld. Dit heb ik gedaan omdat ik uit eerder testen icm deze voeding erachter ben gekomen dat 172W peltiers op dat voltage het meest efficient presteren.

Nu gebruik ik een Dynatek 112 multimeter om de Voltages af te lezen en deze blijven rocksteady op 19.5V. Om de temperatuur in de gaten te houden gebruik ik een Greisigner GTH 175/Pt.

Ter zake..
Waar het probleem nu zit, wat ik ook probeer ik krijg de temperatuur van het gpu blok niet onder de +10'C. Dit is dus zonder enige andere belasting, de pc staat uit! En alle fans staan op 12V herrie te maken.
De watertemperatuur is 1'C à 2'C hoger dan de kamertemperatuur (atm 24'C).

Wat zie ik nu over het hoofd?
Dingen waar ik aan heb gedacht:
  • Voeding leverd niet voldoende vermogen -
    Dit heb ik allemaal nagemeten en dit blijkt dus niet het geval te zijn. (ja op 24V trekt ie het niet, ik weet het :Y) )
  • Peltier gedeeltelijk rot -
    Ik heb het blok weer open geschroefd en de peltier bekeken en nogmaals doorgemeten, deze bleek perfect te functioneren.
  • Niet genoeg waterflow -
    Ik heb nog 3 eheim 1048's hier liggen, ik wil in het uiterste geval deze nog in serie zetten en dan icm mijn EVO1800 dit nog een keer testen. Maar hier gaat mijn voorkeur niet naar uit omdat het weer zoveel pruts werk is :z
  • Peltier kan zn hitte niet kwijt -
    Ik heb aan het blok gevoeld en de temperaturen voor het blok en na het blok gemeten. Niks aan de hand.
  • Verkeerde koelpasta gebruikt in het blok -
    Ik heb nu AS Ceramique, AS3/5 en standaard koelprut gebruikt, geen verschil!
  • 80W peltier geleverd gekregen van Dangerden? -
    Ik heb nog een MCW 50-t liggen met nog de standaard 80W'r gemonteerd. Deze word echter wel koud en bevriest uit eindelijk ook. Ik heb deze echter nog niet getest in mijn huidige loop...
Wie weet raad? Ik kom er onderhand niet meer uit.. :'(

• _Ernst_
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 13:20

_Ernst_

Mark It Zero!

Ik moest meteen aan dit topic denken: ATI 9800xt + peltier Daar werd ook maar met moeite koud dacht ik (ook een 9800xt)

Maar meet eens hoeveel stroom hij trekt bij hoeveel spanning, weet je iig zeker dat je een 172 watt peltier te pakken hebt.

Last.fm

• Mr.S
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 14-07-2025
arnoman schreef op woensdag 16 maart 2005 @ 22:32:
• 80W peltier geleverd gekregen van Dangerden? -
Ik heb nog een MCW 50-t liggen met nog de standaard 80W'r gemonteerd. Deze word echter wel koud en bevriest uit eindelijk ook. Ik heb deze echter nog niet getest in mijn huidige loop...
Probeer die eens op je huidige setup, denk namelijk dat een 80 W pelt wel voldoende is om een 9800XT koel te houden, al weet ik niet of ie 'm zou kunnen kunnen bevriezen voor je.

Verwijderd

heb je behalve voltage ook de stroom gemeten? zo ja kan je die even posten? en weet je 100% zeker dat de pelt het waterblok goed raakt?

[ Voor 54% gewijzigd door Verwijderd op 16-03-2005 22:56 ]

• arnoman
Ernst:
Ik herrinner me ineens ook het topic. Ik lees hem nog eens door, thnx!

Jurgen:
De batterijen van mn goede multimeter zijn op.. dus heb ff een goedkoop aldi ding uit de kast getrokken. Ik meet op +/- 19.5V zo'n 5.5A - 6A.

Mr.S:
Ik lees overal dat een 80W'r kan... maar ik wil bij voorkeur toch net ff wat meer marge hebben. En wil eigenlijk gewoon een 172W'r. Zeker met mijn toekomstige Vmod's in mn achterhoofd..

• Mr.S
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 14-07-2025
arnoman schreef op woensdag 16 maart 2005 @ 22:58:
Mr.S:
Ik lees overal dat een 80W'r kan... maar ik wil bij voorkeur toch net ff wat meer marge hebben. En wil eigenlijk gewoon een 172W'r. Zeker met mijn toekomstige Vmod's in mn achterhoofd..
Ja, dat is zeker verstandig, ook gezien wat er op de site van Swiftech staat:
# 80 Watts built-in thermoelectric module
# Optimal cooling capacity: will dissipate 53 Watts continuous thermal load to ambient temperature. See performance chart HERE.

Dus als het zou kunnen moet je met je 172W TEC gaan werken

• _Ernst_

_Ernst_

Mark It Zero!

Ernst:

Jurgen:
De batterijen van mn goede multimeter zijn op.. dus heb ff een goedkoop aldi ding uit de kast getrokken. Ik meet op +/- 19.5V zo'n 5.5A - 6A.

Mr.S:
Dan is het iig zeker geen 172 watt peltier, denk eerder iets van 80 watt (wat dus waarschijnlijk te weinig is om lekkere temps te halen).

Last.fm

• arnoman
_Ernst_ schreef op woensdag 16 maart 2005 @ 23:05:
[...]

Dan is het iig zeker geen 172 watt peltier, denk eerder iets van 80 watt (wat dus waarschijnlijk te weinig is om lekkere temps te halen).
_Ernst_:
Ik ben nooit een zwaar onderlegd elektrotechnisch mannetje geweest, maar wat ik mij nog wel meen te herrinneren was dat de formule voor het wattage (vermogen) te berekenen als volgt was:
P=U*I dus:
19.5*5.5 = 107W

Dan kan het toch geen 80W'r zijn?!

Jurgen:
Ja, het blok maakt goed contact, meerdere malen gecontroleerd

[ Voor 11% gewijzigd door arnoman op 16-03-2005 23:16 . Reden: typo ]

• _Ernst_

_Ernst_

Mark It Zero!

arnoman schreef op woensdag 16 maart 2005 @ 23:11:
[...]

Ik ben nooit een zwaar onderlegde electrotechnisch mannetje geweest, maar wat ik mij nog wel meen te herrinneren was dat de formule voor het wattage (vermogen) te berekenen als volgt was:
P=U*I dus:
19.5*5.5 = 107W

Dan kan het toch geen 80W'r zijn?!
Een peltier trekt altijd een stuk meer stroom als dat hij warmte kan afvoeren. Een 172 watt peltier bijvoorbeeld strekt (uit m'n hoofd) zo'n 11 ampere bij 24 volt, wat dus resulteerd in ruim 250 watt. Het zelfde geld voor een peltier dat 80 watt aan warmte kan verplaatsen, deze kan best rond de 110 watt trekken :) (moet je dus ook rekening mee houden met het kiezen van een voeding, een 172 watt peltier kun je niet voeden met een 172 watt voeding)

Technische Peltier FAQ << ook een leuk topic, veel info over peltier :)

[ Voor 10% gewijzigd door _Ernst_ op 16-03-2005 23:16 ]

Last.fm

Verwijderd

Ernst:

Jurgen:

Mr.S:
dat is wel aan de lage kant ookal zou ik wel een iets lagere temperatuur verwachten voor dat amperage maar wil je toch even iets testen. peltier los halen, ook van koelblok. zet er dan eventjes spanning op (paar seconden maar anders smelt die :D ) en voel dan aan de warme kant of de gehele peltier even warm wordt.

er zitten rijen thermokoppels in een peltier parralel geschakelt, misschien is een contactje binnen in verbroken.

een 80watt pelt trekt maximaal 16 volt als je die op 19,5 volt zet heb je wel enorm veel hitte

[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 16-03-2005 23:25 ]

• EvilWhiteDragon
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 27-01 12:34
Ernst:

Jurgen:

Mr.S:
is 5,5-6 A voor een Pelt eigelijk niet weinig ? Ik meen van wel. zoiezo ...een 172W pelt verbruikt een grove 200W @ 24V meen ik .... zou het dan niet kunnen dat ie niet genoeg A's krijgt ?

LinkedIn
BlackIntel

• arnoman
_Ernst_ schreef op woensdag 16 maart 2005 @ 23:15:
[...]

Een peltier trekt altijd een stuk meer stroom als dat hij warmte kan afvoeren. Een 172 watt peltier bijvoorbeeld strekt (uit m'n hoofd) zo'n 11 ampere bij 24 volt, wat dus resulteerd in ruim 250 watt. Het zelfde geld voor een peltier dat 80 watt aan warmte kan verplaatsen, deze kan best rond de 110 watt trekken :) (moet je dus ook rekening mee houden met het kiezen van een voeding, een 172 watt peltier kun je niet voeden met een 172 watt voeding)

Technische Peltier FAQ << ook een leuk topic, veel info over peltier :)
Hoewel de meesten niet echt geweldig te spreken zijn over deze Meanwell, moet hij theoretisch toch voldoende vermogen hebben om een 172W'r op zo'n 20V van voldoende prik te voorzien.

Ik ken de peltier faq, dr staat niet echt iets nieuws in voor mij. Maar toch bedankt :)!
Verwijderd schreef op woensdag 16 maart 2005 @ 23:18:
[...]

dat is wel aan de lage kant ookal zou ik wel een iets lagere temperatuur verwachten voor dat amperage maar wil je toch even iets testen. peltier los halen, ook van koelblok. zet er dan eventjes spanning op (paar seconden maar anders smelt die :D ) en voel dan aan de warme kant of de gehele peltier even warm wordt.

er zitten rijen thermokoppels in een peltier parralel geschakelt, misschien is een contactje binnen in verbroken.
Hmm daar zeg je wat. Ik heb mijn oude 330W'r weleens opengebroken om um te bestuderen en daar bleken idd een paar thermokoppels los te zitten.
Ik zal asap het blok uit elkaar halen.
EvilWhiteDragon schreef op woensdag 16 maart 2005 @ 23:21:
[...]

is 5,5-6 A voor een Pelt eigelijk niet weinig ? Ik meen van wel. zoiezo ...een 172W pelt verbruikt een grove 200W @ 24V meen ik .... zou het dan niet kunnen dat ie niet genoeg A's krijgt ?
Er is een verschil tussen het verbruik en het vermogen hè ;)

Verwijderd

Bij 19,5 volt moet die ongeveer 8,5 Amp trekken.

• arnoman
Volgens de site van dangerden trekt ie op 24V 7.9A
Ik zal morgen even kijken of ik een wat stevigere 24V voeding kan regelen

En idd ik kon me ook al niet voorstellen dat een 80W peltier (officieel op 15.3V) 20V zou overleven. En naar mijn weten zijn er ook geen 24V 80W'rs in de omloop.

edit:

Ik heb zojuist even een 24V 80A voeding geregeld. Morgen kijken of het enig verschil maakt. Mocht dat niet zijn kunnen we iig het niet genoeg vermogen verhaal van de voeding uitsluiten.

De officieele spex van de site van de fabrikant af:
code:
1
2
3
Imax = 7.9 Amps 
Qmax = 120 Watts 
Vmax = 24.6 Volts

EvilWhiteDragon :
Met die 200W zat je er dus naast :) nofi

[ Voor 45% gewijzigd door arnoman op 16-03-2005 23:37 ]

• _Ernst_

_Ernst_

Mark It Zero!

arnoman schreef op woensdag 16 maart 2005 @ 23:26:
[...]

Hmm daar zeg je wat. Ik heb mijn oude 330W'r weleens opengebroken om um te bestuderen en daar bleken idd een paar thermokoppels los te zitten.
Ik zal asap het blok uit elkaar halen.
offtopic:
330W? waar haal je die? :)
arnoman schreef op woensdag 16 maart 2005 @ 23:32:
Volgens de site van dangerden trekt ie op 24V 7.9A
Ik zal morgen even kijken of ik een wat stevigere 24V voeding kan regelen

En idd ik kon me ook al niet voorstellen dat een 80W peltier (officieel op 15.3V) 20V zou overleven. En naar mijn weten zijn er ook geen 24V 80W'rs in de omloop.
Over wat voor een peltier hebben we het dan? Geen 172 watt, die trekt namelijk meer.

Last.fm

Verwijderd

dat is geen 172 watt drift-0,8 inderdaad :D voor die pelt klopt het amperage. heb je ook een max deltaT?

330watt peltiers zijn meestal wel humor, 4 volt en 150 amp oid :D

[ Voor 26% gewijzigd door Verwijderd op 16-03-2005 23:45 ]

• arnoman
_Ernst_ schreef op woensdag 16 maart 2005 @ 23:37:
[...]

offtopic:
330W? waar haal je die? :)

[...]

Over wat voor een peltier hebben we het dan? Geen 172 watt, die trekt namelijk meer.
• Ebay :7

• Volgens Dangerden wel...

Jurgen:
Dat waren idd van dat soort bizarre Ampérages en Voltages. Ik heb er toendertijd een voeding voor kunnen lenen van me oom (zend freak :P ) Maar het was niet echt weg te koelen.. Maar wel een leuk geintje. Ik had dat ding tentijde van jou IA voor isolatie meuk ;)

Ik zit nou net te denken,
je gaat de spannning opvoeren: eerst heb je een stijgende stroom, op een gegeven moment word de pelt warm en neemt de weerstand toe, dan gaat de lijn weer naar beneden. die piek is de IMax.
dan schroef je de spanning nog meer op en op een gegeven moment gaat de pelt stuk door teveel warmte, net daarvoor word de VMax bereikt. Uit mn hoofd moet de spanning op de IMax dan toch op zo'n 22V liggen..
Dan kan ik dus niet zoals ik mijn laatste berekening heb gedaan zomaar de VMax en de IMax in de zelfde berekening gooien.. toch?

[ Voor 61% gewijzigd door arnoman op 16-03-2005 23:53 ]

• _Ernst_

_Ernst_

Mark It Zero!

* _Ernst_ gaat dalijk eens ff op ebay kijken :9
• Volgens Dangerden wel...
Dat vind ik een beetje krom van dangerden. Als je het over een 172watt peltier hebt bedoel je daarmee dat hij 172 watt kan verplaatsen, en niet 172 watt vermogen gebruikt. Dat is dus een 120 watt peltier, die 120W kan verplaatsen en ~172 watt vermogen trekt.
Jurgen:
Dat waren idd van dat soort bizarre Ampérages en Voltages. Ik heb er toendertijd een voeding voor kunnen lenen van me oom (zend freak :P ) Maar het was niet echt weg te koelen.. Maar wel een leuk geintje. Ik had dat ding tentijde van jou IA voor isolatie meuk ;)
De bedrading word dan toch wel een puntje van aandacht, 150 ampere :X een dikke lastrafo kan dan wel uitkomst bieden samen met een oversized bruggelijkrichter

Last.fm

Verwijderd

http://www.peltierelement...ts/TEC2H-62-62-437_75.pdf peltier nodig met veel power? 437 Watt ;) niet echt nuttig natuurlijk aangezien een klein phase-change unitje net zo groot is en met de kosten van voeding en waterkoeling en peltier zelf net zo duur is en veel kouder :D

• _Ernst_

_Ernst_

Mark It Zero!

Verwijderd schreef op donderdag 17 maart 2005 @ 00:00:
http://www.peltierelement...ts/TEC2H-62-62-437_75.pdf peltier nodig met veel power? 437 Watt ;) niet echt nuttig natuurlijk aangezien een klein phase-change unitje net zo groot is en met de kosten van voeding en waterkoeling en peltier zelf net zo duur is en veel kouder :D
offtopic:
Was jij niet diegene die die link een paar dagen geleden ook postte? Toevallig gister een prijsopgave aangevraagt voor een paar peltiers, onder andere die ene :7

Last.fm

• arnoman
_Ernst_ schreef op woensdag 16 maart 2005 @ 23:59:
[...]
Dat vind ik een beetje krom van dangerden. Als je het over een 172watt peltier hebt bedoel je daarmee dat hij 172 watt kan verplaatsen, en niet 172 watt vermogen gebruikt. Dat is dus een 120 watt peltier, die 120W kan verplaatsen en ~172 watt vermogen trekt.
Ik zie net dat Dangerden dezelfde specificaties bij hun 120W'rs opgeeft als bij hun 172W'rs :?
120W: http://www.dangerdenstore...roductid=88&cat=30&page=1
172W: http://www.dangerdenstore...roductid=89&cat=30&page=1

Opgelicht? :O
De bedrading word dan toch wel een puntje van aandacht, 150 ampere :X een dikke lastrafo kan dan wel uitkomst bieden samen met een oversized bruggelijkrichter
Dat was idd niet 123 voor elkaar nee.. (8>
Verwijderd schreef op donderdag 17 maart 2005 @ 00:00:
Gaaf :P
27V 33A max.. Dat is nog best goed te doen hmmm >:) ;)

[ Voor 25% gewijzigd door arnoman op 17-03-2005 00:12 ]

Verwijderd

_Ernst_ schreef op donderdag 17 maart 2005 @ 00:05:
[...]

offtopic:
Was jij niet diegene die die link een paar dagen geleden ook postte? Toevallig gister een prijsopgave aangevraagt voor een paar peltiers, onder andere die ene :7
toevallig wel ja ;) kreeg laatst een mailtje van ze met wat reclame, vandaar dat ik er opeens weer bij kwam. Heb een paar jaar geleden met een natuurkundige van hun zitten mailen ;)

volgens mij ben je opgelicht ja arnoman. maar dat verklaart die hoge temp nog niet

ik heb een 50amp gelijkrichter, zet er 3 parralel en je bent er ;)

http://www.peltierelement...ts/TEC2H-55-55-333_63.pdf <--- zat dicht bij met specs zo uit me hoofd ;)

[ Voor 14% gewijzigd door Verwijderd op 17-03-2005 00:26 ]

• arnoman
:'(
Verwijderd schreef op donderdag 17 maart 2005 @ 00:22:
[...]
volgens mij ben je opgelicht ja arnoman.
Hmz.. daar ga ik zeker even een briefje over tikken naar Dangerden. Bestel je aan 550 $, word er de helft niet geleverd en krijg je vervolgens ook nog eens 3(ja ik heb er 3 :'( ) 120W'rs terwijl je 172W'rs verwacht. Grr!
maar dat verklaart die hoge temp nog niet
Idd, morgen met een 24V 80A voeding testen, kijken of er verschil ontstaat..
Ben heel benieuwd!

Iemand nog een echte 172W'r in de plus :Y) ;) ?

[ Voor 13% gewijzigd door arnoman op 17-03-2005 00:33 ]

Verwijderd

oh trouwens ik las net een edit van je... de weerstand van een peltier wordt hoger naarmate die kouder wordt ;) halfgeleiders werken iets anders dan geleiders...

http://www.kryotherm.com/Software%20Kryotherm.htm <--- leuke software voor berekeningen met kryotherm peltiers

[ Voor 27% gewijzigd door Verwijderd op 17-03-2005 00:37 ]

• arnoman
offtopic:
Die mega peltier word standaard geleverd icm een gpu waterblok
Afbeeldingslocatie: http://www.wintschlabs.com/Products/ArcticSpider/images/top.jpg
http://www.wintschlabs.co...0Assy%20Instructions.pdf]

Het regelen van de voeding word waarschijnlijk vanavond, dit ivm het slechte weer en mijn moeder die 'mijn' ;) auto heeft geclaimd.
Ik ga zo de 80W'r aan mijn systeem hangen. Ik moet enkel nog even zoeken hoe ik een ATX voeding aan de gang krijg zonder een aangesloten systeem.. bruin en.. :|

Verwijderd

Afbeeldingslocatie: http://faq.tweakers.net/cme/voeding/atx20m.gif pin 14 en 16 verbinden. Dus groen en zwart ;)

Verwijderd

De mijne >35 watt kon het blokje ook niet meer tot vriespunt krijgen, had te maken met bedrading die slecht verbonden was schijnt. De voeding kon het amperage wel leveren, want hij was vaker tot het vriespunt. Koeling was ook voldoende, Kleine watersetupje.

• arnoman
Verwijderd schreef op donderdag 17 maart 2005 @ 12:08:
De mijne >35 watt kon het blokje ook niet meer tot vriespunt krijgen, had te maken met bedrading die slecht verbonden was schijnt. De voeding kon het amperage wel leveren, want hij was vaker tot het vriespunt. Koeling was ook voldoende, Kleine watersetupje.
Ja wat wil je, 35W :P
Toen je bedrading zij dacht ik gelijk omg dat kan het weleens zijn.. Maar ik heb de peltier nu nog altijd direct aan de psu hangen, dus geen extra bedrading, daar kan dus het probleem niet zitten.
Verwijderd schreef op donderdag 17 maart 2005 @ 11:55:
[afbeelding] pin 14 en 16 verbinden. Dus groen en zwart ;)
Dank je :)
Ik test nu ook even de 172W'r op 12V, kijken wat ie dan doet :)

• arnoman
Zojuist alles op mijn EDVextrem (enermax) 431W psu gehangen. De peltier krijgt nu 11.7V, de Ampérages kan ik niet echt meten omdat die aldi multimeter raar doet... Vanmiddag even nieuwe batterijen halen :)

Op 11.7V doet de peltier zo'n -2'C :?
Ik ga vanavond nog even alles uitgebreid nameten icm mijn goede multimeter en wil ook die 24V 80A psu er ff aanhangen om te kijken of ik grote verschillen kan constateren.

Ik denk dat ik nu gewoon kan constateren dat die %^&*()*#@ Meanwell voeding niet instaat is om genoeg prik te leveren ;( |:(

Ik vind dit eerlijk gezegt een beetje raar omdat ik hiervan geen last had toen ik vorig jaar een 'Kryotherm Drift 0.8' op mijn cpu had zitten. En deze aanstuurde met dezelfde voeding.

edit:

Die -2'C is dus icm de hitte van de volgende apparaten:
4x 200gb IDE 7200rpm schijven
2x 15k Scsi schijven
+ de hitte die de voeding zelf produceerd en dat is ook schrikbarend veel!

• arnoman
De 24V 80A voeding kan elk moment aankomen.
Afbeeldingslocatie: http://arno.fotovanmij.nl/@/code/f6a71b23e5d9c1341289186fdba48253
Zo staat het er nu voor. Dit is wanneer de peltier wordt aangestuurd door mijn 800W Delta psu.

• _Ernst_

_Ernst_

Mark It Zero!

Meet met die linker eens de stroom die er loopt door het peltier, dat zegt een stuk meer dan de hoogte van de netspanning (neem ik aan) op dat moment ;)
arnoman schreef op donderdag 17 maart 2005 @ 20:28:
De 24V 80A voeding kan elk moment aankomen.
Is ie er al? :P

Last.fm

• arnoman
_Ernst_ schreef op donderdag 17 maart 2005 @ 23:13:
Meet met die linker eens de stroom die er loopt door het peltier, dat zegt een stuk meer dan de hoogte van de netspanning (neem ik aan) op dat moment ;)
4.6A bij 11.9V bij een temperatuur van -5'C en ook bij een temperatuur van 10'C de stroom blijft zodoende dus continu. De weerstand neemt dus in dit geval helemaal niet toe bij een temperatuurs daling.
[...]
Is ie er al? :P
De voeding is er. We hebben echter wat probleempjes met het 24V gebeuren. Zodra we 24.00V aan de peltier hangen begint de peltier zich heel langzaam op te warmen 8)7 en niet afkoelen dus... wat je zou verwachten.

En het beste wat we tot nu toe hebben gehaald is -5'C en dit is op 12V!!

---
Foto's toegevoegd:
Afbeeldingslocatie: http://arno.fotovanmij.nl/@/code/1342a7e207a0d0bd7fbeecce1a0601f4
Afbeeldingslocatie: http://arno.fotovanmij.nl/@/code/0a1893ba7393a1a5ab843971dba88053

De voedingen zijn trouwens ook te koop O-)
http://www.tweakers.net/aanbod/advertentie/3920

[ Voor 17% gewijzigd door arnoman op 17-03-2005 23:36 ]

• arnoman
De '+ kabel' van de goede multimeter is gesneuveld, kabelbreuk. We zijn dus weer over op de aldi meter :(
Nieuwe foto's. We zijn nu over gestapt op een andere MCW 50-t met een andere 172W peltier. Deze leverd andere, lees betere resultaten op. Ik weet het niet meer 8)7 8)7 8)7 |:(

Afbeeldingslocatie: http://arno.fotovanmij.nl/@/code/debdac6064b2ea6f1b500e6e24a48207
Afbeeldingslocatie: http://arno.fotovanmij.nl/@/code/4060cb84a8c8a2dcf7892e3ec7d1a0a6

Dit begint er meer op te lijken !
Morgen gaan we het onder belasting testen.
Afbeeldingslocatie: http://arno.fotovanmij.nl/@/code/98ee63b97c20a87e1e2cd739d3639b52

edit:
Zojuist voor de gein eens mijn evo240 fans uitgezet en het alles op de BlackIce icm de Papst fan laten draaien. Tot mijn verbazing daalde de temperatuur tot -11.8'C!

Ik heb weleens wat gelezen over het feit dat de bouten in je gpu blok die je blok met de peltier verbinden tot enorm verlies in koelcapaciteit kan leiden.
Een vriend van mij kwam met het idee om deze bouten (imbus) in te spuiten met siliconen spray en deze vervolgens pas in het blok te draaien, zou dit een positieve uitwerking kunnen hebben op de temperatuur?

[ Voor 33% gewijzigd door arnoman op 18-03-2005 00:53 ]

Verwijderd

als de koude kant warm wordt is het duidelijk een koelingprobleem.De warme kant van de pelt kan zijn warmte niet kwijt.

siliconen spray lijkt me nog beetje weinig isolatie, ik zou voor rubbere(oid) spacers gaan van een paar milimeter.

• Epsilon
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 09:14

Epsilon

Verwijderd schreef op vrijdag 18 maart 2005 @ 13:20:
als de koude kant warm wordt is het duidelijk een koelingprobleem.De warme kant van de pelt kan zijn warmte niet kwijt.

siliconen spray lijkt me nog beetje weinig isolatie, ik zou voor rubbere(oid) spacers gaan van een paar milimeter.
Bijvoorbeeld. Of de bouten helemaal niet in je koelblok laten aankomen.

Die -12c is een goed resultaat. Ik heb met een 172w pelt @ 17v -21 gehaalt. Maar dat was dan ook vollledig geisoleerd en de bouten kwamen niet op het blok (om bovenstaande reden).

Met een beetje load gaat de temp meteen omhoog. Dus ik zou als ik jou was de coldplate op een andere manier aandraaien (dus met een spacer ofzo). En dan gewoon proberen met een load van 50w ofzo (weerstand van 2.7ohm op 12v).

Verwijderd

die temp probe ziet er trouwens ook niet uit of die erg goed contact maakt met het blok en de probe is niet geisoleerd dus de werkelijk temp zal nog wel wat lager zijn

• Apen-nootjes
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 03-04-2025

Apen-nootjes

aka Apen-klootjes

Ik denk idd wat unknown_road ook zegt dat de temp nog wel iets lager uit zal vallen... Wel irri trouwens dat die ene voeding gewoon brak is !

Dat die pelt zichzelf heel langzaam aan opwarmt kan komen doordat je over het ideale voltage heen bent gegaan... Een peltier zal altijd het best werken een paar volt onder de VMax :) Maar dat zal je best wel weten ;)

SmartDoDo: Ach, afhankelijk van je smaak kan het best een lekker geil ding zijn :P
You never had a date you couldn't inflate

Verwijderd

ookal ben je het ideale voltage gepaseerd dan is het nog niet de bedoeling dat de koude kant opwarmt natuurlijk ;) ik vind allemaal beetje vreemd wat daar gebeurt :D

[ Voor 19% gewijzigd door Verwijderd op 18-03-2005 22:32 ]

• arnoman
Verwijderd schreef op vrijdag 18 maart 2005 @ 20:02:
die temp probe ziet er trouwens ook niet uit of die erg goed contact maakt met het blok en de probe is niet geisoleerd dus de werkelijk temp zal nog wel wat lager zijn
Ik denk idd dat de temperatuur ook nog wat omlaag zou kunnen icm goede isolatie en een wat betere plaatsing van de temperatuurmeter.

Ik heb de eerstkomende tijd even de power nodig van mijn pc dus ik schroef er even tijdelijk een standaard mcw50 onder.
Ik wil over maximaal 2 weken opnieuw gaan testen, maar dan op mijn nieuwe systeem, icm mijn zojuist binnen gekomen X850xt en dan icm een Airplex EVO 1800, de cpu zal dan iig buiten de loop gehouden worden. De FX51 zal namelijk gekoeld worden door mijn Vapochill XE.

Zoals het er nu voorstaat krijg de ene mcw50-t wel normale temperaturen (-12'C is gehaald op 19.5V op de Meanwell :? 8)7 )
De andere mcw50-t wordt echter warm zodra het voltage ook maar in de buurt van de 19'C komt.. Op 12V komt deze niet onder de -2'C.

.
Pagina: 1