Toon posts:

[KPN ADSL] Kosten dataverkeer voor provider

Pagina: 1
Acties:
  • 179 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ik vraag me al een tijdje af wat het een provider nou eigenlijk kost als een klant bijvoorbeeld 10 GB aan data naar binnen haalt. Ik ben dan met name geinteresseerd in de situatie voor KPN ADSL, omdat ik dat zelf heb en het tevens de meestgebruikte vorm van breedband internet is in Nederland. Ik heb al even rondgekeken op Google, maar zonder resultaat.

Dit ook in het kader van het onlangs opheffen van de FUP voor de snellere KPN ADSL abbonementen door Xs4all. Aangezien ik voorbeelden ken van mensen die tot enkele honderden GB's per maand binnen halen via Xs4all kan ik me bijna niet voorstellen dat 10 GB meer dan enkele euro's kost voor een provider. Ik neem namelijk aan dat ze misschien wel een licht verlies maar geen groot verlies maken op veelverbruikers.

Verder kan ik me nog voorstellen dat er bijvoorbeeld een verschil is in kosten als de 10 GB van de (lokale) nieuwsserver afgetrokken wordt of dat de data vanaf de andere kant van de wereld opgehaald moet worden. Of zit het grootste deel van de kosten nou juist in het dataverkeer vanaf de provider via de KPN telefooncentrale naar de huisaansluiting?

Ik ben benieuwd of iemand hier meer over weet!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrFoce
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 22-09 23:37
xs4all heeft een licentie met KPN waarin ze een vast maandbedrag betalen, dus geen bandbreedte inkochten.. Dit koste hun wat meer maar dat vonden ze niet erg..

De overige providers kochten wel bandbreedte in , bla bla

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JvS
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 14:13

JvS

Ik heb hem zelf ook

Moah, hetnet, direct-adsl en planet zijn gewoon 100% kpn eigendom én dochter via "kpn-internet", dus die zullen vast ook geen kosten berekend krijgen van kpn.

Ik vermoed dat kpn providers als wanadoo, zon en tiscali wel redelijk dataverkeer doorberekent, maar enkele euro's per 10gbyte lijkt me al aan de extreem hoge kant (maar ik heb geen idee hoor) :).

4x APsystems DS3; 4x495Wp OZO/WNW 10° ; 4x460Wp OZO/WNW 10°; Totaal 3820Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Als je download kost het je provider niks :| je provider betaald alleen voor je upload. echter huurt je provider natuurlijk wel de lijnen waar die download van jou overheen gaat
de geen waar jij van download betaald voor de data.

maar door die fup probeerd men de lijnen waar hun verkkeer over gaat te beheren zodat iedereen een mooie snelheid op die lijnen houd vandaar dus dat ze een fup hadden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bjck
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 15-08 16:13
Verwijderd schreef op woensdag 16 maart 2005 @ 21:49:
Als je download kost het je provider niks :| je provider betaald alleen voor je upload. echter huurt je provider natuurlijk wel de lijnen waar die download van jou overheen gaat
de geen waar jij van download betaald voor de data.

maar door die fup probeerd men de lijnen waar hun verkkeer over gaat te beheren zodat iedereen een mooie snelheid op die lijnen houd vandaar dus dat ze een fup hadden.
Je provider betaalt overal voor natuurlijk. Een koppeling is een koppeling, maakt niet uit welke kant een bitje heen gaat. Jou stelling kan wel, maar komt bijzonder weinig voor.

Korte uitleg:

Elke connectie tussen punt A & B kost geld. Elke interface in een router of switch kost een bedrag. Elk stukje transport van bitjes gaat over meerdere punten en verbindigen. Is een lastige rekensom en alleen globaal te berekenen.

Zo zoal een grote ISP door de massa een lagere kostenpost hebben aan verkeer per eindgebruiker. Maar een uitbreiding op het netwerk van zo'n ISP heeft ook weer veel grotere financiele gevolgen. Een router die meerdere GE interfaces en een paar 10G poorten moet huisvesten kost heel wat meer dan een router vullen met STM-1 (155Mbit) of FastEthernet poorten.

Lokaal op netwerk van een usenet server is ook het verkeer ook minder kostbaar dan dat het via een transit partij binnen moet komen. Vergeet alleen niet de enorme kosten voor het neerzetten, inrichten en onderhouden van een usenetplatvorm. (maar daar ging je vraag niet over).

Verder kan je verkeer buiten een ISP delen in tweeën, peering verkeer dat via één of meerdere IX'en wordt uitgewisseld met andere netwerken op die IX die samen afspreken om verkeer uit te wisselen. Je betaalt dan een vast bedrag per maand voor de poort op de IX (of meerdere poorten) en je ruimte voor het plaatsen van apparatuur, eventueel een koppeling van daar naar je eigen netwerk toe.

Overig verkeer wat een bestemming heeft naar netwerken die je niet direct kan bereiken via peering gaat via transit koppelingen. Ingekochte Mbits bij de grote data netwerken.

Dus hoe definieer je nu "kosten per 10GB"? Overigens koop je bandbreedte in per Mbit beschikbaar en niet per GB aan verkeer ;)

[ Voor 24% gewijzigd door bjck op 16-03-2005 21:54 ]

Een onderschrift moet altijd zinvol zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redfoxert
  • Registratie: December 2000
  • Niet online
Vrijwel alle providers in nederland hebben peering contracten. Dit houdt in dat ze gezamelijk in een serverruimte een aantal routers/switches delen. Dit allemaal op hoge snelheid (1gbit +). Bij deze peering providers word onderling data uitgewisseld tegen een vast maandelijks tarief. Namelijk de kosten voor het onderhouden van deze datacentra. Hierdoor word het binnenlandse verkeer zo goed als voor niks verrekend. Ze betalen dus alleen de peering-provider die de connecties verzorgt tussen de ISP's.

Voor buitenlandse providers geldt bijna hetzelfde. Een aantal bedrijven en ISP's hebben ook in nederland peers. Degene die dat niet hebben, gaan vaak via transit lijnen. Het verkeer wat hier overheen gaat word wel per mb/gb/tb/ verrekend aan de desbetreffende eigenaar van de lijn.

Uiteraard moeten de providers de lijnen die naar de peering-provider liggen zelf betalen. Maar ook hier worden lijnen gedeeld met anderen.

Al met al kost peering-verkeer dus helemaal niks in vergelijking met de hoeveelheden die er overheen gaan.

Kijk eens op http://www.ams-ix.net/connected/ voor wie er allemaal via de Amsterdam Internet Exchange aangesloten is. Vroeger stond hier een mooie tabel met de snelheden van connecties maar die kan ik zo snel niet vinden.

https://discord.com/invite/tweakers

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Coen Rosdorff
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online
JvS schreef op woensdag 16 maart 2005 @ 21:47:
Moah, hetnet, direct-adsl en planet zijn gewoon 100% kpn eigendom én dochter via "kpn-internet", dus die zullen vast ook geen kosten berekend krijgen van kpn.
Ik vermoed, nee ik weet zelfs zeker, dat planet en hetnet hetzelfde betalen als de andere providers die kpn-van-adsl afnemen van kpn.
Als het anders was zouden ze bij de opta acuut in de stress schieten.
Dat het geld uiteindelijk van de ene BU naar de andere BU gaat maakt niet uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

CyBeR

💩

redfoxert schreef op woensdag 16 maart 2005 @ 21:53:
Vrijwel alle providers in nederland hebben peering contracten. Dit houdt in dat ze gezamelijk in een serverruimte een aantal routers/switches delen. Dit allemaal op hoge snelheid (1gbit +). Bij deze peering providers word onderling data uitgewisseld tegen een vast maandelijks tarief. Namelijk de kosten voor het onderhouden van deze datacentra. Hierdoor word het binnenlandse verkeer zo goed als voor niks verrekend. Ze betalen dus alleen de peering-provider die de connecties verzorgt tussen de ISP's.
Er worden in principe geen switches of routers 'gedeeld'. De AMS-IX heeft een paar Foundry BigIron 8000's staan waar men eigen apparatuur op aansluit. Die foundry's zijn van de AMS-IX, de aangesloten apparatuur van ISPs.
Vervolgens wordt niet alles daarover afgehandeld: je moet ook nog peering-overeenkomsten hebben. Je kunt niet zomaar een poortje afnemen bij de AMS-IX en vervolgens alle netwerken op, zeg maar.
Voor buitenlandse providers geldt bijna hetzelfde. Een aantal bedrijven en ISP's hebben ook in nederland peers. Degene die dat niet hebben, gaan vaak via transit lijnen. Het verkeer wat hier overheen gaat word wel per mb/gb/tb/ verrekend aan de desbetreffende eigenaar van de lijn.
Transit wordt gefactureerd per mbit, niet per volume. Hoe meer mbits je inkoopt, hoe goedkoper ze worden.
Uiteraard moeten de providers de lijnen die naar de peering-provider liggen zelf betalen. Maar ook hier worden lijnen gedeeld met anderen.
In principe alleen voor backup. Dus provider A en provider B hebben onderling ook nog een lijntje liggen mocht er iets mis zijn met hun eigen apparatuur. Dat gaat op layer 3. Op layer2 (ethernet) staan de AMS-IX switches maar een MAC-adres per poort toe. Als er een 2e zich meldt gaat de poort 10 minuten uit.
Al met al kost peering-verkeer dus helemaal niks in vergelijking met de hoeveelheden die er overheen gaan.

Kijk eens op http://www.ams-ix.net/connected/ voor wie er allemaal via de Amsterdam Internet Exchange aangesloten is. Vroeger stond hier een mooie tabel met de snelheden van connecties maar die kan ik zo snel niet vinden.
Peering verkeer is inderdaad spotgoedkoop. Er staat nog steeds wel per klant wat voor 'n aansluitingen die heeft, maar dat staat nu in een popupje dat je krijgt als je op de naam klikt.

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

Pagina: 1