Kleine gaten met een bovenfrees: HOE?

Pagina: 1
Acties:
  • 6.705 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 112536

Topicstarter
Ik heb op internet zitten zoeken naar de mogelijkheden van een bovenfrees en kwam op de volgende site: http://www.festool.nl/art...l_weiterleiten.cfm?id=416

Daar staat onder andere de manier om perfecte cirkels te frezen. Ik heb dat toentertijd voor mijn speakers ooit gedaan door zelf een plankje te bevestigen aan de frees en die als een soort van passer te gebruiken. Alleen, dit werkt alleen bij relatief grote gaten. Ik moet nu voor de baspijp een gat met een diameter van 68mm en precies 72mm frezen, ik weet alleen niet hoe? In het archief heb ik een uitspraak van play gevonden dat het in ieder geval mogelijk moet zijn ;) .

Heeft iemand daar ervaring mee of suggesties?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 52550

Heb je iets aan een gatenzaag? of zit je met diepte van het gat? wordt mij niet helemaal duidelijk uit je vraag... als je door en door moet is een gatenzaag het makkelijkst!
succes!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freee!!
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 17:42

Freee!!

Trotse papa van Toon en Len!

Anoniem: 52550 schreef op woensdag 16 maart 2005 @ 21:34:
Heb je iets aan een gatenzaag? of zit je met diepte van het gat? wordt mij niet helemaal duidelijk uit je vraag... als je door en door moet is een gatenzaag het makkelijkst!
succes!
Gatenzaag was ook mijn eerste idee.

The problem with common sense is that sense never ain't common - From the notebooks of Lazarus Long

GoT voor Behoud der Nederlandschen Taal [GvBdNT

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 11:31

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

kleinere cirkels frees je makkelijker met een cirkelmal waarbij je as (waaromheen je draait) zo dicht mogelijk bij je frees-as staat.

Wise enough to play the fool

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Anoniem: 52550 schreef op woensdag 16 maart 2005 @ 21:34:
succes!
Nee helaas, die 68mm moet door en door (volgens mij is dat de grootste maat van een gatenzaag toch?), maar aan de achterkant komt een dikkere pvc buis die ik dus +- 1cm in het MDF wil verzinken. Dat is dus die 72mm... correctie: 75mm
teacher schreef op woensdag 16 maart 2005 @ 21:38:
kleinere cirkels frees je makkelijker met een cirkelmal waarbij je as (waaromheen je draait) zo dicht mogelijk bij je frees-as staat.
Klinkt interessant? Maar een cirkelmal? Is dat iets wat je kunt kopen? of... hoe moet ik dat zien? Want als je zelf een mal moet maken zit je toch weer met hetzelfde probleem?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 52550

Grootste maat gatenzaag is iig geen 68, heb ze in m'n bus liggen tot en met 165 mm...
Je kan 68 doorboren en die 75 kun je frezen met een bovenfrees en een malletje...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Anoniem: 52550 schreef op woensdag 16 maart 2005 @ 21:47:
Grootste maat gatenzaag is iig geen 68, heb ze in m'n bus liggen tot en met 165 mm...
Je kan 68 doorboren en die 75 kun je frezen met een bovenfrees en een malletje...
Ja ok, laat ik het dan zo zeggen: t/m 68mm zijn de meest gangbare gatenzagen, die je in zo'n setje koopt. Alles daarboven betaal je (mijn inziens) een godsvermogen voor. Dat vind ik natuurlijk zonde omdat ik op die site lees dat je tot 50mm met een frees moet kunnen doen en die heb ik hier liggen.
Anoniem: 52550 schreef op woensdag 16 maart 2005 @ 21:47:
Maar hoe ziet zoiets eruit dan? en nogmaals: moet je dat kopen of kan je dat maken en als je het dan zelf maakt van welke materialen en hoe dan, want dan zit je toch met hetzelfde probleem als nu? Hoe krijg je rond/recht/perfect die maat?

Zijn er nergens plaatjes van op internet... ik ben even helemaal niet creatief vandaag geloof ik 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DuDePrOdUcTiOnS
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 02-02 10:07
Als je het persé met je bovenfrees wilt doen kan je ook zelf een circel geleider maken. Ik heb dit ook gedaan voor mijn luidpsprekerproject en ik kan circels fresen vanaf zo'n 40 mm diameter (met een kleiner freesje nog kleiner). De geleider heb ik gemaakt van plaatstaal en de bevestigingsstangen van de langsgeleider (die was bij de bovenfrees geleverd). Heeft me ongeveer een uurtje gekost en is zeker de moeite waard. Als je niet helemaal snapt wat ik bedoel, hier staat een fototje van het ding. (bovenste foto)

www.teamgenie.nl
You raise the blade, you make the change
You re-arrange me till I'm sane
You lock the door, and throw away the key
There's someone in my head but it's not me

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Daar was ik inderdaad naar op zoek... Tnx, ik ga vandaag weer naar de bouwhof dus meteen kijken of ze zoiets kant en klaar hebben voor een schappelijk prijsje en anders idd zelf iets in elkaar zetten!!

Het gaat er overigens niet zo zeer om dat ik perse een klein gat met mn frees wil maken maar ivm de diepte instelling is 't wel veel handiger dan met een gatenzaag en dan vervolgens de boel eromheen alsnog met de hand wegfrezen!

enniewee, bedankt voor de tip! Ben nog ee n00b als het gaat om houtbewerking ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeanLeGrand
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 31-07-2024
Anoniem: 112536 schreef op donderdag 17 maart 2005 @ 11:31:
Tnx, ik ga vandaag weer naar de bouwhof dus....
Ha, een mede-Zoetermeerder! ;)

Denon AVR-X3600H

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
JeanLeGrand schreef op donderdag 17 maart 2005 @ 11:37:
[...]

Ha, een mede-Zoetermeerder! ;)
Jaaa klopt!! En ik maar denken hoe weet ie dat nou? Kom ik er dus net achter dat er maar 1 bouwhof is (duh)... in m'n onwetendheid had ik automatisch aangenomen dat de bouwhof net als gamma en praxis door het hele land zat 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sphere
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 17:27

sphere

Debian abuser

Anoniem: 112536 schreef op donderdag 17 maart 2005 @ 11:31:
Het gaat er overigens niet zo zeer om dat ik perse een klein gat met mn frees wil maken maar ivm de diepte instelling is 't wel veel handiger dan met een gatenzaag en dan vervolgens de boel eromheen alsnog met de hand wegfrezen!
Dat is dus de verkeerde volgorde. Je moet eerst infrezen en daarna pas het gat maken.

Het grote voordeel van deze twee bewerkingen met een frees plus cirkelgeleider is dat je uitgaat van hetzelfde middelpunt. Bij de audiofabriek hebben ze trouwens wat jij wil, maar of de prijs nou echt schappelijk is moet je zelf bepalen.

http://www.soundline.nl/f...daccesoires/circleJig.htm

http://stackoverflow.com/questions/1732348/regex-match-open-tags-except-xhtml-self-contained-tags/1732454#1732454

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Dat ziet er inderdaad ook wel aardig uit... ik kom trouwens net terug van de bouwhof... blijkt dat er geen cirkel geleider voor black en decker bestaat! Wel voor Bosch en metabo maar niet voor die van mij. Iets universeels konden ze ook niet voor me vinden. Dus dan maar behelpen met hout. Toch wel jammer want het zou zo handig geweest zijn!

@dudeproductions:
Wat jij gemaakt hebt ziet er ook goed uit! Ik heb nu alleen maar hout dus ga 't proberen met een dun houten plankje... maarre, misschien een gat in de markt? ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teacher

teacher

Dysgaf!

hier even een snel plaatje van mijn cirkel geleider:
Afbeeldingslocatie: http://home.planet.nl/~oechi006/teacher/images/003.jpg

Wat je niet ziet is een middenpunt (m3 boutje) waaromheen de mal draait; zit rechts van de sleuf in het midden, kort op de rand.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CornelisJ
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
Ik heb ook freeshulpstuk gemaakt voor het frezen van sleuven met kleine diameter, naar een artikel in een Elektuur luidspreker special. Het artikel vind je hier (ca 530kB): FreesHulpstuk.pdf.
Meer informatie plus een foto vind je hier.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Indoubt
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 27-05 14:51

Indoubt

Always be indoubt until sure

Ook nog wel te leen hoor. Het maken is doodsimpel. Stukje hoekijzer en een plankje laminaat

[img]url=http://home.wxs.nl/~werve040/Routertool_small.jpg[/img]

(Indoubt is verhuisd naar Sweet lake city)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sphere
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 17:27

sphere

Debian abuser

CornelisJ schreef op donderdag 17 maart 2005 @ 19:54:
Ik heb ook freeshulpstuk gemaakt voor het frezen van sleuven met kleine diameter, naar een artikel in een Elektuur luidspreker special. Het artikel vind je hier (ca 530kB): FreesHulpstuk.pdf.
Meer informatie plus een foto vind je hier.
Deze heb ik wel eens gezien, maar ik snap van deze niet hoe je die buitenste halve cirkel moet maken voor dat geleiderboutje. 'k Zal wel een blond moment hebben ofzo. Ik vind die oplossing van o.a. teacher et al. veel eenvoudiger en even effectief. Ik maak de mijne van een stuk computerkastplaatstaal.

http://stackoverflow.com/questions/1732348/regex-match-open-tags-except-xhtml-self-contained-tags/1732454#1732454

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Indoubt schreef op donderdag 17 maart 2005 @ 22:09:
Ook nog wel te leen hoor. Het maken is doodsimpel. Stukje hoekijzer en een plankje laminaat

[afbeelding]

(Indoubt is verhuisd naar Sweet lake city)
Hee indoubt! Volgens mij had ik jou zelfs nog gemaild over die mds08! En dan woon je ook nog in zoetermeer ;) ook toevallig...!

Ik heb iig een paar mooie voorbeelden zo. Schroeven jullie de frees ook nog vast op de plaat of zijn die geleiders (stangen) voldoende om hem op z'n plaats te houden...?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teacher

teacher

Dysgaf!

Die geleiderstangen houden de frees wel op zijn plek; je draait hem immers vast met 3 klembouten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Ik heb er reeds zelf 1 gemaakt... werkt prima alhoewel het soms een beetje lastig stellen is.

Nogmaal bedankt allen voor de tips :)

[ Voor 82% gewijzigd door Anoniem: 112536 op 20-03-2005 19:28 ]

Pagina: 1