[2000/XP]File-extensie met cmdline switch aan prog koppelen?

Pagina: 1
Acties:

• MrBucket
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 29-10-2022
Beste mensen,

weet iemand hoe ik het voor elkaar krijg om een bestandsextensie aan een applicatie te koppelen, waarbij ik ook een standaard command-line parameter kan opgeven?

Bijvoorbeeld, stel dat ik allemaal .bucket bestanden heb, en ik wil graag BucketProg.exe aan deze extensie koppelen, maar met een standaard switch (in dit geval "-s"). Dus dubbelklikken op "bla.bucket" moet resulteren in het uitvoeren van "BucketProg.exe -s bla.bucket".

Ik kan wel in de verkenner via het menu Extra / Mapopties / Bestandstypen de extensie toevoegen en deze aan een applicatie koppelen, maar ik krijg met geen mogelijkheid de switch "-s" gespecificeerd... Gewoon "-s" achter de te koppelen applicatie typen werkt niet, want "BucketProg.exe -s" is geen bestaand bestand.

Wie weet hoe ik dit voor elkaar kan krijgen (voor windows 2000 en / of XP)?

Verwijderd

"BucketProg.exe" -s zou moeten werken... dus de quotes na .exe...

• MrBucket
Verwijderd schreef op woensdag 16 maart 2005 @ 20:23:
"BucketProg.exe" -s zou moeten werken... dus de quotes na .exe...
Nee, helaas niet... (ik krijg hierbij trouwens wel een andere foutmelding :P)

Als ik "BucketProg.exe" -s opgeef, dan zegt 'ie dat de bestandsnaam ongeldig is. Typ ik "BucketProg.exe -s" (met of zonder quotes), dan klaagt ie dat 'ie het bestand niet kan vinden...

Verwijderd

Via een batch-bestandje?

• MrBucket
Liever niet... ten eerste krijg je dan een flits van een console-scherm te zien, en ten tweede wordt de current directory (de directory waarin je begint) gezet naar de locatie van het te openen bestand (dus de directory waarin bla.bucket staat), en niet naar de directory van het batch-bestand. Dus dan zou ik het pad naar BucketProg.exe moeten hardcoden in het batch-bestand, anders kan 'ie BucketProg.exe weer niet vinden. Al met al heeft het meer haken en ogen dan me lief is, eigenlijk.

Is er echt geen goed verborgen schermpje om dit in te stellen?

Verwijderd

Heb eens zitten kijken bij .doc en dan Openen. Daar staat: "...CE11\WINWORD.EXE" /n /dde
Moet dus wel mogelijk zijn. Geef het volledige pad naar Bucket.exe eens op. Misschien dat het programma niet gevonden kan worden.

• MrBucket
Ok, blijkbaar is er geen makkelijke manier om dit voor elkaar te krijgen. Dankzij f1f2f3 ben ik eens gaan kijken hoe dit intern in de registry wordt opgeslagen, en het blijkt niet zo heel ingewikkeld te zijn. Mocht er iemand in de toekomst nog dankzij de search in dit topic terecht komen, dan volgt hier een korte omschrijving.
Edit: ik ben er nu dus ook achter hoe het via windows GUI moet - zie volgende post

Eerst koppelen we de bestandsextensie .bucket aan een nieuw bestandstype 'BucketFile", en vervolgens definieren we de mogelijke commando's voor BucketFile. Deze extra stap is handig, zodat we later evt. ook de extensie .buc als "BucketFile" kunnen bestempelen, en die krijgt dan automatisch alle commando's die ook voor .bucket gelden.

Ik gebruik de notatie zoals regedit zijn registerbestanden exporteert. Dus sleutelnamen in blokhaken, '@' om de standaardwaarden van de gegeven sleutel aan te duiden, en strings worden op de C-manier geescaped (Dwz. \ wordt [u]\[/u] en " wordt \")

Voor het koppelen van .bucket aan het bestandstype "BucketFile", voeg de volgende registry key toe:
[HKEY_LOCAL_MACHINE\SOFTWARE\Classes\.bucket]
@="BucketFile"

Vervolgens maken we het bestandstype "BucketFile" aan, met als omschrijving "Bucket metadata bestand":
[HKEY_LOCAL_MACHINE\SOFTWARE\Classes\BucketFile]
@="Bucket metadata bestand"

Dan definieren we het default commando voor als er op een .bucket-bestand wordt geklikt. Intern noemen we dit commando "OpenBucket":
[HKEY_LOCAL_MACHINE\SOFTWARE\Classes\BucketFile\shell]
@="OpenBucket"

We moeten dit commando dan natuurlijk nog wel definieren. Als omschrijving voor dit commando geven we "Open bucket bestand"...
[HKEY_LOCAL_MACHINE\SOFTWARE\Classes\BucketFile\shell\OpenBucket]
@="Open bucket bestand"

...en als uit te voeren commando: "C:\BucketProg.exe" -s %1
(waarbij %1 staat voor het bestand waarop gedubbelklikt is)
[HKEY_LOCAL_MACHINE\SOFTWARE\Classes\BucketFile\shell\OpenBucket\command]
@="\"C:\\BucketProg.exe\" -s %1"

Als het goed is, staat er in de verkenner als omschrijving van .bucket bestanden nu "Bucket metadata bestand". Als je er met rechts op klikt, krijg je als standaard-commando (in vet) "Open bucket bestand" te zien, en na het selecteren hiervan BucketProg.exe -s opgestart, met als argument het geselecteerde bestand. :)

[ Voor 14% gewijzigd door MrBucket op 17-03-2005 11:53 ]

• MrBucket
MrBucket schreef op woensdag 16 maart 2005 @ 20:43:
Is er echt geen goed verborgen schermpje om dit in te stellen?
Blijkbaar wel dus :*)

De crux zit in het toevoegen van een nieuw bestandstype. Ik zet de namen die ik in mijn vorige post gebruikt heb tussen haakjes, zodat men de overeenkomst tussen beide methoden kan zien.

Selecteer in de windows verkenner Extra / Mapopties, tabblad Bestandstypen, en kies voor Nieuw. Vul de bestandsextensie (.bucket) in, en klik op "Geavanceerd" om een gekoppeld bestandstype te selecteren. Kies hier <Nieuw> en klik op Ok.

Selecteer op het tabblad "bestandstypen" de .bucket-extensie, en klik op "Geavanceerd". Dit scherm was dus het scherm waar ik naar op zoek was. Hier kan je de omschrijving van het bestandstype wijzigen ("Bucket metadata bestand"), een nieuwe Actie toevoegen met omschrijving ("Open bucket bestand") en commando (C:\BucketProg.exe -s %1).

• sanfranjake
  • Registratie: April 2003
  • Niet online

sanfranjake

Computers can do that?

(overleden)
De directory waar bucketprog staat staat ook in het path ?

Mijn spoorwegfotografie
Somda - Voor en door treinenspotters

Verwijderd

Ik had bij .doc de switches zien staan nadat ik voor geavanceerd had gekozen. Had ik er dus beter bij kunnen zetten. :o

De vastlegging (zowel standaard windows als via het register) is goed gedaan. Zo heeft dit draadje in de toekomst wellicht ook nog nut.

• MrBucket
Verwijderd schreef op donderdag 17 maart 2005 @ 16:02:
Ik had bij .doc de switches zien staan nadat ik voor geavanceerd had gekozen. Had ik er dus beter bij kunnen zetten. :o
Hehe ja, je was al weer een paar stappen verder dan ik. Ik snapte al niet waarom 'ie het bij jou wel deed...

Trouwens, dat knopje 'geavanceerd', dat is ook een verhaal apart. Want af en toe staat er op de plaats van 'geavanceerd' een knop 'terugzetten'...? En dan moet je 'm eerst terugzetten voordat je kan wijzigen?

• KISS
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 12-08-2025

KISS

Keep It Simple St*pid

Bijna 2 jaar later !!!

Ik heb in Excel een 'bestandsbeheer' 'programma' voor mijn foto-verzameling.
Je ziet dan in de ene cel een plaatje en in een drietal vervolgcellen tekst-info.
Dit is oorspronkelijk onder Win98 gemaakt.
Het plaatje in Excel heeft een hyperlink naar het eerste JPG-plaatje van een eventuele serie op de harde schijf (bv F:\foto's2007\Leeuwarden\BezoekKoningin\2007-03-09 - 01.jpg).
De viewer die ik dan gebruikte was "IrfanView", omdat dit zo was ingesteld met "IrfanView". ('bestandstype .JPG --> IrfanView')
Met een paar muisklikken/toetsaanslagen kon ik dan heel simpel bv. een dia-show van de serie op mijn scherm toveren.

Bij upgrade naar XP bleken de hyperlinks in Excel het desbetreffende JPG-plaatje te openen in een InternetExplorer scherm... nix geen diashows meer en zo. :(

Omdat JIJ de moeite hebt genomen, nádat je je probleem had opgelost ook de oplossing helder en duidelijk nog even op te nemen in dit topic, werkt mijn toepassing weer als vanouds.
_/-\o_ _/-\o_ _/-\o_

Win10 / Gigabyte GA-990FXA-UD3 / AMD Phenom II X6 1100T / 32GB Corsair DDR3 / MSI GeForce GTX 970 GAMING 4G / 1x Samsung 850 EVO 250GB + 2x Samsung 1,5TB SATA / DELL U2515H+HP1940 / Sony FH-7mkII

Pagina: 1