Ha die mannen.
Ik zit met een klein probleempje in SQL.
Ik wil de 'datum' selecteren van de max 'topic_id' waarvan het forum_id 1 is.
Dat doe je heel simpel met een max(topic_id) of iets dergelijks maar dat gaat niet.
Hier een gestripte versie van mijn tabelletjes met verzonnen inhoud.
Dit is mijn query zo ik hem nu heb.
Maar dit lijkt me nu niet echt de ultieme manier.
Ik dacht dan probeer ik dit.
Maar dat werkt mooi ook niet.
Toen kwam ik op het gekke idee een group by te gebruiken maar dat lijkt me ook niet de bedoeling.
Is het niet mogelijk om dit wat anders te doen als met een top 1 en dan andersom orderen?
Nu moet hij namelijk heel die tabel omdraaien en ik neem aan dat de max waarde in een tabel sneller te vinden is als ze niet al zijn opgeslagen in een andere virtuele tabel of iets?
/EDIT Foutje in die tabelletjes
Ik zit met een klein probleempje in SQL.
Ik wil de 'datum' selecteren van de max 'topic_id' waarvan het forum_id 1 is.
Dat doe je heel simpel met een max(topic_id) of iets dergelijks maar dat gaat niet.
Hier een gestripte versie van mijn tabelletjes met verzonnen inhoud.
| tblposts | ||
| Post_ID | Topic_ID | Date |
| 1 | 1 | 20-2-2004 |
| 2 | 1 | 21-2-2004 |
| tbltopics | |
| Topic_ID | Forum_ID |
| 1 | 1 |
| 2 | 1 |
| 3 | 2 |
Dit is mijn query zo ik hem nu heb.
code:
1
2
3
| SELECT TOP 1 tblPosts.Date FROM tblTopics, tblPosts WHERE tblTopics.Topic_ID = tblPosts.Topic_ID AND tblTopics.Forum_ID =1 ORDER BY tblPosts.Post_ID DESC |
Maar dit lijkt me nu niet echt de ultieme manier.
Ik dacht dan probeer ik dit.
code:
1
2
| SELECT max(post_ID), tblPosts.Date FROM tblTopics, tblPosts WHERE tblTopics.Topic_ID = tblPosts.Topic_ID AND tblTopics.Forum_ID =1 |
Maar dat werkt mooi ook niet.
Toen kwam ik op het gekke idee een group by te gebruiken maar dat lijkt me ook niet de bedoeling.
Is het niet mogelijk om dit wat anders te doen als met een top 1 en dan andersom orderen?
Nu moet hij namelijk heel die tabel omdraaien en ik neem aan dat de max waarde in een tabel sneller te vinden is als ze niet al zijn opgeslagen in een andere virtuele tabel of iets?
/EDIT Foutje in die tabelletjes
[ Voor 4% gewijzigd door Mischa_NL op 16-03-2005 19:48 ]