Toon posts:

[gentoo] Modules instaleren/compilen

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Een mooi/zonnige woensdagnammidag allemaal :)

Ik heb hier een Gentoo installatie met daarop Gnome enzow. Nu heb ik van een Medion PC, de 8080 de afstandsbediening genomen en de RF USB receiver. Heb hem op mijn windows geinstaleerd met de X10 driver (remote is gemaakt door X10) en dan nog Girder met de X10 plugin, en jawel, hij werkt. Nu moet hij nog werken op mijn Gentoo installatie.

Ik heb op de site van Lirc wat rondgesurft, maar er is geen standaard config file voor :/ :| :'(

Dus surf ik wat rond op het net en kom ik paar mensen tegen met dezelfde RF remote, en bij hun hebben ze het werken gekregen, en de config file en wat info stond erbij, lekker lekker.

Ik instaleer Lirc, zet dan in de make.conf file een regel erbij, namelijk: LIRC_OPTS="--with-driver=atiusb"

Dan moest ik de kernel recompilen, dan maar meteen de laatste nieuwe gedownload en met genkernel even gecompiled. Dan moest ik dus weer lirc emergen, omdat eerst die optie nog niet in de make.conf stond.

Tijdens de setup zie je paar keer voorbijkomen "--with-driver=atiusb" dus dat lijkt in orde. Maar ook een paar keer zie ik: You have to use the lirc_atiusb kernel module

De installatie is gedaan, en dan moet ik dus de module instaleren. ik typ "modprobe lirc_atiusb" maar hij kan de module niet vinden. Hij staat ook niet bij /etc/modules.d en als ik "lsmod" typ staat hij er ook nergens bij. Hoe instaleer ik nu deze module? Moet ik gewoon de kernel weer compilen, maar dan zonder genkernel en handmatig doen? Of hoe doe ik dit?

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 16-03-2005 17:08 ]

• WHiZZi
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 12-02 14:28

WHiZZi

Museumdirecteurtje

Mijn vraag, zit die module wel in je kernel :?

Kijk even in je /usr/src/linux/.config file of daar iets staat als ATI_USB = y of ATI_USB = m.

HomeComputerMuseum - Interactief computermuseum waar wij de geschiedenis van de thuiscomputer preserveren. Centraal gelegen in de Benelux.

Verwijderd

Topicstarter
Als ik typ "nano /usr/src/linux/.config" dan zie ik ergens staan:

code:
1
# CONFIG_USB_ATI_REMOTE is not set

Maar nergens ATI_USB ofzo

[ Voor 16% gewijzigd door Verwijderd op 16-03-2005 17:40 ]

• Superflip
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 12-02 08:22

Superflip

*pwiet*

Set hem eens in je config en dan nogmaals proberen hé :)
Naamgeving is niet altijd even consistent ;)

[ Voor 30% gewijzigd door Superflip op 16-03-2005 17:43 ]

Verwijderd

Topicstarter
aik0n schreef op woensdag 16 maart 2005 @ 17:43:
Set hem eens in je config en dan nogmaals proberen hé :)
Naamgeving is niet altijd even consistent ;)
Ik dacht dat te doen maar vanboven in de config file stond dat je niet mocht edit'en, dus ging ik wachten op jullie mening, maar ik zal hem dan maar eens op =y zetten ;)

• woutur
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 12-02 12:38

woutur

Klauwtjes uit!

Dat zou het moeten doen ja ;) Genkernel houdt toch in dat alles voor je gekozen wordt en vrijwel elke optie in de kernel als module gecompileerd wordt?

Als je in een grafische omgeving werkt kan je ook met een console naar usr/src/linux gaan en een xconfig doen. Dan kan je mooi bladeren :)

[ Voor 32% gewijzigd door woutur op 16-03-2005 18:00 ]

Als je niet de moeite neemt je post in net Nederlands te schrijven, neem ik de moeite niet hem te lezen.

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb dit
code:
1
# CONFIG_USB_ATI_REMOTE is not set

verandert naar
code:
1
CONFIG_USB_ATI_REMOTE=y

Moet ik nu lirc weer terug emergen?

[ Voor 27% gewijzigd door Verwijderd op 16-03-2005 18:25 ]

• M-ThijZ
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 09:22

M-ThijZ

Riding on Rails

Volgens mij moet hetvolgende mogelijk zijn:
code:
1
genkernel --menuconfig all
Zeker weet ik het niet, ik begin net met gentoo, maar volgens mij laad hij dan een menuconfig aan de hand van de .config van genkernel, zodat je even wat opties in of uit kunt schakelen.

• deepbass909
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 12-02 20:31

deepbass909

[☼☼] [:::][:::] [☼☼]

Genkernel compileerd bij lange na niet alle modules, maar de meest voorkomende. Hierdoor draait de kernel op veel pc's zonder veel problemen.

Ik zou overigens de "CONFIG_USB_ATI_REMOTE" als module laden en niet in de kernel bakken. Dit verkomt problemen als de reciever een keer niet aangesloten is.

Waarschuwing, opperprutser aan het werk... en als je een opmerking van mij niet snapt, klik dan hier

Verwijderd

Topicstarter
Dat is dan ook mijn vraag in mijn begin post, hoe maak ik een module aan? "modprobe CONFIG_USB_ATI_REMOTE" werkt niet, en "CONFIG_USB_ATI_REMOTE" toevoegen aan /etc/modules/autoload.d/kernel-2.6 werkt ook niet aangezien die module niet bestaat. Daarom mijn vraag, hoe maak ik daar een module van?

• smokalot
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 15-01 22:00

smokalot

titel onder

door aan te geven dat je m als module wilt compileren in make {menu,x,}config, en dat komt overeen met CONFIG_USB_ATI_REMOTE=m in de .config.

It sounds like it could be either bad hardware or software

Pagina: 1