DVD Brander wél herkend in BIOS maar niet in WinXP

Pagina: 1
Acties:

• cornelixnootje1
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 17-01-2022
Ik heb een Asus moederbord, amd 2600+ en een Philips 416 DVD Writer. Met win XP pro.

Ergens vorige maand startte mijn pc enorm traag (lijkt alsof hij 30 sec blijft hangen) op en even later bleek ik geen DVD brander meer te hebben in "deze computer". In de BIOS staat hij wel. Hij staat als enige op de secondary, en de jumper staat op Master (andere settings veranderen niets).

De DVD brander wordt wel herkend op andere pc's en werkt ook gewoon. Zo af en toe is hij nog eens terug gekomen in "deze computer", maar meestal is hij er niet. Wat te doen?

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 00:35

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Voedingsprobleempje:? Welk mobo:? Met welke chipset:? Voedingswattage :? Overige hardware :? Welk Service Pack geinstalleerd :?

Kortom: need more info, zo kunnen we er vrij weinig mee ben ik bang :)

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

• cornelixnootje1
Voeding: 300W. Dezelfde als waarmee hij al een jaar het wel doet

Mobo: Asus A7N8X-x (volgens mij is dat een nvidia chipset)

OH: 2x harde schijf (1x160 en 1x 80 beide maxtor op primary), diskette station, radeon 9800se, Aureon Wave soundcard.

Maar behalve dat de 160 harde schijf ooit stuk is gegaan en vervangen door exact hetzelfde exemplaar is er niets aan de configuratie veranderd. En de brander functioneerde al een jaar dus.

• cornelixnootje1
*kick*

• dupondje
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 05-03 21:11

dupondje

Powa 2 Tha PPL :)

eens bios flashen, nieuwste nvidia drivers ? ...

• SysRq
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 06-03 17:30
Heb je niet onlangs updates voor XP geïnstalleerd (Sp2?). Eventueel een herstelpunt gebruiken als je die hebt. Probeer eens met Knoppix te booten, als hij daar wel werkt is het een softwareprobleem, als dat ook niet gaat is het waarschijnlijk een hardwarematig probleem.

-

• IceM
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 04:16
Staat hij wel bij de hardware devices? (rechter muisknop "deze computer" -> eigenschappen -> tabblad hardware -> apparaat beheer).

Als hij daar als onbekent staat of als de drivers errors geven moet je eens proberen de drivers opnieuw te installeren (zitten standaard in windows normaal gesproken).

...

• cornelixnootje1
SysRq schreef op vrijdag 18 maart 2005 @ 11:29:
Heb je niet onlangs updates voor XP geïnstalleerd (Sp2?). Eventueel een herstelpunt gebruiken als je die hebt. Probeer eens met Knoppix te booten, als hij daar wel werkt is het een softwareprobleem, als dat ook niet gaat is het waarschijnlijk een hardwarematig probleem.
Met knoppix start hij prima op en is hij goed te gebruiken. Daarmee kunnen alle hardwarefout opties van tafel. :) (Wat een supergaaf iets trouwens, dat knoppix!)

Ik heb idd sp2. Een herstelpunt (???) heb ik denk ik niet.

• cornelixnootje1
IceM schreef op vrijdag 18 maart 2005 @ 14:22:
Staat hij wel bij de hardware devices? (rechter muisknop "deze computer" -> eigenschappen -> tabblad hardware -> apparaat beheer).

Als hij daar als onbekent staat of als de drivers errors geven moet je eens proberen de drivers opnieuw te installeren (zitten standaard in windows normaal gesproken).
Hij staat er uperhaupt niet tussen. Ik zal eens kijken of ik de drivers van de philips site kan vinden en proberen. :)

Edit:

Op de philips site staat alleen een firmware upgrade van 4 mb, maar die link is dood. :(

Bovendien is dat volgens mij niet wat ik nodig heb. (geen firmware, wel drivers) Maar met name omdat Windows hem so wie so niet herkend hebben drivers weinig zin lijkt mij. :?

Iemand nog een ander idee?

[ Voor 25% gewijzigd door cornelixnootje1 op 18-03-2005 15:07 ]

Verwijderd

problemen begonnen sinds gebruik van SP2?
of daarvoor al??? B)

• cornelixnootje1
Verwijderd schreef op vrijdag 18 maart 2005 @ 15:51:
problemen begonnen sinds gebruik van SP2?
of daarvoor al??? B)
Ik weet zeker dat hij ooit gewerkt heeft met SP2. (Soms wel, soms niet. Nu nooit meer) Maar daarvoor deed hij het ALTIJD.

Dus eigenlijk is het dan nog steeds niet echt duidelijk he?

• cornelixnootje1
Het klinkt misschien wat vergezocht, maar zojuist liepen er allerlei lijnen etc door mijn beeld (tft op DVI aangesloten) en toen ik op deze computer klikte was hij wel aanwezig. Zou het er mee te maken kunnen hebben?

edit: na reboot goed scherm, geen dvd

[ Voor 9% gewijzigd door cornelixnootje1 op 18-03-2005 21:56 ]

• Ron555
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 06-03 04:57
Ik heb dit probleem ook gehad.
Dvd speler wordt wel herkend in de bios
en ook in het controlpanel is hij wel te vinden
Verder niets.
Oh ja stomp recordnow zag hem wel
alle andere brandersoftware niet

Probleem is ontstaan na (waarschijnlijk) installatie van nvidia drivers,
bij mij hielp alleen een herinstallatie... 8)7

sterkte!

• cornelixnootje1
Ron555 schreef op vrijdag 18 maart 2005 @ 22:06:
Ik heb dit probleem ook gehad.
Dvd speler wordt wel herkend in de bios
en ook in het controlpanel is hij wel te vinden
Verder niets.
Oh ja stomp recordnow zag hem wel
alle andere brandersoftware niet

Probleem is ontstaan na (waarschijnlijk) installatie van nvidia drivers,
bij mij hielp alleen een herinstallatie... 8)7

sterkte!
Een herinstallatie van windows? of van de nvidia drivers?

Edit: Windows heb ik al eens geherinstalleerd, hielp niet. Nieuwe drivers voor mijn moederbord probeer ik nog (link is nu dood), maar aangezien hij eerst geen problemen gaf lijkt me dit geen zin hebben...

[ Voor 17% gewijzigd door cornelixnootje1 op 22-03-2005 16:41 ]

• cornelixnootje1
Iemand anders nog een idee?

Ik krijg echt een grafhekel aan de inconsequentie waarop hij soms wel, en soms niet werkt... Grr. :(

• beascob
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 02:00
geeft je foutenlogboek niets aan?
of
eventvwr.msc

ik heb weleens atapi/aspi drivers moeten vernieuwen om dvd-speler weer gangbaar te krijgen.
(na SP2 o.a...)
knoppix levert zelf zijn drivers, daardoor doet hij het goed,maar in windows zijn vaker problemen.

gewaarwordingshorizon

Pagina: 1