Toon posts:

OS X client wordt gedisconnect van windows 2000 server

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Weet iemand een oplossing voor het volgende probleem?

We hebben hier een windows 2000 server draaien als fileserver en loggen daarop in met onze mac's
Onder os 9 en met windows clients gaat dit prima
alleen onze G5's worden regelmatig gedisconnect van de server dit is erg lastig
hierbij maakt het niet uit of je via afp of smb inlogt
op de windows 200 server draait services voor macintosh en als backup software draait arcserve

Alle G5's draaien OS X 10.3.8 en hebben een vast ip adres

Heeft iemand een idee??

Alvast bedankt

• leon1e
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 22:08
Heb je iets in de event log staan wat een verklaring is van deze disconnects? Vertel eens iets meer over je netwerk 100mbit full duplex, switches config enz. En op welk service pack draait je windows 2000 server?

• Soepie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 21:36
Je moet even surfen op het internet, ik heb dit ook bij een klant gehad, en had te maken met een instelling op de 2000 server, ik meen iets met de tcp/ip instellingen en time-outs, maar pin me er niet op vast.
Ik zal als ik tijd heb hier nog even naar zoeken, maar het is al te lang geleden om het weer op te rakelen.

Gewoon spullen

Verwijderd

Topicstarter
Ik ben er al een poos mee bezig andere netwerkkaart andere switch
we gebruiken nu een 3com switch de 4200 geloof ik
verder maakt het dus niet uit of je inlogt via smb of afp
nu heb ik wel gelezen dat je met afp://at/servernaam moet inloggen dit zou moeten helpen
ik kan het maandag pas proberen en laat het wel even weten of het helpt

bedankt voor de reacties

Verwijderd

Topicstarter
ook dit helpt helaas niet iemand nog een idee?

• MacWolf
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 06-09-2024
Lees de volgende suggesties maar eens door, mogelijk zit er een oplossing bij. De allerlaatste suggestie zou zeker je probleem moeten oplossen, omdat Windows dan geen verbinding meer verbreekt met de idle clients.

Macs disconnecting from Win 2K Server

This is a known problem that can be solved with a Registry edit (see below). Several readers also have workarounds.

Description of problem and workarounds:

July 17, 2003 -- Lorenz Schwarz has a problem with Mac OS X clients disconnecting from a Windows 2000 Server. He also has a workaround:

We recently bought a new Mac with OS X installed. The integration of an OS X client with a Windows 2000 Server has a problem that we don't see with our Mac OS 9.x Macs. Every 20 minutes or so the OS X Mac is disconnected with a notice that its session-time was over. Entering longer values via the default-session-time command in Windows 2000 didn't make any change.

The workaround I'm using for now: I put an older NT4 Server up again, gave it his own domain and made this domain trusting and a trusted one to the Win 2Kdomain. Then I deleted the OS X user on the Win 2K and reopened it on the NT4. The User gets no session-timeouts anymore and can connect directly to the Win 2K Domain and its Volumes.

July 22, 2003
Adam Camilleri

We have also experienced the same problem; but only when we connect via AFP. If you connect via SMB there are no disconnection problems. Copying the files to the desktop has the same effect.

We have been doing some trials with Windows 2003 Server; and there are no signs of this disconnection problem when connecting via AFP.

July 22, 2003
Pat Leary

I read your work around on this subject but I have been having this problem with almost all of my Macs OS 9 and OS X. I'm in a Win NT domain and I am not running Active directory anywhere.

July 24, 2003
Sonja Shuffler

The way I worked around this problem, was to take the Mac OS X users out of the DHCP range of IP Numbers and gave them Static IP's none of the users have dropped off since.

An explanation

July 22, 2003
Todd Miller

With Windows 2000 server, network connections time out after a specified period of time. This is why on Windows clients, mapped drives will have little red Xs on them. With a Windows client, when you try to connect again, you invisibly re-log in to the server and the drive reattaches automatically. All this happens because on an Windows machine you log into a domain and your credentials are cached. This minimizes the number of open connections on a server. Mac clients don't have this ability or feature and so when the Win 2000 server disconnects after a period of several minutes, they are kind of stuck. Don't hold me to this, but I could have sworn there was a way to disable this disconnection "feature" on Windows 2000 servers. Like there is a registry key or something. Another point I'm not positive about is that I think that Win 9x machines where you are not logged into a domain also can have this problem. Also, again off the top of my head, I don't think you are affected if you connect via AFP rather than SMB.

DAVE allows you log into the domain and so doesn't have this problem.

Solution:

July 29, 2003
James Burrows

Reading your site and saw the above problem, which I have seen before.

The solution is a Registry change of the following key :- HKEY_LOCAL_MACHINE\SYSTEM\CurrentControlSet\Services\lanmanserver\parameters\autodisconnect

Set this to ffffffff and the server will never disconnect clients.

See Knowledge Base article 297684 for more info.

Microsoft Windows: A thirty-two bit extension and graphical shell to a sixteen-bit patch to an eight-bit operating system originally coded for a four-bit microprocessor which was written by a two-bit company that can't stand one bit of competition.

Verwijderd

Topicstarter
Heb ik al geprobeerd niks lijkt te helpen

ik ga testen met windows server 2003

bedankt

• leon1e
Voor zover ik weet is:
Reading your site and saw the above problem, which I have seen before.

The solution is a Registry change of the following key :- HKEY_LOCAL_MACHINE\SYSTEM\CurrentControlSet\Services\lanmanserver\parameters\autodisconnect

Set this to ffffffff and the server will never disconnect clients.

See Knowledge Base article 297684 for more info.
Alleen geldig voor APL connects, weet je zeker dat het op software niveau zit?
We gebruiken nu een 3com switch de 4200
Welke switching mode gebruik je? En mischien nog wel belangrijker is "spanning tree" enabled op je switch, appletalk geeft hier vaak problemen mee.

• paella
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 21:22
Wij hebben bij ons de Macs ingesteld dat ze de inlog authenticate halen van de Active Directory. Werkt op zich goed. Zitten wel haken en ogen aan, niet perfect, maar toch. Met een simpel applescriptje mounten we de shares op de desktop.

No production networks were harmed during this posting

Verwijderd

Topicstarter
Spanning tree is gedisabled.

En verder weet ik dus niet of het op software niveau zit alle versies van OS X doen het 10.2 en 10.3

Ik heb nog een andere switch liggen kan ik eens proberen er tussen te zetten.
Verder weer netwerkkaart drivers geupdate intel gigabit netwerkkaart.
wat ook wel gek is trouwens?
Als ik de server aansluit op een van de twee gigabit poorten op de switch is de verbinding nog langzamer dan op een 100 mbits poort daarom hebben we toen spanning tree uitgezet.

Is er verder nog iets wat ik zou kunnen testen?

Of toch voor windows server 2003 gaan!!

Hij geeft vooral problemen met kopieren naar de server toe ervan af kopieren gaat over het algemeen prima, en het openen van photoshop bestanden en daarna bewerken zorgt ook regelmatig voor een verbroken verbinding.

• leon1e
Verwijderd schreef op donderdag 24 maart 2005 @ 21:32:
Spanning tree is gedisabled.

En verder weet ik dus niet of het op software niveau zit alle versies van OS X doen het 10.2 en 10.3
Hier geen enkel probleem, smb/cifs connects via Dave maar ook zonder Dave geen enkel probleem gehad met windows 2000.
Ik heb nog een andere switch liggen kan ik eens proberen er tussen te zetten.
Verder weer netwerkkaart drivers geupdate intel gigabit netwerkkaart.
wat ook wel gek is trouwens?
Als ik de server aansluit op een van de twee gigabit poorten op de switch is de verbinding nog langzamer dan op een 100 mbits poort daarom hebben we toen spanning tree uitgezet.
Spanning tree zorgt met het booten voor een kleine delay in je netwerk, hierdoor gaat er soms iets mis. Heeft verder niet veel met 100/1000mbit te maken. Je forced toch niet op de switch full duplex 100mbit en stelt op de client 1000mbit in? Of een andere rare combinatie dit geeft zeker problemen.
Is er verder nog iets wat ik zou kunnen testen?
Ja, een ftp transfer van een paar gigabyte, disconnect deze ook?
Of toch voor windows server 2003 gaan!!

Hij geeft vooral problemen met kopieren naar de server toe ervan af kopieren gaat over het algemeen prima, en het openen van photoshop bestanden en daarna bewerken zorgt ook regelmatig voor een verbroken verbinding.
Heel mischien zit het probleem in het opslaan van de resource fork onder os x, deze komt in een los bestand met het voorvoegsel ._ en soms wordt deze niet geunlocked. Probeer het eens met dave. Smb signing zou een probleem kunnen zijn, maar aangezien je het probleem niet met afp connects hebt mag je dit ook uitsluiten.
paella schreef op donderdag 24 maart 2005 @ 13:16:
Wij hebben bij ons de Macs ingesteld dat ze de inlog authenticate halen van de Active Directory. Werkt op zich goed. Zitten wel haken en ogen aan, niet perfect, maar toch. Met een simpel applescriptje mounten we de shares op de desktop.
Leuk dat je authenticate via de Active Directory, maar dat heeft even weinig met bovenstaand probleem te maken :).

[ Voor 24% gewijzigd door leon1e op 24-03-2005 22:08 ]

Verwijderd

Topicstarter
Dank je voor je reactie

ik zal dave eens proberen maar t is toch vreemd dat het niet gewoon werkt

heeft er iemand ervaring met windows server 2003 werkt dit goed?

verder staat de switch op autosensing de server ook en de clients heb ik ingesteld op 100 mbit full-duplex maar heb ik ook op auto-sensing gehad dit maakt allemaal niks uit.

ik probeer dinsdag de ftp transfer even

bedankt

• leon1e
Verwijderd schreef op vrijdag 25 maart 2005 @ 18:11:
heeft er iemand ervaring met windows server 2003 werkt dit goed?
Ja, dit werkt perfect. Niet beter of slechter dan in Windows 2000 omdat de afp service nog hetzelfde is. Op smb gebied zijn er maar een paar kleine wijzigingen doorgevoerd.

• Soepie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 21:36
Hier ook een windows 2003 server thuis staan en heb geen probleem, maar zo actief gebruik ik het nou ook weer niet, tis maar een aaiboekje met een klein schijfje en doe er niet zo gek veel mee.

Gewoon spullen

Pagina: 1