Toon posts:

Mac Mini / OS X crash?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb sinds een weekje of 2 een mac mini (gewoon de standaard 1.25 met 256mb ram). Werkte altijd wel goed, alleen vandaag crashte hij. Muis kon ik nog wel bewegen, maar voor de rest deed hij helemaal niks meer. Klikken met de muis reageerde hij niet op, toetsenbord ook niet, alleen het pijltje bewoog. Mijn vraag dus, is dit normaal bij macs? Een van de redenen dat ik een Mac Mini als experiment gekocht had is dat ik de reboots in windows nogal beu was, maar als ik dat hier nou ook al ga krijgen... Heb ik toevallig ENORME pech nu, of is dit normaal, of moet ik mn Mac Mini maar gaan omruilen voor een ander ofzo?

PS apple support heeft al een hele tijd een bandje dat ze gesloten zijn en dat ik over 2 uur maar terug moet bellen.. handig!

• triet
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online
Ook bij OS X heb je crashes. Ik stopte er laatst een half-afgebrand CDRretje in waar'ie ook niet blij van werd (en de powerknop uitkomst bood). Het is WEL zo dat het een stuk stabieler werkt en ik ook niets heb gemerkt van verslechterende performance oid. naar mate je je macje langer aan laat staan (dus hogere uptime).

Een PC blijft helaas feilbaar.

• RM-rf
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 01:50

RM-rf

1 2 3 4 5 7 6 8 9

nee, dat is niet echt normaal, en komt over als een hardware-fout, enkel is het vreemd als zowel het toetsenbord het niet doet en de muis half (kliks niet) ...
zeker als een herstart daaraan niets veranderd ...

kun je checken of het aan het toetsenbord/muis ligt, of aan de minimac (oftewel, toetsenbord aan een andere computer hangen, danwel een ander toetsenbord aan je mac...)?

Qua crashes, heb ik wel eens meegemaakt dat een OS-laag gecrashed was, de Quicktime laag, maar dat was in OSX 10.2 en verder de nodige kernel panics...

In 10.3 heb ik om eerlijk te zijn nog nooit een echte OS-crash meegemaakt, en dat gebruik ik al erg lang en erg regelmatig

[ Voor 27% gewijzigd door RM-rf op 16-03-2005 14:44 ]

Intelligente mensen zoeken in tijden van crisis naar oplossingen, Idioten zoeken dan schuldigen

Verwijderd

Topicstarter
Na een reboot werkte hij weer, maar ik was alleen een beetje verbaast dat ik dit na 2 weken uptime ofzo al had. Mn XP machine heeft zelfs meestal een uptime van enige maanden voordat ik hem zelf reboot... Ik was inderdaad in de veronderstelling dat OS X stabieler was, maar nu ie na 2 weken al crashed vroeg ik me dus af of ik pech heb, mn mac een foutje heeft, of dat dit eigenlijk normaal is.

Kortom: nu werkt ie (na een reboot) weer perfect, maar ik ben wel een beetje teleurgesteld :(

• RM-rf

RM-rf

1 2 3 4 5 7 6 8 9

de uptime maakt niks uit voor crash-gevoeligheid ... je kunt dit zelf redelijk goed ook controleren door bv top te doen, waarmee je lopende processen en swapfile kunt nalopen...

het is misschien wel interssant om af te vragen wat nu de crash veroorzaakt kan hebben, draaide je op dat moment specifieke programma's, of randapparatuur (in 10.2 kon het lezen van een PC geformateerde ZIP-disk een kernel panic opleveren en waren er meer van dat soort discmount probleempjes... maar dat zou in 10.3 volledig opgelost moeten zijn)

Intelligente mensen zoeken in tijden van crisis naar oplossingen, Idioten zoeken dan schuldigen

• chem
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 12-02 10:41

chem

Reist de wereld rond

Je zou ook nog naar je crashlogs kunnen kijken, of daar iets tussenstaat.

Mocht het nog een keer voorkomen, dan kan je ook proberen een ssh op te starten, om te zien of het OS echt gecrasht is, of dat de GUI 'dood' is.

Het feit dat de cursor nog werkte duidt erop dat er geen kernel panic was, en dus een proces was wat :w zei.
Als je kan achterhalen welke dat is, ben je weer een stapje dichterbij :)

Klaar voor een nieuwe uitdaging.

Verwijderd

Topicstarter
Mjah, bedankt voor de tips in ieder geval, ik zal eens verder kijken (ben ook maar OS X noob). SSH'en heb ik niet geprobeerd omdat ik dat nog niet aangezet had. Natuurlijk wel vergeten te pingen vanaf mn XP bak |:(

In ieder geval hing ie na het downloaden van een .dmg van tinkertool 3.3c. Na het accepteren van de gebruikersovereenkomst bleef ie hangen op "schijfarchiefbestand activeren" oid, in ieder geval het "mounten" van de .dmg. Maargoed, ik check wel verder in de logs en ik kijk het nog ff aan of ie de komende weken nog rare dingen doet.. bedankt voor de tips in ieder geval! (SSH-toegang nu maar aangezet)

• MacWolf
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 06-09-2024
Als je muis het nog deed is je systeem idd. niet vastgelopen, maar mogelijk wel een proces/applicatie op een hoger niveau, zoals al werd aangegeven.

Met de toetscombinatie [Apple] + [Option/Alt] + [Escape] moet je vastgelopen applicaties geforceerd kunnen afsluiten. Probeer deze combinatie maar eens en onthoudt deze (die combinatie heb ik ook soms nodig, bijv. als ik een getal op mijn numpad indruk, dan lijkt mijn computer vastgelopen, maar met die toetsencombinatie werkt die weer goed).

Microsoft Windows: A thirty-two bit extension and graphical shell to a sixteen-bit patch to an eight-bit operating system originally coded for a four-bit microprocessor which was written by a two-bit company that can't stand one bit of competition.

• 6230lover
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 15-04-2023
ik had dit ook. Misschien een foutje van 10.3.8 ofzo

Verwijderd

Je kan via Utilities -> Disk manager / Hulpprogramma's -> Schijfbeheer de permissions / permissies proberen te repareren. Dat wil nog wel eens een hoop problemen en crashes verhelpen.

Ik vraag me nog steeds af wat het precies doet. Het lijkt me toch sterk dat je met wat gechmod een hele serie van software (geen hele systeem) crashes oplost. Dat heeft het bij mij namelijk wel gedaan.

• HJR
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 11-02 17:32

HJR

waar osx ook niet helemaal lekker van wordt is als je een windows share met finder hebt gemount en wat aan het kopieren bent (bijv een dvd, dus groot) en je per ongeluk je windows machine een reboot geeft..... dan hangt finder en dan hang je behoorlijk, als je niks van unix afweet. je kan dan nog wel even remote inloggen, of via een terminal (start via finder dus dat moet dan nog wel werken) en mag je handmatig alles met de hand gaan killen. en dat werkt dan ook niet altijd (2 keer gehad), dan moet je een reboot doen, dus via het shutdown commando. als je unix admin ben is dat een eitje, maar voor beginners iets moeilijker. de tip: gewoon de powerknop indrukken tot tie uitgaat en daarna opnieuw aanzetten.....

en teleurgesteld in de uptime? komop zeg je systeem is gecrashed door een applicatie. waarschijnlijk alleen de finder/gui laag. onderwater draaide het nog perfect waarschijnlijk. het os crasht alleen als jee een kernel panic op je scherm krijgt. je krijgt dan een mededeling in een aantal talen op je scherm dat je het systeem uit moet zetten oid.

• HJR
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 11-02 17:32

HJR

Verwijderd schreef op woensdag 16 maart 2005 @ 16:08:
Je kan via Utilities -> Disk manager / Hulpprogramma's -> Schijfbeheer de permissions / permissies proberen te repareren. Dat wil nog wel eens een hoop problemen en crashes verhelpen.

Ik vraag me nog steeds af wat het precies doet. Het lijkt me toch sterk dat je met wat gechmod een hele serie van software (geen hele systeem) crashes oplost. Dat heeft het bij mij namelijk wel gedaan.
hoezo is dat raar. stel dat een applicatie wil schrijven naar /tmp oid en die permissies staan niet goed. hop crash en dergelijke....

• Ramzzz
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online

Ramzzz

Ziet alles :|

Crashen in OSX (Panther) heb ik werkelijk precies 1x gehad, toen ik mijn iBook G4 net een week had. Daarna 9en dat is nu 16 maanden verder) niet meer. Het freezen 'met een revolving-rainbow-disk-of-death' is in de meeste gevallen met een com/alt/ctrl/esc-actie wel op te lossen, dan is er een applicatie gecrasht (meestal Safari bij mij).

Voor al het overige verwijs ik door naar de 'echte' techies ;)

"Atheism is an attitude, a frame of mind that looks at the world objectively, fearlessly, always trying to understand all things as a part of nature" - Carl Sagan

Verwijderd

Topicstarter
HJR schreef op donderdag 17 maart 2005 @ 11:07:
en teleurgesteld in de uptime? komop zeg je systeem is gecrashed door een applicatie. waarschijnlijk alleen de finder/gui laag. onderwater draaide het nog perfect waarschijnlijk. het os crasht alleen als jee een kernel panic op je scherm krijgt. je krijgt dan een mededeling in een aantal talen op je scherm dat je het systeem uit moet zetten oid.
Maakt mij eigenlijk weinig uit waarom/wat er crashed, het effect is hetzelfde: ik kan er niks meer mee. Ik schiet er niks mee op dat het onder water lekker door draait en ik er zelf niks mee kan. Ik heb ook niet altijd een andere machine beschikbaar om in te ssh'en overigens.

Overigens heb ik het gisteren weer gehad, zij het dat het dit keer 30 seconden duurde ipv na 20 minuten nog niet er uit komen, en dit keer weer bij het mounten van een .dmg. (die shortcut voor afsluiten van een vastgelopen app deed ook niks overigens, kon alleen muis nog bewegen, ik had geen strandbal als cursor en verder deed ie helemaal niks.). Net toen ik wilde ssh'en er naartoe deed ie het weer. Ik ga m van het weekend maar eens laten lopen met die hardware tests die op de osx cd staan, en kijken of ik niet kan checken op bad sectors ofzoiets...

• MacWolf
  • Laatst online: 06-09-2024
Heb je al software update gedraait, zodat je de meest recente versie hebt van het OS?

Microsoft Windows: A thirty-two bit extension and graphical shell to a sixteen-bit patch to an eight-bit operating system originally coded for a four-bit microprocessor which was written by a two-bit company that can't stand one bit of competition.

• RM-rf

RM-rf

1 2 3 4 5 7 6 8 9

Het komt inderdaad een beetje over als een probleem met Disk Copy,
je kunt dit via de terminal mogelijk nalopen door
code:
1
sudo fsck_hfs -n /

dit command loopt het filesysteem naar beschadigde rechten, en de n-flag geeft aan dat er enkel melding komt van aangetroffen fouten, maar ze niet poogt te herstellen, met -y doet hij daartoe wel een poging (doe dat als je beschadiging aantreft)..

er bestaat ook een schijfreparatie utility via de GUI (die fsck eigenlijk gewoon aanroept), maar het kan soms wat prettiger zijn hierover meer controle te hebben

• Frogmen
  • Niet online
Ik heb inderdaad een keer een kernel panic gehad waarna mijn hele HD daarna weigerde, gebeurde grappig genoeg tijdens het opstarten van XP in virtuel PC. Het is natuurlijk ook gewoon een groot risico nemen geheugen wat niet werkt in PC's in een powermac G4 zetten, werkte eerst wel.
Let wel probleem was gewoon brak geheugen.

Voor een Tweaker is de weg naar het resultaat net zo belangrijk als het resultaat.

Verwijderd

Verwijderd schreef op donderdag 17 maart 2005 @ 11:46:
[...]

Overigens heb ik het gisteren weer gehad, zij het dat het dit keer 30 seconden duurde ipv na 20 minuten nog niet er uit komen, en dit keer weer bij het mounten van een .dmg. (die shortcut voor afsluiten van een vastgelopen app deed ook niks overigens, kon alleen muis nog bewegen, ik had geen strandbal als cursor en verder deed ie helemaal niks.). Net toen ik wilde ssh'en er naartoe deed ie het weer. Ik ga m van het weekend maar eens laten lopen met die hardware tests die op de osx cd staan, en kijken of ik niet kan checken op bad sectors ofzoiets...
Dit is bijna zeker te verwijten aan een toetsenbord die op sterven staat, probeer eens een ander USB toetsenbord uit als je die bij de hand hebt of even kunt lenen. Of nog beter, probeer je mac toetsenbord eens op een andere mac of pc uit en kijk of hij daar dezelfde kuren gaat vertonen.

Mijn toetsenbord is er vorige week vrijdag compleet mee gekapt, had ook vaak last van uitvalproblemen, alleen kon ik de muis die eraan hing nog 'volledig' bedienen. Als ik dan een ander Mac keyboard erin stopte was er niks aan de hand. Er was door de vorige eigenaar een volle kop koffie overheen gegooid, dus het verbaasde me niks (heb 'm gratis). Na wat schoonmaken kreeg ik 'm alsnog niet aan de praat dus heb ik sinds kort een logitech internet navigator gekocht die volledig door OS X ondersteunt wordt en het is een hele verademing :)

P.s. even ter vergelijking, tikt ie bij jou ook allemaal dubbele tekens voordat hij er mee stopt?
Pagina: 1