Toon posts:

[VB.net]Dropdown selectie weergeven in datagrid

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
ik ben bezig met een dropdownlist waarmee je een ID van een column moet kunnen selecteren en daarna de geselecteerde ID in een datagrid te laten zien in..... Dit wil nog niet echt vlotten. Heb wel al de data in de dropdown gekregen maar hij laat de geselecteerde ID niet zien, daar heb ik de oplossing niet voor namelijk :P
Hoe kan ik dit het beste doen?

Dit is de code van de functie GetID:
Visual Basic:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
Function GetID(ByVal iD As Integer) As System.Data.DataSet 
        Dim connectionString As String = "Provider=Microsoft.Jet.OLEDB.4.0; Ole DB Services=-4; Data Source=C:\personen.mdb"& _ 
"" 
        Dim dbConnection As System.Data.IDbConnection = New System.Data.OleDb.OleDbConnection(connectionString) 

Dim queryString As String = "SELECT [Persoon].[ID] FROM [Persoon] WHERE ([Persoon].[ID] = @ID)" 
        Dim dbCommand As System.Data.IDbCommand = New System.Data.OleDb.OleDbCommand 
        dbCommand.CommandText = queryString 
        dbCommand.Connection = dbConnection 

Dim dbParam_iD As System.Data.IDataParameter = New System.Data.OleDb.OleDbParameter 
        dbParam_iD.ParameterName = "@ID" 
        dbParam_iD.Value = iD 
        dbParam_iD.DbType = System.Data.DbType.Int32 
        dbCommand.Parameters.Add(dbParam_iD) 

Dim dataAdapter As System.Data.IDbDataAdapter = New System.Data.OleDb.OleDbDataAdapter 
        dataAdapter.SelectCommand = dbCommand 
        Dim dataSet As System.Data.DataSet = New System.Data.DataSet 
        dataAdapter.Fill(dataSet) 

Return dataSet 
    End Function 

Daarna heb ik de datasource van de dropdownlist gebonden aan deze functie zodat ie de ID column weergeeft in de dropdownlist. Nu moet ik dus nog de geselecteerde ID weergeven in de datagrid. Hoe zorg ik hiervoor? Ik werk in webmatrix en ja ik ben net begonnen met asp.net ;)

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 16-03-2005 13:46 ]

• Peetman
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 21:14

Peetman

Tjah....

Je moet de dropdown onselectedindexchanged afvangen en dan de datagrid binden.

Verwijderd

Topicstarter
peetman schreef op woensdag 16 maart 2005 @ 13:50:
Je moet de dropdown onselectedindexchanged afvangen en dan de datagrid binden.
Bedankt voor je antwoord maar kan je iets specifieker zijn? De datagrid binden moet ik dat binnen de functie GetID doen? Zoiets als dit:
Visual Basic:
1
2
 Datagrid1.DataSource = dataSet
        Datagrid1.DataBind()

[ Voor 25% gewijzigd door Verwijderd op 16-03-2005 14:02 ]

• OZ-Gump
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 14-05-2024

OZ-Gump

terug van weggeweest

Bij de onSelectedIndexChanged event van je dropdown moet je de datagrid aan de datasource binden door de datasource property van de datagrid op je dataset / datatable te zetten en vervolgens de methode .DataBind() aan te roepen van de datagrid.

Dat staat er, maar dan korter ;)

My personal website

Verwijderd

Topicstarter
OZ-Gump schreef op woensdag 16 maart 2005 @ 14:05:
Bij de onSelectedIndexChanged event van je dropdown moet je de datagrid aan de datasource binden door de datasource property van de datagrid op je dataset / datatable te zetten en vervolgens de methode .DataBind() aan te roepen van de datagrid.

Dat staat er, maar dan korter ;)
Ik heb je tekst meerdere keren overgelezen maar ik snap het nog steeds niet. Ik heb me dropdownlist verbonden met een column van de database d.m.v. de functie GetID. De dropdownlist ziet er nu zo uit
code:
1
<asp:DropDownList id="DropDownList1" runat="server" DataSource="<%#  GetID %>"></asp:DropDownList>

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb wat zitten proberen en nu krijg ik de volgende error:

Foutbericht van compiler: BC30455: Het argument is niet opgegeven voor de parameter ID van Public Function GetID(ID As Integer) As System.Data.DataSet.

Fout in bron:

Regel 141: </p>
Regel 142: <p align="right">
Regel 143: <asp:DropDownList id="DropDownList1" runat="server" DataSource="<%# GetID %>" OnSelectedIndexChanged="Insert_Click"></asp:DropDownList>
Regel 144: </p>
Regel 145: <table>

:( Ik word er een beetje moe van 8)7

• Peetman
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 21:14

Peetman

Tjah....

Je hebt een functie getid die data ophaalt adhv een id.
Dat id selecteer je via de dropdown.
In je code moet je het selectedindexchanged event van de dropdown afvangen.
In die functie lees je het geselecteerde id uit van je dropdown en daarmee roep je de functie getID aan.
Als je dit niet begrijpt kan je beter de quickstart gaan lezen op gotdotnet.com

• sig69
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 10-05 15:56
Ik zou zeggen ga hier eens wat lezen. Wat je wil is vrij basic en na het lezen van een tutorial of 2 kan je het zelf wel verzinnen. Ik heb het idee dat je nu niet echt een idee hebt wat je aan het doen bent.

Roomba E5 te koop

Verwijderd

Topicstarter
peetman schreef op woensdag 16 maart 2005 @ 16:58:
Je hebt een functie getid die data ophaalt adhv een id.
Dat id selecteer je via de dropdown.
In je code moet je het selectedindexchanged event van de dropdown afvangen.
In die functie lees je het geselecteerde id uit van je dropdown en daarmee roep je de functie getID aan.
Als je dit niet begrijpt kan je beter de quickstart gaan lezen op gotdotnet.com
Ik volg het half :) Welke code moet je precies gebruiken voor het selectedindexchanged event?
Pagina: 1