Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien
Toon posts:

[File Encryptie] Is er een site met hier informatie over?

Pagina: 1
Acties:
  • 148 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Goede dag,

Kan iemand mij vertellen of er een site is met een vergelijking van alle soorten file encryptie in windows xp die programmas kunnen bieden om data op de schijf lokaal te beveiligen.

Zoals user niveau, password protected, schijf encryptie maar dan een overzicht van of er nog meer soorten zijn?

Kan iemand mij hier mee helpen, google gaf alleen antwoorden van dat ie sites had gevonden die file encryptie programmas boden maar niet echt sites die het uitlegde, of juist over 1 soort. En GoT gaf me meer van die antwoorden op andere encryptie gebieden.

Alvast bedankt,

Cees van Altena

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 16-03-2005 13:32 ]

• Glabbeek
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 27-11 14:24

Glabbeek

Dat dus.

Kan je in de MSDN documentatie van Microsoft zelf niets vinden? Alle Win32-api's staan daar in ieder geval in vermeld.

http://msdn.microsoft.com

En zo is het maar net.

Verwijderd

Topicstarter
Glabbeek schreef op woensdag 16 maart 2005 @ 14:06:
Kan je in de MSDN documentatie van Microsoft zelf niets vinden? Alle Win32-api's staan daar in ieder geval in vermeld.

http://msdn.microsoft.com
Bedankt voor je reactie _/-\o_

Ik heb er eens gekeken en door gespit, ik kwam op een ogenblik bij security > Cryptography en security > Authentication maar dat is niet echt wat ik bedoel... iets teveel achtergrond techniek helaas. al heb ik er wel 1tje uit kunnen halen en dat is met smart card,

ff wat meer informatie:

Ik heb dus informatie nodig om data te encrypten op laptops die normaal aan het netwerk hangen, dan hoef het dus niet gecodeerd te worden maar mensen nemen de laptops mee naar huis om thuis dus te werken, dan moeten ze lokaal werken. en juist dat lokale wil ik beveiligen. en de info die ik dus wil is de verschillende encryptie mogelijkheden van data, zoals: map container, container met password, nu dus ook smart card ;), schijf encryptie.

Verder reacties zijn nog steeds welkom O-)

• ILUsion
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 08-11 19:08
Verwijderd schreef op woensdag 16 maart 2005 @ 14:48:
[...]

Bedankt voor je reactie _/-\o_

Ik heb er eens gekeken en door gespit, ik kwam op een ogenblik bij security > Cryptography en security > Authentication maar dat is niet echt wat ik bedoel... iets teveel achtergrond techniek helaas. al heb ik er wel 1tje uit kunnen halen en dat is met smart card,

ff wat meer informatie:

Ik heb dus informatie nodig om data te encrypten op laptops die normaal aan het netwerk hangen, dan hoef het dus niet gecodeerd te worden maar mensen nemen de laptops mee naar huis om thuis dus te werken, dan moeten ze lokaal werken. en juist dat lokale wil ik beveiligen. en de info die ik dus wil is de verschillende encryptie mogelijkheden van data, zoals: map container, container met password, nu dus ook smart card ;), schijf encryptie.

Verder reacties zijn nog steeds welkom O-)
Encrypteren en coderen is volgens mij wel hetzelfde. Wat jij eigenlijk vraagt is een soort DRM. Digital Rights Management maar niet op muziek/video maar op computerniveau.
In Windows zit zoiets in als je NTFS gebruikt; je kan instellen wie welke bestanden mag gebruiken (en welke actis ze erop kunnen uitvoeren: openen, uitvoeren, verwijderen, ...).

Voor wat ik van je uitleg begrijp wil je de mensen wel notebooks meegeven, maar niet toelaten dat ze die op een USB-stick of iets dergelijks krijgen. Of heb ik het nu verkeerd voor.

Als ik heb goed heb, moet je gewoon je machtigingen instellen, en vooral het computerbeleid aanpassen (in het Engels: policy; group policy).

Verwijderd

Topicstarter
ILUsion schreef op woensdag 16 maart 2005 @ 14:59:
[...]

Encrypteren en coderen is volgens mij wel hetzelfde. Wat jij eigenlijk vraagt is een soort DRM. Digital Rights Management maar niet op muziek/video maar op computerniveau.
In Windows zit zoiets in als je NTFS gebruikt; je kan instellen wie welke bestanden mag gebruiken (en welke actis ze erop kunnen uitvoeren: openen, uitvoeren, verwijderen, ...).

Voor wat ik van je uitleg begrijp wil je de mensen wel notebooks meegeven, maar niet toelaten dat ze die op een USB-stick of iets dergelijks krijgen. Of heb ik het nu verkeerd voor.

Als ik heb goed heb, moet je gewoon je machtigingen instellen, en vooral het computerbeleid aanpassen (in het Engels: policy; group policy).
ja ik weet precies wat EFS (encryting file system) van windows doet maar het gaat juist bij deze post er om dat ik meerdere opties wil bekijken, dat is wat ik vraag ;). EFS is wel goed geencrypt enzo, je kan het ook op schijf en folder niveau verdelen maar als de user zijn wachtwoord niet meer weet zijn de bestanden weg, foetsie, verdwenen. maar er zijn meerdere middelen zoals PASSWORD protecten. dus ik vraag een site die mij kan vertellen over dit soort dingen ;)

tis inderdaad zo dat we geen usb sticks willen uitgeven aan de mensen vanwege dat we bang zijn voor slordig gebruik :/

maar in ieder geval bedankt, ik zal zeker het EFS meenemen in me beoordeling :*)

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 16-03-2005 15:25 ]

• downtime
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

downtime

Everybody lies

Verwijderd schreef op woensdag 16 maart 2005 @ 15:23:
EFS is wel goed geencrypt enzo, je kan het ook op schijf en folder niveau verdelen maar als de user zijn wachtwoord niet meer weet zijn de bestanden weg, foetsie, verdwenen.
Dat is dus niet waar. Als je EFS goed inricht kun je een soort superusers hebben die ook andermans data weer kunnen decrypten. Dus een vergeten wachtwoord is geen enkel probleem.

Verwijderd

Ik denk dat je wel even onderscheid moet maken encryptie is encryptie. De manier waarop je je authenticeert om toegang tot zo'n encryptie systeem te krijgen, kan verschillende beveiligingsniveaus hebben. Wachtwoord, smartcards, etc (sterk)

Eentje die ik nog wel weet is [url=http//www.safeboot.com/]SafeBoot[/url].

Verwijderd

Topicstarter
/downtime/ schreef op woensdag 16 maart 2005 @ 15:27:
[...]

Dat is dus niet waar. Als je EFS goed inricht kun je een soort superusers hebben die ook andermans data weer kunnen decrypten. Dus een vergeten wachtwoord is geen enkel probleem.
hmm gevonden :P klopt je hebt gelijk... mijn fout, maar toch geen antwoord nog op de hoofd vraag ;)

• Tomatoman
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 28-11 20:02

Tomatoman

Fulltime prutser

Om in Windows encryptie van bestanden te gebruiken moet je NTFS als bestandssysteem gebruiken en als besturingssysteem Windows XP Professional, Windows 2000 of Windows Server 2003 hebben. Windows gebruikt EFS om bestanden en mappen in het NTFS-bestandssysteem te coderen (encryptie, coderen en versleutelen betekenen hetzelfde).

Er is een groot verschil tussen gecodeerde bestanden en bestandsrechten. Bij bestandsrechten is via NTFS vastgelegd wie welke acties mag uitvoeren op een bestand (lezen, wijzigen, verwijderen etc.), maar zijn de bestanden zelf onversleuteld op de harddisk aanwezig. Iemand die de harddisk benadert door hem aan een andere computer te hangen kan de bestanden daardoor gewoon lezen. Bij versleutelde bestanden wordt de inhoud van het bestand versleuteld, waardoor het bestand voor mensen die de sleutel niet hebben bestaat uit een onleesbare brei nullen en enen.

Voor de versleuteling gebruikt Windows certificaten. Zonder certficaat geen toegang tot de bestanden, dus zorg voor een backup van de certificaten! Je kunt een map of bestand heel eenvoudig versleutelen door in de Verkenner in het contextmenu van de map of het bestand te kiezen voor Eigenschappen - tabblad Algemeen - Geavanceerd... - Inhoud coderen om gegevens te beveiligen. Nu wordt de hele map versleuteld met het certificaat van de huidge gebruikersaccount.

Ga vervolgens in Internet Explorer naar Extra - Internet-opties... - Inhoud - Certificaten - Persoonlijk en hier tref je het certificaat aan waarmee de mapgegevens zijn versleuteld. Maak een backup van dit certificaat en zorg dat je dit goed bewaart. Als je het certificaat kwijt bent is er geen enkele manier meer om de gecodeerde bestanden terug te halen!

Als je andere gebruikers toegang wilt geven tot de versleutelde gegevens doe je dat als volgt. Log in onder hun gebruikersaccount. Ga in Internet Explorer weer naar het dialoogvenster met certificaten en importeer daar het certificaat waarmee de gegevens door de andere gebruiker zijn versleuteld. Klaar!

Doe ten slotte een test of alles goed is gegaan. Kopieer een versleuteld bestand via het netwerk naar een andere computer. Doe dit niet via een cd-r of zo, want die kent geen NTFS-encryptie. Kijk of een willekeurige andere gebruiker het versleutelde bestand kan openen. Dit zou niet mogen lukken, het bestand is immers versleuteld. Importeer nu het certificaat vanaf je backupdiskette (of ander backupmedium). Nu zou je het bestand gewoon moeten kunnen openen. Zo niet, dan is er iets niet goed gegaan. Doe deze test te allen tijde, want als je dit nalaat bestaat de kans dat je in geval van nood niet meer bij je gegevens kunt!

Een goede grap mag vrienden kosten.

• sanfranjake
  • Registratie: April 2003
  • Niet online

sanfranjake

Computers can do that?

(overleden)
bestcrypt is ook een leuk programmatje. Met [search=bestcrypt] wel het een en ander aan gerelateerde hits. [search=encryptie met programma] levert ook veel info :)

Wat heb je zelf allemaal al opnderzocht en geprobeerd? Hier op GoT verwachten we namelijk dat je zelf al wat opties probeert en onderzoekt alvorens een topic te openen. Er is hier veel over te vinden :)

Mijn spoorwegfotografie
Somda - Voor en door treinenspotters

• Henk007
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 06-04 00:29
Als het alleen maar gaat om het encrypten van data die de users op hun laptop mee naar huis nemen, denk ik dat TrueCrypt een goedkope (gratis) en ongecompliceerde oplossing is. Je kunt gemakkelijk een virtuele disk mounten uit een file die gewoon op het bestaand filesysteem wordt geplaatst. Ook een dedicated partitie is mogelijk. De ingebouwde encryptiealgoritmes zijn absoluut state of the art. Zelfs meervoudige encryptie is mogelijk.

Verwijderd

Topicstarter
@ tomatoman:

Heel erg bedank voor je beschrijving over het gebruik van EFS, dit is echt goede informatie

en wat betreft sanfranjake,

Geloof me, ik post hier dus echt niet zomaar... Aangezien dat ik dus nog niets kan vinden van een overzicht (na 5 uur zoeken :/ ) ben ik er zelf maar aan begonnen door alle sites van de programma's die encryptie aanbieden door te spiiten en zelf een overzicht te maken van op wat voor manier ze de bestanden beveiligen (denk aan schijf niveau, map/folder niveau, password protected, enz.). Dus ik heb echt wel mijn huiswerk gedaan voor ik kom posten. jullie posts zijn echt super handig en kan ze uiteraard heel goed gebruiken, maar helaas nog geen overzicht.

@ Henk007

Ook dit ga ik net als de andere programma's die hier gepost zijn goed bekijken en eventueel testen :)

Ik hoop op meer posts :D

[ Voor 10% gewijzigd door Verwijderd op 17-03-2005 10:20 ]

Verwijderd

Topicstarter
^ Kick ^

• bolke
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 06-10-2024

bolke

Klikt nu met een 50D.

Doe wel voorzichting met EFS. Je hebt en wel een goed werkende PKI voor nodig en een recovery agent. Indien je geen PKI hebt moet je er niet aan beginnen. Ga daar eens goed naar kijken.

Daarnaast staat de key-pair gewoon in het Windows profiel. Als je toegang hebt tot de profiel heb je ook de sleutel om de files te decrypten. De key op een hardware token plaatsen kan niet met EFS. Het blijft een software key-pair. Dus EFS files op gestolen laptop kunnen op een makkelijke manier worden decrypt.

Nadelen:
- EFS is alleen lokaal. (Server en werkstation) de files worden gedecrypt en gaan in clear over het netwerk. Dus je hebt ook nog netwerk encryptie nodig als je het veilig wilt doen.
- In Windows 2000 zijn ofline files niet geencrypt. ook al heb je dat op de server wel ingesteld.
- Software key's zijn niet veilig. Deze kunnen uit het Windows profiel worden gehaald door derden.
- In Windows 2000 is er niet een standaard enctryptie logaritme gebruikt (120 bit). Dat is in Windows XP/2003 opgelost (3DES).
- Indien er geen PKI is en je werkt niet in een Windows domain. BEGIN ER NIET AAN. Dit geeft veel problemen indien je de private key kwijt bent door een HD-crash.
- Let goed op hoe je de recovery agent gebruikt. Hier moet je goed naar kijken.

Voordelen
- Makkelijk te gebruiken. (het enige voordeel)

Tip: Ik zou kijken naar andere progs. Bv de al genoemde BestCrypt (goedkoop) en de PGP oplossingen.

http://www.hroling.nl

• MrBarBarian
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 07-03-2023
Verwijderd schreef op woensdag 16 maart 2005 @ 15:59:
Ik denk dat je wel even onderscheid moet maken encryptie is encryptie. De manier waarop je je authenticeert om toegang tot zo'n encryptie systeem te krijgen, kan verschillende beveiligingsniveaus hebben. Wachtwoord, smartcards, etc (sterk)

Eentje die ik nog wel weet is [url=http//www.safeboot.com/]SafeBoot[/url].
Of Pointsec.. wij hebben ze vergeleken, en pointsec vonden wij beter en goedkoper..

iRacing Profiel

Verwijderd

Topicstarter
bedankt voor jullie reacties.

Ik denk dat ik ook best wel af zie van EFS al is het super handig geintregeerd. ik heb zelf wat onderzoek gedaan maar het is gewoon niet handig voor gebruikers. als je iets in een geencrypte map doet encrypt het vanzelf maar als je het er uit haalt blijft het geencrypt. Dit gaat zo volgens microsoft vanwege veiligheids redenen maar omslachtig voor de bedrijfs gebruiker dat alleen in word hoeft te typen en een beetje op internet mag surfen voor werkdoeleinden.

Ik ga het zeker testen

Ik ben gister begonnen met testen van SafeBoot Device Encryption en ik moet zeggen het is echt zo gigantisch krachtig en door de fantastische documentatie die je er bij krijg in pdf is het echt appeltje eitje, in het begin denk je dat het heel ingewikkeld is maar zo gauw dat je de quick guide uitprobeer en daarna de administrator guide heb je echt het gevoel dat je het programma door en door ken. Maar natuurlijk probeer ik meerdere programma's.

Meer reacties zijn uiteraard welkom...

• pasta
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 12-01 14:16

pasta

Ondertitel

Encryptie is een vorm van beveiliging en hoort dus in Beveiliging & Virussen thuis. :)

Software Algemeen > Beveiliging & Virussen

Signature

Verwijderd

Topicstarter
Okay.. (^Kick^)

Verwijderd

Topicstarter
Kick...
Pagina: 1