Toon posts:

[XP] DVD blijft PIO ipv. UDMA *

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Mijn DVD-Rom speler en DVD-Brander draaien onder Windows XP (SP2) in PIO-mode.
Ik heb al vanalles geprobeerd, laatste BIOS / Firmware /Chipsetdrivers / Kabels etc. maar
Windows XP lijft aangeven dat de drives in PIO mode draaien. Met als gevolg dat het branden van CD's/DVD's bijvoorbeeld heeeeel traag gaat. :'( en dat het systeem gedurende het branden niet of nauwelijks te gebruiken is.

Specs:

Mobo: Asus P5GDC (Intel 915P chipset, socket 775) + Intel P4 (640) 3.2Ghz
Mem: 1024Mb
DVD-ROM speler: LG GDR8163B
DVD-Brander: NEC - 3520A

Ik kom er niet meer uit |:( , iemand suggesties???? Alvast bedankt.

• Peter_B
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 19:53
Dat heb ik een tijdje geleden ook gehad (WinXP SP2). De oplossing bij mij was het weggooien van het complete IDE Controller in de Device Manager.
Rebooten, dan vindt windows een nieuw device en toen was alles weer okee bij mij.

Discoveries are made by not following instructions.

• Countess
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 15-02 21:00
yup dat kan ik beamen. heb het zelfde al 2 keer met HD's gehad.
IDE controler weg gooien (drivers uninstallen hoeft niet) en dan gewoon opnieuw opstarten.
wacht tot de drivers opnieuwe geinstallerd zijn, en dan eventueel nog een reboot (moest laast bij iemand anders nog een keer met win98, bij mij was het na de eerste reboot al weer goed (XP) )

mijn spelling is niet best, maar wel beter als je haar. ga jij je ook verbeelden dat mensen rare dingen over je spelling gaan zeggen als hun haar er niet uit ziet? andrelon helpt!

• the_stickie
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 14-09-2025
eerst de hardware double (of triple :p) chacken: kables in goeie staat en goed vast in de conectors gedrukt? Master/slave jumpers correct?
Dan zoals ^^ aangeeft alle apparaten die maar iets met je IDE-controller te maken hebben uit de devicemanager halen en heropstarten. Windows wordt op die manier gedwongen de apparaten opnieuw te herkennen en ze de juiste drivers toe te wijzen.

Als dat allemaal niet werkt, probeer hem dan eens een eigen ide-kanaal te geven (als master zonder slave dus) als het dan nog niet werkt is imho je dvd-brander gaar :)

• Eichii
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 04-09-2017
Wat bij mij en veel anderen heeft geholpen:

1. surf naar google
2. zoek naar dmacheck
3. klik op 3e link (blackmaxpc.com)

Daar onderaan vind je een zip-file die je moet unzippen en in veilige modus (hoeft niet mar wel aan te raden) gewoon dma enablen.

Kijk eens of het hiermee verholpen is!

Heeft mij geholpen omdat telkens alle drives terugsprongen naar pio-modus. Lekker snel! (dus niet)

• F_J_K
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

Front verplichte underscores

offtopic:
Titeledit: zie de andere titels in WOS en ook het Afbeeldingslocatie: http://gathering.tweakers.net/global/templates/tweakers/images/icons/Sticky_off.gif WOS Policy :)

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

Verwijderd

Topicstarter
Thanks voor de replies...

Eichii: DMACheck ga ik eens even proberen. Want het verwijderen van de IDE apparaten heb ik al eens geprobeerd, maar daarmee krijg ik het niet voorelkaar. De apparaten blijven op PIO staan.
Ik ga DMACheck vanavond ff proberen. ;)

Verwijderd

Topicstarter
DMCheck geprobeerd zonder resultaat. DMA staat aan maar hij blijft in PIO modus draaien. Als ik de DVD-brander aansluit op de secundairy channel van m'n RAID controller draait ie wel netjes in UDMA 2 modus. Maar op de onboard IDE controller die er voor bedoelt is werkt het niet, blijft het PIO ipv. UDMA.

Verwijderd

Topicstarter
Het werkt! eindelijk. Nog wat met de BIOS zitten klooien en heb het nu toch voor elkaar

Uiteindelijk heb ik in de BIOS de onboard SATA controller in RAID modus geplaatst. Hierdoor werd de onboard PATA primary IDE Controller ook echt als Primary ingesteld, voorheen was die Third IDE. Nu zijn m'n DVD-ROM speler en brander gewoon als UDMA 2 devices beschikbaar in Windows.

>:)
Pagina: 1