Stroom huis, 60HZ naar 50HZ, Altec MX5021

Pagina: 1
Acties:
  • 1.054 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Chiii
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 17-02 21:45
Is het mogelijk om de frequentie van de stroomvoorziening in je huis om te vormen van 60HZ naar 50HZ?
Dat dmv een omvormer/travo --> 220v 60hz --> 220v 50hz ?
Ivm Altec mx5021, die hist/ruist als het volume laag staat, zoiezo met de meeste altecs die ik gehad heb. Op de power supply (geintegreerd in de sub), staat alleen 220v/50hz, en de ruis/his komt hoogst waarschijnlijk uit de stoomvoorziening die in ons huis op 60hz werkt.

(ik heb alles al geprobeert betreft de ruis/his, dit is een algemeen bekend probleem met de altecs)

• Res-q
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 18-02 15:19

Res-q

Redder in nood?

De stroomvoorziening in je huis is al 50Hz, in Amerika wordt 110V / 60Hz gebruikt, hier in NL wordt 230V / 50Hz gebruikt :)

en zo is het voorspeld!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 23:28

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Geen idee of zoiets bestaat. Bij mijn weten zouden de meeste apparaten het ook gewoon aan moeten kunnen :)
Wat je voor de gein eens zou kunnen proberen is een reisstekker. Nee heb je, ja kun je krijgen ;)

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

• strandbal
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 21:53

strandbal

Was het maar zo'n feest.

Waar woon je dat je 220V 60Hz uit de muur krijgt? Ik meen dat het OF 115V 60Hz OF 230V 50Hz was?

Hier stond een dode link.

• dreamscape
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 14:01
Volgens mij houden apparaten er helemaal niet van als die wisselstroomfrequentie verandert. De spanning die op het net staat kan wel eens flucturen tussen de 220 en 240 of zoiets, maar ze houden die 50 Hz toch altijd wel bijzonder strak op het goede niveau.

Lijkt me niet dat dat zomaar te veranderen is.

Punctuality is the politeness of kings

Verwijderd

Ik ga er maar even vanuit dat je vraag relevant is.

Ja, dit kan natuurlijk eenvoudig met een omvormer. Probleem is alleen dat je deze waarschijnlijk niet kant en klaar kan kopen, omdat er nauwelijks toepassingen voor zijn. Je moet hem dus zelf bouwen.

Maar een ander probleem is dat je nooit een sinus zult krijgen maar altijd een blokgolf. Ik denk dat dit voor jou applicatie meer problemen dan voordelen op gaat leveren. Een sinus is alleen te krijgen door een electromotor op 60 Hz aan te drijven een een 50 Hz generator erachter zetten.

Die 60 Hz lijkt me zo wie zo niet de oorzaak van het probleem. Dit zou m.i. hooguit een lichte brom opleveren.

Verwijderd

The_Eagle schreef op woensdag 16 maart 2005 @ 11:28:
Geen idee of zoiets bestaat. Bij mijn weten zouden de meeste apparaten het ook gewoon aan moeten kunnen :)
Wat je voor de gein eens zou kunnen proberen is een reisstekker. Nee heb je, ja kun je krijgen ;)
Een reisstekker kan geen spanningen of frequenties omvormen.

Verwijderd

dreamscape schreef op woensdag 16 maart 2005 @ 11:31:
Volgens mij houden apparaten er helemaal niet van als die wisselstroomfrequentie verandert. De spanning die op het net staat kan wel eens flucturen tussen de 220 en 240 of zoiets, maar ze houden die 50 Hz toch altijd wel bijzonder strak op het goede niveau.

Lijkt me niet dat dat zomaar te veranderen is.
Dit is niet helemaal waar. Ook voor een te hoge of lage spanning zijn apparaten zeer gevoelig. Voorbeeld: een gloeilamp gaat 10x zo snel kapot als de spanning van 230V naar 240V wordt opgevoerd.

Wat betreft de frequentie zijn vooral electrodynamische apparaten gevoelig. Verder zullen TL-balken ook niet meer werken. Ook klokken zullen niet meer goed lopen als de frequentie structureel van 50 Hz afwijkt, maar dit heeft een andere reden.

• Maasluip
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 23-02 11:00

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

strandbal schreef op woensdag 16 maart 2005 @ 11:29:
Waar woon je dat je 220V 60Hz uit de muur krijgt? Ik meen dat het OF 115V 60Hz OF 230V 50Hz was?
Volgens mij netspanningskaartje woont Chiii in Peru of Belize.

Maar ik neem aan dat die luidsprekers met een adapter zijn aangesloten? De meeste adapters zijn simpele trafo's met wat gelijkrichtdiode's en afvlakcondensatoren. Daar maakt het niets voor uit of je 50 of 60 Hz hebt.
50/60Hz is alleen belangrijk als het apparaat een periodiek heeft. Een klok of timer of zo.

Signatures zijn voor boomers.

• Chiii
Oke sorry voor de verwarring, dat was dus waarschijnlijk onzin :).
De adapter/transformator zit in de subwoofer. Het is geen aparte adapter, zoals bij creative setjes.

• Maasluip
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 23-02 11:00

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Goed, externe adapter of interne transformator maakt hierbij geen verschil. Het enige verschil is dat je met 60Hz een hogere brom hebt dan bij 50Hz, maar die krijg je toch alleen maar als je een aardlus hebt (niet goed aangesloten dus).

Met een omvormer kun je best 50Hz krijgen, dat ligt aan de omvormer. Maar je moet wel een goede omvormer hebben die een echte sinus spanning geeft, anders krijg je weer storingen door die niet mooie sinusgolf.

Maar waar woon je dan dat je 60Hz hebt?

Signatures zijn voor boomers.

• Chiii
Ik heb gewoon 50Hz :), dus dat is het probleem niet meer..

• lier
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 20:44

lier

MikroTik nerd

Heb je een geaard stopcontact en een geaarde aansluiting op de versterker ?

Eerst het probleem, dan de oplossing

• Chiii
Stekker van de speakerset is niet geaard, stopcontact wel..
Pagina: 1