Toon posts:

[cat5-6] Voor extreem buitengebruik

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Zijn er mensen hier die ervaring hebben met netwerkbekabeling voor buiten? Voor verschillende evenementen moeten wij soms bekabeling trekken door stenen, modder en zones waar veel voetverkeer is.

Nu gebruiken we hier voor cat5 in een flex tube zoals ze in huizen in de muur steken, nu zochten we eigelijk iets wat meer handelbaar is, flexible maar toch stevig.

Op internet vind ik wel wat over gell-filled cables en zo maar hoe stevig zijn deze eigelijk? Weet er iemand een importeur in de lage landen waar ik contact mee kan opnemen.

Wireless is niet altijd een optie door bossen, hoge gebouwen en zo. Ook moet het signaal gegarandeerd zijn dus vertrouw ik toch meer op een kabel.

edit:
bij naderinzien had dit misschien beter bij Network Troubleshooting gestaan, modjes :)

[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 16-03-2005 10:22 ]

• Powermage
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 17-03 18:10
Neem eens contact op met Datop (.nl)
heb via via wel eens wat gehoord over fiber grond kabel, wat idd voor dit soort doeleinden geschikt zou moeten zijn, misschien hebben hun ook een UTP variant.

Join the club

Verwijderd

Outdoor moet je heel erg uitkijken mbt blikseminslag :9~ e.d. op je koperkabel. Misschien kan je beter voor glasvezel kiezen?

dan ben je hier wel goed geholpen denk ik http://www.connect-home.nl/index.php/cPath/124

Ze kunnen ook grondkabel utp leveren... prijs hiervan is op aanvraag. Die kabel voldoet precies aan wat je vraagt, maar is in nederland bouw-technisch wettelijk verboden. :/ Voor evenementen gaat dit niet op lijkt me... het kan dus zeer interessant voor je zijn om ze een mail te sturen. :Y)

Verwijderd

Move PNS > NT

Verwijderd

kannegieter te amersfoort of Anixter in capelle a.d. IJssel

• DJSmiley
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 22:19
Ik weet niet over wat voor lengtes je praat, maar voldoet een stukje tuinslang niet gewoon :?

Wel 't goedkoopste... (15 meter, 7 eur bij wibra) en waterdicht/flexibel.

Grondkabel is stug, en daarnaast niet altijd geschikt voor bovengronds gebruik (sommige soorten PVC worden bv erg bros bij blootstelling aan zon (uv) licht)

[ Voor 34% gewijzigd door DJSmiley op 16-03-2005 15:20 ]

Verwijderd

Pasop: De gell-filled kabel zijn niet bedoelt als beschermde kabel om overheen te lopen, de gel is alleen bedoelt tegen het indringen van vocht/water. het is zelfs zo dat als je op een gellfilled kabel gaat staan dat je de twist uit de adres trap, de gel gaat hier tussen zitten en dit levert weer een vermindering van ja performence. next failure bij twistedpair kabel.

Ga voor glasvezel: type Loose-Tube kabel, 6-voudige kabel hoeft niet veel te kosten.....

• Schapie
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 19-02-2025

Schapie

Bleh...

Verwijderd schreef op woensdag 16 maart 2005 @ 11:49:
Outdoor moet je heel erg uitkijken mbt blikseminslag :9~ e.d. op je koperkabel. Misschien kan je beter voor glasvezel kiezen?
Bliksem inslag :? Dat zal wel mee vallen denk ik hoor. Genoeg gewone kabels liggen buiten.
Zowel data als gewone kabels zowel ondergronds als bovengronds. Waar veel meer stroom over heen loopt dan een utp kabeltje.

Maar ik ben het wel met je eens over de glasvezel kabel ik denk dat daar veel meer keuze is om buiten neer teleggen. Let wel een beetje op wat voor kabel je neemt iets wat soepelere kabel is wel prettig met neerleggen en vaak verplaatsen. En voor drukke oversteken (wandel paden oid) zal ik iets van drempels (aluminium) gebruiken om je kabels onder door teleggen. (Die drempels zie je veel bij evenementen als kermissen enzo)

No signature found

Verwijderd

Glasvezel is perfect voor grotere afstanden buiten onder de grond in een mantelbuis strak aan beide kanten vastgelegd en afgemonteerd. Ik zou het toch niet aanbevelen om dit regelmatig op te rollen en mensen overheen laten lopen, volgens mij is dit vragen om problemen. Als je bang bent voor blikseminslag zijn er wel overspanningsbeveiligingskastjes verkrijgbaar.
Pagina: 1