PC wil niet booten --> kan COMMAND.COM niet vinden

Pagina: 1
Acties:

• Thijs
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 22-08 09:05
Ik zit met een irrrrritant kutprobleem. Ik heb in mijn oude Pentium 200 een nog oudere HD van 250 MB aangesloten. Nu wil ik op deze HD Windows 95 zetten. Ik heb het volgende gedaan:

Ik startte de PC op, alles doet het goed (nog geen Win95 erop, maar kom in DOS). Tijdens de installatie start Win95 de PC opnieuw op. Toen kreeg ik een schermpje met "Bezig met voorbereiden van de eerste Windows-sessie" of zoiets dergelijks. Opeens staat er: "verwijder diskette, bla bla bla". Ik had nog een diskette in mn disk-drive zitten. Nadat ik de diskette heb verwijderd en op een toets heb gedrukt, krijg ik de boodschap: "Het bestand COMMAND.COM is beschadig of ontbreekt. Geef het pad op (bijvoorbeeld C:\WINDOWS\COMMAND\COMMAND.COM)"
Nou, alles wat ik opgeef, doet ie niet. Ik heb al een bootdisk geprobeerd, maar ook hierbij geeft hij dezelfde fout. Nadat ik mn bootdisk checkte op deze PC, kwam ik erachter dat er een virus opstond. Ik heb toen maar als bootdisk een Norton Rescuedisk gebruikt die nog ergens lag, en daarmee wilde hij eindelijk WEL opstarten. Ik helemaal blij. Na een format C: /s kreeg ik gewoon weer dezelfde foutmelding, met een kleine wijziging: hij zegt nu: "geef het pad op van COMMAND.COM" en dus niet dat het bestand beschadigd is. Ik kan ook niet met mijn Win98 bootdisk opstarten, dan hangt hij op het moment dat er "Bezig met het starten van Windows 9x...". Ik ben helemaal radeloos, ik kan dus helemaal geen fuck doen. Hij geeft CONSTANT dezelfde melding. Weet iemand waar het aan zou kunnen liggen?

Alvast bedankt...

Verwijderd

Mischien is het virus je partitie binnen geslopen...
Je zou met fdisk de partities kunnen deleten en opnieuw aanmaken. (verwijderd vrijwel alle virussen) Verder moet je er in fdisk wel op letten dat die active staat ingesteld.
dit is de partitie waar je vanaf wilt booten.
Daarna opstarten met een win 98 floppy(herkend die cd-rom drive, de zooi formateren, en setup starten van je cd-rom.

Dit moet gewoon werken
en anders....:?

• Hyp Hyper
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 13-08-2025
Voor zover het het installeren betreft: Dit riekt volgens mij naar een HD-probleem. Als Windows al in de installatieprocedure zit en restart, mag er geen command.com corrupt zijn. (virus stond toch alleen maar op die bootdisk?).
Ook vreemd dat je win98 bootdisk niet doorstart. Neem de hardware nog eens goed door? Misschien zitten de kabels niet lekker?

Geen nerdgedoe over mijn system specs. ;)

• Thijs
Ik heb gedaan wat Dutch_man zei en wat anderen mij hebben aangeraden:

Ik heb met FDISK de partitie opnieuw aangemaakt. Vervolgens FORMAT C: gedaan en het systeem overgezet van de diskette. Geen enkele verandering. Kan het virus toevallig mn BIOS in? Ik snap er geen hol meer van. En waarom hij de Win98 diskette niet pakt, is mij ook een raadsel!

• Zer0
  • Registratie: September 1999
  • Niet online

Zer0

Destroy 2000 Years Of Culture

Het zou een defect in het geheugen kunnen zijn, zou een verklaring zijn voor het niet willen booten van de win98 flop, die wil nl nogal wat in het geheugen laden. Probeer het eens met een andere geheugenmodule.

maybe we sit down and talk about the revolution and stuff
but it doesn't work like that
you can't turn back now there's no way back
you feel the power to destroy your enemy..

• Hyp Hyper
  • Laatst online: 13-08-2025
Ik vrees nog steeds voor een HDD/FDD probleem.

Geen nerdgedoe over mijn system specs. ;)

Verwijderd

Tja... erg vreemd allemaal. Ik denk niet dat het virus in je bios zit of zo. Meestal komt die dan n.l niet eens door je bios heen.
Je zou idd is kunnen proberen met andere geheugen module.
Weet je verder ook zeker dat die boot disk's ondertussen ook niet geinfecteerd zijn?
Probeer voor de zekerheid nog is een andere boot disk. Als je b.v opstart met een diskette die het virus bevat waarna je met fdisk een part. aanmaakt loop je ook gelijk de kans dat je virus vanuit je geheugen gelijk weer in je partitie word geschreven.

K zou als k jouw was ff op een andere pc een resceu disk aanmaken Mcafee ofzo en dan daarmee opstarten en laten scannen. als die dan virus in master boot record vind of i d dan hele zooi weer leeg halen met fdisk of part magic zou je ook eens kunnen proberen.
en dan nog x floppy pakken die je nog nooit in die pc hebt gedaan en dan nogmaals een nieuwe boot disk aanmaken van win98.

Anders is het denk toch iets met de hardware.
HDD/FDD loop kabeltjes ff na...

• Scraper
  • Laatst online: 14-08 08:36

Scraper

ErikJ

doe in ieder geval eens:
fdisk /mbr

als er nog een virus is en het zit in de masterbootrecord, dan is die daarna verdwenen :)

Verwijderd

Dos geeft errors als je een primary partition zichtbaar maakt en actief is, maar er nog een primary partition zichtbaar is, die aan je actieve primary partition vooraf gaat.

Stel je hebt 4 (bootable) primary partitions
Als je pri1 actief hebt gemaakt en daaraf boot, kun je moeiteloos pri2,3,4 zien.
Als je pri2 boot, kun je pri3, pri4 zien. Maak je nu echter pri1 ook zichtbaar, krijg je errors/dataverlies en gezeik om command.com
Hier moet je gewoon het pad van command.com opgeven (meestal diskette nodig dan, dus A:\COMMAND.COM )

• Lord Maximus
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 09-08 09:57
Ik zou zeggen doe eens een surface scan met Scandisk (o.i.d.)

Als je na zoveel pogingen nog steeds dergelijke fouten krijgt ben ik bang dat je wel eens wat bad sectortjes kan hebben.

• actieman
  • Laatst online: 11:26
Heb ook weleens een soortgelijk probleem gehad. Was gewoon virusje :)

I’m not like the OTTERS

• Thijs
Ik heb het voor elkaar. Ik heb mn HD aan deze P500 gehangd, en toen met de virus-scanner eroverheen gegaan. Zat dus nog een virus op (zelfs nog na het gebruiken van FDISK!). Toen de systeembestanden overgezet en nu wil hij weer booten!

Verwijderd

met fdisk kun je geen virus verwijderen, fdisk haalt alleen je FAT's weg en dus alleen besmette bestanden, als je na een nieuwe partitie aangemaakt te hebben ook nog een "fdisk /mbr" commando geeft (die dus je master boot record reset) dan lukt het in 99 van de 100 gevallen om een mbr-virus weg te halen. (wel booten van een virus-vrije floppy ander besmet het actieve virus in het geheugen gelijk je mbr weer en dat willen we niet :))

Maar het is je al gelukt... das mooi!! :)
Pagina: 1