Maxtor 80GB SATA kapot?

Pagina: 1
Acties:

• Nutser
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 13-02-2021
Hoi,

mobo A7V600
bios versie ASUS - 42302e31
AMD Athlon(TM) XP 2600+ (1.9 GHz )
NVIDIA V9999GT
Soundkaart :Aureon 5.1 Sky (driver versie 5.1.2600.14)
Ramm 2,4 gb
Monitor Fujitsu Siemens C996F
HD Maxtor 6 Y080M0 SCSI 80 gig
Voeding is 450 watt

Nou ik heb een heftig probleem lijkt me zo ,en dat is dat windows op geen enkele manier mijn hd 80 gig maxtor wilt herkennen.

Nou na een avond flink bezig te zijn op mijn pc en mijn pc ff opnieuw op wilde starten gebeurde het volgende, ik zag nog mooi de windows balk heen en weer gaan , en net voordat die in windows in wow springen , ging die me opnieuw opstarten.

Ik heb erna geprobeert om eens in de veilige modus te komen , maar daar hangt die net voordat die naar windows wilt springen, en hangt kompleet mijn keyboard reageerd ook niet meer op nix.

Dan had ik gedacht om te formateren maar die hangt ziht op zodra die een diskcheck wilt maken .

Ik heb maxblast en powermax geprobeert maar mocht allebei niet baten , want bij de 1 hangt die zich in DOS , en bij de ander scant die in windows , maar ziet mijn HD compleet niet .

Heb nu ff een 4 gig schijfje draan hangen.

Bij disk management waar ik trouwens als 1ste had gekeken stond ook alleen maar mijn 4 gig .

In mijn bios wordt die gewoon herkent .
Is hier nog wat aan te doen , want ik heb er meerdere partitie's met backupjes erop staan :'(

alles wat niet zo mooi is , kan toch weer heel mooi zijn voor andere dingen :x

• Guardian Angel
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online

Guardian Angel

Bejaard en langharig tuig

CD van, naar ik aanneem, XP erin, booten en óf voor repareren kiezen óf voor een installatie over de oude versie heen. Keus aan jou.

Vergeet niet de S-ATA drivers te installeren in het begin...... F6

Ik las je posting nogmaals, hoe kwam je eigenlijk in Windows om bij diskmanagement te kijken?

[ Voor 41% gewijzigd door Guardian Angel op 16-03-2005 07:52 ]

ARME AOW’er

• petervandamned
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 02-03 20:17
naar de maxtor website gaan
daar is een mooi tooltje te vinden die precies verteld of je hd nog hardwarematig goed of niet is.

• Hann1BaL
  • Laatst online: 27-01 11:16

Hann1BaL

Do you stay for dinner?Clarice

@Gardian Angel: Hij kwam in diskmanagement door windows op een 4 GB te installeren

@Petervandamned: Hij heeft powermax al geprobeerd, maar het wordt mij even niet duidelijk waarom die niet niet werkt.

[ Voor 10% gewijzigd door Hann1BaL op 16-03-2005 08:13 ]

• Guardian Angel
  • Niet online

Guardian Angel

Mij wel. :)

Powermax gaat niet op voor S-ATA schijven.

ARME AOW’er

• rapture
  • Registratie: Februari 2004
  • Nu online

rapture

Zelfs daar netwerken?

Nutser schreef op woensdag 16 maart 2005 @ 04:50:
HD Maxtor 6 Y080M0 SCSI 80 gig
Ik zou de SCSI-kabel controleren, deze kan slecht contact maken of gewoon slecht zijn. Er is bij SCSI veel kwaliteitsverschil tussen kabels, deze kan een SCSI-RAID-array totaal verneuken of goed laten presteren. Bij SCSI komt er nog de SCSI-ID's en terminators bij kijken.

Ik ben benieuwd welke 450W voeding je hebt, als het een Q-tec is dan is die niet beter dan een 300W kwaliteitsvoeding.

Zo te zien wilt de 4GB harddisk het doen, dan kan je nog proberen om de harde schijf te benaderen vanuit (Linux) Knoppix-bootable-CD.

[ Voor 69% gewijzigd door rapture op 16-03-2005 09:23 ]

• Guardian Angel
  • Niet online

Guardian Angel

SCSI? Het is een S-ATA schijf hoor. Worden meestal als SCSI-device herkent.

ARME AOW’er

• Nutser
Guardian Angel schreef op woensdag 16 maart 2005 @ 07:25:
CD van, naar ik aanneem, XP erin, booten en óf voor repareren kiezen óf voor een installatie over de oude versie heen. Keus aan jou.

Ik las je posting nogmaals, hoe kwam je eigenlijk in Windows om bij diskmanagement te kijken?
Ik heb dus nu een 4 gig ernaast hangen , en daarmee kan ik alles na kijken ,

en mensen , ik heb echt al op de site van maxtor gekeken , maar die tooltjes zien mijn hd niet
en als ik idd WEINXP wil instaleren , dat wat ik al tig keren gedaan heb , dan moet ik ook idd op F6 drukken en daar gaat die ook nog verder , maar hangt zich erna op zodra die schijf controlle wilt doen

• Guardian Angel
  • Niet online

Guardian Angel

Verder als je nu gekomen bent, kom je niet naar het schijnt.

Probeer de schijf eens met bijv. Knoppix te benaderen en te controleren. Meer kan ik er op dit moment ook niet van maken.

ARME AOW’er

• Nutser
Knoppix kan ik helaas niet uitproberen omdat ik maar 500 mb ofzo nog maar over heb, op deze schijf.

Maar volgensmij is die gewoon kapot :( echt dikke pech ,

Want gisteren nog eens met Powermax geprobeert om mijn schijf te scanne , nadat ik wat kabels had verwisseld, maar daar ziet zie alleen mijn plextor dvd brander.

Echt jammer , want ik heb dus nix weg gebrandt , altijd 3 partitie's , en op de D: E: mijn backupjes.

Na goed dank voor alles

• Eichii
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 04-09-2017
Knoppix is een live-cd.

Dit betekent dus dat je hem gewoon erin jast en ervan laat booten en er komt vanzelf een soort user interface waar je je schijf mee kan redden.
Je hoeft niks te installeren.

Ikzelf heb geen ervaring met sata-schijven, maar waar ik een tijdje heb gewerkt, kwamen die dingen bij de bosjes terug doordat ze gecrast waren of gewoonweg vasliepen en dat er niks meer mee gedaan kon worden.

• Nutser
Eichii schreef op donderdag 17 maart 2005 @ 10:11:
Knoppix is een live-cd.

Dit betekent dus dat je hem gewoon erin jast en ervan laat booten en er komt vanzelf een soort user interface waar je je schijf mee kan redden.
Je hoeft niks te installeren.
ja ok dat het een live cd is mag wel kloppen :)
maar ik moet hem toch downen , en die is best wel groot,
Eichii schreef op donderdag 17 maart 2005 @ 10:11:

Ikzelf heb geen ervaring met sata-schijven, maar waar ik een tijdje heb gewerkt, kwamen die dingen bij de bosjes terug doordat ze gecrast waren of gewoonweg vasliepen en dat er niks meer mee gedaan kon worden.
Balen , dan zal ik wel geen uitzondering zijn . al dat ik hem toch al een jaartje ofzo heb .
Maar goed , dit is de 1ste schijf die me dan zo snel al kapot is gegaan , volgde schijf wordt weer een SEAGATE geen S-ATA , die heeft het 4 jaar gedaan , en doet ut nog :)

thx voor de info

• whyz
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online

whyz

Afdeling icoonloos

Nutser schreef op donderdag 17 maart 2005 @ 10:17:
[...]

ja ok dat het een live cd is mag wel kloppen :)
maar ik moet hem toch downen , en die is best wel groot,
Je zou ook deze kunnen gebruiken, die is maar 50MB. Heb er geen ervaring mee, dus ik kan je niet vertellen of het goed werkt :)

Right for all the wrong reasons.

• Nutser
Nou echt een vet progje dat danm lunix , maar dat bracht me eerdr op een ander idee.
En dat was het oude minder betrouwbare FDISK :) .
waarom minder betrouwbaar , nou omdat ik met FDISK als mijn schijf NFTS is ofzo 100% weet ik niet waar het aan licht , maar dan doe ik BV format C: en dan doet die me de D fomateren .

Was nu dus ook weer gebeurt maar het is gelukt , ik had 3 partitie's nu 1 die nog wat backupje heeft , en de andere helemaal clean , maar goed ben blij dat die het weer doet

En een beetje strange dat powermax en maxblast allebei nix deden herkennen , ik ben nog bezig met mijn pc , ik zit nu op een andere .

ik zal als die klaar is met alles ff kijken of die 2 de schijf nu wel zien .

dank voor alles

• domi235
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 07-12-2021

domi235

Magic!

Guardian Angel schreef op woensdag 16 maart 2005 @ 08:15:
Mij wel. :)

Powermax gaat niet op voor S-ATA schijven.
Volgens mij zit je er naast hoor :) Bij mij werkt powermax prima op een 80 gb s-ata en 200 gb s-ata :)

Any sufficiently advanced technology is indistinguishable from magic.

• Guardian Angel
  • Niet online

Guardian Angel

Hier dus niet, en ik heb er 4 inhangen. :(

ARME AOW’er

• domi235
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 07-12-2021

domi235

Magic!

Misschien door een niet ondersteund chipsetje / raid setje ofzow :? Anders kan ik me toch echt niet voorstellen...

Any sufficiently advanced technology is indistinguishable from magic.

• Guardian Angel
  • Niet online

Guardian Angel

Note: PowerMax v 4.21 will not detect ATA or SATA hard disks connected to embedded or add in RAID controllers, NVIDIA Force 3, Force 4, VIA KT 600 and KT800 chipsets. If the hard disk is connected to an unsupported controller, it will have to be moved to an alternate system, or controller for diagnosis. Please check the PowerMax download page periodically for updates. Beginning March 1st 2005 all versions of PowerMax prior to v4.21 will no longer be supported. Maxtor recommends that you update to version 4.21 before testing your hard disk.

ARME AOW’er

Verwijderd

[quote]Guardian Angel schreef op woensdag 16 maart 2005 @ 07:25:

Hoe installeer je SATA drivers?? :'(

• Eichii
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 04-09-2017
Powermax werkt sinds de laatste versie gewoon op alle sata-schijven hoor, niks mis mee.

Nog 1 ding, wat voor merk is je voeding en test eens je geheugen met www.memtest86.com .

Een paar kb's groot en simpel om je geheugen mee te testen.

@Guardian Angel

kijk, ik wist niet dat hij op een unsupported controller was aangesloten, maar in normale gevallen werkt het dus wel.

[ Voor 24% gewijzigd door Eichii op 17-03-2005 13:30 ]

• Guardian Angel
  • Niet online

Guardian Angel

Nou alle RAID en de meest voorkomende chipsets zijn unsupported. Fijne boel. Heb gelukkig geen problemen ermee.

@ RobuZZ.

Als je XP gaat installeren wordt er in het begin gevraagd of je een ander stuurprogramma wilt installeren, zo ja, moet je op F6 drukken en de driverdisk gebruiken (vanaf FDD). FAQ.

ARME AOW’er

• Hann1BaL
  • Laatst online: 27-01 11:16

Hann1BaL

Do you stay for dinner?Clarice

Guardian Angel schreef op donderdag 17 maart 2005 @ 13:36:
Nou alle RAID en de meest voorkomende chipsets zijn unsupported. Fijne boel. Heb gelukkig geen problemen ermee.

@ RobuZZ.

Als je XP gaat installeren wordt er in het begin gevraagd of je een ander stuurprogramma wilt installeren, zo ja, moet je op F6 drukken en de driverdisk gebruiken (vanaf FDD). FAQ.
meest voorkomend? Bij werkt het prima met mijn Silicon controller op mn Nforce2 bord. Komt toch veel voor dus mag wel gerekend worden tot 1 van de meest voorkomende chipsets :)

• Nutser
Nou ik ben er weer met mijn nieuwe XP erop,
Bij mij werkte dus echt nix van powermax enz.
Engiste wat nu dus echt hielp was FDISK , en heb nog alle BACKUPS daar waar het over ging , ga ff alles branden ,

En nu ziet powermax hem ook , Strange maar goed Blij blij

wat ik nu gedaan heb is

1. WIN98 opstartdisk van bootdisk.com gedownload en daarmee geformateerd , 1ste keer met S-ATA maar werkt dus prima.

2. Na de format was die FAT32 en heb toen de WINXP erin gedaan laten booten , en weer format en werd NFTS ( heb toen idd op F6 moeten drukken )

3. Geinstaleerd en wopla ben er nu weer

4. gesjekt of powermax hem nu wel ziet , en ja nu ziet hij wel alles .

_/-\o_

• tijsco
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online
Ik heb ook een probleem met een maxtor sataschijf.
As ik op PC1 de 160gb SATAschijf aangesloten heb start de pc niet meer op (werkte eerst wel goed), ook niet vanaf cd. Als ik de schijf loskoppel start de pc wel op (vanaf cd).

De schijf wordt in PC2 gewoon lekker herkend en alle bestanden zijn te lezen, maar als ik van die schijf op wil starten (kan dat gewoon met windows XP?) komt hij niet verder dan het allereerste windows logo.

Met alle gegevens van de SATA schijf op een samsung PATA schijf opgestart en nu kom ik halverwege met het laden van alle stuurprogrammas en dan hangt ie(ligt aan andere hardware denk ik)

Nu kan het in mijn ogen 2 dingen zijn:
1) software verpest
kans daarop is erg klein aangezien het systeem 3 weken geleden opnieuw geinstalleerd is.
2) harddisk kapot
Nu wil ik het opnieuw installeren van windows zo lang mogelijk uitstellen, dus wil ik testen of de hd daadwerkelijk kapot is. helaas kan powermax mijn sata schijf niet vinden. (op de maxtor-site staat iets over het niet ondersteunen van embedded satacontrollers :S )
kan iemand voor mij bevestigen of daardoor powermax mijn schijf niet herkend (ik heb een asus a8vdeluxe mobo (PC2) en een epox 8rda3+ in PC 1)

zijn er eventueel alternatieven voor powermax?
hoe kan ik er nu achterkomen of de sataschijf defect is?

• Nutser
Er is een progje dat heet Super Fdisk, kon ik hem ook in zien , maar ik kon nix formateren ermee omdat ik hem dan moet kopen .
Maar daar mee kan je wel ff kijken of die hem daar herkent , zo ja , doe je wat ik gedaan hebt s6

oo ja dat progje krijg je Hier

Pagina: 1