Toon posts:

Gevolgen fanless voeding voor andere hardware

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
(ik heb rondgezocht op GoT en met Google, maar ik kan geen duidelijk antwoord vinden op deze vraag)

Omdat ik audio-opnames wil gaan maken, is het heel belangrijk dat mijn computer zo stil mogelijk is. Een paar dB's meer of minder maken een groot verschil als je geluid opneemt. Momenteel maakt mijn voeding het meeste lawaai, ondanks de 12cm grote fan die erop zit. Hij is duidelijk hoorbaar. De CPU-koeler daarentegen niet; dat grote Zalman-ding doet z'n werk prima.

Een fanless voeding lijkt voor mij dus de ideale oplossing, maar wat zijn de gevolgen voor de overige hardware? Die hebben dan niet meer de beschikking over de 12cm fan. Ik heb echter geen idee hoeveel koeling die produceert en wat voor invloed het heeft op de andere componenten.

De temperaturen in mijn systeem zijn nu alsvolgt:
CPU: 43 C
HDD: 47 C
Mainboard: 25-33 C
VGA: 56 C (heel vreemd; duik zo m'n kast in, want ik ben nu min of meer idle)

Kan ik zonder die 12cm fan heel hoge temperaturen verwachten die gevaarlijk zijn voor mijn computer? Of is het te overzien? Sommige websites zeggen dat een fanless voeding instabilteit kan veroorzaken en dat je systeem daarom aan bepaalde voorwaarden moet voldoen, maar die voorwaarden zelf zijn nogal vaag.

Ben benieuwd! :)

Verwijderd

Kan ik zonder die 12cm fan heel hoge temperaturen verwachten die gevaarlijk zijn voor mijn computer?
Test het en je weet het (je voedingsfan functioneert ook als casefan, dus je hoogvermogendevices zullen zeker in temperatuur toenemen tesamen met de casetemp - of dit genoeg zal zijn om ook te zorgen voor instabiliteit kun je eenvoudig zelf testen met de geijkte test/benchprogramma's en meetapparatuur). Je voeding zal iig ook de nodige airflow zelf nodig hebben ter koeling ;)

Je hoeft natuurlijk geen fan uit te zetten om hem niet meer te horen, goede kans dat die fans het ook prima doen op 7Volt of 5Volt. Zie hiervoor de CME Faq: baybus.

[ Voor 19% gewijzigd door Verwijderd op 16-03-2005 02:15 ]

Verwijderd

Als het weg halen van die ene ventilator je systeem instabiel zou maken zou dat wel heel knap zijn Intel waarschuwd dat bij de meeste Soc478 Proc's je tot 72 grad C. geen fouten hoeft te verwachten) want meer dan 10 grad. C. hoger zal je systeem zeker niet worden.
Aangezien ik ongeveer het zelfde wou doen als jij heb ik een Silentmaxx 423W fanless voeding gehaald (word overgens niet meer als 45 Grad C.) maar mijn voorgaande voeding had geen ventilator aan de binnenkant van de kast. Samen met een Silentmaxx silentdrive (maar daar zou ik nooit een 10K schijf in doen als ik jou was i.v.m. hoge temps die die dan krijgt
Ook nog een Zalman 6500B-Cu op me processor gemonteerd + een Zalman 80D-HP (met extra fan)voor me videokaart en moet nu aleen heel erg op me kast-temperatuur letten en de airflow.
}) Resultaat : onhoorbaar systeem op de harddisk na dan })

• w_m0zart
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 19-07-2022
Hoi, als je een stil systeem wilt, kun je misschien toch naar een voeding kijken met een ventilator, maar die dan wel heel erg stil is. Ik gebruik voor audioediting (van klassieke muziek) een voeding van de firma pcpowerandcooling. Ik vond op hun homepage een voeding met een hoger rendement van bijna 75% i.p.v. 70%. Hierdoor produceert de voeding minder warmte uit zichzelf. De ventilator die er in zit kan ik niet horen, maar zorgt er toch voor, dat er een minimale luchtstroom is. Kijk hier maar eens.

http://www.pcpowerandcool...quiet/silencers/index.htm

Ik gebruik de silencer 360 ATX. Deze voeding is alleen in de Verenigde Staten te krijgen, en heb ik via het bedrijf besteld. Vanwege de lage dollarkoers, was het niet duur, en hoefde ik zelfs geen importbelasting te betalen. Hij werkt uitstekend samen met mijn AMD 64 3500+ processor met 1 GB geheugen. Ik heb een stabiel systeem met 2 raptor harde schijven (raid 0), die in een aluminium behuizing met koelvinnen zijn gemonteerd, dat met behulp van rubberen blokjes ervoor zorgt dat de trillingen niet kunnen worden doorgeven aan de kast. De northbridge van het moederbord (msi k8n neo2) heb ik met een heatpipe systeem gekoeld, en van de videokaart heb ik de ventilator afgeschroefd en er een groter koellichaam op geplaatst. De processorkoeler is een coolermaster hyper 6, waarvan de ventilator een silent papst 8412 NGLE is. Ook deze fan is met behulp van metalen veren mechanisch ontkoppeld van de rest.

Temperaturen:
CPU: 45°C
HD's: 30°C (idle, gemeten op koellichaam)
Videokaart: 35°C

[ Voor 7% gewijzigd door w_m0zart op 16-03-2005 03:40 ]

• TRG
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 11-01 14:30

TRG

Technotium99-m

Het is altijd leuk om verhalen te lezen van mensen die een stil systeem willen, maar dat dan ook écht nodig hebben voor zoiets als audio opname.

Zoals je zelf al weet zal zalman je met de meeste geluids problemen kunnen helpen. Een andere optie, waar je wellicht nog niet aan gedacht hebt, is het verplaatsen van je systeem naar een andere kamer. Er zijn namelijk tal van verlengstukken en draadloze bedieningsapparatuur op de markt die je hierbij kunnen helpen.

Regular meth users are referred to as tweakers, so-called because they can go ALL TWEAKEND LONG, BABY. They can be awake for three to fifteen days straight: irritable, violent and paranoid.

• Delta2
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 04-02 14:53
Verwijderd schreef op woensdag 16 maart 2005 @ 02:52:
Samen met een Silentmaxx silentdrive (maar daar zou ik nooit een 10K schijf in doen als ik jou was i.v.m. hoge temps die die dan krijgt
Zelfs 10K toeren schijfjes kun je er makkelijk in kwijt, de temperatuur blijft dan zelfs nog acceptabel.
Heb hier zelf 4 raptors in Raid0 die allemaal in SilentDrive behuizingen zitten. Temperaturen zijn handwarm en dat vind ik vrij acceptabel aangezien ik er geen extra airflow overheen laat gaan.
Neemt trouwens ook een behoorlijk stuk van het lawaai weg :*)

DRIVER_IRQL_NOT_LESS_OR_EQUAL == DRIVER_IRQL_IS_SUPERIOR :)

• ReallyStupidGuy
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 07-02 11:39
Als je de PC alleen wilt gebruiken voor audio opnames kun je mi. wel zonder casefan draaien, lijkt me niet dat je pc dan erg veel warmte genereert. Als dat toch niet blijkt te lukken kun je misschien nog een airduct gebruiken om de lucht kwijt te raken en de fan iets verder de kast in plaatsen, samen met wat isolatiemateriaal kan dat een stuk schelen.

Duizend wijzen kunnen meer vragen stellen dan één idioot kan beantwoorden.

Verwijderd

Ik zou de 120mm fan in de voeding vervangen door een stille van b.v. Papst. Laat die vervolgens op 7V draaien en hij is onhoorbaar. Daardoor heb je nog wat airflow in je kast over. Ik zou ook je schijf gaan koelen, want 47 graden is aan de hoge kant. Heb in m'n server 3 schijven zitten met 1 92mm Papst@ 5V. Zonder fan gemiddeld zo'n 50 graden, nu zo'n 33 graden.

• Luxx
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 20-05-2025

Luxx

Hijs nu het zeil gezwind...

JE hebt wel het voordeel dat je een zalman CPU koeler hebt, die behalve de CPU te koelen, ook een lekker briesje over je moederbord heen blaast. Natuurlijk zal je case zelf de temperatuur ook kwijt moeten kunnen, maar de kans op oververhitting van northbridge/mosfets met deze CPU koeler is iig een stuk kleiner dan met sommige andere.
Als je gewoon de voedings-fan wat lager voedt, ben je het geodkoopste klaar. Als je een fanless voeding installeert zul je mogelijk warmteproblemen krijgen, let dus goed op de temperaturen, maar het kan zeker werken.
Een fanless voeding samen met een casefan met schakelaar/fanbus is misschien een goede oplossing.Tijdens je opnames zet je je casefan uit, maar als je iets CPU/GPU-intensiefs doet, zet je je casefan weer aan.

HYEHEHEHEEHHEEHee, hier had iets zinnigs kunnen staan, maar dat is niet.

• AJK
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 07-02 19:44

AJK

...

mischien een idee om aan de bovenkant van je case een gat te Maken zodat de warmte eruit kan "opstijgen"

of anders gewoon met een waaier :w :+

[ Voor 22% gewijzigd door AJK op 16-03-2005 16:55 . Reden: typo ]

Pagina: 1