Toon posts:

[NVidia] TV-Out zwart/wit na driver-update

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb een NVidia GeForce 4 MX 440 SE videokaart. Voorheen had ik een 2.6.10-kernel met 6629-drivers en werkte tv-out goed. Nu heb ik de nieuwste drivers (7167) gedownload en mijn kernel geupgrade naar 2.6.11, en sindsdien is de tv-out in zwart-wit. Niks veranderd in xorg.conf.

De 6629-drivers compileren niet met kernel 2.6.11 maar daar zijn patches voor, dus dat heb ik geprobeerd en dan geeft de tv wel weer kleur, dus het lijkt me niet aan de drivers te liggen.

Ik heb 't nvidia-forum al geprobeerd maar daar krijg ik niet echt reacties, en vroeg me nou af of er hier mensen zijn die hetzelfde probleem hebben, of bij wie het wel werkt?

• irondog
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 11-05-2025

irondog

alle dingen moeten onzin zijn

Ik heb wel hetzelfde denk ik. Ik zet mijn tv aan met xrandr door te switchen naar een lage resolutie. In het begin is het beeld zwart-wit. Nadat ik met CTRL+ATLT+F[1-12] naar de console gewitched heb, is het probleem weg, ook als ik dan weer terug switch naar X. Dit zit bij mij in de standaard procedure om de tvout aan te schoppen. :P

[P5B deluxe] [Core2Duo 6300] [2 X 1GB DDR2] [GF FX7300] [320 GB WD] [Gentoo] [VISTA]

• it0
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 27-12-2025

it0

Mijn mening is een feit.

ik heb er geen last van met mijn tnt kaartje , staat er misschien iets op ntsc ?

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
Section "Screen"
    Identifier  "Screen_tvout640"
    Device      "tnt"
    Monitor     "TV"
    DefaultDepth 24

# PAL-G for Finland; PAL-D for China and North Korea, see TVOUT_README
    Option "TVStandard" "PAL-G"
    Option "ConnectedMonitor" "TV"

Subsection "Display"
    Depth       24
    Modes       "640x480"
    ViewPort    0 0
        EndSubsection
EndSection

Verwijderd

Topicstarter
@irondog: je schakelt met xrandr? Ik neem aan dat je met MetaModes bedoelt? Zo schop ik ook mijn tv aan, default metamode is alleen mijn monitor, tweede metamode is monitor + tv. Vroeger (met oude drivers) moest ik inderdaad ook eerst schakelen, dan was de tv zwartwit, dan weer terug schakelen naar alleen monitor, dan weer naar monitor + tv en dan werkte het goed. Nu dus niet meer, ook na honderd keer schakelen alleen zwartwit beeld.

@it0: ik heb niks veranderd aan xorg.conf. Oude drivers werkten goed, nieuwe niet, daarna de oude weer geinstalleerd en dat werkt zonder problemen. Ik heb in de readme niks kunnen vinden wat veranderd is, dus ik neem aan dat 't daar niet aan ligt. 't Staat trouwens op PAL-B bij mij; ook PAL-G geprobeerd (en COMPOSITE en SVIDEO) en alle combinaties daarmee en geen verschil.

Ik heb inmiddels een bugreport naar nvidia gestuurd en een mailtje terug ontvangen dat ze 't gaan onderzoeken.

Verwijderd

Bij Mplayer, preferences, video, en daar ff een andere driver proberen. Zit er zeker wel een bij die werkt.
Sommigen werken idd niet met tv-out andere geven idd zw-beeld.

of in commandline gmplayer -vo gl filmnaam

ipv gl kan je nog gl2 of x11, xv, xvmc, xvdidx of een andere proberen.

kijk ook ff in de mplayer man file onder het 'kopje':
VIDEO OUTPUT DRIVERS (MPLAYER ONLY)

(ik gebruik FC3)

suc6 er mee laat maar ff weten of het werkt.

• it0

it0

Mijn mening is een feit.

misschien als je mplayer -vo aa filmnaam gebruikt dan je dan niet zo'n last hebt van het zwart/wit ;)

Verwijderd

Topicstarter
Ik zei niet dat mplayer zwartwit beeld geeft, alles is zwart wit. En aangezien het wel werkt met de oude drivers denk ik niet dat het daaraan ligt. Toch bedankt :)

• irondog

irondog

Ik heb zoiets:
code:
1
Option "MetaModes" "1280x1024,NULL;1024x768,1024x768;800x600,800x600"

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
gerte@athlox ~ $ xrandr
 SZ:    Pixels          Physical       Refresh
*0   1280 x 1024   ( 332mm x 271mm )  *85
 1   1024 x 768    ( 332mm x 271mm )   85
 2    800 x 600    ( 332mm x 271mm )   85
Current rotation - normal
Current reflection - none
Rotations possible - normal
Reflections possible - none

Als ik naar 1024x768 schakel, gaat mijn TV aan en bevat een clone van mijn desktop.

[P5B deluxe] [Core2Duo 6300] [2 X 1GB DDR2] [GF FX7300] [320 GB WD] [Gentoo] [VISTA]

Verwijderd

Misschien een beetje offtopic maar denk dat het qua troubleshooting best intressant kan zijn.
Ik heb Windows XP met een GF 4 Ti 4400 (driver versie: 6.6.9.3 met release datum: 29-10-2004).
In het verleden na wat zoeken naar de juiste instellingen en herstarten (het blijft Windows) nooit problemen gehad met TVout.. Maar nu krijg ik ook niet meer dan zwart-wit.

Misschien dus een driver probleem.

[edit+update]Als ik trouwens een programma zoals "TV-OUT" gebruik doet de kleur het wel. Misschien kan dit jullie helpen.[/edit+update]

[ Voor 23% gewijzigd door Verwijderd op 28-03-2005 00:36 . Reden: Update.. ]

• irondog

irondog

Tot mijn grote verbazing kreeg ik ook ineens geen kleur meer op mijn TVOUT met mijn GeForce FX. Ik heb een beetje zitten spelen en heb na een downgrade van de NVIDIA drivers ook weer kleur (Ik moet mijn trucje wel uit blijven halen zoals beschreven in mijn eerste post). Ik kick dit topic omdat ik me kon herinneren, dat op tweakers iemand problemen had met de nieuwste drivers.

SenorSnor, heb je misschien een tip hoe ik NVIDIA over dit probleem kan benaderen? We lijken namelijk niet direct een van de velen te zijn met dit probleem (gezien de reacties op dit topic). Heb jij nog interessant nieuws terug gehad? Gebruik jij trouwens een framebuffer driver (vesafb-(tng))?

Anderen: Loopt bij jullie de nieuwste NVIDIA driver (1.0.7174) wel i.c.m. TVOUT?

BTW, ik moest meer doen dan alleen de NVIDIA driver downgraden. Ik heb met 2.6.11-gentoo-r5 hoe dan ook problemen. Met 2.6.11-gentoo-r6 alleen met de nieuwste driver.
Verwijderd schreef op woensdag 16 maart 2005 @ 17:46:
@it0: ik heb niks veranderd aan xorg.conf. Oude drivers werkten goed, nieuwe niet, daarna de oude weer geinstalleerd en dat werkt zonder problemen. Ik heb in de readme niks kunnen vinden wat veranderd is, dus ik neem aan dat 't daar niet aan ligt. 't Staat trouwens op PAL-B bij mij; ook PAL-G geprobeerd (en COMPOSITE en SVIDEO) en alle combinaties daarmee en geen verschil.
Same here: Niets veranderd en ineens problemen. ;(

• terrapin
  • Registratie: Februari 2002
  • Niet online
nvtv al geprobeerd?
http://sourceforge.net/projects/nv-tv-out/

[ Voor 54% gewijzigd door terrapin op 27-04-2005 23:10 ]

The higher that the monkey can climb, The more he shows his tail

• irondog

irondog

Ja, tijden terug. Dat vind ik helemaal niets: te lomp en totaal geschikt om je beeld om zeep te helpen. Feit is dat het zeer goed werkte en de nieuwe driver niet.

[ Voor 24% gewijzigd door irondog op 27-04-2005 23:30 ]

• McCloud
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 30-10-2025
Ik heb ook een tv-out probleem met die nieuwste nVidia drivers (Debian Sarge). Ik moet eerlijk zeggen dat ik het niet met de oudere drivers heb geprobeerd.

Mijn probleem is dat mijn TV-OUT wel kleur geeft als ik 'm net opstart. Alleen na een paar minuten (2 a 3) wordt mijn tv beeld zwart-wit. Als ik dan mijn 2e X (die naar TV-out) gaat afsluit en weer opnieuw opstart heb ik weer kleur.

Ik schakel trouwens tussen tv-out en VGA middels Ctrl-Alt-F8 en Ctrl-Alt-F7

Ik gebruik een SCART converter om mijn s-video signaal op mijn SCART aansluiting op mijn tv aan te sluiten (ik heb geen s-video op mijn tv of videorecorder). In XFree86-Config staat de TV-out op Composite, zet ik 'm op s-video dan heb ik helemaal geen kleur).

Heeft iemand een oplossing???

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb dit 16 maart aangemeld bij NVidia en toen een reactie gekregen dat ze 't gingen onderzoeken. Sindsdien zijn er minimaal twee driverupdates geweest en bij geen van beiden is 't opgelost. Dat heb ik ze ook gemaild. Ik raad iedereen die er last van heeft, aan om ook een mailtje naar linux-bugs@nvidia.com te sturen.

Op nvnews.net ('t officiele nvidia-forum) heb ik half maart ook een topic gestart (http://www.nvnews.net/vbulletin/showthread.php?t=47501) en daar blijken ook meerdere mensen er last van te hebben. Aangezien meer mensen er last van hebben en ik een reactie kreeg op mijn eerste mailtje ga ik ervan uit dat het echt een driverprobleem is maar dat het geen prio heeft bij nvidia.

@irondog: ik gebruik inderdaad (vesa) framebuffer, heb 't in meerdere modes geprobeerd en ook met framebuffer uit, geen verschil helaas.

• eth0
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 15-09-2025
Je moet toch uitkijken met de TVout, mijn tv is nu stuk. Opgeblazen door de TVout van mijn Video kaart onder linux. En mijn beeld was eerst ook zwart/wit. Nu alleen nog maar zwart :(

• it0

it0

Mijn mening is een feit.

eth0 schreef op woensdag 04 mei 2005 @ 23:47:
Je moet toch uitkijken met de TVout, mijn tv is nu stuk. Opgeblazen door de TVout van mijn Video kaart onder linux. En mijn beeld was eerst ook zwart/wit. Nu alleen nog maar zwart :(
Kan me niet voorstellen dat dat een direct gevolg is van een soft of hardware fout van nvidia.

Softwareware matig kan zeker niet en hardware dan moet je videokaart of pc ook dood zijn.

• eth0
Nou en of dat kan, als je een te hoge resolutie gebruikt icm met een verkeerde pal setting. Gaat tie binnnen 10 min stuk.

Me de video kaart zelf is niets aan de hand, deze doet het gewoon perfect.

• it0

it0

Mijn mening is een feit.

Ik blijf het een vaag verhaal vinden, resolutie is niet van toepassing want je tv out chip pakt een bepaalde res of niet . Daarnaast is je pal setting gewoon een bepaalde frequentie, dus ik blijf het een vaag verhaal vinden. Met mijn amiga heb ik genoeg met res etc zitten spelen en nog nooit iets van de problemen ervaren die jij beschrijft.

• eth0
Vaag of niet, mijn TV is iig nu stuk :(

• Contagion
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 01-02 00:38
Ik heb inderdaad ook hetzelfde probleem met de nieuwe Nvidia drivers. TVout werkte wel altijd met de 6xxx drivers. Ik moest dan eerst naar 800x600 schakelen, wat zwartwit gaf, daarna weer naar 1600x1200 (dus geen tvout meer) en dan weer naar 800x600 en dan was het wel in kleur.

Sinds ik pas driver 7xxx geprobeert heb, werkt dat trucje niet meer. Verder heb ik ook nog ingesteld in mijn XF86config-4 dat hij forced 'COMPOSITE' moet gebruiken (aangezien svhs instelling ook een zwartwit beeld geeft op een composite uitgang), maar dit heeft geen effect.

Ik gebruik een onboard videokaart van een A7N8X-VM moederbord met Nforce2 chipset (MX400 compatible dus). Daarbij gebruik in de laatste Xfree86 4.3.nogwatdebianunstable.

• irondog

irondog

Contagion schreef op dinsdag 10 mei 2005 @ 12:55:
Ik heb inderdaad ook hetzelfde probleem met de nieuwe Nvidia drivers. TVout werkte wel altijd met de 6xxx drivers. Ik moest dan eerst naar 800x600 schakelen, wat zwartwit gaf, daarna weer naar 1600x1200 (dus geen tvout meer) en dan weer naar 800x600 en dan was het wel in kleur.
Okee, dat is dus de generieke workaround die ik uit onze twee trucjes concludeer.

@iedereen: Altijd even de output van /usr/bin/nvidia-bug-report.sh meeposten naar linux-bugs@nvidia.com

• kroeske
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 05-06-2025
Ik gebruik voor het simpel schakelen van tv-out e.d. het programmatje nvtv, werkt prima, geen gekloot met Xorg.conf ofzo aan passen. het is wel irritant dat ik eerst mn desktop resolutie moet schakelen naar 800x600 om een normaal beeld op mn tv te krijgen maar dat neem ik wel voor lief.

http://sourceforge.net/projects/nv-tv-out

het project lijkt redelijk dood te zijn, maar het werkt nog steeds prima.

Verwijderd

Topicstarter
kroeske schreef op dinsdag 10 mei 2005 @ 13:24:het project lijkt redelijk dood te zijn, maar het werkt nog steeds prima.
Maar helaas niet met alle videokaarten, de mijne wordt iig niet ondersteund ;)

Verwijderd

Topicstarter
Het is bij mij opgelost dank zij een post op het nvnews.net-forum: start nvidia-settings, en dan bij Display Devices > TV-0 een beetje met de TV-Saturation-slider spelen. Joepie! :)

• Blaasvis
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 07:27

Blaasvis

Cidora \o/

wat ik mijn nu afvraag welke TV Encoder jullie hebben ik heb hier een chrontel 7007 die problemen veroorzaakt maar mijn ander nvidia kaart met een phlips encoder is zonder problemen.

Freedom is everything you need ; <moto-moi|afk> ik verkloot het gewoon nooit :P

Pagina: 1